Jump to content
Geplaatst:
comment_2352916

Hallo beste forumleden.

Het valt mij namelijk echt op dat gta 5 nog steeds zo duur kost niet alleen voor de ps3 en de xbox 360 maar nu ook voor de next-gen consoles,xbox one,ps4 en als laast pc.

Nu begrijp ik natuurlijk wel dat de xbox one en de ps4 en pc versie later uitkwam dan de old-gen.

Want de pc versie is sinds 14 april 2015 uitgegeven en op de markt gebracht

maar ik vind het dan nog steeds raar dat gta 5 nog steeds zo duur kost want voor de ps3 versie betaal je ook al zo snel 30/40 euro en voor de pc versie vragen ze nog steeds 45 euro voor

maar je zou toch denken als een spel ongeveer 1 en half jaar /twee jaar bestaat dat de prijzen dan vanzelf omlaag gaan want als je kijkt naar assassins creed 3 (“ik noem maar een voorbeeld”) die in het begin ook rond de zestig euro kost maar die je nu voor 10 of 20 euro kan krijgen.

Dus ik vind het allemaal een beetje krom want niemand gaat nog 45 euro betalen voor een spel wat al 1/half jaar bestaat.

Dus wat vinden jullie? Is de prijs nog normaal of had het ook gewoon goedkoper gekund?

Bewerkt: door ole23

  • Reacties 40
  • Bezichtigingen 3.6k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2352996

Ik heb 44 euro betaald voor de 360 versie, dan vind ik nóg 40 voor PC/current-gen nogal veel.

Rockstar zou een actie moeten bedenken, waarbij je een gratis (of tegen een kleine vergoeding) exemplaar van de current-gen/PC krijgt wanneer je de game van de old-gen inlevert.

Natuurlijk missen ze dan wel omzet, maar het zou de spelers wel stimuleren om een current-gen/(Game)PC aan te schaffen.

Ik pleitte een tijdje voor een kortingsactie voor mensen die de game al hebben, maar die gaat er nooit komen :7

Geplaatst:
comment_2353001

Ik heb op de 360 minimaal 500 uur SP gespeeld, op de PC heb ik het verhaal 1 keer gespeeld en ongeveer 250 uur online gespeeld. Na al die tijd is het nog steeds het enige spel dat ik speel, en ook nog steeds best veel.

Zelfs asl ik nu opnieuw zou moeten betalen dan zou ik dat zonder nadenken weer doen. (Misschien een losse versie komend jaar voor de ocullus rift?)

Er zijn weinig spellen of producten die mij zoveel plezier gegeven hebben voor zo weinig geld. (ik heb wel speciaal en alleen voor GTA een 4k monitor en een gtx 980 gekocht, dat dan weer wel)

Geplaatst:
comment_2353003

Gamen en duur?

Jullie moesten eens een technische hobby hebben, dat is pas duur, voor mij is gamen in verhouding spotgoedkoop.

PS4+GTA 5, 400 euro, online al meer dan 10 dagen erop staan, is dus 1,66 per uur.

Mijn HPI Savage XS(RC modelbouw), rondom de 700 euro, had nog geen 10 draaiuren erop staan, 70 euro per uur dus.

Als ik het opbouwen erbij tel, zit ik nog steeds op meer dan 30 euro per uur.

Geplaatst:
comment_2353006

45 euro vind ik inderdaad best duur voor een oldgen consolegame. Nu vind ik games sowieso echt te veel geld voor een simpel diskje. Voor een film betaal je bij het uitkomen van de dvd zo'n 15 euro, voor games het 4-voudige.

Over een film doe je max 2 uur. (Behalve als je m 33 keer kijkt, zoals mn zusje met de gemiddelde film doet :7) Een game maak je al snel 20-30 uurmee vol

Dat hoort natuurlijk ook gewoon bij het concept van een spel. Met mijn voetbal speel ik ook al een aantal jaren en daar is ook geen bepaald extra bedrag aan gekoppeld. Ook speelde ik vroeger ook gewoon vele uren games en die waren geen 50 á 60 euro.

