Jump to content
Geplaatst:
comment_2406841

Het zal menig leden hier vast niet ontgaan zijn dat de campagne omtrent de Tweede Kamerverkiezingen 2017 inmiddels gestart is. Van het welbekende A4'tje van de PVV tot aan het ruim 200 pagina tellende boekwerk van D66. En natuurlijk Rutte die nog een termijn premier wil zijn en daarom 'sorry' zegt voor de vele leugens die hij het volk heeft verteld. Het leek me wel een goed moment om dit topic te starten in aanloop naar de verkiezingen op 15 maart 2017.

Ik weet wat jullie (of in ieder geval sommigen) van me denken: "Daar is die PVV'er weer. Die zal dat partijprogramma van Wilders wel helemaal aanprijzen". Laat ik beginnen te zeggen dat ik juist erg teleurgesteld ben in de PVV deze keer. Geloof het of niet, maar ik ben niet echt helemaal gediend van de manier hoe Wilders 'zijn' verkiezingsprogramma gepresenteerd heeft. Want hoewel ik het wel eens ben met de punten op het beroemde A4'tje, vind ik dat zelfs voor zijn doen er geen echt plan is. Bij de vorige verkiezingen had je nog een programma van meer dan 50 pagina's, dus er was al meer context dan nu. Een A4'tje is leuk om mensen warm te maken voor wat er nog moet komen, maar dat laatste is niet het plan van Wilders. En nu las ik ergens dat zelfs de kamerleden van zijn partij pas een uur van tevoren inzage kregen in dit document. Zelfs van Wilders had ik niet verwacht dat het zo zou gaan.

Dus ik heb op dit moment toch wel mijn twijfels. Ik ben me meer gaan richten op VNL (VoorNederland), ook wel bekend als Groep Bontes / Van Klaveren. Die delen veel van dezelfde meningen, maar hebben een veel gematigdere toon. En ze hebben een beter plan dan de PVV op dit moment. Ik ben nog niet van de PVV af, want vooralsnog vind ik VNL ietwat onbekend. Maar er is nog tijd zat voor de verkiezingen. Als ze tegen die tijd nóg meer informatie kunnen geven over wat hun partij werkelijk wil bereiken dan weet ik ook zeker welke partij beter is.

Voor mij zijn de belangrijkste onderwerpen bij de komende verkiezingen veiligheid, immigratie, onderwijs en economie. Omdat het nogal veel tekst is heb ik het maar in spoilers gezet per onderwerp, haha. :puh:

Veiligheid

Ik vind ten eerste dat onze veiligheid verzekerd moet worden met een sterk leger. Nu krijg je regelmatig de indruk dat ons leger niet voldoende voorzien is van de nodige middelen tegen terrorisme door groepen als IS. Neem bijvoorbeeld dat 'pang pang' gedoe als gevolg van een tekort aan munitie. Dat is natuurlijk uiterst zorgwekkend. Nu weet ik niet precies of de situatie inmiddels verbeterd is, maar zelfs als dat wel het geval is zijn er nog genoeg andere voorbeelden van zaken gerelateerd aan binnenlandse veiligheid die beter kunnen. Neem bijvoorbeeld het strenger optreden tegen criminaliteit onder 'etnische minderheden' (klik1, klik2). Nu wordt er zo lacherig over gedaan, de politie doet amper tot niets. In het ergste geval mag de dader even mee naar het politiebureau om daar z'n bekentenis af te leggen en dan mag hij weer naar huis. Op z'n zachtst gezegd schandalig. We hebben volgens mij een vrij sterke politiemacht, dat moeten we dan ook volledig benutten in mijn optiek.

