Jump to content
Geplaatst:
comment_471613

Hallo iedereen, vandaag behandel ik in 3dsmax, een straat maken.

1: Maak eerst een plane aan. Dit doe je door op het knopje PLANE te klikken, en in 1 van de vier schermen te slepen. scherm1kb6.png Vul bij Length Segs en Width Segs in: 10. Dit is het aantal vakjes, dat je zometeen te zien krijgt. Druk nu op F4 (de knop op je toetsenbord) Je zult zien dat je Plane, volgeroosterd is. Die vakjes gaan we zometeen ook gebruiken.

Je hebt nu zoiets...

scherm2xj5.png

Klik in 1 van de vier schermen op je rechter-muisknop, je krijgt een snelmenu te zien. Doe nu dit: Convert to > Convert to editple poly.

scher3yw8.jpg

Klik nu op het vierkantje Selecteer op je plane, steeds 2 polygonen. Ga zo door todat je aan het eind bent gekomen.

scherm4xc0.jpg

Klik nu op INSET en duw je selectie (een klein beetje) naar beneden. Je krijgt nu zo iets:

shcerm5od5.jpg

Druk nu op de M van material editor. Klik op MAPS en dan op NONE en vervolgens een dubbelklik op BITMAP Zoek nu een wegtexture op (Moet wel BMP-formaat zijn) En klik dan op openen.

materialdc7.jpg

mat6ck9.png

Klik nu op 1, en daarna op 2 Dit scherm mag je nu sluiten.

Je zult vaak zien, dat de textuur niet goed zit. (zoals bij mij.) Dit gaan we even wegwerken

textr1aw3.jpg

Klik eer met je rechter muisknop, op 1 van de vier schermpjes. Convert to > Convert to editple poly. Klik nu op het Pijltje Zoek in de modifier list (zo heet dat) de UVW-MAP op. Dubbelklik nu op de naam UVW-MAP

Klik nu weer met je rechter-muisknop op een van de vierschermpjes. Klik dit keer op Scale. Scale nu de textuur, zodat ie goedzit. *Naast scalen, kun je het object ook Moven (Voortbewegen) en draaien etc.

Mijn textuur zit nu goed!

schermsh6.jpg

*Zoals je ziet, is er nu ook gras. Dit maak je met precies dezelfde manier, als je het weg gedaan hebt. Alleen nu kies je het tweede bolletje ipv het eerste! :)

Ik heb nu stoplichten, en lantaarnpalen toegevoegt. Deze kun je natuurlijk zelf maken, maar ik heb ze al uit

gta geimporteerd (Als je wilt weten, hoe je zelf objecten maakt, verwijs ik je door naar de Matser Tutorial List)

*Objecten importeren, doe je doormiddel van de Scripts van Kam. Deze kun je ergens op google vinden.

Om het script te runnen, ga je als volgt te werk. Klik op het hamertje (Rechts), en kies dan DFF IO. Nu kun je dff's importeren of exporteren!

Nu gaan we gebouwen maken....

Klik weer met je rechter muisknop op 1 van de vier schermen. Convert to > Convert to editple poly. Kies weer voor het vierkantje. Selecteer nu gebieden waar de gebouw(en) komen te staan.

scherm8om4.jpg

*Meerdere functies selecteren, doe je doormiddel van de CTRL-toets

De gebouwen gaan we zeg maar "Uit de grond stampen" Klik nu op Extrude En klik op je selectie. Houd je linker-muisknop vast, en sleep het naar boven toe.

scherm9ea4.jpg

Selecteer nu alle faces (rood). Dit doe je door weer op het vierkantje te klikken (rechter muisknop > Convert to edtiple poly)

scher10dp2.jpg

Druk dan op de M, en textuur het zoals je net het gras en de weg gedaan hebt.

Zet de textuur juist, door middel van de UVW-MAP (ZIE: Begin tut)

Textuur op die manier alles wat nog getextureerd moet worden. Zo kun je nog allemaal dingen erbij bouwen (zoals verkeersborden, prullenbakken etc.) De stoep kun je maken, door weer hetzelfde te doen als je de straat hebt gemaakt.

