Jump to content
Geplaatst:
comment_2433415

Het oude super- en megaledensysteem is na exact 14 jaar (feest! :dans:) toe aan vernieuwing. Daarom introduceren wij nu het XP-systeem.

Een groot nadeel van het huidige super- en megaledensysteem is de non-transparante procedure en handmatig stemmen en promoveren. Dit zorgt voor een soms ietwat (te) loom proces. Het idee achter het XP-systeem is om transparant én objectief elke maand promoties/degradaties te laten plaatsvinden. Daarom is de promotie naar superlid (of degradatie naar lid) vanaf heden afhankelijk van het aantal behaalde XP. Daarbij hebben we geen onderscheid meer gemaakt tussen super- en megaleden. De megaledengroep is derhalve opgeheven.

XP kan op de volgende wijzen worden behaald:

- Een post in een GTA forum: 3 XP

- Een post in een postcount-forum buiten GTA: 1 XP

- Forumaward: 250 XP

- Achievements: XP afhankelijk van goud-zilver-brons. XP voor achievements worden later toegekend, wanneer achievement-systeem weer helemaal "up and running" is.

Forumcrewleiders (@Foreigner97 en @NandroDavids) en admins hebben daarnaast de optie om aan posts met bijzondere bijdrage een extra XP toe te kennen. Posts waaraan door een forumcrewlid of admin een extra XP is toegekend, is rechtsonderin de post gemarkeerd (zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht). Voorts kan in de toekomst voor speciale gelegenheden afzonderlijk extra XP worden toegekend, bijvoorbeeld voor het organiseren of winnen van een contest of GTA meeting.

Voor promotie naar superlid (of het blijven van superlid) moet maandelijks 100 XP worden behaald. Hierbij wordt gekeken naar het gemiddelde over de afgelopen 3 maanden, om de rigiditeit wat te verminderen. Dit komt neer op gemiddeld 1 GTA of 3 overige posts per dag (zie hieronder voor het verdienen van XP-punten). Natuurlijk wordt bij additionele XP dit gemiddelde nog lager. Wij denken dat dit een redelijk maatstaf is, maar uiteraard is dit nog een beetje "trial and error". Wellicht wordt dit in een later stadium verhoogd dan wel verlaagd, maar uiteraard laten wij dat jullie weten.

In een overgangsregeling voor de huidige SL/ML is voorzien. Alle huidige ML's zijn nu superlid en hebben een "voordeel" van de te verkrijgen XP in de toekomst.

Zowel op ieders profiel als op ieders miniprofiel (naast de post) is een totaal aantal behaalde XP en actieve XP weergegeven (mits meer dan 0!). Een overzicht van behaalde XP vandaag, de afgelopen week, de afgelopen maand en de afgelopen 3 maanden kan je hier vinden (of bovenaan via Activiteit > "Top XP-verdieners van vandaag"). Tevens is een block op de forumindex te vinden.

Uiteraard staan wij open voor jullie vragen, opbouwende kritiek en suggesties. Daarnaast horen we graag eventuele kinderziekten die ongetwijfeld nog te vinden zijn. :)

Met de credits voor @Thundercover voor het maken van het systeem!

• Reacties 67
  • Bezichtigingen 62k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_2434948

Even uit nieuwsgierigheid, de actieve XP moet over 3 maanden gezien boven de 300 uitkomen om "superlid" te worden, wat dat ook moge zijn (een extra forum tab?).

Ik zag dat mijn actieve XP over 90 dagen gezien hoger is dan 300, echter nog steeds een normaal lid, hoe werkt dit precies?

Geplaatst:
comment_2435183

Hoeveel ik het XP-systeem een mooi systeem vind, heb ik toch kritiek op het systeem. Het wakkert de activiteit zeker aan, maar het posten van een woord of een zin in een bepaald topic weegt heel zwaar mee in de beloning, het superlidschap. Er wordt dus niet gekeken in hoeveel een bepaalde bijdrage bijdraagt. De ene post een bericht van een regel en heel veel, terwijl bv. een NicolaB relatief weinig post, maar juist een heel groot bericht post. Tuurlijk kunnen er extra XP worden toegevoegd, maar ik vraag me af of dat genoeg is. Als ikzelf op dit moment 300 actieve XP punten zou hebben, zou ik zeggen dat het superlidschap niet meer verdien dan een NicolaB die veel minder XP-punten heeft. Puur omdat ik simpelweg niet een grotere, belangrijkere bijdrage hebt geleverd dan NicolaB. Op basis daarvan zou ik zeggen dat het iets minder dan jaar meer zou verdienen, omdat mijn bijdrage op dat moment groter was. In mijn ogen weegt kwantiteit voor mijn gevoel dan kwaliteit. 