Geplaatst:
comment_2353051

45 euro vind ik inderdaad best duur voor een oldgen consolegame. Nu vind ik games sowieso echt te veel geld voor een simpel diskje. Voor een film betaal je bij het uitkomen van de dvd zo'n 15 euro, voor games het 4-voudige.

simpel schijfje waar veel man uren inzitten om een game te maken ja. als je alle man uren per spel wat je kopt zou moeten betalen alleen dan ben je al snel duizenden euro's kwijt voor een game.

Geplaatst:
comment_2353070

simpel schijfje waar veel man uren inzitten om een game te maken ja. als je alle man uren per spel wat je kopt zou moeten betalen alleen dan ben je al snel duizenden euro's kwijt voor een game.

Je snapt hopelijk zelf ook dat je redenatie van geen kant klopt?

GTA 5 kostte tussen de 200 en 265 miljoen euro om te maken en reclame ervoor te maken, als je dus alle manuren moest betalen zou GTA 5 dus pakweg 250 miljoen kosten.

Maar idd, het schijfje zelf kost geen drol, hetgeen wat erop staat kost de flinke duit.

Over films gesproken, die bij uitkomen 15 euro kosten, de budget van Pulp Fiction was ook 'maar' 8 miljoen dollar,

Is toch een gigantisch verschil met de 200+ miljoen van GTA, dan is 60 euro voor GTA ineens ook spot goedkoop.

Geplaatst:
comment_2353090

Over films gesproken, die bij uitkomen 15 euro kosten, de budget van Pulp Fiction was ook 'maar' 8 miljoen dollar,

Is toch een gigantisch verschil met de 200+ miljoen van GTA, dan is 60 euro voor GTA ineens ook spot goedkoop.

Niet als je bedenkt dat het ook meer dan 2 miljard heeft opgeleverd. Daarbij betaal ik als liefste niet voor torenhoge reclamekosten.

Geplaatst:
comment_2353104

Niet als je bedenkt dat het ook meer dan 2 miljard heeft opgeleverd. Daarbij betaal ik als liefste niet voor torenhoge reclamekosten.

Ik betaal liever ook geen belasting maar helaas.

Tja, uiteindelijk heeft GTA grof geld opgeleverd, maar 60 euro of 40 euro is nog steeds een peulenschil vergeleken met de 250 miljoen, voor 60 euro kun je het niet zelf maken.

Recentere voorbeeld, Taken 3 kostte 48 miljoen om te maken, met een verkoopprijs van 15 euro moet je dus 3,2 miljoen exemplaren verkopen.

GTA 5 met een verkoopprijs van 60 euro, zit je op 4,17 miljoen exemplaren voordat je winst gaat draaien, kortom, films zijn prijs/ontwikkeling technisch duurder.

Om de verhouding eerlijk te maken, moeten films dus goedkoper of games duurder, films moeten dan 11,51 kosten of games 78,13.

Je moet namelijk niet kijken wat de game heeft opgeleverd heeft na 2 jaar, maar wat ie gekost heeft op moment van release.

Toen GTA nog niet uit hadden was, wisten ze ook niet dat de game 2 miljard ging ophalen, en ze weten niet of ie over 1 jaar ook de 3 miljard ophaalt.

Bewerkt: door GolfG60

Geplaatst:
comment_2353112

Niet als je bedenkt dat het ook meer dan 2 miljard heeft opgeleverd. Daarbij betaal ik als liefste niet voor torenhoge reclamekosten.

Ik betaal liever ook geen belasting maar helaas.

Belasting is toch echt iets anders.

Tja, uiteindelijk heeft GTA grof geld opgeleverd, maar 60 euro of 40 euro is nog steeds een peulenschil vergeleken met de 250 miljoen, voor 60 euro kun je het niet zelf maken.

Voor 60 euro kan ik het wel zelf maken. Ik zou zelfs dus denken voor 30 euro ook. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat ik een aantal van die dingen verkoop om mijn kosten eruit te halen. Dat is waar we het over hebben. We hebben het hier niet over een afname van 1 stuk.