Ik vind ook, en ik weet trouwens niet zeker waar ik dit onderwerp het beste bij kan plaatsen, dat de Turkse Nederlanders die zo pro-Erdogan zijn en in ons land protesteren tegen de couppoging in Turkije niet gezien moeten worden als goede mensen. In de Tweede Kamer hoor je alleen maar dat het onacceptabel is, en Rutte zei toevallig bij Zomergasten vanavond (zondag) dat ze op moeten pleuren. Maar meer dan dat zul je niet horen. Dat moet je trouwens ook niet proberen. Zodra je je mond opentrekt over Erdogan krijg je de volle laag. Je krijgt dan woorden als 'fascist' naar je gesmeten. Ik kan niet begrijpen waarom er zo luchtig wordt gedaan over zo'n gevoelig onderwerp waarvan eigenlijk al zo duidelijk is wat er gedaan moet worden: als je als allochtoon zijnde naar Nederland komt dan dien je zoveel mogelijk te integreren. Liefde voor je land van herkomst mag uiteraard, maar niet dat de 'echte' Nederlanders hier last van ondervinden. Anders is het direct exit! Dit, samen met een hoop andere dingen moeten het hoofdonderwerp gaan worden op het gebied van veiligheid. Voor mij, althans.

Immigratie

Dan immigratie. Ik ben best kritisch hierover, zoals sommigen van jullie waarschijnlijk wel weten inmiddels. Het is gewoon een zeer gevoelig onderwerp, omdat het uiteindelijk ook over de levens van onschuldigen gaat waar we over praten. Maar we hebben op dit moment te maken met een stroom aan immigranten dat zijn weerga niet kent. Nederland is altijd al een lang geweest dat mensen uit anderen binnenliet, en dat is prima. Dat moeten we blijven doorzetten vind ik. Maar voor mij is het wel van belang dat hierbij de binnenlandse veiligheid niet in het geding komt, of dat er door deze zogenaamde vluchtelingen misbruik wordt gemaakt van onze sociale voorzieningen. En dat zijn helaas net de problemen met het immigratiebeleid. Ik wil liever niet ingaan op het 'wat is het probleem', maar meer op het 'hoe op te lossen'.

Wat mij betreft moet er, zoals Geert Wilders een hele tijd terug voorstelde (en waar hij in zijn nieuwe verkiezingsprogramma van mening veranderd is) een taks komen. Niet meer dan zoveel asielzoekers binnenlaten. Ook moet iedereen die het land inkomt strenger worden gecontroleerd. We hebben kunnen lezen dat bij veel van de aanslagen in Europa de aanslagplegers via de asielstroom zo Frankrijk of België in konden komen. Dat is ernstig, zeer ernstig. Het laat precies zien wat er mis is met het huidige systeem. Ik wil niet meteen roepen "grenzen dicht!!", want ik heb inmiddels wel geleerd dat dat het probleem niet direct tegengaat. Wel ben ik van mening dat er gewoon flink wat moet veranderen. Wat betreft de goede asielzoekers: het mag niet zo zijn dat zij voorgetrokken worden als het gaat om bijvoorbeeld huurwoningen. Nu heb ik er zelf geen last van, omdat ik niet zoekende ben. Maar mocht dat wel gebeuren, dan vrees ik dat - mits er asielzoekers zijn die een huurwoning in de buurt zoeken, ze prioriteit krijgen. Dat vind ik niet kunnen. Ze hebben evengoed recht op onderdak, maar niet als het eigen volk dan maar in de kou moet blijven staan. Dat is de wereld op zijn kop. Het hele immigratiebeleid moet dus anders. Strenger, met het oog op veiligheid en zorg voor het Nederlandse volk.