Als dit niet in dit topic thuishoort, sorry. ;)

Geplaatst:
comment_2435200
2 uur geleden, aron24 zei:

Hoeveel ik het XP-systeem een mooi systeem vind, heb ik toch kritiek op het systeem. Het wakkert de activiteit zeker aan, maar het posten van een woord of een zin in een bepaald topic weegt heel zwaar mee in de beloning, het superlidschap. Er wordt dus niet gekeken in hoeveel een bepaalde bijdrage bijdraagt. De ene post een bericht van een regel en heel veel, terwijl bv. een NicolaB relatief weinig post, maar juist een heel groot bericht post. Tuurlijk kunnen er extra XP worden toegevoegd, maar ik vraag me af of dat genoeg is. Als ikzelf op dit moment 300 actieve XP punten zou hebben, zou ik zeggen dat het superlidschap niet meer verdien dan een NicolaB die veel minder XP-punten heeft. Puur omdat ik simpelweg niet een grotere, belangrijkere bijdrage hebt geleverd dan NicolaB. Op basis daarvan zou ik zeggen dat het iets minder dan jaar meer zou verdienen, omdat mijn bijdrage op dat moment groter was. In mijn ogen weegt kwantiteit voor mijn gevoel dan kwaliteit. 

Als dit niet in dit topic thuishoort, sorry. ;)

Helemaal mee eens. Superlid zou eigenlijk op 2500 XP moeten liggen, niet op actieve, maar totale.

Geplaatst:
comment_2435205
1 uur geleden, TryX zei:

Helemaal mee eens. Superlid zou eigenlijk op 2500 XP moeten liggen, niet op actieve, maar totale.

En dan ben je tot in de eeuwigheid Superlid dus?

Geplaatst:
comment_2435212

En dan zijn we weer bij af; de rang Superlid moet een beloning zijn voor de huidige activiteit, niet voor die uit het verleden.

4 uur geleden, aron24 zei:

Er wordt dus niet gekeken in hoeveel een bepaalde bijdrage bijdraagt.

Is dit een aanname, of heb je dit ergens gelezen? Naast posten zijn er ook nog andere manieren om aan XP te komen. Er is de mogelijkheid om extra XP te krijgen voor een post, en een bepaalde groep leden kan grote hoeveelheden XP in één keer extra verstrekken. Hoe dat precies zit kan ik nog niet zeggen, omdat dat nog glad gestreken moet worden.

Geplaatst:
comment_2435262
4 uur geleden, Guardian1980 zei:

En dan zijn we weer bij af; de rang Superlid moet een beloning zijn voor de huidige activiteit, niet voor die uit het verleden.

Is dit een aanname, of heb je dit ergens gelezen? Naast posten zijn er ook nog andere manieren om aan XP te komen. Er is de mogelijkheid om extra XP te krijgen voor een post, en een bepaalde groep leden kan grote hoeveelheden XP in één keer extra verstrekken. Hoe dat precies zit kan ik nog niet zeggen, omdat dat nog glad gestreken moet worden.

Zo ervaar ik het. 

Bewerkt: door aron24

Geplaatst:
comment_2435264
7 minuten geleden, aron24 zei:

Zo ervaar ik het. 

Daar gaat als het goed is dus verandering in komen. Zoals Guardian al noemde zit het systeem nu nog in de beginfase , maar om bezwaren zoals de jouwe tegemoet te komen zijn/komen er meer mogelijkheden om aan je XP te komen. :)

Geplaatst:
comment_2435300
Op 9-11-2017 om 09:23, TryX zei:

Wat dat ook moge zijn (een extra forum tab?).

Ik zag dat niemand op dit gedeelte van je post heeft gereageerd. Maar als superlid heb je toegang tot het superleden-forum waar je met andere 'superleden kan kletsen, en je krijgt de rang 'superlid op het forum. Vroeger konden mensen anderen voorstellen aan de crew om superlid te worden, maar met de nieuwe aanpak is het dus de bedoeling dat leden beloond worden voor hun activiteit op het forum nu, en niet vier jaar geleden bijvoorbeeld. Hopelijk is het een beetje duidelijk. :)

Geplaatst:
comment_2435334
22 uur geleden, NandroDavids zei:

En dan ben je tot in de eeuwigheid Superlid dus?

Vind dat je meer punten krijgt door een post in een bepaald forum een goed iets, zo regulier je nog enigzins dat niet alle spammers een snelle en hogere rang krijgen.
Al bij al.. krijg je toch met dit systeem als spammer al snel een super-lid status, iets waar een aantal gebruikers kennelijk veel waarde aan hechten.

Toch vind ik wel dat het enorm lastig is om uit te sluiten tot wanneer je dan superlid bent, want post uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Echter heeft zo'n lid dan niet al zijn strepen verdient om superlid te blijven?

Bewerkt: door TryX

Geplaatst:
comment_2435341

Echter heeft zo'n lid dan niet al zijn strepen verdient om superlid te blijven?

Waar de crew naartoe wil, voor zover ik het begrijp, is een systeem waarbij de leden die nú actief zijn en op dít moment een bijdrage leveren aan het forum, beloond worden met het Superlidmaatschap. Op deze manier ontstaat er een steeds fluctuerende groep Superleden die representatief is voor de 'harde kern' die op dit moment actief is. Posts uit het verleden zijn inderdaad geen garantie voor de toekomst, maar dat is het punt nu juist. Met het nieuwe systeem wil de crew van de Superleden een goede afspiegeling maken van wie op dít moment het forum dragen, niet wie dat twee, vijf of tien jaar geleden deden.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.