Deze forumversie is achterhaald en wordt niet meer aangepast.
Op verzoek van enkele die-hards die zich, net als ik, nog bezighouden met het maken van maps voor GTA2, ben ik begonnen met het schrijven van een eenvoudige GTA2 mapping tutorial. Met behulp van deze tutorial hoop ik beginnende GTA2 modders te helpen met de basics van het mappen. In deze tutorial maak ik gebruik van de officiele GTA2 Map Editor, welke je hier op onze site kunt downloaden.
Met vragen, opmerkingen of suggesties betreffende deze tutorial kun je hier terecht.
Waarschuwing vooraf: Het is bekend dat de GTA2 MapEditor problemen heeft met Windows XP. Wanneer je Windows XP gebruikt heb je grote kans dat de Editor niet werkt, of veel problemen oplevert. Het is echter niet noodzakelijkerwijs een onoverkoombaar probleem. Ikzelf gebruik Windows XP, en werk met de Editor, zij het niet probleemloos.
Daarnaast is het bekend dat de Editor onstabiel is. De kans is groot dat de Editor zo nu en dan vastloopt of crasht. Het is daarom aan te raden gebruik te maken van de auto-save functie.
Elke keer wanneer ik een deel van de tutorial gereed heb, zal ik het in dit topic posten. Bij deze de eerste twee delen:
--Uitleg van de verschillende functies--
Wanneer je de mapeditor opent, krijg je een venster met daarin enkele verschillende functies. Voordat je begint met het maken van je eerste map, zal ik deze in het kort uitleggen.
Bovenaan zie je een aantal knoppen met gereedschappen en functies. Wanneer je de cursor op één van de knoppen houdt, zie je welke functie deze heeft.
New – Open een nieuwe, lege map
Open – Open een eerder gemaakte map
Save – Sla de map op
Save Compressed – Sla de map gecomprimeerd op
Cut – Knip de selectie
Copy – Kopiëer de selectie
Paste – Plak de selectie
Print - Afdrukken
About – Over de Editor
Help – raadpleeg de waardeloze HelpDesk van de Editor
Draw - tekengereedschap
Pick – Pipet, selecteer de tile waarop je klikt in de Tile Selector
Select – Selecteer gereedschap
Rotate – draai de tile
Flip X – spiegel de tile volgens de X-as
Flip Y- Spiegel de tile volgens de Y-as
Flip Area Y – Spiegel de selectie volgens de Y-as
Flip Area X – Spiegel de selectie volgens de X-as
Rotate Area – Draai de selectie
Air – Maak de selectie tot lucht, en geef de selectie de ingestelde tile van lucht
Road – Maak de selectie tot weg, en geef de selectie de ingestelde tile van weg
Pavement – Maak de selectie tot plein, en geef de selectie de ingestelde tile van plein
Field – Maak de selectie tot veld, en geef de selectie de ingestelde tile van veld
Building – Maak de selectie tot veld, en geef de selectie de ingestelde tile van veld
Overhead – Zie de map van bovenaf
[geen benaming] – Beweeg de camera alle kanten op met de rechtermuisknop (beste optie)
Translate Camera X or Y – Beweeg de camera alleen volgens de X en Y-as met de rechtermuisknop
[geen benaming] – Beweeg de camera naar boven en beneden met de rechtermuisknop
[geen benaming] – Inzoomen en uitzoomen
Links zie je de ‘Tile Selector’. Hiermee kun je alle verschillende tiles selecteren, zoals gras, asfaltweg, verschillende muren, en nog vele anderen. Bovenin de Tile Selector zie je alle beschikbare tiles, en daaronder zie je een vergrote versie van de tile die je geselecteerd hebt. Naast de geselecteerde tile zie je drie knoppen, waarmee je de tile kunt draaien en spiegelen.
In het midden zie je de 3D weergave van de map die je aan het bouwen bent. Dit is je ‘werkveld’. In dit veld selecteer je tiles, creëer je gebouwen en zie je hoe je map eruit gaat zien.
Rechtsboven zie je de plattegrond van je map. Het zwarte vierkantje is wat je ziet van de map in je werkterrein. Blauw is water, grijs is voetgangersterrein, donkergrijs is weg, groen is veld en rood is doorzichtig terrein. Meer uitleg hierover later.
