- Reacties 70
- Bezichtigingen 27.5k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
JGuntherS 22 posts
-
Michael Hilgen 12 posts
-
Dutchy3010 4 posts
-
DjP.P 3 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
UNDER CONSTRUCTION!!!
Ik heb besloten een tutorial te maken over (mission)coding omdat er bijna geen zijn en al helemaal weinig nederlandse (en voor mijn eigen plezier
)
Benodigde tools:
SA PC Mission Builder v0.33
GTA SA Place Manager
Kladblok
Ervaring met SA Place Manager
Geduld
Inhoudsopgave & gebruik
Inhoudsopgave:
Tutorial
--Stap 1: Voorbereiding & Backups
--Stap 2: Decompileren
--Stap 3: Het echte werk
----Stap 3a: Het plaatsen van een auto
----Stap 3b: Wapens plaatsen
----Stap 3c: Het plaatsen van een pickup
----Stap 3d: Variabeles
----Stap 3e: Markers/spheres
----Stap 3f: Labels
----Stap 3g: IF's
----Stap 3h: Threads
--Stap 4: Compileren en in het spel zetten
--Stap 5: Testen
--TROUBLESHOOTING
Skateboard spawnen in SA
--Stap 1: Configuratiebestanden aanpassen
--Stap 2: Het maken van een pickup
Objectnamen
--Voertuigen
--Wapens
Gebruik: je moet de eerste 2 stappen doen, maar je kunt best als je een ding uit stap 3a-3g hebt gedaan, verder gaan naar stap 4 & 5 (ik zou 3a wel doen, veel uitleg
)
Tip: zoek je een opcode? Er staan een heleboel in de bestanden OPCODES.TXT, FINDOPC.TXT en FINDOPC2.TXT in de map van de MB
Stap 1: Voorbereiding & Backups
Voordat je aan de slag gaat adviseer(doen!!) ik je om je DATA map van SA en je savegames te backupen
Unzip de Mission Builder in een map waar jij wilt
Kopieer de bestanden peds.ide, vehicles.ide en default.ide uit de DATA map van SA naar de map waarin de Mission Builder is geunzipped
Open het bestand SASCM.INI in de MB map (met kladblok of met de MB zelf) en voeg deze twee regels toe (aan het eind):
Ik gebruik altijd die thread (met een paar kleine aanpassinkjes natuurlijk). Kijkt en leert zou ik zeggen.
(Als je de hele thread of grote stukken ervan hebt gebruikt in je eigen mod, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om mij bij de thanks ofzo te zetten.)
Stap 4: Compileren en in het spel zetten
Ga naar Run --> Compile en wees geduldig. Je kunt de status aflezen in de titelbalk
Hij geeft een melding dat hij klaar is.
Ga nu naar de map waarin je hem hebt laten decompileren. Daar staan nu de bestanden MAIN.SCM en SCRIPTS.IMG in. Kopieer deze bestanden naar de GTA-map\DATA\Scripts.
Stap 5: Testen
Dit is ongetwijfeld het makkelijkste deel. Maar let op je kunt je oude savegames niet meer gebruiken (hiervoor heb je een backup gemaakt, weet je nog?). Ga naar de plek waar hij zou moeten staan en kijk of dat het geval is.
Bij mij wel (er zit een raar blokje in de radar, maar dat is een ander experiment van mij):
Ik hoop dat deze tut nuttig was voor je.
Als je nog vragen/opmerkingen/suggesties ofzo hebt, post dat hier of PM me
TROUBLESHOOTING:
V: Als ik compileer dan krijg ik een foutmelding over mijn #CHEETAH
A: Check de spelling, of kijk of er iets mis is met vehicles.ide
V: Als ik compileer dan krijg ik een foutmelding over Parameter 4 not set
A: Je hebt waarschijnlijk kommas ingevuld, waar punten moeten staan (in de coordinaten)
V: Als ik compileer dan krijg ik een foutmelding over DEFINE MEMORY
A: Pas DEFINE MEMORY (staat op de 4e regel) aan tot de in de foutmelding aangegeven waarde. (Het mag ook hoger zijn)
V: In de MB kan hij INITIAL_1 niet vinden
A: Zet je tekstcursor bovenaan en probeer het opnieuw
V: Ik krijg "Opcode out of range: 3004h address: 0000AC6h" bij het decompileren.
A: Je hebt SASCM.INI niet aangepast
Laatst geupdate op:
Bewerkt: door JGuntherS