Onderwijs

Het volgende punt is onderwijs. Ik denk dat we om dit onderwerp mee aan te snijden best wel trots kunnen zijn op de kwaliteit van de scholen die hoger onderwijs aanbieden, met name het hbo en de universiteiten. Evenals het havo en vwo uiteraard. Wat ik vooral belangrijk vind om naar te kijken bij de volgende kabinetsperiode, is hoe het onderwijssysteem verbeterd kan worden op vmbo- en mbo-scholen. Nu is dit namelijk een ramp. Dan spreek ik nog gedeeltelijk uit ervaring. Maar ook Harm Beertema (Tweede Kamerlid PVV, woordvoerder OCW), die ik heb horen spreken op een achterbanavond van PVV Noord-Brabant, kan hierover meepraten. Die is onder andere ook nog eens docent Nederlands geweest op het mbo. Hij stelde dat het hedendaagse mbo-onderwijs meer gericht is op sociaal gedrag naar anderen toe en minder op technische kennis. Dat laatste is juist wat nodig is, nu dat steeds minder werkgevers mbo'ers zoeken. De opleidingen van mbo-2 en mbo-3 zijn in feite niets meer waard, behalve als je bijvoorbeeld verkoopmedewerker wilt worden. Als je zoals ik een diploma medewerker beheer ICT hebt op niveau 3, dan kom je vrijwel nergens meer aan de bak, simpelweg omdat bedrijven niet zitten te wachten op IT'ers waar ze net zo goed mensen van mbo-4/hbo voor kunnen inzetten die dan ook nog eens meer kunnen. Gelukkig ben ik gewoon doorgegaan en doe ik nu netwerkbeheer (niveau 4). Hierna wil ik nog naar het hbo gaan en een bachelor in ICT & Management and Security halen.

Maar daar gaat het nu niet om. Ik heb het idee dat het kabinet te weinig doet om juist bij de opleidingsniveaus waar het nodig is de kwaliteit op te krikken. Beertema, waar ik net over sprak, vertelde bij zijn toespraak al dat er nu teveel bureaucratie is op de ROC's, en dat er teveel met functies gewisseld wordt in de leiding. Nu mag ik nog van geluk spreken met de school waar ik op zit (ROC Ter AA), omdat de docenten daar nog echt om de leerlingen geven. Althans, ik leer hier echt wat en ga ook graag naar school. Maar regelmatig hoor ik van mbo'ers op andere scholen dat de docenten vaak niet eens aanwezig zijn of de leerlingen gewoon van die saaie opdrachtjes meegeeft waar je niets aan hebt. Er wordt nu ook gewerkt met van die competentieprofielen van organisaties als het ECABO. Die stellen vast welke kerntaken een opleiding krijgt en welke verantwoordelijkheden je hebt met een bepaalde functie. Meer dan dat is het niet. Dat moet beter. Een systeem als op het hbo/wo zou ik wel willen zien op het mbo. Studiepunten (en dat doen ze trouwens op sommige ROC's ook wel), maar vooral een hoger niveau van onderwijs. Weg met de verschillende niveaus als mbo-1, mbo-2 en mbo-3. Of vmbo basis, kader en gemengd. Alleen nog mbo-4 (gewoon mbo dus) en mavo. En strengere handhaving van kwaliteit op vmbo- en mbo-scholen. Kort gezegd: het vmbo en mbo moeten weer belangrijk worden voor Nederland. Managers van het hbo/wo hebben we immers genoeg. Mensen die met hun handen kunnen werken, daar heb je nooit genoeg van.

Economie / EU

Tot slot economie. Of eigenlijk specifieker gezegd, de Europese Unie. De PVV wil helemaal uit de EU, geen excuses. Terwijl VNL toch zegt: we moeten de EU hervormen. Ik was het tot een paar maanden geleden nog meer eens met de PVV, maar sluit me nu toch aan bij VNL. Maar dan wel als volgt: als men niet bereid is te hervormen in Brussel, dan liever helemaal géén EU en zoals Zwitserland handel gaan drijven met andere landen. Wat betreft het hervormen moet democratie speerpunt van de discussie worden. Nu is Juncker in feite een soort 'President van de Europese Unie'. Hij maakt de regels omtrent immigratiebeleid, economisch beleid en wat ook niet. Zodra de individuele landen met alternatieve ideeën komen speelt gelijk zijn woede op. Een prachtig voorbeeld is in de spoiler hieronder te vinden. Na de Brexit-uitslag werd Nigel Farage in het EU-parlement gefotografeerd. Ineens houdt Juncker zijn handen voor de camera, om hem 'te verbergen' voor de pers.

Farage.jpg

Sowieso, om nog even terug te komen op mijn uitspraak dat Juncker wel een soort President van de EU lijkt: ironisch gezien is dit precies wat hij wil. Hij wil van de EU een superstaat maken zoals de Verenigde Staten, alleen dan met landen in plaats van staten. Mocht dat gebeuren, dan krijgt hij de macht over alle landen. Alleen al om die reden ben ik absoluut geen fan van Jean-Claude Juncker en vind dat in ieder geval hij als eerste uit de weg geruimd moet worden om plaats te maken voor iemand anders. Dan hebben we mogelijk nog een kans dat de EU weer de EU wordt.