Onder de plattegrond zie je de ‘Block Info’. Hier bewerk je datgene wat je geselecteerd hebt in je werkterrein. De vijf vierkantjes laten zien welke tiles de selectie heeft aan alle kanten. Met ‘Block Type’ kun je de eigenschappen van de selectie aanpassen naar air, pavement, road en field. Met ‘Arrows’ geef je de rijrichting aan op de wegen, en met ‘Lid’ pas je het uiterlijk van de tile aan. In 'Bottom' kun je verschillende dingen veranderen aan het uiterlijk van een tile.
Bij de ‘Block Info’ hoort nog een klein los venstertje genaamd ‘Slope’. Zie je deze niet bij het opstarten van de Editor, klik dan op de knop ‘Slope’ in Block Info. Met dit venster kun je de selectie een andere vorm dan vierkant geven. Op deze manier maak je hellingen, schuine muren, schoorstenen, etc.
Geheel rechtsonder zie je X, Y en Z -coördinaten van de selectie. Deze zijn erg belangrijk wanneer je je script voor je map gaat schrijven.
--Sneltoetsen--
Naast deze korte beschrijving van de functies zou je de volgende sneltoetsen moeten kennen om goed overweg te kunnen met de editor. Niet alle sneltoesten zijn hier genoemd, alleen de meest belangrijke. In de Editor zelf kun je in de HelpDesk ook een lijst van sneltoesten vinden, deze is echter ook niet compleet.
Wanneer de functie van een sneltoets niet geheel duidelijk is, is het het beste om deze gewoon op een aantal manier uit te proberen in de editor. Vragen staat natuurlijk altijd vrij.
1 - Toon texturen
2 - Toon Block Types
3 - Toon Collission Info
4 - Toon Default Tiles (setup in Tools/Setting/Default Tiles)
Rmuisknop en muis bewegen - Draai/ Beweeg Camera
Ctrl + R - ‘Losse Camera’ inschakelen
P - Inzoomen
L - Uitzoomen
Ctrl + Z - Ongedaan maken
Ctrl + Y - Terugzetten
Links - Scroll naar links
Rechts - Scroll naar rechts
Op - Scroll naar achteren
Neer - Scroll naar voren
Q - Maak één toplaag zichtbaar
A - Maak één toplaag onzichtbaar
Ctrl + Links - Verplaats selectie naar links
Ctrl + Rechts - Verplaats selectie naar rechts
Ctrl + Op - Verplaats selectie naar achteren
Ctrl + Neer - Verplaats selectie naar voren
Ctrl + Q - Verplaats selectie naar boven
Ctrl + A - Verplaats selectie naar onder
Alt + Links - Verplaats selectie naar links (Inclusief blocks)
Alt + Rechts - Verplaats selectie naar rechts (Inclusief blocks)
Alt + Op - Verplaats selectie naar achteren (Inclusief blocks)
Alt + Neer - Verplaats selectie naar voren (Inclusief blocks)
Shift + Q - Verplaats selectie naar boven (Inclusief blocks)
Shift + A - Verplaats selectie naar onder (Inclusief blocks)
Shift + Links - Vergroot selectie naar links
Shift + Rechts - Vergroot selectie naar rechts
Shift + Op - Vergroot selectie naar achteren
Shift + Neer - Vergroot selectie naar voren
Shift + Q - Vergroot selectie naar boven
Shift + A - Vergroot selectie naar onder
Shift + Ctrl + Links - Verklein selectie links
Shift + Ctrl + Rechts - Verklein selectie rechts
Shift + Ctrl + Op - Verklein selectie achteren
Shift + Ctrl + Neer - Verklein selectie voren
Shift + Ctrl + Q - Verklein selectie boven
Shift + Ctrl + A - Verklein selectie onder
Shift + Del - Verwijder de geselecteerde blocks
KeyPad 5 - Geef de top van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 8 - Geef de achterkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 2 - Geef de voorkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 4 - Geef de linkerkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 6 - Geef de rechterkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 0 - Geef alle kanten van de selectie de geselecteerde tile
TekenModus (dus tijdens gebruik tekengereedschap)
Lmuisknop - Teken tile onder cursor
Shift + LMuisknop - Teken alle tiles van de zijde onder selectie
Ctrl + LMuisknop - Teken alle buitenkanten van de selectie
SelecteerModus (Dus tijdens gebruik selectie gereedschap)
LMuisknop - Selecteer block als selectie
Lmuisknop en muis bewegen - Select meerdere Blocks
Tot zover het eerste deel van de tutorial. Het volgende deel (Het maken van een gebouw) komt zodra deze gereed is.
Deze tutorial is verhuisd!
