Jump to content
Geplaatst:
comment_486700

Op dit topic laat ik je zien hoe je textures van gebouwen kan maken of veranderen.

Stap 1: We hebben eerst een aantal programma's nodig natuurlijk.

-Mapviewer; met dit programma weet je wat de naam is van de texture en kan je uitgebreid zien wat je mod.

klik hier om te downloaden (je hebt winrar nodig om het uit te pakken)

-ImgTool; hiermee halen we de txd uit het spel.

klik hier om te downloaden (je hebt winrar nodig om het uit te pakken)

-TxdWorkshop; met dit programma bewerken we de txd en halen we de plaatjes eruit die we gaan veranderen.

klik hier om te downloaden (je hebt winrar nodig om het uit te pakken)

-Een programma waar je plaatjes/figuren mee kan maken/veranderen. Bijvoorbeeld Photoshop is een goed programma, zelf gebruik ik PaintShopPro. Je kan ook paint gebruiken maar dan krijg je erg slechte kwaliteit en vooral logo’s van goede kwaliteit maken met paint is erg moeilijk, gebruik dus Photoshop of iets van dergelijke kwaliteit.

BELANGRIJK VOOR DE MAPVIEWER: Veel mensen die de MapViewer downloaden en proberen te ‘installeren’, lukt dat niet. Je moet naar de map gaan waar je de MapViewer hebt uitgepakt, en dan doe je rechtermuisknop > nieuw > kladblok. Nu typ je het pad naar je Gta:San Andreas map. In de meeste gevallen zal dat "C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas" zijn. Nu ga je via "Bestand" in het menu naar "Opslaan als" en geef je het bestand de naam "games.cfg" (SLA NOG NIET OP). Nu klik je het rolmenuutje onder "Bestandsnaam" open en kies je voor "Alle Bestanden". Nu sla je het bestandje op in de map waar je mapviewer hebt uitgepakt. Nu krijg je als het goed is DIT in de MapViewer map.

Ok nu alles werkt kunnen we echt aan de slag! Eerst gaan we kijken welk gebouw we gaan modden. Als voorbeeld neem ik even de Xoomer garage in San Fierro die je van Catalina krijgt en waar je met The Truth naartoe rijd als je voor het eerst naar San Fierro gaat, het is handig als je hetzelfde gebouw neemt. Eerst maak je ergens een mapje aan die "San Fierro Garage" heet (naam mag je zelf bedenken). Als je dit hebt gedaan dan start je de Mapviewer op. Druk op F1. Het programma laadt nu heel San Andreas, alleen dan zonder mensen, auto's of andere bewegende objecten. (als het programma even stopt met laden gewoon even wachten, niet afsluiten)

Als de map is geladen, klik je 1 keer op het schermpje en daarna manouvreer je met W A S en D naar voren, achteren en opzij, en kan je met de muis je kijkrichting bepalen. Om naar San Fierro te vliegen drukken we W in en gaan we door met de muis richting San Fierro te richten naar San Fierro. Als je shift inhoud ga je sneller en als je dan ook nog je linkermuisknop inhoud ga je nog sneller.

Als je eenmaal aangekomen bent bij de garage moet je zorgen dat je de garage gecentreerd in je beeld krijgt.

Ongeveer ZO. Als je dit hebt druk je de rechtermuisknop in en houdt je die in, nu één gebouwtje in beeld, met zwarte achtergrond en groene cirkels er omheen.

Ongeveer ZO. Als je een ander gebouw ziet moet je even van plek veranderen tot je wel de garage in beeld hebt.

Nu komt er in de grote balk bovenaan iets te staan. Er staat "GTA Map Viewer 0.5 ALPHA 4 [288 FPS] [Focused: Int 13, oldgarage_sfs.dff, oldgarage_sfse.txd (#11387)]". Na dat "Focused" staat er op een gegeven moment "oldgarage_sfs.dff". Dit is de naam van de dff file die in Gta3.img (het bestand der objecten). Daar achter staat "oldgarage_sfse.txd". Dit is de naam van de txd file in Gta3.img. Dit moet je even onthouden, schrijf het op ofzo.

Sluit de mapviewer nog niet af!

Nu openen we de ImgTool. Open het "File" menu en klik op "Open". Nu ga je naar de Gta:San Andreas map, naar de "models" map en open je "Gta3.img". Nu gaat het programma het img bestand laden. Als het geladen is open je het "Edit" menu en klik je op "Find". Nu typ je de naam van de txd in, wat in dit geval dus "oldgarage_sfse.txd" is en klik op "Volgende zoeken". Nu zoekt het programma voor jou het "oldgarage_sfse.txd" bestand. (je kan ook zelf gaan zoeken maar een lijst van 16316 bestanden doorzoeken duurt een beetje lang).

Als het bestand geselecteerd is open je het "Commands" menu en klik je op "Extract". Nu sla je het txd bestandje op in de map die je eerder aangemaakt hebt en die in mijn geval "San Fierro Garage" heet.

Nu openen we TxdWorskhop.