Goed, dat waren dus mijn standpunten. Dit zijn de zaken waar ik vooral op ga letten, ook bij al die debatten op de televisie binnenkort. Ik weet dat sommige punten wat ongefundeerd overkomen en ik bepaalde zaken mis, maar ik ben en blijf iemand die gewoon zegt waar het op staat. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die ik belangrijk vind, maar bovenstaande beschouw ik nu als top prioriteit. Hoe zit het met de rest op GTAForum? Hebben jullie al een idee op welke partij je gaat stemmen en welke zaken jullie belangrijk vinden?

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

  • Reacties 302
  • Bezichtigingen 79.4k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2432706

er werd ook duidelijk aangegeven dat alleen de middeninkomens er op vooruit zouden gaan, dus dan is het altijd ongunstig voor de lage inkomens, stilstand is ook achteruitgang.

Geplaatst:
comment_2432708
2 uur geleden, ThunderDuck zei:

Twee belastingschijven, een hoger laag btw-tarief, en er wordt minder lang loon doorbetaald bij ziekte. Het is nog te vroeg om definitief te stellen dat lagere inkomens er op achteruit gaan, maar dat lijkt me vooralsnog geen onredelijke prognose.

En de bijslagen gaan omhoog. Dat compenseert gelijk weer een hoop... Hypotheekrenteaftrek gaat versneld omlaag, raakt niet de lage inkomens. Doorbetaald loon bij ziekte is aantasting van álle inkomensgroepen. Eigen risico blijft laag. Dus vind 't inderdaad erg vroeg om dit te stellen.

 

Vind het overigens ook niet meer dan terecht dat de middeninkomens er nu het meest op vooruit gaan. Zij hebben de grootste klappen van de crisis gehad. Maar ik mag toch in ieder geval hopen dat niemand erop achteruit gaat.

Geplaatst:
comment_2432720
19 uur geleden, Dutchy3010 zei:

En de bijslagen gaan omhoog. Dat compenseert gelijk weer een hoop... Hypotheekrenteaftrek gaat versneld omlaag, raakt niet de lage inkomens. Doorbetaald loon bij ziekte is aantasting van álle inkomensgroepen. Eigen risico blijft laag. Dus vind 't inderdaad erg vroeg om dit te stellen.

 

Vermogensbelasting gaat omlaag (bron) en het eigenwoningforfait wordt verlaagd (bron) van 0,75 naar 0,6%.

Geplaatst:
comment_2432721
2 uur geleden, Cabyon zei:

Vermogensbelasting gaat omlaag (bron) en het eigenwoningforfait wordt verlaagd (bron) van 0,75 naar 0,6%.

Wat een ongelooflijk bevooroordeeld artikel.

 

Vermogensbelasting nog maar eens zien wat de exacte impact is over twee jaar bezien - werd eerst nog progressief verhoogd met hogere verwachte rendementen bij hogere spaartegoeden - en lager bij lagere tegoeden. Dat de belastingvrije voet omhoog gaat van 25k naar 30k is niet zo spannend in dit licht. Beetje een appeltje voor de dorst.

 

Jammer dat het artikel alleen de belastingvrije voet vermeld, en niet dat dit komt net na invoering van het progressieve tarief.

 

De afbouw van eigen woning forfait kan een boom over worden opgezet. Het belangrijkste is dat de Hillen regeling wordt afgebouwd. Deze regeling houdt kortgezegd in dat als je rente op eigen woning schuld minus eigen woning forfait (fictief inkomen uit eigen woning) -hetgeen normaal gesproken aftrekbaar is- beneden 0 raakt, je niet hoeft bij te betalen. Met andere woorden: je eigen woning kost je nooit geld aan belasting. Deze regeling verdwijnt. Alle mensen die netjes hun lening hebben afbetaald en niet hun geld hebben verbrast, moeten op den duur het eigen woning forfait aan extra inkomen bij gaan tellen. Lijkt me een heel groot nadeel voor eigen woning bezitters - en naar mijn bescheiden mening ook niet een goede "incentive" (namelijk: niets aflossen). 

