Jump to content

Het beste album van 2014


Silverbyte

Recommended Posts

Het jaar is bijna ten einde, de finishlijn van 2014 is in zicht, en traditiegetrouw komen sites/blogs/whatever dan met hun eeuwige eindejaarslijstjes op de proppen. Voor de muziek was het een interessant jaar, met een heleboel -in mijn ogen- mooie momenten en vooral prachtige platen. Er is weer ontzettend veel uitgekomen, en ik ben benieuwd wat jóuw plaat van 2014 is.

Welke plaat heeft jouw jaar gemaakt? Welk album was de soundtrack van je zomer, of je steun bij een gebroken hart? Laat het ons weten! Het enige criterium is dat het een plaat moet zijn die ook daadwerkelijk in 2014 is uitgekomen. Verder mag je één grote favoriet kiezen, een top 3 maken, een uitgebreide toelichting schrijven, ga vooral je gang.

Ik ga er nog even goed over nadenken en zal later mijn favoriet(en) met jullie delen! :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Tellen compilatie-albums ook mee? Zo ja, dan is dit voor mij absoluut het beste album van 2014!

In Search of Sunrise 12 - Dubai



mixed by Richard Durand with Lange

216697-1000x1000.jpg

Fantastisch trance album! Drie cd's (rond 40 nummers, bijna vier uur luisterplezier! :tu:) geremixed door Richard Durand en Lange. In Search of Sunrise is een serie albums, elk jaar met een sfeer van een werelddeel of land (dit keer Dubai). Tot en met nummer zeven geremixed door Tiësto. Vanaf acht geremixed door Richard Durand, soms samen met een andere dj/producer. Er staan bekende en minder bekende nummers op die echt in trance meenemen, al moet je wel van het genre houden. Volgens mij is het een vrij specifiek genre... Of de nummers echt iets met Dubai te maken hebben betwijfel ik wat, maar veel luisterplezier heeft het naar mijn mening zeker! Voor mij zeker een 9,5 waard! :tu:

Bewerkt: door im_ruben
Link to comment
Delen op andere websites

Swans - To Be Kind

Swans_To_Be_Kind.jpg

Kei- en keiharde compromisloze rock van de heren van Swans. Een 2 uur durende achtbaan door hun muzikale oevre, dat uiteindelijk de shibboleth van hun sound vormt. Absoluut geweldig.

Verder shoutouts naar Xiu Xiu - Angel Guts, Red Classroom en Run the Jewels - Run the Jewels 2.

Link to comment
Delen op andere websites

2014 was alvast een meer dan geslaagd muzikaal jaar voor mij. Veel mooie liedjes, veel nieuwe artiesten leren kennen, veel prachtige albums gehoord. Ik vind het wat moeilijk om er één favoriet uit te halen, maar als het moet, dan zal ik toch maar kiezen voor Listen van The Kooks.

220px-Listen_The_Kooks_cover.png

Met hun eerste album Inside In/Inside Out ben ik groot geworden. Ik ben dan ook blij dat ze met dit album er eindelijk, na voor mij twee mindere albums, in zijn geslaagd om weer een pareltje te maken.

Aangezien het zeker niet het enige goede album was dat ik dit jaar heb gehoord, wil ik hier toch nog een klein lijstje plaatsen van andere albums die dit jaar zijn uitgekomen en waar ik veel van heb genoten.

Alt-J - This Is All Yours

Broken Bells - After The Disco (die zou ik eventueel nog durven inwisselen voor Listen)

Dotan - 7 Layers

George Ezra - Wanted On Voyage

La Roux - Trouble In Paradise

Mono Town - In The Eye Of The Storm

RAC - Strangers

Reptile Youth - Rivers That Run For A Sea That Is Gone

Royal Blood - Royal Blood

The Do - Shake Shook Shaken

Waarschijnlijk zal ik in de komende jaren nog naar albums luisteren die dit jaar zijn uitgekomen en die bij dit lijstje zetten.

Je zou bijna vergeten dat 2014 eigenlijk nog niet helemaal gedaan is. Met slechts 9 dagen wordt het weliswaar zeer nipt. Ik kijk echter nog uit naar Hope Is Just A State Of Minde van Little Comets, dat nog dit jaar zou moeten uitkomen. Misschien kan deze nog Listen overtreffen knipoog.gif

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er ook maar eens een paar uitgekozen. Mijn favorieten van dit jaar, in geheel willekeurige volgorde:

foxgencover.jpg

Foxygen - ...And Star Power

Foxygen heeft nogal wat veranderingen ondergaan dit jaar. Hun vorige album was al vrij psychedelisch, maar op ...And Star Power hebben ze echt alle remmingen losgelaten. Het album opent heel toegankelijk met een introotje en twee radiovriendelijke popnummers, maar daarna wordt het al heel snel steeds vreemder. Driekwart van het album is één grote chaos, met geschreeuw, gejank, rare geluidjes, vervormde instrumenten en radicale pace changes, maar de plaat heeft zo'n aantrekkingskracht op velen (zoek maar eens wat reviews op) én op mij, dat dit zonder twijfel een van de meest interessante releases van dit jaar is.

