Jump to content

[SA|OV] Een voertuig installeren met behulp van SAMI

Geplaatst:
comment_516080

Het installeren van een modifcatie met behulp van SAMI

Stap 1: Download je modificatie!

Het eerste wat je moet doen is een mod downloaden, dit kan op veel verschillende sites. Hier heb je een paar goeien:

-GTAGamigo

-GTAmods

-GTAFilefront

-GTAGaming

-GTAGames

-GTAGarage

Op de sites zelf staat meestal duidelijk aangegeven waar je een mod kan downloaden, bij de meeste sites heb ik je gelijk naar de Download Base gelinkt, daarkan je in de betreffende cathogorie zoeken naar een mod die jij graag in je spel wilt hebben.

Wanneer jij een mod gedownload hebt moet eerst goed kijken waar je hem opslaat [ik kan niet weten waar jij je mod opslaat] Wanneer je hem bij Internet Explorer download en op Opslaan drukt kan je meestal nog kiezen waar je hem wilt opslaan. Dit moet je dus allemaal zelf doen en dit lijkt me niet erg lastig.

Stap 2: Download en installeer San Andreas Mod Installer!

Het progamma SAMI is erg hand ig progamma op mods te installeren, met name voertuig mods. Daarvoor is hij eigenlijk ook het meest ontworpen, dus wanneer je ander soort mods wilt installeren kan je beter IMG-Tool 2.0 gebruiken. Maar ja wij doen het met SAMI, SAMI kan je hier downloaden. [Dit is de rechtstreekse download link, je hoeft hem verder niet op te zoeken dus] Nadat je hem hebt gedownload run je de installer die in het .Zip bestandje zit (San Andreas Mod Installer v1.0.exe)

sami2as8.jpg

Het installeren van SAMI kun je zelf wel daarbij hoef ik je niet te helpen.

Stap 3: Back-up je GTA San Andreas Folder!

Voordat je gaat modden moet je 1 ding altijd doen, namelijk je GTA SA folder backuppen. Dit zorgt ervoor dat je je spel niet opnieuw hoeft te installeren wanneer je een mod hebt geinstalleerd. De GTA SA Folder vind je zo: C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas. Je drukt met rechtermuisknop op GTA San Andreas, daarna druk je op Kopieëren, dan plak je hem weer in je Rockstar Games map. De gekopieërde GTA SA map zal dan Kopie van GTA San Andreas heeten.

sami2gv6.jpg

Stap 4: Installeer je Modifcatie in San Andreas!

Nu komt het belangrijkste gedeelte, namelijk het installeren van de mod. Start eerst SAMI op, dit kan je door naar Start --> Alle Progamma's ---> San Andreas Mod Installer te gaan. Als het goed is kan je hem vanaf daar opstarten. Je kan hem ook via de bronmap C:\Program Files\San Andreas Mod Installer\sami opstarten.

Wanneer je hem opgestart hebt krijg je dit scherm:

sami2ds4.jpg

Druk nu op Install a Mod, nu zal je weer een schermpje zien:

sami3kw0.jpg

Hiermoet je je San Andreas Folder C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas en de locatie van de mod moeten invullen. De San Andreas folder kun je opzoeken door op Browse te drukken, ga dan naar C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas. De Mod Location is wat lastiger omdat ik niet weet waar jij je mod hebt opgeslagen, maar dat weet jij als het goed is wel! Voordat je de mod opzoekt moet je ervoor zorgen dat Zip\Rar File aangekruist staat. Druk nu op Browse: sami2gi5.jpg

Hier moet je je mod dus opzoeken, bij Zoeken in kun je de map opzoeken waar je de mod hebt geinstalleerd, daarna zoek je in die map de mod op. In mijn geval is dat de Blazer [Dit is een voertuig mod, ik raad jou ook aan om eerst met voertuigen te beginnen] Dubbelklik op de mod en druk op Continue. Nu komt het moment dat je de goeie 'lines' van de mod moet invullen, gelukkig is dat al gedaan en hoef jij het meer te doen, druk dus gewoon weer op Continue:

sami2kw2.jpg

[Aan de lines kun je al zien welk voertuig hij verplaatst]