 

Ik denk overigens niet dat de verlaging van de hypotheekrenteaftrek volledig wordt gecompenseerd door lager eigen woning forfait. Althans niet voor inkomens in de 52% schijf. Zij gaan er 0,5% belastingvoordeel op achteruit, terwijl er maar 0,15% van het forfait achter gaat. En mensen die netjes hun huis hebben afbetaald (of het eigen woning forfait is gelijk aan of hoger dan de verschuldigde rente), hebben al helemaal niets aan de wijziging van eigen woning forfait. Die maken nu nog gebruik van Hillen-regeling.

 

Dan lijkt het mij eerlijker om de eigen woning gewoon in box 3 te laten vallen. Stel je hebt een lening wat oorspronkelijk niet gebruikt is voor een eigen woning. Je hebt verder geen spaartegoed; alles is opgegaan aan verkrijgen van je huis. Je krijgt dan eigen woning forfait als inkomen in box 1 (progressief belast tot 52%!), maar kan niets aftrekken in box 3. Je hebt immers niet meer spaartegoeden. Het lijkt mij dan eerlijker om gewoon alle eigendommen in box 3 op te nemen. 

 

Wel meer interessante fiscale plannen overigens: invoering bronbelasting op rente en royalty's, afschaffen dividendbelasting, verder ontmoedigen fiscale incentive voor vreemd vermogen (wellicht gekoppeld aan de Anti Tax Avoidance Directive), verhoging algemene heffingskorting (voor alle belastingplichtigen), tijdelijke verhoging arbeidskorting (alleen voor werkenden), snellere afbouw van de inkomensafhankelijke arbeidskorting (nadelig voor hogere inkomens), CO2 belasting en energiebelasting omhoog, kilometerheffing voor vrachtwagens... en dat natuurlijk in aanvullig op reeds genoemde BTW tarief aanpassing, kindgebonden budget en toeslagen omhoog, twee inkomensschijven in de IB en deelname aan de race to the bottom in de VPB.

 

Dit is meer een belastingplan dan het plan van de derde dinsdag in september. Van aanpassing dividendbelasting toen naar afschaffing. :7 

Geplaatst:
comment_2432738

het is dus uitzoeken hoe is het omschakelpunt te berekenen is wat het gunstigste bedrag is om je hypotheek lening te behouden, om zoveel mogelijk van de belasting af te kunnen trekken?

 

Ik vind het inderdaad een vreemd iets dat je voor je eigen afbetaalde woning straks weer moet betalen.. Maar dat kun je ook van vermogensbelasting vinden.

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_2434065

De Parool:

 

Ruim zeven maanden na de verkiezingen staat er donderdag eindelijk een nieuw kabinet op het bordes bij de koning. Dit zijn de ministers van Rutte III.

 

Ingrid van Engelshoven (D66): Onderwijs
Heeft ruime ervaring binnen D66: werkte als secretaris van oud-partijleider Hans van Mierlo en was partijvoorzitter. Onderwijservaring deed ze op als wethouder op dat terrein in Den Haag. Moet op OCW het imago van D66 als onderwijspartij bewaken.

 

Eric Wiebes (VVD): Economische Zaken en Klimaat
Krijgt promotie ondanks uit de hand gelopen reorganisatie bij de Belastingdienst. 'Nerd' die topambtenaar op ministerie was waar hij nu de scepter gaat zwaaien. Moet de vage klimaatambities zien om te zetten in harde afspraken met het veld. Wiebes is oud-wethouder in Amsterdam. 

 

Hugo de Jonge (CDA): Vicepremier. Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Populaire zorgwethouder in Rotterdam. Was daarvoor actief in Den Haag als beleidsmedewerker en als politiek assistent van de ministers Van der Hoeven en Van Bijsterveldt. Krijgt aan portefeuille ouderenzorg een stevige kluif.

