Goed ik ga er vanuit dat jullie al de basis kunnen.
Basis:
Php bestaat voornamelijk uit functies. Deze gebruik je als volgd:
<?php
functienaam(parameters);
?>
Paar voorbeelden:
<?php
echo time(); // Geeft het aantal seconden verstreken sinds 1970
echo date("d-m-y"); // Geeft de datum in de parameter kan je tekst zetten d word veranderd in de dag, m word veranderd in de maand en y word veranderd in het jaar
je kan ook het volgende doen:
$timestamp = time();
echo date("d-m-y", $timestamp); // Dit geeft het zelfde terug als de eerste keer dat ik de functie date() aanroep omdate de timestamp van nu is
$tekst = " Dit is de tekst waarmee ik een aantal functies ga uitleggen! ";
$new_tekst = trim($tekst); // Trim verwijdert de spaties die voor de tekst en achter de tekst staat
?>
Er zijn nog vele meer functies maar die ga ik nu niet allemaal uitlegen.
Zelf een functie maken:
Ja dit kan je ook doen met php.
<?php
function functienaam()
{
// hier zet je dan al de shit van je functie
// echo'en enz kan je gewoon doen maar ik gebruik liever return
// return geeft een waarde aan de functie en die kan je dan echo'en dus bv.
return "Dit is de output van de functie";
}
echo functienaam(); // Dit toont: Dit is de output van de functie
?>
In een functie kan je geen variabelen van buiten de functie gebruiken, maar als je dit wel wilt doen moet je gewoon het volgende stukje code in de tekst zetten:
global $variabele;
Zo dit was het, ik hoop dat jullie wat hebben bijgeleerd!
Goed ik ga er vanuit dat jullie al de basis kunnen.
Basis:
Php bestaat voornamelijk uit functies. Deze gebruik je als volgd:
Paar voorbeelden:
<?php echo time(); // Geeft het aantal seconden verstreken sinds 1970 echo date("d-m-y"); // Geeft de datum in de parameter kan je tekst zetten d word veranderd in de dag, m word veranderd in de maand en y word veranderd in het jaar je kan ook het volgende doen: $timestamp = time(); echo date("d-m-y", $timestamp); // Dit geeft het zelfde terug als de eerste keer dat ik de functie date() aanroep omdate de timestamp van nu is $tekst = " Dit is de tekst waarmee ik een aantal functies ga uitleggen! "; $new_tekst = trim($tekst); // Trim verwijdert de spaties die voor de tekst en achter de tekst staat ?>Er zijn nog vele meer functies maar die ga ik nu niet allemaal uitlegen.
Zelf een functie maken:
Ja dit kan je ook doen met php.
<?php function functienaam() { // hier zet je dan al de shit van je functie // echo'en enz kan je gewoon doen maar ik gebruik liever return // return geeft een waarde aan de functie en die kan je dan echo'en dus bv. return "Dit is de output van de functie"; } echo functienaam(); // Dit toont: Dit is de output van de functie ?>In een functie kan je geen variabelen van buiten de functie gebruiken, maar als je dit wel wilt doen moet je gewoon het volgende stukje code in de tekst zetten:
Zo dit was het, ik hoop dat jullie wat hebben bijgeleerd!
Edit: dit is men 123ste post
Copyright Juuldr
Edited by juuldr