Klik op de link hieronder voor een meer uitgebreide en overzichtelijke versie
GTA2 modding op WikiGTA
Deze forumversie is achterhaald en wordt niet meer aangepast.
Op verzoek van enkele die-hards die zich, net als ik, nog bezighouden met het maken van maps voor GTA2, ben ik begonnen met het schrijven van een eenvoudige GTA2 mapping tutorial. Met behulp van deze tutorial hoop ik beginnende GTA2 modders te helpen met de basics van het mappen. In deze tutorial maak ik gebruik van de officiele GTA2 Map Editor, welke je hier op onze site kunt downloaden.
Met vragen, opmerkingen of suggesties betreffende deze tutorial kun je hier terecht.
Waarschuwing vooraf: Het is bekend dat de GTA2 MapEditor problemen heeft met Windows XP. Wanneer je Windows XP gebruikt heb je grote kans dat de Editor niet werkt, of veel problemen oplevert. Het is echter niet noodzakelijkerwijs een onoverkoombaar probleem. Ikzelf gebruik Windows XP, en werk met de Editor, zij het niet probleemloos.
Daarnaast is het bekend dat de Editor onstabiel is. De kans is groot dat de Editor zo nu en dan vastloopt of crasht. Het is daarom aan te raden gebruik te maken van de auto-save functie.
Elke keer wanneer ik een deel van de tutorial gereed heb, zal ik het in dit topic posten. Bij deze de eerste twee delen:
--Uitleg van de verschillende functies--
Wanneer je de mapeditor opent, krijg je een venster met daarin enkele verschillende functies. Voordat je begint met het maken van je eerste map, zal ik deze in het kort uitleggen.
Bovenaan zie je een aantal knoppen met gereedschappen en functies. Wanneer je de cursor op één van de knoppen houdt, zie je welke functie deze heeft.
New – Open een nieuwe, lege map
Open – Open een eerder gemaakte map
Save – Sla de map op
Save Compressed – Sla de map gecomprimeerd op
Cut – Knip de selectie
Copy – Kopiëer de selectie
Paste – Plak de selectie
Print - Afdrukken
About – Over de Editor
Help – raadpleeg de waardeloze HelpDesk van de Editor
Draw - tekengereedschap
Pick – Pipet, selecteer de tile waarop je klikt in de Tile Selector
Select – Selecteer gereedschap
Rotate – draai de tile
Flip X – spiegel de tile volgens de X-as
Flip Y- Spiegel de tile volgens de Y-as
Flip Area Y – Spiegel de selectie volgens de Y-as
Flip Area X – Spiegel de selectie volgens de X-as
Rotate Area – Draai de selectie
Air – Maak de selectie tot lucht, en geef de selectie de ingestelde tile van lucht
Road – Maak de selectie tot weg, en geef de selectie de ingestelde tile van weg
Pavement – Maak de selectie tot plein, en geef de selectie de ingestelde tile van plein
Field – Maak de selectie tot veld, en geef de selectie de ingestelde tile van veld
Building – Maak de selectie tot veld, en geef de selectie de ingestelde tile van veld
Overhead – Zie de map van bovenaf
[geen benaming] – Beweeg de camera alle kanten op met de rechtermuisknop (beste optie)
Translate Camera X or Y – Beweeg de camera alleen volgens de X en Y-as met de rechtermuisknop
[geen benaming] – Beweeg de camera naar boven en beneden met de rechtermuisknop
[geen benaming] – Inzoomen en uitzoomen
Links zie je de ‘Tile Selector’. Hiermee kun je alle verschillende tiles selecteren, zoals gras, asfaltweg, verschillende muren, en nog vele anderen. Bovenin de Tile Selector zie je alle beschikbare tiles, en daaronder zie je een vergrote versie van de tile die je geselecteerd hebt. Naast de geselecteerde tile zie je drie knoppen, waarmee je de tile kunt draaien en spiegelen.
In het midden zie je de 3D weergave van de map die je aan het bouwen bent. Dit is je ‘werkveld’. In dit veld selecteer je tiles, creëer je gebouwen en zie je hoe je map eruit gaat zien.
Rechtsboven zie je de plattegrond van je map. Het zwarte vierkantje is wat je ziet van de map in je werkterrein. Blauw is water, grijs is voetgangersterrein, donkergrijs is weg, groen is veld en rood is doorzichtig terrein. Meer uitleg hierover later.