 

Ank Bijleveld (CDA): Defensie
Ervaren bestuurder, zat 12 jaar in de Tweede Kamer. Wordt daardoor gezien als stabiele factor op een ministerie dat dit kan gebruiken. Het extra geld is al binnen, nu is het aan de dochter van een beroepsmilitair om rust in de gelederen te brengen.

 

Bruno Bruins (VVD): Medische Zorg
Jarenlang baas van het UWV, bewaarde daar de rust ondanks de crisis. Was korte tijd waarnemend burgemeester in Leidschendam-Voorburg en staatssecretaris op Onderwijs. Moet afspraken maken met de zorg om de groei van het aantal behandelingen flink af te remmen.

 

Halbe Zijlstra (VVD): Buitenlandse Zaken
Baarde als staatssecretaris opzien door fors te snijden in cultuur. De oud-fractieleider staat bekend als botte Fries, maar belooft als minister een andere kant van zichzelf te laten zien. Bij het vlottrekken van de verhoudingen met Turkije is alvast diplomatie vereist.

 

Ferdinand Grapperhaus (CDA): Justitie en Veiligheid
Nu al spraakmakend vanwege oude citaten waarin hij politiek en aankomend collega's de maat nam. Was topadvocaat, Kroonlid van de SER, maar ontbeert politieke ervaring. Uitdaging: rust brengen op het zo onrustige ministerie.

 

Kajsa Ollongren (D66): Vicepremier. Binnenlandse Zaken
Was wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, nu de baas op Binnenlandse Zaken, waar ze ook Wonen doet. Kent het Haagse sinds ze jarenlang als topambtenaar op Algemene Zaken werkte. Heetste dossier is de vraag hoe ver de AIVD mag gaan: daarover zit een referendum aan te komen.

 

Sander Dekker (VVD): Rechtsbescherming 
Geen onverdeeld succes als staatssecretaris van Onderwijs, maar krijgt van Rutte nog een kans. Werkte aan de universiteit Leiden als onderzoeker en docent op terrein van politie en justitie. Vindt op z'n bureau meteen een rapport dat de kosten van rechtsbijstand te hoog zijn.

 

Wopke Hoekstra (CDA): Financiën
Officieuze 'kroonprins' van het CDA die bedankte voor het Kamerlidmaatschap, maar wel minister wilde worden. De voormalig Shellman en partner bij McKinsey moet oppassen dat hij als onzuinig te boek komt te staan, nu dit kabinet het geld wil laten rollen.

 

Arie Slob (CU): Basis- en voortgezet Onderwijs en Media
Oud-partijleider van de ChristenUnie die het Binnenhof twee jaar geleden verliet. Was zelf ooit leraar Maatschappijleer en heeft daardoor streepje voor. Krijgt in zijn nieuwe baan te maken met boze leraren die meer loon willen.

 

Cora van Nieuwenhuizen (VVD): Infrastructuur en Waterstaat
Dochter van een bankier, wilde ooit beurshandelaar worden. Later Nederlandse Europarlementariër, Heeft alle bestuurslagen gehad: lokaal, provinciaal, landelijk en Brussel. Krijgt miljarden voor extra asfalt om belangrijke knel-punten op te lossen.

 

Sigrid Kaag (D66): Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerespecteerde topdiplomaat die zes talen vloeiend spreekt. Vergaarde internationale faam als leider van de VN-ontwapeningsmissie in Syrië. Voorstander van meer vluchtelingenopvang in Europa, terwijl Rutte III meer opvang in de regio wil.

 

Carola Schouten (CU): Vicepremier. Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Pientere doch bescheiden bedrijfskundige, was het financiële brein van de ChristenUnie-fractie. Geen scherpslijper, wel precies en veeleisend. Mag als boerendochter rekenen op goodwill, maar zal ook streng moeten zijn voor de sector.

 

Wouter Koolmees (D66): Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Financieel specialist en oud-ambtenaar. Maakte als toegankelijk en vriendelijk Kamerlid nauwelijks vijanden. Meer techneut dan politieke hardliner. Rutte III wil dat werknemers makkelijker ontslagen kunnen worden, maar ook meer vaste contracten. Lastige klus.

