Jump to content
Geplaatst:
comment_2268980
Eerste afgedwongen euthanasie in Belgische gevangenis dan toch een feit

Frank Van Den Bleeken mag volgende week sterven

Op zondag 11 januari ondergaat Frank Van Den Bleeken in de gevangenis van Brugge euthanasie. Na bijna dertig jaar internering en jaren procederen krijgt de 51-jarige recidiverende zedendelinquent eindelijk wat hij wil: de dodelijke injectie.

Momenteel is Van Den Bleeken in de gevangenis van Turnhout afscheid aan het nemen van zijn medegedetineerden. Volgende week, op vrijdag 9 januari, wordt hij met een busje naar de ziekenboeg van de gevangenis van Brugge gebracht. Daar zal hem op zondag een dodelijke injectie worden toegediend.

"De euthanasie zal dan inderdaad ten uitvoer worden gebracht", bevestigt de woordvoerster van justitieminister Koen Geens (CD&V) aan onze krant. "Wij waren ons ervan bewust dat dit er al een tijdje zat aan te komen, en nu is het zover."

Ondraaglijk psychisch lijden

Van Den Bleeken bekwam in september vorig jaar bij het Brusselse hof van beroep een arrest dat hem het recht geeft om vrijwillig uit het leven te stappen. Hij had de toenmalige minister van Justitie, Annemie Turtelboom (Open Vld), gedagvaard om een overplaatsing te bekomen naar een Nederlandse instelling die bereid bleek hem op te vangen.

Van Den Bleeken had kort daarvoor zijn verhaal gedaan in een uitgebreide reportage in Panorama. Maar volgens het arrest was het niet de minister van Justitie die over een overplaatsing gaat, en dus volgde het hof de argumentatie van Jos Vander Velpen, de advocaat van Van Den Bleeken: "Mijn cliënt is al jarenlang het slachtoffer van ondraaglijk psychisch lijden."

Een kortgedingrechter bevestigde intussen dat de man van het ministerie van Justitie de toestemming heeft gekregen om 48 uur lang in een ziekenhuis te worden opgenomen om er euthanasie te ondergaan. Het besluit of hij daarvoor in aanmerking komt, berust uitsluitend bij zijn arts.

Van Den Bleeken is de voorbije jaren herhaaldelijk onderzocht door psychiaters. Zij bevestigen los van elkaar dat de man psychisch ziek is en ernstig lijdt onder zijn verblijf in de gevangenis. Hij is er zich ook van bewust dat hij zonder aangepaste therapie een gevaar is voor de samenleving.

Bron: De Morgen

Zoals in het bovengeplaatste artikel te lezen valt, heeft de gedetineerde, die al bijna 30 jaar in een Belgische gevangenis verblijft, met succes een roep om euthanasie gedaan. Onder andere op social media en bij zijn slachtoffers ontstond hierover (eerder al) ophef: komt hij nu onder zijn straf uit? Is het niet de bedoeling dat iemand in een gevangenis lijdt? Heeft een gedetineerde recht op euthanasie? Vele vragen waarover interessante discussies kunnen ontstaan. Ik was dan ook wel benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp. Is deze euthanasie terecht, of niet?

Later kom ik ook nog met mijn mening.

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2271454

Minister Hirsch Ballin had een aantal jaren terug nog gratie verleend aan iemand die kanker had

Ja inderdaad, dat staat ook in dat boek, maar dat vond ik zo'n speciaal geval, dat het de "normale" gang van zaken niet verandert. Dit werd inderdaad aangedragen door Nederland om te stellen dat de regelgeving wel degelijk in overeenstemming is met EVRM. Maar slechts gratie verlenen ivm terminale ziekte, is naar mijn mening ook nog steeds uitzichtloos voor gevangenen.

daarvoor was het Hans van Zon die gratie kreeg bij levenslang (in 1986 volgens mij)

Ja, maar die werd voor 1970 veroordeeld. Er is, buiten de terminale patiënt, niemand gratie verleend die na 1970 levenslang heeft gekregen.

Geplaatst:
comment_2271497
daarvoor was het Hans van Zon die gratie kreeg bij levenslang (in 1986 volgens mij)

Ja, maar die werd voor 1970 veroordeeld. Er is, buiten de terminale patiënt, niemand gratie verleend die na 1970 levenslang heeft gekregen.

