- Reacties 39
- Bezichtigingen 8.9k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
MoTricep 17 posts
-
NicolaB 10 posts
-
ThunderDuck 7 posts
-
Davedavy 2 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
Geachte forumleden,
Graag zou ik met jullie over het volgende onderwerp hebben: Consciousness oftewel je bewustzijn. Om te beginnen zou ik graag iedere serieuze deelnemende forumlid erop willen attenderen om deze discussie respectvol te houden. Dit is omdat, wat ik met jullie ga delen zeer persoonlijk is maar toch mijn realiteit op zijn kop heeft gezet.
Tot op de dag van vandaag kan niemand met 100% zekerheid garanderen of aantonen dat je hersenen bewustzijn creëren, natuurlijk zijn er theorieën over neurotransmitters die een biologische effect creëren dat je momentopnames als bewustzijn ervaart, toch kan men niet aanwijzen wat of waar dat bewustzijn precies ziet en hoe gedachtes leiden tot fysieke effecten.
Zelf ben ik niet een persoon die zich met religie bezighoudt of naar de kerk gaat op een zondag, maar sinds een gebeurtenis van 3,5jaar geleden, waarvoor ik nog steeds in gesprek ben met experts die mij door deze fase proberen te begeleiden.
Mijn shocking ervaring
Zo'n 3,5 jaar geleden reed ik met een goede vriend mee, het was een zomerse dag en de planning was om de strand op te zoeken voor een leuk tintje, voordat wij op onze bestemming arriveerde gebeurde het onverwachte, een onoplettende persoon negeerde een stop teken en knalde volop tegen ons aan wat er voor zorgde dat ik en mijn vriend in een instant weg waren.
Niet met aardse woorden te omschrijven
Op het moment dat wij die klap kregen, gingen de lichten voor zo'n 1 á 2 seconden uit voor mij, vervolgens kwam 'ik' weer bij. Maar wat het vreemde nou was, is dat ik me nog nooit zo levendig en scherp had gevoelt. Ik besefte niet wat er aan de hand was tot ik om me heen begon te observeren en allemaal mensen 'zag' die paniekerig (wat ik overigens heel sterk kon aanvoelen) rondom een auto stonden. Pas op een later moment kwam het besef dat ik, oftewel mijn lichaam (die inmiddels uit de auto was gehaald) op de grond lag en allerlei ambulance en politie personeel op de scene arriveerde.
'Ik' zag hoe een dame op mijn borst aan het drukken was en het leek op een reanimatie, ook kon ik zien wie mijn ID uit mijn linkerbroekzak haalde en het doorgaf aan een collega die het meenam in de ambulance.
Toen de reanimatie succesvol verliep was ik in een instant 'terug' in mijn 'jasje' en op dat moment voelde ik mijn fysieke pijn en mijn perspectief was weer in 'first person mode' om het zo aan jullie uit te leggen.
Ongeloof in het ziekenhuis
Toen ik na een dag weer aanspreekbaar was en beschreef wie wat bij mij heeft gedaan en welk persoon mijn ID kaart uit mijn broekzak heeft gehaald waren de aanwezige doktoren enorm verbaasd door mijn verhaal.
Ze hebben proberen te achterhalen of we eventueel een dashcam in de auto hebben gehad wat misschien een verklaring zou kunnen zijn voor mijn observatie.
Geen dashcam, geen medicatie, geen drugs en ook nergens van onder de invloed en toch zo'n waarneming.
Na een week heb ik met diverse artsen verschillende interviews gehad en uiteindelijk werd ik doorverwezen naar een ex cardioloog genaamd meneer van Lommel.
Meneer van Lommel was de eerste persoon die blijkbaar wist wat ik heb ervaren en er was ook een term hiervoor, namelijk een 'bijna dood ervaring'.
Ik heb aan meneer van Lommel tijdens ons gesprek gevraagd of dit misschien niet een hallucinatie is geweest of zuurstofgebrek.
Ook heb ik met andere mensen met dezelfde soort ervaringen gesproken die zelfs een stap verder zijn geweest, een dimensie hebben ervaren zonder tijd en ruimte waarin alles tegelijkertijd aanwezig is maar toch zo ingewikkeld om het met aardse woorden te omschrijven.
Eindeloos Bewustzijn
Later begreep ik dat meneer van Lommel hier 20 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar heeft verricht waarbij er zeer strenge en scherpe onderzoekseisen aan verbonden waren. Om een voorbeeld te geven, er zijn mensen onderzocht die hartfalen hebben gehad en klinisch 5 á 10 minuten geen enkel hersenactiviteit hebben getoond. Waarbij zelfs de hersenstam was uitgeschakeld en toch wisten deze mensen te omschrijven dat zij zich bewuster en levendiger gevoelt hebben dan ooit. Wat er geobserveerd is door deze patiënten is meerdere keren door de artsen die op dat tijdstip hun levens probeerde te redden. Ook deze doktoren hebben geen verklaring voor hoe men een perfecte beschrijving kon geven van hun situatie op dat moment.
Zijn gehele onderzoek en de wijze waarop dat uitgevoerd is staat perfect beschreven in zijn boek + interviews en opmerkelijke verhalen.
Het blijkt zelfs dat kinderen die dezelfde soort 'uittredingservaringen' hebben gehad dat later op papier tekenden dat exact overeenkomt weer met de beschrijvingen van volwassenen.
In Nederland schijnen er zo'n 600.000 mensen een bijna dood ervaring gehad te hebben en de volgende opmerkelijke punten zijn het gevolg na zo'n ervaring:
1) Totaal geen interesse meer in materialistische zaken
2) Complete verandering in men hun persoonlijkheid wat soms leidt zelfs tot een scheiding met hun echtgenoot(e)
3) Men voelt zich sterk verbonden met alles om zich heen
4) Minder gelovig of kerkelijk en meer religieus/spiritueel
The Lancet
Voor sceptici; onderzoek van meneer Lommel is zelfs gepubliceerd in de Lancet wat een zeer gerenommeerd medisch tijdschrift is waarin je van zeer goede huize moet komen mocht je daar je research in terug te willen vinden.
Hieronder een aantal interessante video's voor als men niet al te veel zin in heeft om een lap tekst te lezen.
Interview met Pim van Lommel:
Deel 2 en 3 zijn daar ook in te vinden.
Bij Pauw en Witteman:
Bestaan bijna dood ervaringen?
Dank voor het lezen en zie graag jullie reacties wat dit onderwerp betreft.
En hou het graag respectvol
Bewerkt: door MoTricep