Geplaatst:
comment_2434312
Op 26-10-2017 om 10:55, Asphyxiated zei:

De Parool:

 

Ruim zeven maanden na de verkiezingen staat er donderdag eindelijk een nieuw kabinet op het bordes bij de koning. Dit zijn de ministers van Rutte III.

 

Ingrid van Engelshoven (D66): Onderwijs
Heeft ruime ervaring binnen D66: werkte als secretaris van oud-partijleider Hans van Mierlo en was partijvoorzitter. Onderwijservaring deed ze op als wethouder op dat terrein in Den Haag. Moet op OCW het imago van D66 als onderwijspartij bewaken.

 

Eric Wiebes (VVD): Economische Zaken en Klimaat
Krijgt promotie ondanks uit de hand gelopen reorganisatie bij de Belastingdienst. 'Nerd' die topambtenaar op ministerie was waar hij nu de scepter gaat zwaaien. Moet de vage klimaatambities zien om te zetten in harde afspraken met het veld. Wiebes is oud-wethouder in Amsterdam. 

 

Hugo de Jonge (CDA): Vicepremier. Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Populaire zorgwethouder in Rotterdam. Was daarvoor actief in Den Haag als beleidsmedewerker en als politiek assistent van de ministers Van der Hoeven en Van Bijsterveldt. Krijgt aan portefeuille ouderenzorg een stevige kluif.

 

Ank Bijleveld (CDA): Defensie
Ervaren bestuurder, zat 12 jaar in de Tweede Kamer. Wordt daardoor gezien als stabiele factor op een ministerie dat dit kan gebruiken. Het extra geld is al binnen, nu is het aan de dochter van een beroepsmilitair om rust in de gelederen te brengen.

 

Bruno Bruins (VVD): Medische Zorg
Jarenlang baas van het UWV, bewaarde daar de rust ondanks de crisis. Was korte tijd waarnemend burgemeester in Leidschendam-Voorburg en staatssecretaris op Onderwijs. Moet afspraken maken met de zorg om de groei van het aantal behandelingen flink af te remmen.

 

Halbe Zijlstra (VVD): Buitenlandse Zaken
Baarde als staatssecretaris opzien door fors te snijden in cultuur. De oud-fractieleider staat bekend als botte Fries, maar belooft als minister een andere kant van zichzelf te laten zien. Bij het vlottrekken van de verhoudingen met Turkije is alvast diplomatie vereist.

 

Ferdinand Grapperhaus (CDA): Justitie en Veiligheid
Nu al spraakmakend vanwege oude citaten waarin hij politiek en aankomend collega's de maat nam. Was topadvocaat, Kroonlid van de SER, maar ontbeert politieke ervaring. Uitdaging: rust brengen op het zo onrustige ministerie.

 

Kajsa Ollongren (D66): Vicepremier. Binnenlandse Zaken
Was wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, nu de baas op Binnenlandse Zaken, waar ze ook Wonen doet. Kent het Haagse sinds ze jarenlang als topambtenaar op Algemene Zaken werkte. Heetste dossier is de vraag hoe ver de AIVD mag gaan: daarover zit een referendum aan te komen.

 

Sander Dekker (VVD): Rechtsbescherming 
Geen onverdeeld succes als staatssecretaris van Onderwijs, maar krijgt van Rutte nog een kans. Werkte aan de universiteit Leiden als onderzoeker en docent op terrein van politie en justitie. Vindt op z'n bureau meteen een rapport dat de kosten van rechtsbijstand te hoog zijn.

 

Wopke Hoekstra (CDA): Financiën
Officieuze 'kroonprins' van het CDA die bedankte voor het Kamerlidmaatschap, maar wel minister wilde worden. De voormalig Shellman en partner bij McKinsey moet oppassen dat hij als onzuinig te boek komt te staan, nu dit kabinet het geld wil laten rollen.

 

Arie Slob (CU): Basis- en voortgezet Onderwijs en Media
Oud-partijleider van de ChristenUnie die het Binnenhof twee jaar geleden verliet. Was zelf ooit leraar Maatschappijleer en heeft daardoor streepje voor. Krijgt in zijn nieuwe baan te maken met boze leraren die meer loon willen.