Nu zul je het voertuig moeten selecteren die je replacen wilt, als het goed is staat hij al op de goeie, maar wanneer hij er nog niet op staat moet je even de goeie opzoeken. [Als je niet weet welke het is moet je weer even bij de 'Lines' zien daar staat welk voertuig het is]

sami2op9.jpg

Bij Custom Vehicle Name moet je de naam invullen van de Backup, het maakt eigenlijk niet veel uit wat je hier invult, maar ik raad je aan om een duidelijke naam te nemen waardoor je weet welke mod je geinstalleerd hebt (dit is vooral handig wanneer je de mod weer wilt verwijderen)

Nu komt het moment van de waarheid, je moet namelijk op Install drukken, nu zal hij de mod installeren en naar een paar seconden zal je dit scherm krijgen:

sami2zi4.jpg

Als het goed is is je mod nu geinstalleerd.

Stap 5: Test de mod!

De laatste en de leukste stap is het testen van de mod, dit is niet erg lastig het enigste wat je moet doen in je GTA SA opstarten en het betreffende voertuig opzoeken. Dit is mijn resultaat:

sami2ya7.th.jpg

Tip:

Nog even een kleine tip, heb geduld tijdens het installeren van een mod! Lees dit dus goed door en doe het niet overhaast, wanneer je dat wel doet heb je meer kans dat het mislukt.

Het verwijderen van een modificatie

Ik ga nu laten zien hoe je een mod verwijderd met behulp van SAMI. Je start SAMI op en drukt nu op Uninstall a Mod ipv Install a Mod.

Je zal nu dit scherm krijgen:

sami21br5.jpg

Hier zal je de San Andreas folder (C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas) weer moeten selecteren, maar als het goed is heb je dit al gedaan. Belangrijker is het vakje onder 'Choose a Mod to uninstall, in dat vakje zal de naam van het backup bestand staan die je gemaakt hebt tijdens het installeren van de mod. (Daarom is het belangrijk om dan een duidelijke naam te nemen waardoor je weet welke mod je verwijderd) Hier selecteer je de backup van de mod die je wilt verwijderen. Klik daarna op Unistall, je krijgt nu een melding dat je het zeker weet, hier druk je op 'Ja'. Hij zal de mod nu verwijderen en na een tijdje zal er te staan komen dat de mod succesvol is verwijderd:

sami21hh8.jpg

Je ziet dat de Sandking weer in zijn oude staat is:

sami21pa4.th.jpg

(Voor de genen die het niet weten, ik heb in mijn tut de Sandking vervangen door de 'Blazer')

Ik wil 'Wazuup' nog even bedanken, hij heeft namelijk gezegt dat ik beter een topic met deze tut kon aanmaken in het Modding Fora.

Wanneer iemand nog vragen of opmerkingen heeft kan je dat in dit topic vragen.

• Reacties 258
  • Bezichtigingen 101.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_699748
Dankjewel voor de uitleg.. maar ik snap het nog niet echt zo met die kleren of petten invoegen ofzo.. want dat kan ook.. maar moet je dat dan met img.tool doen.?

Het is niet zo moeilijk, je moet het even doorhebben. Kleren en dergelijke die staan gewoon in de 'GTA3.img'. Dat is een bestand waar heel veel models en textures instaan. Als je dus een voertuig wilt vervangen, dan moet je iets aanpassen in dat bestand, zo ook bij kleren.

Stel je voor, je download een mod. In die mod kom je dan het volgende bestand tegen: 'jean.txd.' Met de IMG Tool open je dan het bestand 'GTA3.img'. (Te vinden in map 'Models'.) Je zoekt dan het bestand 'jean.txd' op. ('Commands > Find'). Als je hem gevonden hebt, dan verwijder je hem. Je hebt voor de duidelijkheid dus het originele bestand verwijderd. Je voegt dan de 'jean.txd' van de mod weer toe. ('Commands > Add.') Als je dat gedaan hebt moet je nog even naar het volgende gaan: 'Commands > Rebuild archive'. Als je dat gedaan hebt is de mod geïnstalleerd, en kun je met je nieuwe broek of iets dergelijks lopen.