Als je klaarbent, kun je het object gaan attachen (samensmelten) Doe weer rechter-muisknop. Convert to > Editable Poly, en scroll in het rechter menu beneden todat je het knopje: ATTACH ziet staan. Klik daar op, en klik op alles, todat je nergens meer op kan klikken. Nu is je model klaar om geexporteerd te worden!

Nog iets extra's

En wil je nou, dat je gebouwen een dak heeft (die driehoekig is) Dan moet je deze zeer korte uitleg even volgen:

Klik in 1 van de vier schermen op je rechter-muisknop. Doe dan: CONVERT TO > CONVERT TO EDITPLE POLY.

In plaats van het vierkantje, kies je nu voor het knopje met de 3 puntjes (Aan de linker kant van het vierkantje.)

vertestv9.jpg

Nu zie je dat er allemaal (Blauwe) puntjes zijn. Kies er een die op een dak staat, en sleep die zo omhoog dat het een driehoek wordt. Als je dit volhoudt, wordt het uiteindelijk een driehoekig dak!

vertexzy7.jpg

Handige functies!

*Meerdere functies selecteren, doe je doormiddel van de CTRL-toets

*Sneller selecteren, doormiddel van de Grow-knop!

*Lijnen verbergen/weergeven doormiddel van de F4-knop, op je toetsenbord!

*Naast scalen, kun je het object ook Moven (Voortbewegen) en draaien etc.

*Nieuwe textures toevoegen in 3dsmax? Nieuwe bolletje gebruiken!

*Diepte maken, doormiddel van de INSET knop

*Objecten omhoog stampen, door middel van de EXTRUDE knop

*Objecten importeren, doe je doormiddel van de Scripts van Kam. Deze kun je ergens op google vinden.

Om het script te runnen, ga je als volgt te werk. Klik op het hamertje (Rechts), en kies dan DFF IO. Nu kun je dff's importeren of exporteren!

*Ditzelfde geld ook als je een COLL maakt, of MAP.

*Object verpest door teveel lichten? Verwijder ze door de zogenaamde lichtbronnen (ONMI) in de vorm van een ruit aan te klikken, en dan op de DELETE toets te drukken!

*In deze tut werd de INSET knop behandeld. Al hoewel, deze alleen gebruikt is voor het verlagen van de weg, kan ik je vertellen waarvoor dit is. Verlaging van de weg (Met de inset-knop) is handig, als je een stoep naast je weg wilt bouwen. Zo lijkt de weg (en de stoep) realistischer!

*Vergeet niet, alles op het laatst de attachen!

*Rondkijken, om je model doe je door te klikken op het knopje met de twee voetjes (helemaal rechts onderaan)

*Wil je weten hoe je objecten maakt met 3dsmax. Dan verwijs ik je door naar de MASTER TUTORIAL list.

*Fouten corrigeren, doormiddel van de CTRL + Z toetscombinatie!

Dit was het einde van m'n tut! Nog op of aanmerkingen? PB me dan! Veel succes met het maken van je straat! :):):)

>>> Door Matiscus: Handige tutorial, zeker voor beginners. Ik maakte wel een baan op een andere manier maar deze is best veel simpeler. Ook zal ik ze toevoegen aan de Master Tutorial List. Als je die rode zin irritant vind van me, mag je hem verwijderen. ;) <<<

Bewerkt: door Apple-Mac

  • Reacties 42
  • Bezichtigingen 12.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1237581

Weet je zeker dat je *.bmp geen beschadigde BMP is? Dit kan gebeuren door de extensie van bijvoorbeeld JPG naar BMP te veranderen, of... Probeer je plaatje te openen en opnieuw op te slaan als *.bmp :)

  • 2 weken later...
  • 1 year later...
  • 4 maanden later...
Geplaatst:
comment_1680612

Dat heet 3DS Max en kost héél veel centjes... Een gratis trial voor 30 dagen is wel te downloaden op de site van Autodesk.

Oke, als nog bedankt!

Ik gerbruik daarom gmax, is daar een tutor over?

MVG. Kratod

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.