Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_913377

Hallo, ik heb een probleem , groot probleem :s

Ik wou een slamvan en infernus police car invoeren in het spel , na lang zoeken had ik de map gta3 gevonden. Ik open die map met imgtool 2.0 en verwijder de oude politie wagens (eerst backup gemaakt) ,ik drukte direct op "rebuild archive" zonder de nieuwe cars in te voeren, wat niet de bedoeling was hij begon de laden , ik sluite de boel af met taakbeheer . Alles was nu afgesloten , maar nu kan ik gta3 map niet meer openen , gta san andreas is werkt ook niet meer (laad maar voor de helft). Als ik de map gta 3 probeer te openen komt er dit op:

Unable to find dir file!

[C:/program files/rockstar games/gta san andreas/models/gta3.dir]

Kan iemand me helpen?

Alvast bedank =)

Geplaatst:
comment_913540

Je kan eens proberen je SA opnieuw te instaleren. Door een nieuwe instalatie worden alle oude bestanden vervangen door de orginele, en zal je dus weer een goede gta3.img hebben.. ;)

Geplaatst:
comment_913612
Je kan eens proberen je SA opnieuw te instaleren. Door een nieuwe instalatie worden alle oude bestanden vervangen door de orginele, en zal je dus weer een goede gta3.img hebben.. ;)

Bedankt voor de tip , maar zo makkelijk is het niet :s

ik heb nu 4x gta gedeïnstalleerd en terug, maar de bestanden blijven hetzelfde.

Ga vrijdag terug naar winkel (gta was 2 weken oud :s ) en vragen voor een nieuw =)

hoop dat dat stelletje erin trappen X D

Geplaatst:
comment_913614
Je kan eens proberen je SA opnieuw te instaleren. Door een nieuwe instalatie worden alle oude bestanden vervangen door de orginele, en zal je dus weer een goede gta3.img hebben.. ;)

Bedankt voor de tip , maar zo makkelijk is het niet :s

ik heb nu 4x gta gedeïnstalleerd en terug, maar de bestanden blijven hetzelfde.

Ga vrijdag terug naar winkel (gta was 2 weken oud :s ) en vragen voor een nieuw =)

hoop dat dat stelletje erin trappen X D

Weet jij misschien een manier om als van gta in mijn computer eruit te gooien en gta dan terug te installeren zoals ik het nieuw gekocht heb ?

Geplaatst:
comment_913715
Je kan eens proberen je SA opnieuw te instaleren. Door een nieuwe instalatie worden alle oude bestanden vervangen door de orginele, en zal je dus weer een goede gta3.img hebben.. ;)

Bedankt voor de tip , maar zo makkelijk is het niet :s

ik heb nu 4x gta gedeïnstalleerd en terug, maar de bestanden blijven hetzelfde.

Ga vrijdag terug naar winkel (gta was 2 weken oud :s ) en vragen voor een nieuw =)

hoop dat dat stelletje erin trappen X D

Weet jij misschien een manier om als van gta in mijn computer eruit te gooien en gta dan terug te installeren zoals ik het nieuw gekocht heb ?

AAAAAH, gta sa werkt al terug (kan wel opnieuw beginnen om het uit te spelen, maar ja, ik ben al tevreden. Nu nog die gt3. dir file

Geplaatst:
comment_914916

Hallo,

Ik heb deze tutorial helemaal gevolgd en alles verloopt helemaal goed, tot dat ik bij de laatste stap ben.

Als ik de, in de ReadMe, aangegeven regels wil vervangen krijg ik een melding: Kan het bestand C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\data\handling.cfg niet maken.

Weet iemand misschien wat ik hiermee moet of heeft iemand het zelfde probleem?

Graag zou ik hier snel iets over willen horen, want ik heb nu een Gilera runner mod erin gezet, die doet het ook maar hij bevat de rij-eigenschappen van het pizzascootertje (heel sloom dus)

Groeten

Geplaatst:
comment_914980

Heb je Vista?

Zo ja, dan kan dat niet, want Vista houdt dat tegen dat je daar dingen opslaat.

Dus je moet hem ff ergens anders opslaan, en dan naar de goede map slepen. Dan krijg je zo'n waarschuwing van Doorgaan etc.

Geplaatst:
comment_915204
Heb je Vista?

Zo ja, dan kan dat niet, want Vista houdt dat tegen dat je daar dingen opslaat.

Dus je moet hem ff ergens anders opslaan, en dan naar de goede map slepen. Dan krijg je zo'n waarschuwing van Doorgaan etc.

Hee

bedankt, maar hij doet het al

ik heb in een ouder bericht gelezen hoe het moet

maar toch bedankt vriend

Ltr

Geplaatst:
comment_915669
Heb je Vista?

Zo ja, dan kan dat niet, want Vista houdt dat tegen dat je daar dingen opslaat.

Dus je moet hem ff ergens anders opslaan, en dan naar de goede map slepen. Dan krijg je zo'n waarschuwing van Doorgaan etc.

Man, bedankt, ik kan hem naar zoveel weken zoeken eindelijk openen =)

Geplaatst:
comment_916678

Dat gaat allemaal via carcols.dat, een afkorting van Car Colors. Hierin kun je de kleuren bepalen. Let op dat lang niet alle wagens twee kleurmogelijkheden hebben. Als je de wagen ook een kleur zwart met wit wilt geven, zet je achteraan bij de regel van de auto '0,1' of andersom (1,0). Dan zal de wagen ook in die kleur rondrijden en spawnen. ;)

Geplaatst:
comment_916967
:o thnx maar ik heb nog een vraag over dat vista van ~lance vance. Kan je dat nog een keer goed uitlegge want ik snap et ni helemaal :D

Je pakt het bestand dat je gaat veranderen, zoals de 'Handling.cfg' of 'Carcols.dat'. Sleep ze naar het bureaublad of ergens anders en wijzig ze. Na het wijzigen plaats je het bestandje weer terug in de map en kun je verder spelen.. :)

Bewerkt: door ..::GhostRider::..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.