Een centraal topic voor algemene vragen of informatie in zake transport of vervoer. Een dergelijk topic bestond nog niet, ik zal het waar interessant of relevant ook soms aanvullen met informatie.
Voor vandaag en start van het topic heb ik gegevens van NS en NMBS over de reizigers per station (op een gemiddelde weekdag) van 2014. NS telt het aantal in- en uitstappende reizigers, NMBS het aantal uitstappende reizigers. Beide negeren ze in zekere mate overstappende reizigers (maar dat is niet perfect) en de andere gebruikers van de stations (wat in sommige steden ook een groot aantal kan zijn). Ik heb de getallen van NMBS dus verdubbeld en naar onder afgerond, die van NS naar boven afgerond. Bij NS is ook niet duidelijk of ze reizigers van andere treinbedrijven meetellen. Ik wou er een Benelux-lijstje van maken, maar Luxemburg lijkt niet zo veel reizigers te tellen. Paris-Nord heeft er ter vergelijking een goede 700.000, Hamburg-Hbf 450.000 en London-Waterloo ongeveer 420.000 per dag.
De grootste veranderingen (2013-2014) bij NS waren: -27% bij Hoek van Holland-Strand en +27% bij Groningen-Europapark (als we de +100% van Utrecht-Leidsche Rijn negeren, dat van 0 naar 716 ging).
En om de openingspost wat compleet te maken de twee Noord Zuid-lijnen in aanbouw in Amsterdam en Brussel:
Algemeen Transport
Een centraal topic voor algemene vragen of informatie in zake transport of vervoer. Een dergelijk topic bestond nog niet, ik zal het waar interessant of relevant ook soms aanvullen met informatie.
Voor vandaag en start van het topic heb ik gegevens van NS en NMBS over de reizigers per station (op een gemiddelde weekdag) van 2014. NS telt het aantal in- en uitstappende reizigers, NMBS het aantal uitstappende reizigers. Beide negeren ze in zekere mate overstappende reizigers (maar dat is niet perfect) en de andere gebruikers van de stations (wat in sommige steden ook een groot aantal kan zijn). Ik heb de getallen van NMBS dus verdubbeld en naar onder afgerond, die van NS naar boven afgerond. Bij NS is ook niet duidelijk of ze reizigers van andere treinbedrijven meetellen. Ik wou er een Benelux-lijstje van maken, maar Luxemburg lijkt niet zo veel reizigers te tellen. Paris-Nord heeft er ter vergelijking een goede 700.000, Hamburg-Hbf 450.000 en London-Waterloo ongeveer 420.000 per dag.
Dus de 50 grootste stations (2014):
[table=header]Station|Aantal
Utrecht-Centraal|176.300|Antwerpen-Centraal|68.500|Haarlem|38.400|Amsterdam-Amstel|29.600|Kortrijk|20.100
Amsterdam-Centraal|162.100|Leuven|64.400|Namur|37.400|Charleroi-Zuid|26.400|Deventer|19.700
Brussel-Midi|123.900|Eindhoven|59.500|Mechelen|37.100|Antwerpen-Berchem|24.400|Alkmaar|19.600
Brussel-Centraal|122.400|Amsterdam-Sloterdijk|47.900|Brugge|36.200|Almere-Centrum|24.071|Groningen|19.100
Brussel-Noord|116.700|Nijmegen|43.200|Den Haag HS|35.700|Hilversum|23.490|Mons|18.800
Gent-Sint-Pieters|108.300|Amsterdam-Zuid|42.300|Ottignies|35.500|Dordrecht|23.020|Schiedam-Centrum|18.700
Rotterdam-Centraal|81.900|Den Bosch|42.000|Liège-Guillemins|34.900|Amsterdam-Bijlmer ArenA|21.545|Rotterdam-Alexander|17.600
Den Haag-Centraal|76.300|Zwolle|40.600|Tilburg|32.100|Zaandam|21.515|Ede-Wageningen|17.500
Leiden-Centraal|71.700|Amersfoort|40.000|Delft|31.300|Rotterdam-Blaak|21.273|Denderleeuw|17.400
Schiphol|68.700|Arnhem|38.500|Breda|30.300|Gouda|21.139|Enschede|17.300[/table]
De grootste veranderingen (2013-2014) bij NS waren: -27% bij Hoek van Holland-Strand en +27% bij Groningen-Europapark (als we de +100% van Utrecht-Leidsche Rijn negeren, dat van 0 naar 716 ging).
En om de openingspost wat compleet te maken de twee Noord Zuid-lijnen in aanbouw in Amsterdam en Brussel: