Jump to content
Geplaatst:
comment_409278

hey,

Ik heb een Tut gemaakt over de basics van het maken van autos in zmodeller 1.07B

Benodigdheden: ZModeller 1.07B

1. Het zetten van de Blueprints

Als er veel mensen zijn die nog niet weten hoe je blueprints cut heb ik daar later nog wel over

Hier heb ik gecutte blueprints van een Nissan 350Z

extract deze naar een plek dat je nog terug kan vinden

start zmodeller en ga naar de "Left"

tut11qb.png

Ga dan naar "Background/Image/Load image".

Nu komt er een venster

tut27ul.png

Druk nu op add en voeg alle gecutte blueprints toe.

dan ziet het er zo uit.

tut33vd.png

Selecteer dan de Side (Zij aanzicht) en druk dan "Ok"

Nu staat dan de ''Side'' blueprint in het linker aanzicht

tut40sq.png

Dit doe je ook met de Top (bovenkant aanzicht) deze moet je dan wel de ''Top'' blueprint geven

Daarna doe je dat ook met de Front (voorkant aanzicht) deze geef de "Front" blueprint

Als je dit gedaan hebt komt je Zmodeller er zo uit te zien.

tut5custom9wx.png

(Klik op het plaatje om de afbeelding te vergroten)

2. Het begin van de model

ga naar: Create/surfaces/Flat

tut62ca.png

en selecteer deze

ga nu naar je "Left" aanzicht en klik op je linker muisknop en hou deze vast, beweeg nu je muis naar rechts en onder en je zult zien dat er een vierkantje zal onstaan, laat dan de linkermuisknop los.

Het maakt niet veel uit waar die staat

tut75fx.png

Als je dit nu hebt ga je naar: Create/Faces/Strip

tut81if.png

En druk dan op je flat, je zult zien dat er rode puntjes op de hoeken van je flat komen, Dit heet "Verticles"

tut99xn.png

Nu ben je klaar om te modelen, zoom in op de voorkant van je auto in de "Left" (Zij aanzicht)

tut108og.png

Als je nu klikt met je muis komt er een pintje met een lijntje eraan

tut111dz.png

als je dan nog een keer klikt heb je een lijn gezet, deze is nog niet klaar nu moet je nog een punt zetten

voordat je een "Face" hebt

tut121fd.png

als je dan klikt wordt je stip gezt en heb je de face gamaakt deze nu zie je dat de face een dicht object is

tut138ld.png

Als je even verder modelt zul je zien dat het vorm krijgt

tut143vo.png

maar als je dan van de "Top" of "Front" aanzicht bekijkt zie je dat het nog helemaal plat is

tut15custom4am.png

(Klik op het plaatje om de afbeelding te vergroten)

Bewerkt: door Dr1fter

  • Reacties 87
  • Bezichtigingen 26.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

  • 6 maanden later...
Geplaatst:
comment_915253
ok dat heb ik gedaan,

met wat hulp ook van een andere tutorial

en nu heb ik dit : http://members.lycos.nl/wimcomeyne/minicooper.z3d

(ik kon het niet in een bijlage plaatsen)

maar, wat nu?

moet ik het interior ook zo maken?

ik weet geen raad meer :N

dank bij voorbaat!

Als je die in gta wilt zetten, zul je wel een interior moeten maken.

Plus wielen, motor en een 3d onderkant.

Maar je kan wel die dingen uit SA rippen en die dan erin je wagen zetten.

Maar de wagen ziet er goed uit, alhoewel je een 3d stuur kan maken, met Zmodeler tools

lukt dat wel.

  • 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_1046843

Dat hoeft helemaal niet. Wat je moet doen voor het cutten van blueprints: Je opent je blueprint in MS Paint (dat is het makkelijkste), hier selecteer je (met dat vierkantje bovenin links) bijvoorbeeld de voorkant(geen delen van andere stukken selecteren, dan kan je blueprint straks in verhouding met andere een verkeerde afmeting krijgen).

Je kijkt even welke grootte het is rechtsonderin(bijvoorbeeld 390 x 430), je drukt ctrl+c, opent een nieuw scherm van paint, en gaat bovenin naar afbeeldingen>kenmerken. Hier vul je nu bij breedte 512 in, en bij hoogte ook 512. Dit namelijk omdat 512 boven 390 het eerste getal is dat een macht van 2 is (ik neem aan dat je weet wat dat is!). Ook boven 430 is 512 het eerste getal dat een macht van 2 is. Als je dus bij zowel breedte als hoogte 512 hebt ingevult, druk je op ok. Nu druk je ctrl+v in en je zet (in dit geval) de voorkant in het midden van je plaatje (zorg dat hij goed in het midden staat, anders krijg je in Zmodeler problemen).

Nu sla je de voorkant op.

Dit doe je dus met alle 4 de views: voorkant, achterkant, zijkant en bovenkant.

Let op: Als je voorkant in hoogte 430 is, en je achterkant 520, klopt er iets niet, zoek dan andere blueprints, want dan passen ze niet bij elkaar(tenzij je zin hebt om bepaalde delen te gaan verkleinen ofzo, maar dan worden ze slordig en waarschijnlijk onduidelijk). De totale hoogte van de voorkant, achterkant, en zijkant moet hetzelfde zijn. De lengte van de auto op de zijkant en bovenkant moet ook hetzelfde zijn. De breedte van voorkant, achterkant en bovenkant moet óók hetzelfde zijn. (1 of 2 pixels verschil maakt niet echt uit, maar 10 wel).

Ik denk dat het wel logisch te beredeneren is waarom dat moet kloppen: Als je auto op het vooraanzicht ineens veel hoger is dan op het zijaanzicht, en je gaat modellen, dan stel je je verticles van bij het dak dus gelijk aan het zijaanzicht, en dan wil je die verticles daarna op het vooraanzicht ook goed zetten in verband met de breedte van de auto, en dan blijkt ineens dat je dak niet klopt met het vooraanzicht.

Ik hoop dat dit iets ophelderd.

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1093022

Heb een vraagje kan iemand blueprints van een honda mokey of jincheng singa vinden

ik zou deze namenlijk wel in gtaSA hebben maar er is nog geen mod van gemaakt (en dus moet ik die zelf Zmodelleren) maar k kan geen blueprints vinden

Alvast bedankt

en als hij af zou geraken zal ik heb hier posten voor de MINI4STROKE liefhebbers

is in orde

ik zal wat foto's nemen van mijn eigen singa :tu:

wil er iemand het anders ook eens proberen ik kan er geen ... van

hier vindt je alle info en alle foto's

http://www.freewebs.com/gtasajinchengsinga/index.htm

succes

Bewerkt: door roberekke

  • 5 weken later...
  • 4 weken later...
Geplaatst:
comment_1162682

al de tutorials die ik kan vinden zijn voor zmodeler 1.3 of 1.7 maar op al de downloads zit een virus dus heeft iemand toevallig 1.3 of 1.7 voor mij? alvast bedankt.

ik heb echt al overal gezocht voor tutotrials voor zmoddeler 2 maar ik heb geen goede gevonden.

of hoe kan ik beter beginnen als ik wil leren modden.

beter ander programma ofzo?

Bewerkt: door gta player

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.