Jump to content
Geplaatst:
comment_302605

Lo iedereen,

Ik heb mijn 4de tutorial gemaakt, volgens mij zijn er van dit onderwerp al een paar tutorials maar ik heb deze voor mijn site gemaakt, maja ik plaats hem hier toch maar even :{

Ik heb deze tutorial gemaakt omdat iemand wil weten hoe je nou met Kam zijn scripts van een model een DFF en COL maakt.

Benodigdheden:

3Ds Max

Kams IO scripts

TXD Builder

TXD Workshop

Inleiding:

- Zorg dat je de scripts in de goede map zet (3dsmax7/scripts/hier moeten ze staan).

- Je moet uiteraad ook een model hebben waarvan je een dff, txd en col wilt maken.

- Zorg ervoor dat je model niet meer als plusminus 700 poly’s heeft om bugs te voorkomen

- Zorg dat je model een geheel is, om dit te doen moet je alles attachen bij Edit Poly

- Zorg ook dat de ‘Difuse’ op wit staat bij alle textures*

*Als je de Difuse op wit zet, is je model lichter in SA, VC of GTA3. Om dit te doen ga je naar de Material Editor (Duw M op je toetsenbord) en doe je per texture de Difuse op wit zetten. Red, Green en Blue moeten alle drie op 255.

tut_dff-col-txd_maken_pic1.jpg

tut_dff-col-txd_maken_pic2.jpg

Stap 1 – DFF maken

Open je model in 3Ds Max, vervolgens DFF IO. Klik op het plusje bij ‘Export DFF’

SA staat automatisch op groen, als je, je model niet in SA wilt maar in VC of GTA3 moet je een van die groen maken. MCC, UV, Nor en VCol moeten allemaal geel zijn. Als laatste vink je ‘Skip COL’ aan. Zorg dat je model aangeklikt is en als laatste klik je op ‘Export DFF’. Nu heb je een DFF van je model gemaakt

tut_dff-col-txd_maken_pic3.jpg

Stap 2 – COL maken

Sluit de DFF IO en open de Collision IO. Boven ‘Export’ typ je de naam van je model (deze moet hetzelfde heten als de DFF). ‘COL3’ Staat op groen, zet dit op ‘COLL’.

Klik op ’Collision Mesh’ vervolgens op je model, nu word waar eerst Collision Mesh stond, dat word nu de naam van je model hoe die in 3Ds Max heet, klik er vervolgens weer op.

Als laatste klik je op ‘Export’. Nu heb je een COL van je model gemaakt

tut_dff-col-txd_maken_pic7.jpg

Stap 3 – TXD maken

Open de TXD Builder en klik op ‘Add…’ en voeg de textures toe die je nodig hebt. Om te kijken of alle textures aanwezig zijn kun je klikken op ‘DFF Check’

Als laatste klik je op ‘Build TXD’.

tut_dff-col-txd_maken_pic4.jpg

Open de TXD Workshop en klik op ‘Open TXD’ en zoek je TXD op die je zojuist gemaakt hebt. Rechtsonder moet je kiezen of je de TXD in SA, VC of GTA3 formaat wilt hebben. Als je dit gedaan hebt ga je naar ‘Image’ > ‘Compress all images’. Als laatste op ‘Save TXD’

Nu heb je een TXD van je model gemaakt.

tut_dff-col-txd_maken_pic5.jpg

tut_dff-col-txd_maken_pic6.jpg

Dit was alweer mijn 4de tutorial

©Blaster

Bewerkt: door Blaster27

Featured Replies

  • 5 maanden later...
  • 9 maanden later...
Geplaatst:
comment_729331

@Tim-GTA:

3DSMax kost volgens mij een euro'tje of 3000, dus begin er niet aan. Niet dat iedereen die 3dsmax gebruikt dat ook daadwerkelijk betaald heeft ofzo, maar daar mogen we niet over praten[/font]. Ik dacht eerlijk gezegd dat Sketchup gratis was, maar ik gebruik het niet dus ik heb geen idee. GMax is trouwens een gratis variant van 3dsmax, maar dan met ietsje minder opties.

@pieterr:

In deze tutorial hier op GTAforum, staat duidelijk uitgelegd hoe je met de 'Attach' functie alles aan elkaar kan zetten. (De blauwe tekst in Stap 2)

Bewerkt: door K.O.

  • 11 maanden later...
Geplaatst:
comment_1013622
Kheb een pobleem met txd builder.

hij zegt : Some of the files caused errors an could not be added : =>1-t.jpg Image dimensions (482x1000) aren't divisble by 4.

Kan iemand mij helpen???

Die foutmelding is toch geheel duidelijk? Jij hebt een afbeelding van 482*1000 pixels. Het programma wil jouw afbeelding verkleinen, door elke zijde door 4 te delen. Wanneer je 482 deelt door 4, kom je niet uit op een heel getal (namelijk 120.5). Zorg er dus voor dat jouw afbeelding 480*1000 of 484*1000 pixels groot is en je zult geen problemen hiermee hebben.
  • 1 year later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.