Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fysieke editie GTA VI zonder disc: dealbreaker?

Wat is jullie mening over het (tot op heden) ontbreken van een disc bij de fysieke versie van GTA VI? Is het voor jullie een dealbreaker? Laten jullie de game daardoor helemaal links liggen? Of stellen jullie je pre-order uit in de hoop dat R* alsnog een fysieke disc-versie aankondigt?

Nu het eindelijk mogelijk is om GTA VI te preorderen, is er veel te doen over de fysieke versie van het spel. Die bevat namelijk alleen een downloadcode in de doos waarmee je de game kunt downloaden en vanaf 12 november kunt preloaden. Er wordt dus geen disc meegeleverd in de doos, in ieder geval niet bij de release.

Volgens gamingwebsite XGN biedt deze aanpak uitgevers meerdere voordelen. Zo kunnen ze kosten besparen, omdat het produceren van discs duurder is dan het uitgeven van downloadcodes. Daarnaast verkleint de aanpak de kans op vroegtijdig lekken, omdat downloadcodes en preloads een game pas speelbaar maken op 't moment dat de uitgever heeft uitgekozen.

Maar niet iedereen binnen de GTA-community is blij met deze digital-onlystrategie van R*. Op GTAForums.com wijzen meerdere gebruikers op de nadelen ervan. Zo kunnen aankopen gedaan in de PlayStation Store of Xbox Store niet (tweedehands) worden doorverkocht of overgedragen. Goedkoper tweedehands GTA VI kopen is er dus niet bij. Daarnaast zijn gamers bij een digitale aankoop volledig afhankelijk van online servers en de beschikbaarheid van games via digitale winkels. Gaan de gameservers offline of wordt je gamelicentie/digitale aankoop ingetrokken, dan bestaat het risico dat je je game van de ene op de andere dag niet meer kunt spelen. Daar komt bij dat fysieke games met hoesjes, collectibles enzovoorts voor spelers een nostalgische en emotionele waarde kunnen hebben, die je bij digitale games simpelweg mist.

Uit de GTA-community klinken geluiden dat de release van GTA VI het einde van fysieke games inluidt. Of R* op een later moment alsnog GTA VI-edities met discs gaat uitbrengen, zal nog moeten blijken.

Ikzelf begrijp de bezwaren en kritieken rond R*'s digital only-strategie, het voelt naar mijn idee aardig anti-consument en pro-winstmaximalisatie. Tegelijkertijd is mijn gehele gamebibliotheek al digitaal sinds de aankoop van mijn XBOX Series X een paar jaar geleden. Tot nu toe ben ik blij met het speelgemak en de ruimtebesparing die het mij thuis heeft opgeleverd.

Edited by Profundity
Typfouten verbeterd

Featured Replies

You'll own nothing and be happy

Je bezit dus eigenlijk niets meer, maar enkel een licentie. Wat betekent dat er ook situaties kunnen ontstaan dat je het spel niet kan spelen. Mocht Sony of Microsoft ooit omvallen dan start het spel waarschijnlijk geeneens meer op. Dat is dacht ik ook al met de fysieke versies van GTA5 dat er iets van online beveiliging op zit en een eerste update noodzakelijk is het op te starten.

Verkopen is inderdaad niet meer mogelijk, maar ook archiveren niet meer. In het HomeComputerMuseum laten ze bijvoorbeeld vele games zien, maar kan je ze ook spelen zo veel je wilt. GTA2 is direct opstartbaar in het museum op meerdere PC's en over het lokale netwerk speelbaar. Hierdoor laat het mooi de tijdsgeest zien van hoe gamen rond de eeuwwisseling was. De huidige tijd, computers en spellen zijn veel lastiger in een archief of museum te bewaren, gezien het gewoon niet meer werkt door online checks en software restricties. Echt zonde.

Historie kan ons inspireren voor de toekomst. Dat is lastig als je geen historie meer hebt.

Als fan vind ik het vooral jammer dat je geen leuke fysieke extra's meer zo kan krijgen. Bij GTA3 zit bijvoorbeeld een infoboekje die zich voordoet als de krant The Liberty Tree en een plattegrond van heel Liberty City. Dus voordat je het spel al hebt opgestart zit je in de wereld van het spel en daarnaast is een kaart altijd leuk om op te hangen.