De 'San Andreas Mod Installer' is uitsluitend voor voertuigen. Inderdaad niet voor wapens en de overige mods.

Bewerkt: door -Matthijs-

Geplaatst:
comment_699751
Dankjewel voor de uitleg.. maar ik snap het nog niet echt zo met die kleren of petten invoegen ofzo.. want dat kan ook.. maar moet je dat dan met img.tool doen.?

Het is niet zo moeilijk, je moet het even doorhebben. Kleren en dergelijke die staan gewoon in de 'GTA3.img'. Dat is een bestand waar heel veel models en textures instaan. Als je dus een voertuig wilt vervangen, dan moet je iets aanpassen in dat bestand, zo ook bij kleren.

Stel je voor, je download een mod. In die mod kom je dan het volgende bestand tegen: 'jean.txd.' Met de IMG Tool open je dan het bestand 'GTA3.img'. (Te vinden in map 'Models'.) Je zoekt dan het bestand 'jeans.txd' op. Als je hem gevonden hebt, dan verwijder je hem. Je hebt voor de duidelijkheid dus het originele bestand verwijderd. Je voegt dan de 'jean.txd' van de mod weer toe. Als je dat gedaan hebt moet je nog even naar het volgende gaan: 'commands > rebuild archive'. Als je dat gedaan hebt is de mod geïnstalleerd, en kun je met je nieuwe broek of iets dergelijks lopen.

De 'San Andreas Mod Installer' is uitsluitend voor voertuigen. Inderdaad niet voor wapens en de overige mods.

ghehe zo klinkt het wel heel makkelijk.. dankjewel ik probeer het ff..

Geplaatst:
comment_699755

Ik heb het nu gedaan met een granaat.. dat wordt een sigaret ofzo.. maar klopt het dan als ik de wapenscode van granaat invoer dat die er dan ipv de echte granaat is?

Dankjewel het is gelukt:D.. :D.. maar als ik nu een jean inplug of een pet..

moet dan eerst een pet kopen of is het zo als ik die pet in het spel heb gedaan dat ik dan als ik hem opstart gelijk op heb?

>>> Door Wazuup: Toe maar, een trippelpost. Hou het voortaan bij één post die je kunt editten.<<<

>>> Door Matiscus: Samengevoegd ;) Houd het topic overzichtelijker. <<<

Geplaatst:
comment_699762
Ik heb het nu gedaan met een granaat.. dat wordt een sigaret ofzo.. maar klopt het dan als ik de wapenscode van granaat invoer dat die er dan ipv de echte granaat is?

Dat lijkt me wel. Als je een voertuig vervangt, en je spawnt hem met bijvoorbeeld een carspawner dan krijg je ook het nieuwe, gedownloade voertuig en niet het originele, oude voertuig. Hetzelfde geldt - neem ik aan - voor onder andere wapens. Tenzij je natuurlijk andere bestnaden moet aanpassen. Maar, wat is dat precies voor een mod die je hebt gedownload?

Dankjewel het is gelukt:D.. :D.. maar als ik nu een jean inplug of een pet..

moet dan eerst een pet kopen of is het zo als ik die pet in het spel heb gedaan dat ik dan als ik hem opstart gelijk op heb?

Nee, je hebt hem niet direct. Als jij een kledingstuk hebt vervangen die bij 'Dieder Sachs' te koop is, dan moet je zover in het spel zijn dat 'Dieder Sachs' open is. Pas dan kun je het vervangen kledingstuk kopen. Je veranderd alleen het uiterlijk immers.

Bewerkt: door -Matthijs-

Geplaatst:
comment_700022
Nee, je hebt hem niet direct. Als jij een kledingstuk hebt vervangen die bij 'Dieder Sachs' te koop is, dan moet je zover in het spel zijn dat 'Dieder Sachs' open is. Pas dan kun je het vervangen kledingstuk kopen. Je veranderd alleen het uiterlijk immers.