Inderdaad en zelfs nog door Duitsland ook (veroordeeld door de Duitse rechtbank, niet de Nederlandse).Ik deel je mening wel, maar dat is natuurlijk ook niet het doel van gratie verlenen. Gratie wordt verleend op grond van een persoonlijke omstandigheid, niet om men uitzicht te geven. Het is op grond gebeurd van een persoonlijke omstandigheid. Dus zou het ook gewoon als individuele gratie gerekend moeten Vroeger werd er trouwens ook vaak collectieve gratie verleend (zoals dus bijv. bij die collaborateurs uit de 2e wereldoorlog).

Ik vind gratie ook wel een beetje een apart instrument tegenwoordig en dan vind ik maar goed ook dat er niet al te vaak gratie wordt verleend. Want eigenlijk (vind ik) zegt gratie gewoon:

Ja, je bent strafbaar; maar de strafmaat was onredelijk/ dient geen enig redelijk doel meer én de Nederlandse rechtspraak deugd eigenlijk niet (want je moet het niet bij de rechterlijke macht indienen, maar bij de wetgevende macht).

Om dus weer terug op af te komen, ik vind inderdaad dan (ook) dat in de praktijk levenslang een onredelijke straf is. Omdat er in de praktijk dus (net zoals jij ook zegt) nauwelijks uitzicht voor een persoon is. Euthanasie zou dan ook in de basis moeten kunnen vind ik na een aantal jaren (20-30 jaar), maar in een levenslange gevangenisstraf staat het natuurlijk wel een beetje vreemd (ook een soort van gratie verlening).

Bewerkt: door NicolaB

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_2275229

Voorstander.

Ruimt lekker op zo die criminelen.

Scheelt de ''normale'' ''bevolking'' weer geld :)

Dat mag je inderdaad wel eens uitbreiden, wat wil je daarmee zeggen? Niet iedere crimineel zit in de gevangenis omdat hij iets slechts gedaan heeft.. Soms kan iemand ook in de gevangenis zitten terwijl hij onschuldig is.. Ik ben sowieso niet een voorstander dat mensen euthanasie krijgen.. Het leven heeft zoveel mooie dingen aan te bieden. :{

Geplaatst:
comment_2275233

Ik ben sowieso niet een voorstander dat mensen euthanasie krijgen.. Het leven heeft zoveel mooie dingen aan te bieden. :{

Heb je het hier over alle gevallen van euthanasie of specifiek over het geval van gedetineerden?

Geplaatst:
comment_2275236

Ik ben sowieso niet een voorstander dat mensen euthanasie krijgen.. Het leven heeft zoveel mooie dingen aan te bieden. :{

Heb je het hier over alle gevallen van euthanasie of specifiek over het geval van gedetineerden?

Over alle gevallen van euthanasie. Alhoewel gevangenen het ook niet horen te krijgen. Als je echt door je psychiatrische aandoening leid, en er is geen andere optie: oké. Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Bewerkt: door Asphyxiated

Geplaatst:
comment_2275251

Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Dan kom je altijd weer bij de vraag: waar ligt de grens? Wanneer kan je bepalen of iemand het doet om zijn straf te 'ontlopen' (want van ontlopen kan je toch niet echt spreken, als je er toch het leven bij laat) of om echt psychische redenen. Zijn drie (dacht ik dat het er waren) psychiaters die onafhankelijk van elkaar bevestigen dat deze persoon psychisch leidt dan niet genoeg dat de arts in alle rust van geweten de gedetineerde euthanasie had kunnen geven?

Geplaatst:
comment_2276679

Maar als voorbeeld om je gevangenisstraf te ontlopen met euthanasie.. Nee, dan niet.. Maar er zal vast een mooi systeem zijn die dat sowieso niet toe laat staan.

Dan kom je altijd weer bij de vraag: waar ligt de grens? Wanneer kan je bepalen of iemand het doet om zijn straf te 'ontlopen' (want van ontlopen kan je toch niet echt spreken, als je er toch het leven bij laat) of om echt psychische redenen. Zijn drie (dacht ik dat het er waren) psychiaters die onafhankelijk van elkaar bevestigen dat deze persoon psychisch leidt dan niet genoeg dat de arts in alle rust van geweten de gedetineerde euthanasie had kunnen geven?

Men ontloopt in ieder geval zijn straf als men in de onvoorwaardelijke periode euthanasie pleegt. Zoals ik eerder ook al zei: Uit het optiek van de gegeven celstraf is euthanasie een slechte zaak. Technisch gezien wordt immers de straf van de man verkort en wordt daarbij geholpen door derden.

Hoe erg diegene lijd in zijn onvoorwaardelijke strafperiode, dat doet er ook niet toe vind ik (zolang het gevangenismilieu volgens degelijke standaarden is). Al vind ik wel dat daarom een onvoorwaardelijke celstraf nooit levenslang moet zijn.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.