• Author
6 uur geleden, Joriz zei:

You'll own nothing and be happy

Je bezit dus eigenlijk niets meer, maar enkel een licentie. Wat betekent dat er ook situaties kunnen ontstaan dat je het spel niet kan spelen. Mocht Sony of Microsoft ooit omvallen dan start het spel waarschijnlijk geeneens meer op. Dat is dacht ik ook al met de fysieke versies van GTA5 dat er iets van online beveiliging op zit en een eerste update noodzakelijk is het op te starten.

Verkopen is inderdaad niet meer mogelijk, maar ook archiveren niet meer. In het HomeComputerMuseum laten ze bijvoorbeeld vele games zien, maar kan je ze ook spelen zo veel je wilt. GTA2 is direct opstartbaar in het museum op meerdere PC's en over het lokale netwerk speelbaar. Hierdoor laat het mooi de tijdsgeest zien van hoe gamen rond de eeuwwisseling was. De huidige tijd, computers en spellen zijn veel lastiger in een archief of museum te bewaren, gezien het gewoon niet meer werkt door online checks en software restricties. Echt zonde.

Historie kan ons inspireren voor de toekomst. Dat is lastig als je geen historie meer hebt.

Als fan vind ik het vooral jammer dat je geen leuke fysieke extra's meer zo kan krijgen. Bij GTA3 zit bijvoorbeeld een infoboekje die zich voordoet als de krant The Liberty Tree en een plattegrond van heel Liberty City. Dus voordat je het spel al hebt opgestart zit je in de wereld van het spel en daarnaast is een kaart altijd leuk om op te hangen.

Wat je zegt over de online beveiliging van GTA V vind ik niet eens zo gek. Ik kan me goed voorstellen dat R* daarmee authenticatiechecks (is jouw GTA-game legitiem aangeschaft), en ook anti-cheat- en contentupdates uitvoert.

Met 't beperken van GTA VI tot digital-only lijkt R* echter meer controle over de levenscyclus van zijn games te willen verkrijgen. Je kunt dit ook uitleggen als R* die gewoon markttrends volgt waarbij steeds meer diensten digitaal worden aangeboden. Zoals jij al terecht opmerkte: je bezit zo niet langer meer een game, maar betaalt enkel voor toegang tot, en gebruik van, de game. Daarmee vergroot R* bovendien de kans op voorspelbare, terugkerende inkomsten. Al met al gunstige ontwikkelingen voor bedrijven, terwijl gebruikers steeds minder keuzevrijheid heeft en meer afhankelijk van hen wordt.

Overigens maak je een goed punt over het archiveren van game-erfgoed. Mooi voorbeeld van het HomeComputerMuseum, dank je voor de link! Dat het bewaren van die historie bijvoorbeeld als inspiratiebron voor de toekomstige generatie gamedesigners kan dienen, lijkt voor bedrijven vaak ondergeschikt aan commerciële belangen en winstmaximalisatie. Het verdwijnen van fysieke edities met verzamelobjecten en extra's vind ik trouwens ook een gemis!

Ik hoop dat R* zijn hand niet overspeelt, en beseft dat fans dit soort maatregelen tot op zekere hoogte zullen accepteren. De vraag is waar voor fans die grens ligt 😉!

Edited by Profundity

Voor mij geen dealbreaker, ben sowieso niet heel principieel met games. Als een spel mij leuk lijkt ga ik het kopen en spelen. Het is mijn hobby, niet mijn idealisme of andere toewijding hoe zaken zouden moeten zijn. Vind ik een spel niet leuk of tekortschieten dan koop ik het niet.

• Author
12 uur geleden, S.W.A.T. zei:

Voor mij geen dealbreaker, ben sowieso niet heel principieel met games. Als een spel mij leuk lijkt ga ik het kopen en spelen. Het is mijn hobby, niet mijn idealisme of andere toewijding hoe zaken zouden moeten zijn. Vind ik een spel niet leuk of tekortschieten dan koop ik het niet.

Mee eens! Iedere gamer heeft zijn eigen prioriteiten en beweegredenen om een spel wel of niet aan te schaffen. Eerlijk gezegd denk ik dat het ontbreken van een fysieke disc voor de meerderheid van de GTA VI-kopers geen zak uitmaakt.

Wie zich daar mogelijk wél zorgen over zouden moeten maken, zijn fysieke retailers zoals het Amerikaanse GameStop. In dit artikel worden meerdere anekdotische Reddit-reacties aangehaald van GameStop-medewerkers die aangeven dat het aantal fysieke pre-orders in hun vestiging flink achterblijft bij de gestelde doelstellingen.