Klopt niet want als je je beginkleren veranderd en je start een nieuw spel op dan zijn deze

ook veranderd en deze kleren kan je in de binco kopen.

Geplaatst:
comment_703920
Die patch werkt niet voor mij want als ik hem installeer dan staat er Unknown version!

Ik heb BTW de hoodlum GTA SA wie weet of deze v1 is want ik moet echt vehicle mods hebben!!!

Dan heb je waarschijnlijk dus een crack of iets dergelijks, hiermee werkt de patch inderdaad niet. Tevens mogen we ook geen mensen helpen verder met een crack, puur omdat wij niet kunnen nagaan of je GTA wel of niet origineel hebt.

Geplaatst:
comment_703921
Die patch werkt niet voor mij want als ik hem installeer dan staat er Unknown version!

Ik heb BTW de hoodlum GTA SA wie weet of deze v1 is want ik moet echt vehicle mods hebben!!!

Dan heb je waarschijnlijk dus een crack of iets dergelijks, hiermee werkt de patch inderdaad niet. Tevens mogen we ook geen mensen helpen verder met een crack, puur omdat wij niet kunnen nagaan of je GTA wel of niet origineel hebt.

Ik heb inderdaad een crack gebruikt. Ik zal dan denk ik even opnieuw moeten installeren.

Geplaatst:
comment_704738

Ik heb nu weer een probleem.

Ik heb V1, gisteren werkte hij perfect mét mods. Vandaag start ik het spel op dzelfde manier op, kijk nog ff na of het spel V1 is met die gtasapatch, en ja hij is v1. Maar nu blijft hij dus weer hangen op de helft van het balkje!

Het ligt niet aan de save files want dit doet hij ook bij new game.

Weet iemand hoe je dit kan verhelpen??

Geplaatst:
comment_704741

Ik heb V1, gisteren werkte hij perfect mét mods. Vandaag start ik het spel op dzelfde manier op, kijk nog ff na of het spel V1 is met die gtasapatch, en ja hij is v1. Maar nu blijft hij dus weer hangen op de helft van het balkje!

Tja, als je én bij een new game een foutmelding krijgt én bij je savegames, dan is er misschien iets mis de mods die je waarschijnlijk geïnstalleerd hebt. Overigens is hij nu nog niet volledig V1 nu, maar voor een gedeelte. Je kunt nog nog geen savegames voor V1 laden, hiervoor heb je nog twee speciale bestanden nodig. Installeer de boel even opnieuw, en ga dan volledig downgraden. Ik heb twee bestanden voor je in bijlagen, namelijk de 'main.scm' en de 'script.img' van V1. Je moet dus eerst de patch installeren, en daarna moet je de 'main.scm' en de 'script.img' van V1 kopiëren naar de volgende map: '../Program Files/Rockstar Games/GTA San Andreas/Data/Script.' Maak wel back-up's. Als je dit beide straks hebt gedaan, dan heb je volledig V1. Doet een mod het dan wederom niet, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de mod zelf.

V1 Files:

Geplaatst:
comment_704743

Tja, als je én bij een new game een foutmelding krijgt én bij je savegames, dan is er misschien iets mis de mods die je waarschijnlijk geïnstalleerd hebt. Overigens is hij nu nog niet volledig V1 nu, maar voor een gedeelte. Je kunt nog nog geen savegames voor V1 laden, hiervoor heb je nog twee speciale bestanden nodig. Installeer de boel even opnieuw, en ga dan volledig downgraden. Ik heb twee bestanden voor je in bijlagen, namelijk de 'main.scm' en de 'script.img' van V1. Je moet dus eerst de patch installeren, en daarna moet je de 'main.scm' en de 'script.img' van V1 kopiëren naar de volgende map: '../Program Files/Rockstar Games/GTA San Andreas/Data/Script.' Maak wel back-up's. Als je dit beide straks hebt gedaan, dan heb je volledig V1. Doet een mod het dan wederom niet, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de mod zelf.

