In deze tutorial ga ik jullie leren gegevens op te slaan in een variable,
"Variabelen zijn benoemde geheugenplaatsen waarin informatie wordt opgeslagen."
Zoals de meeste wel weten moet je variabelen definiëren. Maar in C++ zijn ze sterk getypeerd. Wat dus inhoud dat het type variable van groot belang is. Een lijst van alle types variabelen kun je onder aan vinden.
Je moet dus altijd goed oppassen wel type var (variable) je gebruikt.
PAS OP
In het nederlands gebruiken we een , voor de decimalen in C++ werk je volgens de Engelse norm en dus met een.
Ik zal dat laten zien in een voorbeeldje met uitleg. Wat ik in mijn vorige tut al behandeld heb krijgt hierbij geen uitleg.
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int temperatuur = 34;
float f1, f2;
f1 = 2.44
f2 = 4.45
cout << "De temperatuur vandaag is: " << temperatuur << endl;
cin.get();
return 0;
}
int temperatuur = 34
De waarde wordt hier geinitialiseerd, het type int (integer) geeft aan dat het om een geheel getal gaat. Temperatuur is de naam van de int en de toewijzingsoperator = wordt gebruikt om het integer temperatuur dus de waarde 34 toe te wijzen.
float f1, f2;
Zoals je hier ziet hoef een var niet altijd meteen geinitialiseerd te worden maar kan je het ook gewoon declare. Het type float geef aan dat het om een getal met een drijvende komma gaat.
f1 = 2.44
f2 = 4.45
Hier wordt dan dus de waarde toegewezen aan de var doormiddel van de toewijzingsoperator =
cout << "De temperatuur vandaag is: " << temperatuur << endl;
Het meeste hiervan hoef ik niet meer uit te leggen. Ik moet wel even melden dat een var naar het scherm sturen dmv cout achter een text << voor zich moet hebben, ook heeft het geen " " nodig omdat het niet om een letterlijke text gaat.
Ik hoop jullie hiermee voldoende geinformeerd te hebben over variabelen zodat jullie er zelf mee aan de slag kunnen hieronder volgt nog een lijstje:
bool = Logische waarden true of false
char = Lettertekens
wchar_t = Brede tekens zoals unicode
signed char = Tekens waarvan de code negatief kan zijn
unsigned char = Tekens waarvan de code niet negatief kan zijn
short = Verkorte schrijfwijze voor shot int
short int = Geheel getal met een beperkt bereik; op zijn minst dat van een char op zijn hoogst dat van een int
signed short = Andere schrijfwijze voor short int
unsigned short = Positief geheel getal met een beperkt bereik; gelijk aan dat van een int
int = Geheel getal
signed int = Zelfde als int
unsigned int = Positief geheel getal
long = Geheel getal met een vergroot bereik; doorgaans 2 keer zoveel als een int
signed long = Zelfde als long
unsigned long = Positief geheel getal met vergroot bereik
float = Getal met drijvende komma
double = Getal met drijvende komma met dubbele precisie
long double = Getal met drijvende komma met een nog grotere precisie dan double
void = Leeg
Gegevens opslaan
In deze tutorial ga ik jullie leren gegevens op te slaan in een variable,
"Variabelen zijn benoemde geheugenplaatsen waarin informatie wordt opgeslagen."
Zoals de meeste wel weten moet je variabelen definiëren. Maar in C++ zijn ze sterk getypeerd. Wat dus inhoud dat het type variable van groot belang is. Een lijst van alle types variabelen kun je onder aan vinden.
Je moet dus altijd goed oppassen wel type var (variable) je gebruikt.
PAS OP
In het nederlands gebruiken we een , voor de decimalen in C++ werk je volgens de Engelse norm en dus met een.
Ik zal dat laten zien in een voorbeeldje met uitleg. Wat ik in mijn vorige tut al behandeld heb krijgt hierbij geen uitleg.
De waarde wordt hier geinitialiseerd, het type int (integer) geeft aan dat het om een geheel getal gaat. Temperatuur is de naam van de int en de toewijzingsoperator = wordt gebruikt om het integer temperatuur dus de waarde 34 toe te wijzen.
Zoals je hier ziet hoef een var niet altijd meteen geinitialiseerd te worden maar kan je het ook gewoon declare. Het type float geef aan dat het om een getal met een drijvende komma gaat.
Hier wordt dan dus de waarde toegewezen aan de var doormiddel van de toewijzingsoperator =
Het meeste hiervan hoef ik niet meer uit te leggen. Ik moet wel even melden dat een var naar het scherm sturen dmv cout achter een text << voor zich moet hebben, ook heeft het geen " " nodig omdat het niet om een letterlijke text gaat.
Ik hoop jullie hiermee voldoende geinformeerd te hebben over variabelen zodat jullie er zelf mee aan de slag kunnen hieronder volgt nog een lijstje:
Bewerkt: door Mania-92