Mac_DeMarco_Salad_Days.jpg

Mac Demarco - Salad Days

Ik leerde Mac dit jaar pas kennen (shame on me), dankzij Salad Days dat in het voorjaar uitkwam. Ik werd meteen gegrepen door zijn eigenzinnige manier van componeren. Lichtvoetige gitaarmelodietjes, cynische, droge teksten en een heerlijke laid back vibe die van de gehele plaat af druipt. Salad Days mag dan één van de meest gehypte albums van 2014 zijn, het is wat mij betreft ook één van de beste.

real_estate_atlas_album-500x500.jpg

Real Estate - Atlas

Met dit album is iets vreemds aan de hand. Al bij het eerste nummer denk je: 'ah, dit is zo'n heerlijke zomerplaat', en dat gevoel laat je waarschijnlijk de rest van de plaat niet meer los. Maar als je er echt goed voor gaat zitten en aandachtig naar de teksten luistert, merk je dat dit helemaal niet zo'n vrolijk album is. Er zitten eigenlijk best wat donkere stukken in. Atlas wordt nergens echt spannend, maar zit vol heerlijk gepingel en wordt met elke luisterbeurt beter.

the-horrors-luminous-500x500.jpg

The Horrors - Luminous

The Horrors stonden jarenlang bekend als dat groepje graatmagere griezels dat met gitzwarte teksten de wereld probeerde te veroveren. De laatste tijd zijn ze echter op een wat kleurrijkere toer. Dat was in 2011 al te horen op Skying, maar met Luminous lijken ze de goth echt van zich afgeschud te hebben. Bijna dan, want hoewel dit album veel minder duister en veel uitnodigender klinkt, hoor je nog steeds veel spookachtige, zweverige gitaren en heeft Faris Badwan nog steeds een heerlijk galmende stem. Veel hardcore fans van de band waren het, getuige Last.fm, niet met me eens, maar met Luminous hebben The Horrors wat mij betreft hun beste plaat tot nu toe gemaakt.

Link to comment
Delen op andere websites

Te weinig posts hier.

1 - Museum of Love (Selftitled)

museum-of-love-LP.jpg

Heerlijke mix van alles wat DFA Records ooit al heeft uitgegeven. De LCD Soundsystem en Talking Heads invloed druipt er van af (wat niet moeilijk is aangezien de zanger de voormalige drummer van LCD is.) Iedereen die fan is van Disco-Punk, of van LCD, dit is dé plaat van het jaar.

2. Salad Days - Mac DeMarco

Na het heerlijke "2" keert DeMarco terug met een perfecte plaat die in zijn oeuvre past. Na "Rock N' Roll Nightclub" heeft hij "2" gemaakt, en daarna zijn meesterwerk, "Salad Days". Je hoort dat dit zijn meest volwassen plaat is, vooral door de perfect geschreven liedjes zoals "Brother" en "Chamber of Reflection". Hij is en blijft één van de beste nieuwe artiesten in de voorbije 5 jaar. Dé heer en meester van zijn eigen "slacker-rock."

homepage_large.41cf09c1.jpg

3. Love Letters - Metronomy

Dé Britse electro-pop groep Metronomy is terug. Na 2012's briljante "The English Riviera", zijn ze terug met een zeer klinkbare 1970's-achtige sfeer. Highlights zijn vooral "Months of Sundays" en "I'm Aquarius". Echte aanrader voor mensen die graag verfijnde elektro-pop luisteren.

Metronomy-Love-Letters.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Dit kan natuurlijk geen enkel ander album zijn dan Royal Blood van het gelijknamige rockduo. Het snelst verkopende rockalbum in het Verenigd Koninkrijk in de afgelopen drie jaar, en dat voor een debuutalbum! In mijn ogen één van de meest veelbelovende beginnende artiesten. Mijn favoriete nummers zijn 'Blood Hands', 'Little Monster' en 'Ten Tonne Skeleton'.

RB_PreOrderPack.jpg

Bewerkt: door Forumrunner
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb laatst voor het eerst naar Royal Blood geluisterd, erg goed album, inderdaad. Het deed me in de verte denken aan The Black Keys, maar dan met de volume- en distortion-knop nog wat verder open. Las recentelijk ook nog een (inmiddels al wat ouder) interview met ze uit de OOR, volgens mij zijn het echt heel toffe gasten.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...