Om de verhouding eerlijk te maken, moeten films dus goedkoper of games duurder, films moeten dan 11,51 kosten of games 78,13.

Waarom zou je de verhouding gelijk willen maken?

Je moet namelijk niet kijken wat de game heeft opgeleverd heeft na 2 jaar, maar wat ie gekost heeft op moment van release.

Toen GTA nog niet uit hadden was, wisten ze ook niet dat de game 2 miljard ging ophalen, en ze weten niet of ie over 1 jaar ook de 3 miljard ophaalt.

Je moet schattingen maken en dat is zeker niet onmogelijk wanneer je een 5e deel publiceert. Je zou best wel schattingen kunnen maken qua financiën in je businesscase. Om een voorbeeld te geven: van GTAIV waren er voor de release van GTAV al 25 miljoen exemplaren verkocht. Voor GTA SA was dit 21,5 miljoen na een langer aantal jaren, GTA3 14,5 miljoen en gta 2 onder de 1 miljoen.

Ik denk dat het daarom makkelijk mogelijk is om een geldschieter te krijgen met deze (pracht)cijfers als achtergrond. Ook wanneer je het spel voor minder verkoopt.

Geplaatst:
comment_2353142

Recentere voorbeeld, Taken 3 kostte 48 miljoen om te maken, met een verkoopprijs van 15 euro moet je dus 3,2 miljoen exemplaren verkopen.

GTA 5 met een verkoopprijs van 60 euro, zit je op 4,17 miljoen exemplaren voordat je winst gaat draaien, kortom, films zijn prijs/ontwikkeling technisch duurder.

Om de verhouding eerlijk te maken, moeten films dus goedkoper of games duurder, films moeten dan 11,51 kosten of games 78,13.

Maar Taken 3 heeft FOX dan ook 150+ miljoen opgeleverd in 5 maandjes tijd :schater:
Geplaatst:
comment_2353143

Daarbij betaal ik als liefste niet voor torenhoge reclamekosten.

Als er geen reclame gemaakt wordt dan worden er ook minder exemplaren verkocht dus moet er om winst gemaakt te worden veel meer gevraagd worden per verkocht exemplaar. Wat minder verkochte games oplevert, wat vervolgens eindigt in een nooit zoveel geld in een game kunnen stoppen. Dus einde van GTA. Reclame is essentieel om games als dit bij het grote publiek te krijgen. En daar heb je als speler van een dergelijk spel alleen maar profijt van.

Geplaatst:
comment_2353153

Daarbij betaal ik als liefste niet voor torenhoge reclamekosten.

Als er geen reclame gemaakt wordt dan worden er ook minder exemplaren verkocht dus moet er om winst gemaakt te worden veel meer gevraagd worden per verkocht exemplaar. Wat minder verkochte games oplevert, wat vervolgens eindigt in een nooit zoveel geld in een game kunnen stoppen. Dus einde van GTA. Reclame is essentieel om games als dit bij het grote publiek te krijgen. En daar heb je als speler van een dergelijk spel alleen maar profijt van.

Ik vraag me dus af in hoeverre die torenhoge kosten van reclames bijdragen aan de verkoop. Ik zag soms op TV op de meest dure tijdstippen GTAV reclames. Ik denk dat de meeste bezitters ook dat spel hebben gekocht zonder die dure reclames.

Geplaatst:
comment_2353174

Als er geen reclame gemaakt wordt dan worden er ook minder exemplaren verkocht dus moet er om winst gemaakt te worden veel meer gevraagd worden per verkocht exemplaar.

Dat is ook niet altijd waar. Kijk naar Minecraft. Mojang heeft naar mijn weten nooit uitgebreid reclame gemaakt voor het spel en in de alpha versie kostte het slechts € 10 (op het moment € 20 denk ik), maar toch zijn er nu al meer dan 21 miljoen kopies van verkocht. En dan tel ik alleen nog maar de verkoop op PC. Wel aan toevoegen dat Mojang een indie bedrijfje is (of was) en natuurlijk geen AAA ontwikkelaar met blockbuster titels.

Bewerkt: door Big Boss

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.