Onder de plattegrond zie je de ‘Block Info’. Hier bewerk je datgene wat je geselecteerd hebt in je werkterrein. De vijf vierkantjes laten zien welke tiles de selectie heeft aan alle kanten. Met ‘Block Type’ kun je de eigenschappen van de selectie aanpassen naar air, pavement, road en field. Met ‘Arrows’ geef je de rijrichting aan op de wegen, en met ‘Lid’ pas je het uiterlijk van de tile aan. In 'Bottom' kun je verschillende dingen veranderen aan het uiterlijk van een tile.
Bij de ‘Block Info’ hoort nog een klein los venstertje genaamd ‘Slope’. Zie je deze niet bij het opstarten van de Editor, klik dan op de knop ‘Slope’ in Block Info. Met dit venster kun je de selectie een andere vorm dan vierkant geven. Op deze manier maak je hellingen, schuine muren, schoorstenen, etc.
Geheel rechtsonder zie je X, Y en Z -coördinaten van de selectie. Deze zijn erg belangrijk wanneer je je script voor je map gaat schrijven.
--Sneltoetsen--
Naast deze korte beschrijving van de functies zou je de volgende sneltoetsen moeten kennen om goed overweg te kunnen met de editor. Niet alle sneltoesten zijn hier genoemd, alleen de meest belangrijke. In de Editor zelf kun je in de HelpDesk ook een lijst van sneltoesten vinden, deze is echter ook niet compleet.
Wanneer de functie van een sneltoets niet geheel duidelijk is, is het het beste om deze gewoon op een aantal manier uit te proberen in de editor. Vragen staat natuurlijk altijd vrij.
1 - Toon texturen
2 - Toon Block Types
3 - Toon Collission Info
4 - Toon Default Tiles (setup in Tools/Setting/Default Tiles)
Rmuisknop en muis bewegen - Draai/ Beweeg Camera
Ctrl + R - ‘Losse Camera’ inschakelen
P - Inzoomen
L - Uitzoomen
Ctrl + Z - Ongedaan maken
Ctrl + Y - Terugzetten
Links - Scroll naar links
Rechts - Scroll naar rechts
Op - Scroll naar achteren
Neer - Scroll naar voren
Q - Maak één toplaag zichtbaar
A - Maak één toplaag onzichtbaar
Ctrl + Links - Verplaats selectie naar links
Ctrl + Rechts - Verplaats selectie naar rechts
Ctrl + Op - Verplaats selectie naar achteren
Ctrl + Neer - Verplaats selectie naar voren
Ctrl + Q - Verplaats selectie naar boven
Ctrl + A - Verplaats selectie naar onder
Alt + Links - Verplaats selectie naar links (Inclusief blocks)
Alt + Rechts - Verplaats selectie naar rechts (Inclusief blocks)
Alt + Op - Verplaats selectie naar achteren (Inclusief blocks)
Alt + Neer - Verplaats selectie naar voren (Inclusief blocks)
Shift + Q - Verplaats selectie naar boven (Inclusief blocks)
Shift + A - Verplaats selectie naar onder (Inclusief blocks)
Shift + Links - Vergroot selectie naar links
Shift + Rechts - Vergroot selectie naar rechts
Shift + Op - Vergroot selectie naar achteren
Shift + Neer - Vergroot selectie naar voren
Shift + Q - Vergroot selectie naar boven
Shift + A - Vergroot selectie naar onder
Shift + Ctrl + Links - Verklein selectie links
Shift + Ctrl + Rechts - Verklein selectie rechts
Shift + Ctrl + Op - Verklein selectie achteren
Shift + Ctrl + Neer - Verklein selectie voren
Shift + Ctrl + Q - Verklein selectie boven
Shift + Ctrl + A - Verklein selectie onder
Shift + Del - Verwijder de geselecteerde blocks
KeyPad 5 - Geef de top van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 8 - Geef de achterkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 2 - Geef de voorkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 4 - Geef de linkerkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 6 - Geef de rechterkant van de selectie de geselecteerde tile
KeyPad 0 - Geef alle kanten van de selectie de geselecteerde tile
TekenModus (dus tijdens gebruik tekengereedschap)
Lmuisknop - Teken tile onder cursor
Shift + LMuisknop - Teken alle tiles van de zijde onder selectie
Ctrl + LMuisknop - Teken alle buitenkanten van de selectie
SelecteerModus (Dus tijdens gebruik selectie gereedschap)
LMuisknop - Selecteer block als selectie
Lmuisknop en muis bewegen - Select meerdere Blocks
Tot zover het eerste deel van de tutorial. Het volgende deel (Het maken van een gebouw) komt zodra deze gereed is.
sty.zip