V1 Files:

Bedankt, maar die files had ik zowieso al.. mijn versie is helemaal v1 vanaf het begin, dat zei die patch ook. Ik zal even mijn mods nalopen dan.

Geplaatst:
comment_710937

Hee,

Vraagje: Ik kan 1 auto er in zetten en dan gewoon spelen, maar als ik meerdere auto's er in zet dan loopt tie vast, en die back up: ik heb 1 x een back-up gemaakt en een auto er in gezet( Dan lukt hij wel ) maar als ik dan nog een auto er in wil zetten lukt tie niet, moet ik dan elke keer een back up maken voordat ik een auto er in zet ?

Peace :D

Geplaatst:
comment_711042
Hee,

Vraagje: Ik kan 1 auto er in zetten en dan gewoon spelen, maar als ik meerdere auto's er in zet dan loopt tie vast, en die back up: ik heb 1 x een back-up gemaakt en een auto er in gezet( Dan lukt hij wel ) maar als ik dan nog een auto er in wil zetten lukt tie niet, moet ik dan elke keer een back up maken voordat ik een auto er in zet ?

Gek dat hij er bij 2 voertuigen wel uitknalt, en bij 1 niet. In ieder geval, ik raad je eerst even aan deze patch te installeren. Of het werkt, dat weet ik niet, maar je kan het proberen. Let er ook op dat het kan liggen aan de mod, dus misschien zou je eens een andere kunnen proberen.

Je bent overigens niet verplicht om bij elk voertuig een back-up te maken, maar het is wel handig en bovendien slim. Stel je voor dat een mod het niet doet. Dan zit je dus met de bestanden van die mod opgescheept. Als je dan nog een back-up achter de hand hebt, dan kun je die gewoon weer in het spel zetten. Zo verwijder je de mod weer, zonder tijd te verliezen voor een herinstallatie.

Geplaatst:
comment_711092
Hee,

Gek dat hij er bij 2 voertuigen wel uitknalt, en bij 1 niet. In ieder geval, ik raad je eerst even aan deze patch te installeren. Of het werkt, dat weet ik niet, maar je kan het proberen. Let er ook op dat het kan liggen aan de mod, dus misschien zou je eens een andere kunnen proberen.

Je bent overigens niet verplicht om bij elk voertuig een back-up te maken, maar het is wel handig en bovendien slim. Stel je voor dat een mod het niet doet. Dan zit je dus met de bestanden van die mod opgescheept. Als je dan nog een back-up achter de hand hebt, dan kun je die gewoon weer in het spel zetten. Zo verwijder je de mod weer, zonder tijd te verliezen voor een herinstallatie.

Die patch heb ik al gedownload maar hij minimaliseerd zich eigen weer en geeft dan een foutmelding ( dat je hem afmoet slutioen ofzo ) maar als ik 1 auro er in zet dan doet hij het wel maar meerderen doet hij het niet dat is kapot vreemd

Geplaatst:
comment_711095
Die patch heb ik al gedownload maar hij minimaliseerd zich eigen weer en geeft dan een foutmelding ( dat je hem afmoet slutioen ofzo ) maar als ik 1 auro er in zet dan doet hij het wel maar meerderen doet hij het niet dat is kapot vreemd

Een voertuig installeren met SAMI is eigenlijk voor de luiaards, het is even wachten en je voertuig wordt geïnstalleerd zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Logisch natuurlijk dat een automatisch progamma eerder fouten maakt, dan als je dat zelf doet. Ik raad je daarom dus ook aan alle gewoon handmatig te installeren. Zo verklein je de kans op fouten, zoals deze. Ik raad je aan alle mods te verwijderen die je momenteel in het spel hebt zitten. Desnoods installeer je GTA opnieuw. Als je dan een leuk voertuig hebt gevonden, en je wilt hem installeren. Dan doe je dat aan de hand van deze tutorial.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.