Klik op “Open TXD” en zoek je texture op, wat in dit geval dus “oldgarage_sfse.txd” is. Nu krijg je links een hele rij met ‘plaatjes’. Al die plaatjes zijn gebruikt in het spel. Je zult dus alle textures ook terug kunnen vinden op het gebouw in het spel zelf. Nu klik je op “Export” en “Export all textures to bitmaps” of “Export all textures to tga images” als je dat liever hebt. Sla ze ergens op in een map die je zelf handig vind, in dezelfde map als waar de txd staat is wel handig. Nu heb je de mapviewer weer nodig. Als het goed is heb je die nog geopend, anders moet je ‘m nog even opstarten. Start ook een of ander programma op waarmee je de ‘plaatjes’ kunt veranderen, PhotoShop, PaintShopPro of iets anders (paint kan ook alleen krijg je dan niet zo’n mooie kwaliteit als bij PhotoShop, PaintShopPro of iets dergelijks). Open alle plaatjes die je uit de TXD gehaald hebt en verander ze een voor een, zorg wel dat ze de zelfde naam houden, dus bedenk niet zelf namen zoals “witte muur” ofzo! Voor mooie textures kan je bijvoorbeeld terecht op www.stormvision.net, klik bovenaan op “bricks”, “wood” e.d. en je krijgt een lijst met kleine plaatjes. Klik op een die je mooi vind en je krijgt een iets groter plaatje. Als je hier niet genoeg aan hebt kun je altijd nog terecht op www.google.nl en zoek bij afbeeldingen naar “wall” ofzo. Je kunt ook andere texture sites zoeken via google als je dat wilt. Je kan in de mapviewer nu door rond het gebouw te draaien kijken welke textures waar op het gebouw zitten, anders heb je straks dakpannen op een muur zitten of zoiets dergelijks.

Als je nu alle textures hebt veranderd en opgeslagen, ga je weer naar de TXDWorkshop toe en dan open je de txd weer (als je ‘m afgesloten hebt). Nu krijg je weer de lijst met textures. Klik op de bovenste en klik op “Import”. Nu ga je naar de map toe waar je de textures hebt opgeslagen en open degene met dezelfde naam als degene die je in txd workshop hebt geselecteerd, de bovenste in dit geval en klik op openen. Zo ga je het hele rijtje af totdat je alles hebt gedaan. Als je alle textures hebt ‘vervangen’ door nieuwe, controleer je nog of linksonder in het programma “San Andreas” staat en niet “VC XboX” ofzo. Klik op “Save TXD” en sluit het programma.

Nu openen we de IMGTool weer en zoek de “oldgarage_sfse.txd” weer op met de zoekfunctie en zorg dat die geselecteerd is. Ga via het “Commands” menu naar “Replace” en open de txd die je veranderd hebt. Nu word de texture geladen, als dat klaar is sluit je het programma en alle andere programma’s die je nog hebt geopend. Ga het ingame checken en SUCCES MET DE REST VAN JE MODS EN TEXTURES!!!

Grtz Puma. Voor vragen kun je altijd terecht op dit topic, stuur een pm of e-mail me.

Er komt nog een update over de AlphaChannel, waarmee je textures ‘doorzichtig’ doorzichtig kunt maken.

>>> Door Matiscus: Goede tutorial, alles is uitgebreid uitgelegd. Hier en daar zou een plaatje niet misstaan. Je tutorial is ook bij deze toegevoegd aan de Master Tutorial List. Als je deze mod-tag irritant vind, mag je hem altijd verwijderen.;) <<<

Bewerkt: door Puma

  • Reacties 50
  • Bezichtigingen 14.7k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_776499

Dat is de naam voor de locatie waar je een bepaalde map of bestand hebt staan. Bijvoorbeeld zoiets:

C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas

(Ik neem aan dat dit hetgene is wat je bedoeld. 'pad' heeft namelijk meerdere betekenissen: :puh:

pad1 (het ~)

1 (~en) smalle weg voor voetgangers en fietsers => wegel

2 weg door (sub)directory's

pad2 (de ~, ~den)

1 op een kikker lijkend amfibie, met korte achterpoten en een met wratten overdekt lichaam

2 plaatje op de as van een wagen ter bevestiging van de veren

Bewerkt: door K.O.

  • 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_870236

als ik die garage aanpas (ik zet een logo op de witte poort) en ik sla dan allemaal op ik vervang dat via imgtool enzo ik sluit alles af ik start san andreas op andreas laad maar half en dan chrast het :(

als ik dan in mapvieuwer kijk ziet het gebouw ineens helemaal wit :N

weet iemand hoe dit komt?

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_897281
Puma bij blijft die mapviewer maar laden hoe kan dit maar een hele goede TUT alles word goed uitgelegs :tu:_O_ !!!!

heb je al op f1 gedrukt? (dat vergat ik namelijk eerst ook, en dan blijf je wachten)

Jah maar ik zie alleen die cijfertjes in de balk waar ook het kruisje staat daar staan allemaal cijfers die steeds hoger of lager woorden en ik heb al een paar keer op f1`gedrukt kan iemand me helpen?

Ik Heb dat probleem ook...

Kan iemand Helpen :N

:cya:

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_909490

:duh: alles gaat goed behalve het resultaat:

zooitje.jpg

ik heb een kleine foto met adobe photoshop ervoor in de plaats gedaan, je krijgt ook een mooie foto als je geimport hebt, maar sla je hem op en opent hem opnieuw krijg je dit zooitje....

ik was bezig met eht victim bord langs de snelweg in LV

ah zie het probleem net hier boven ook

Bewerkt: door melizardman

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_964218
a. waar in de middel of nowhere staat "bestandsnaam?"

b. waar is dan dat "rolmenuutje?"

Open Kladblok, Klik op Bestand, Opslaan als. Nu zie je dit:

post-64843-1209553902.jpg

Dat lijkt me duidelijk toch?

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1065014
Puma bij blijft die mapviewer maar laden hoe kan dit maar een hele goede TUT alles word goed uitgelegs :tu:_O_ !!!!

heb je al op f1 gedrukt? (dat vergat ik namelijk eerst ook, en dan blijf je wachten)

Jah maar ik zie alleen die cijfertjes in de balk waar ook het kruisje staat daar staan allemaal cijfers die steeds hoger of lager woorden en ik heb al een paar keer op f1`gedrukt kan iemand me helpen?

Ik Heb dat probleem ook...

Kan iemand Helpen :N

:cya:

Hetzelfde probleem :duh:

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.