 

Cora van Nieuwenhuizen (VVD): Infrastructuur en Waterstaat
Dochter van een bankier, wilde ooit beurshandelaar worden. Later Nederlandse Europarlementariër, Heeft alle bestuurslagen gehad: lokaal, provinciaal, landelijk en Brussel. Krijgt miljarden voor extra asfalt om belangrijke knel-punten op te lossen.

 

Sigrid Kaag (D66): Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerespecteerde topdiplomaat die zes talen vloeiend spreekt. Vergaarde internationale faam als leider van de VN-ontwapeningsmissie in Syrië. Voorstander van meer vluchtelingenopvang in Europa, terwijl Rutte III meer opvang in de regio wil.

 

Carola Schouten (CU): Vicepremier. Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Pientere doch bescheiden bedrijfskundige, was het financiële brein van de ChristenUnie-fractie. Geen scherpslijper, wel precies en veeleisend. Mag als boerendochter rekenen op goodwill, maar zal ook streng moeten zijn voor de sector.

 

Wouter Koolmees (D66): Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Financieel specialist en oud-ambtenaar. Maakte als toegankelijk en vriendelijk Kamerlid nauwelijks vijanden. Meer techneut dan politieke hardliner. Rutte III wil dat werknemers makkelijker ontslagen kunnen worden, maar ook meer vaste contracten. Lastige klus.

Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden).

 

Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see.

Geplaatst:
comment_2434321
31 minuten geleden, aron24 zei:

Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden).

 

Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see.

 

Het zou leuk zijn wanneer iedereen een glazen bol had zoals jij pretendeert. :7 Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept en andere zaken die nu onder zijn hoede vallen. Dat is zwaar. Wiebes zit nu op een ander departement en Dekker is op een plek waar hij voorheen expertise had, wat betekent dat wellicht hun twee beter uitpakken op hun post dan jij werkelijk denkt.

Grapperhaus is een ander verhaal. Hij deed uitspraken als een privépersoon en is nu in functie als een minister. Je gaat je dan anders gedragen. Hij heeft een schoon verleden, dus ik snap ook niet waarom je opeens zo happerig over hem bent. Laat hem eerst maar eens 100 dagen op de post zitten.

Geplaatst:
comment_2434340
5 uur geleden, Cabyon zei:

... Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept en andere zaken die nu onder zijn hoede vallen. Dat is zwaar. Wiebes zit nu op een ander departement ...

Wiebes zit nu met de gasbel in Groningen opgescheept. Een nog lastiger dossier dan de belastingdienst.

 

Als ik dit zo lees zou ik durven voorspellen dat we voor 2019 alweer naar het stemhokje kunnen.

Geplaatst:
comment_2434349
17 uur geleden, Cabyon zei:

Het zou leuk zijn wanneer iedereen een glazen bol had zoals jij pretendeert. :7 Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept

Nee, ik zeg alleen dat hij de zaken niet op orde krijgt. En dat ik verwacht dat hem nu ook niet gaat lukken. Ik zeg niet dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. 

 

 

  • 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_2439771
Op 29-10-2017 om 14:44, aron24 zei:

Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden).

 

Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see.

Kenner _O_

Geplaatst:
comment_2439812
Op 13-2-2018 om 18:47, aron24 zei:

Kenner _O_

... maar Wiebes steelt maakt inmiddels de blits met zijn Groningen-aanpak.

 

Zou me trouwens niets verbazen als later blijkt dat de ChristenUnie bij de VVD heeft gevraagd om Zijlstra te slachtofferen, omdat ze anders een eventuele motie van wantrouwen hadden gesteund. Kabinetscrisis voorkomen.

Bewerkt: door _Night-Men_

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_2441140
Op 25/04/2018 om 00:34, FrankyFourFingers zei:

Ik voel een streak aankomen met Wiebes die als volgende eruit ligt ^_^

Zal wellicht nog meevallen, hij heeft wel wat goodwill bij de oppositie. Verder is de memo-affaire vooral schadelijk voor Rutte.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.