Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_810421

Nogmaals opnieuw dan;

Hey,

Nu heb ik alles volgens deze stappen gedaan;

bij v1.0 installatie, gewoon sami installeren, dan installer opstarten en als hij sami opent, gewoon het kruisje bij "create backup" wegdoen en op install duwe, dan v1.1 installeren, je gta3.img rebuilden met imgtool en nieuw game opstarten.

en als ik hem laad zie ik het modrn mod scherm, ik start een nieuw game en bij de laadbalk crasht hij op 1/3de van het einde..

Ik krijg deze foutmelding;

Handtekening fout/

Appname:gta_sa.exe AppVer: 0.0.0.0

Modname:gta_sa.exe ModVer: 0.0.0.0

Offset: 001345d4

Wat kan ik hier mee aanvangen?

Ik heb de versie 1.01 draaien... ik heb image tool gta4.img laten rebuilden...

Grtz, Jeroen

Geplaatst:
comment_810430
Wat kan ik hier mee aanvangen?

Ik heb de versie 1.01 draaien... ik heb image tool gta4.img laten rebuilden... [/i]

Grtz, Jeroen[/b]

In eerste instantie is het makkelijk om te zeggen dat het aan de mods ligt, maar ik heb voor de zekerheid toch nog even wat rondgezocht. Men krijgt de foutmelding ook bij GTA: LVS, dat is tevens een TC mod. Nu is het dan wel wat vreemd, en ik denk dat er wel een link tussen gelegd kan worden: beide mods werken niet goed. Het beste wat je kunt doen, is de mod weer even verwijderen...

Maar, ik kwam ook dit topic tegen. Vrijwel dezelfde foutmelding, maar geen gebruik van mods. Ik raad je aan dat eens door te lezen en de oplossingen die daar gegeven worden eens te proberen. Eventueel kun je ook nog proberen het bestand "gta_sa.set" te verwijderen uit je "Mijn Documenten/GTA San Andreas User Files". Vervolgens verwijder je GTA, en installeer je hem weer opnieuw.

Geplaatst:
comment_816335

Hey , als ik op met rechter muisknop op GTA San Andreas klik en dan Alleen-Lezen en dan op toepassen klik en dan op oke , en klik hem weg en dan weer aan dan staat er weer Alleen-Lezen aangevinkt kun je me aub helpen =]

alvast bedankt

Geplaatst:
comment_821959
Hey , als ik op met rechter muisknop op GTA San Andreas klik en dan Alleen-Lezen en dan op toepassen klik en dan op oke , en klik hem weg en dan weer aan dan staat er weer Alleen-Lezen aangevinkt kun je me aub helpen =]

alvast bedankt

Dat hoort zo. Als het goed is kun je nu gewoon modden. Wil het echt niet lukken en weet je 100% zeker dat het aan dit alleen-lezen gedoe ligt, dan bestaan er bepaalde tools waarme je álle alleen-lezen kenmerken kan uitschakelen van een bestand. Je kunt ze met Google denk ik wel vinden.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_834771
Als ik me bestant in img tool wil verwijderen dan zegt hij "File access denied" :S Hoe kan ik dit oplossen?

Welkom op het forum! :)

Waarschijnlijk staat het kenmerk van het bestand nog op alleen lezen, dit moet even veranderd worden. In de map van Rockstar Games klik je met je rechtermuisknop op de map van GTA San Andreas. Ga dan naar 'eigenschappen' en vink vervolgens 'alleen lezen' uit bij kenmerk. Klik op 'toepassen' om de instelling op te slaan en sluit het scherm. Probeer na deze handeling weer iets aan te passen.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_834826

De kleuren en handling staan in de map Data, in C/Program Files/Rockstar Games/GTA San Andreas/Data. Dan moet je wat dingen aanpassen in Carcols.dat en Handling.cgf. Hoe dat in z'n werk gaat, is >hier< uitgelegd. Succes! :)

Trouwens, heel leuk dat je van ons houdt :D Maar als je iets wilt toevoegen aan het bericht, kun je de 'edit' knop gebruiken. Meer dan 1 keer achter elkaar posten is niet gewenst. ;)

Geplaatst:
comment_834966

Oke ! is goed

Maari k heb een mod nodig wat de plaat in neemd van een buffalo en geen bmw m6 pls

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee als ik nou naar een server ga dan doet hij het niet en dan ga ik ineens weer trug naar me server lijst gwn zo polts(Ik heb net me carcols en carmods en handing aan gepast ik denk dat dat er iets mee te maken heeft) Wat kan ik hier aan doen? :S :( :( :'( ik vin dit niet leuk reageer snel :(

Bewerkt: door dexter909

Geplaatst:
comment_835053
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee als ik nou naar een server ga dan doet hij het niet en dan ga ik ineens weer trug naar me server lijst gwn zo polts(Ik heb net me carcols en carmods en handing aan gepast ik denk dat dat er iets mee te maken heeft) Wat kan ik hier aan doen? :S :( :( :'( ik vin dit niet leuk reageer snel :(

Ik maak daaruit op dat je online probeert te spelen? Het is overigens wel mogelijk om met mods online te spelen, echter moet je er dan wel rekening mee houden dat je geen data hebt aangepast. Jij hebt iets in de handling gedaan, dus daar zit hoogstwaarschijnlijk ook de fout. De enige manier om dit op te lossen, is door de originele line van het betreffende voertuig weer aan de handling toe te voegen. :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.