Jump to content

[SA-MP|Tutorial] Spawn 5 voertuigen op een rij.

Geplaatst:
comment_387207

SA-MP Mini-tutorial



Spawn 5 voertuigen op een rij

Inleiding

Ik ga uitleggen hoe je met Pawno een script maakt die 5 BMX'en spawnt op een rij, met gebruik van een lus.

Wat heb je nodig?

  • Pawno
  • Een basis script
  • Beginners kennis

We gaan beginnen

Zoek in je script naar "public OnGameModeInit()". Kan hij niks vinden... Dan voeg je toe in je script na de main.

public OnGameModeInit()
{
 return 1;
}

In deze functie gaan we werken. We gaan 2 variables maken. Plaats dit (wat onder deze regel staat) boven iniedergeval "return 1;".

	new Float:bikeY = 2606.451; // (Float/Single) De Y positie waar je wilt waar de rij begint.
new count; // (Integer) Gebruiken voor de lus

Plaats daaronder:

// BMX
for(count = 0; count <= 5; count++)
{
 // AddStaticVehicle(WagenID,PositieX,PositieY,PositieZ,Rotatie,Kleur1,Kleur2);
 AddStaticVehicle(481,-1422.32,bikeY,55.8,270.0,-1,-1); // Spawn het voertuig
 bikeY += 2.5; // Stop bij bikeY +2.5 zodat de volgende BMX niet op dezelfde plek staat.
}

Et voila. Save en test je script en je zal zien bij punt -1422.32 , 2606.451 , 55.8 dat er 5 BMXen staan.

Enjoy! :puh:

Featured Replies

Geplaatst:
comment_931213

heb et geprobeerd maar ik krijg 1 foutmelding en dat is deze

C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\samp server\gamemodes\mijnscript.pwn(45) : warning 217: loose indentation

Pawn compiler 3.2.3664 Copyright © 1997-2006, ITB CompuPhase

1 Warning.

heb geen id wat ik moet doen

Geplaatst:
comment_931621
heb et geprobeerd maar ik krijg 1 foutmelding en dat is deze

C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\samp server\gamemodes\mijnscript.pwn(45) : warning 217: loose indentation

Pawn compiler 3.2.3664 Copyright © 1997-2006, ITB CompuPhase

1 Warning.

heb geen id wat ik moet doen

Een warning als die is niet erg, dit betekent dat je code niet netjes is uitgelijnt. Je kan deze warnings weglaten door vanboven in je script dit te zetten:

#pragma tabsize 0

Geplaatst:
comment_931774
Een warning als die is niet erg, dit betekent dat je code niet netjes is uitgelijnt. Je kan deze warnings weglaten door vanboven in je script dit te zetten:

#pragma tabsize 0

Handig, maar alleen los je daar alleen de warning mee op, en nog niet het probleem ;). Dit wordt echter wel vaak aangeraden, maar ik vind het maar een onhandige manier van werken. Als je dit doet zal je snel gemakkelijk worden in het maken van je scripts, en wordt het straks één grote puinhoop. Je hebt jezelf er eigenlijk mee, want als je dit doet zie je vaak ook minder snel andere errors en warnings. Geen echt goede oplossing, eerlijk gezegd.

Een echte, definitieve oplossing van je probleem is even nalopen van de inspringingen van je script. Na een { spring je altijd 4 spaties of 1 tab in. Een tab is gelijk aan 4 spaties, en maak je door op de Tab-toets (staat boven de Capslock) te drukken. Na een } ga je altijd 4 spaties of 1 tab terug. Bijvoorbeeld deze code:

if (strcmp("/help", cmdtext, true)== 0)
{
SendClientMessage(playerid,COLOR_BLUE,"Help:");
SendClientMessage(playerid,COLOR_GREEN,"Boe!");
return 1;
}

Ziet er zo uit:

if (strcmp("/help", cmdtext, true)== 0)
{
SendClientMessage(playerid,COLOR_BLUE,"Help:");
SendClientMessage(playerid,COLOR_GREEN,"Boe!");
return 1;
}

Ik hoop dat je nu snapt waneer je inspringt, en wanneer je terug springt. Succes :)

  • 2 years later...
  • 1 maand later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.