De beweegreden daarachter lijkt te zijn dat veel klanten weinig aanleiding zien om extra moeite te doen en reiskilometers te maken, voor wat uiteindelijk niet meer dan een downloadcode-in-een-box is. Veel GameStop-klanten lijken zich te realiseren dat ze dan net zo goed vanuit hun luie stoel direct een digitale pre-order kunnen plaatsen via de PlayStation Store of XBOX Store. En ik geef ze gelijk 😉!

EDIT woensdag 1 juli 2026 om 15:24:
Sony lijkt voor te sorteren op een toekomst zonder fysieke games, afgaande op dit Tweakers.net-artikel "PlayStation-games komen vanaf 2028 alleen nog digitaal uit, niet op schijfjes".

EDIT #2 woensdag 1 juli 2026 om 16:02:
Gaat overigens samen met dit Tweakers-bericht, wat voor genoeg mensen het schrikbeeld is voor games. Omdat je die niet meer fysiek bezit maar enkel digitaal in licentie krijgt.

Edited by Profundity
Toevoeging nieuwsbericht #2

Ik ben niet zo voor het digitaal, ik heb ze veel liever fysiek. Eerst het nieuws van GTA was al mijn gevoel dat Sony snel hiermee zou komen en ja hoor, Sony gaat dan alles digitaal maken. Persoonlijk twijfel ik alleen daardoor nu al om van Playstation dat ik eigenlijk altijd gebruikt heb voor games misschien toch over te stappen naar een PC voor te gamen en een Nintendo voor nog wat andere games.

Ik heb denk ik één of twee digitale games op de playstation staan, de rest is via disc. Ik vind disc sowieso een meerwaarde en dat heeft wel wat redenen voor me.

1. Ik zie het als een 'echte' collectie. Ik heb een tv kast waar mijn playstation console netjes instaat en eronder is een ingebouwde rij waar de PS5 games netjes passen. Dit staat enorm mooi en stalt mijn collectie mooi uit. Als ik vrienden over de vloer krijg zijn ze ook vaak benieuwd welke games ik heb.

2. Als ik echt een game beu gespeelt bent, of games die je uitspeelt en verder niets meer van open wereld ofzo heeft kan ik het doorverkopen of ruilen. Digitale games daarin tegen zijn nooit doorverkoopbaar.

3. Ik hou prijzen vaak in de gaten. Games die ik echt wil koop ik bij release, andere kan ik echt een tijdlang wachten. Bij digitale versies zijn ook wel eens prijsdalingen, maar fysiek blijven vaak interessanter, ook zeker in gamewinkels.

4. Je kunt games uitlenen als je eens iets wilt proberen. Ik had vroeger weinig met Call of Duty, vriend heeft deze weekje uitgeleend en heb hem daarna fysiek gekocht. Digitale games kunnen dat niet, dan moet je echt bij de console van je vriend zijn omdat die gekoppeld is aan zijn/haar account.

5. Met de fysieke discs ben ik ook niet afhankelijk aan Sony. Stel dat Sony ooit een game zou verwijderen uit de PS Store, of als er ooit problemen zijn in het allerergste geval, dan heb je dit niet met een disc, deze blijft namelijk gewoon werken. Alleen updates komen dan niet door.

• 2 weeks later...

Ik ben ook erg pro fysiek, is wss de leeftijd. Volgens de cijfers is nog maar 11% van de verkoop van games fysiek? Geen idee of dat getal klopt maar het zou het een en ander verklaren. Ik ben al helemaal aan het bekijken of er aanbieders zijn waarbij ik dus wel gewoon eigenaar ben van het product (zoals GOG). Speciale edities waar de game zelf niet eens bijzit is ook al jaren gaande, dus ik verwacht niet dat er echt veel mensen gaan zijn die de game nu niet gaan halen omdat hij niet op schijf komt. GTA 6 is een fenomeen, de verwachtingen zijn waanzinnig. Iedereen gaat dit kopen. De hele game-industrie smijt z'n releasewindows maar een maand of 6 naar achteren omdat de sales anders een dikke deuk krijgen. Ik heb op Reddit wel pogingen tot boycot voorbij zien komen maar in alle serieusheid, dat gaat niemand toch echt doen?

Tldr: Dealbreaker nee, wel heel erg jammer.