Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_934152

Bij IMG Tool zit geen ReadMe, dus denk ik dat je het over de ReadMe van een modificatie hebt? Als dat zo is, die zitten meestal inbegrepen bij de modificatie. Die zitten vaak ingepakt met WinRAR, als je ze uitpakt dan zie je vaak de ReadMe wel staan. Als dat niet is wat je zoekt, zeg het dan. Hier kunnen we niet heel veel mee namelijk.

Geplaatst:
comment_935971

ik wil een lamborghini murcielago in VC vervangen door de phoenix. ik heb alles gedaan (regels vervangen, .txd en .dff vervangen) maar nu staat er in de readme het volgende

pheonix.col replaced to the ...\models\coll\vehicles.col

maar hoe kan ik .col bestanden vervangen?? :S

Geplaatst:
comment_936016

De .col bestanden moet je in de 'Vehicles.col' plaatsen. Dat doe je met de 'Collision File Editor', die download je >>hier<<. Na het uitpakken start je het programma op en zoek je de auto op die je gaat vervangen door naar 'Edit -> find' te gaan. Voer de naam en en verwijder de .col. Ga nu naar 'Edit -> Add' en voeg je gemodde .col toe. Sla op en sluit af. ;)

Geplaatst:
comment_936190
De .col bestanden moet je in de 'Vehicles.col' plaatsen. Dat doe je met de 'Collision File Editor', die download je >>hier<<. Na het uitpakken start je het programma op en zoek je de auto op die je gaat vervangen door naar 'Edit -> find' te gaan. Voer de naam en en verwijder de .col. Ga nu naar 'Edit -> Add' en voeg je gemodde .col toe. Sla op en sluit af. ;)

_O__O_

Geplaatst:
comment_939899

hallo Flying Dutchman,

ik vind t een goede beschrijving en het is gelukt om auto's te modden.

alleen als k t spel start en t een tijdje speel loopt ie vast

weet je er wat op??

Geplaatst:
comment_941216

hoi

ik heb de mod gedaan voor de faggio en wou er een nrg neerzetten, ik heb alles gedaan wat in de toturial staat en nu in het spel als ik in de buurt kom van de garage waar de nrg zou staan blijft het spel vast hangen, hoe los ik dit op??

gr pocketbike

Geplaatst:
comment_943362
ik vind t een goede beschrijving en het is gelukt om auto's te modden.

alleen als k t spel start en t een tijdje speel loopt ie vast

Dat heb ik ook.

Bewerkt: door WWW.outer

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_954825

eej

ik heb gedaan wat moest behalve een backup gemaakt :duh: toen was k ff bezig en ik verwijderde

de verkeerde bestanden ik zoeken maar kan ze nergens vinden het waren die nebula files. dus ik proberen

k start sa op dat doet het gewoon maar als ik me saved game open loopt ie vast en geeft een foutmelding. ook als ik een new game wil maken loopt hij vast

ik weet het, het is men eigen fout maar zou er iemand zo aardig willen wezen en de 2 nebula files willen uploaden??

alvast bedankt _O_

jorn_sa

Geplaatst:
comment_954845

Ik heb de files in m'n bijlagen gedaan... ^_^

Dat je savegame niet start kan er ook aan liggen dat je de verkeerde versie hebt.

Hoe zie ik welke versie ik heb?

V1: Je ziet rechtsonder in het startmenu van SA niks.

V1.1: Je ziet rechtsonder in het startmenu V1.1 staan.

V2: Je ziet rechtsonder in het startmenu V2 staan.

Als je V2/V1.1 hebt kun je niet modden, dan moet je deze downgrader downloaden en SA patchen. Daarna moet het modden wel lukken. :)

Geplaatst:
comment_955601

dankje _O__O_

nadat ik het heb geprobeerd start sa zelfs niet meer op en die patcher werkt niet omdat gta-sa.exe file geen goede versie is weet iemand wat ik moet doen??

in ieder geval bedankt voor de moeite, ghostrider :tu:

Bewerkt: door jorn_sa

Geplaatst:
comment_957925

Ik heb nu al paar keer geprobeert om een auto te vervangen, heb de stappen gevolgd van de eerste post, maar hij blijft steeds zeggen dat ik vorbisfile niet heb.. Weet iemand wat dit is en hoe ik dit kan oplossen??

vorbisfile.jpg

Geplaatst:
comment_959045
Ik heb nu al paar keer geprobeert om een auto te vervangen, heb de stappen gevolgd van de eerste post, maar hij blijft steeds zeggen dat ik vorbisfile niet heb.. Weet iemand wat dit is en hoe ik dit kan oplossen??
vorbisFile.dll is een bestandje in je GTA SA map. Volgens het programma heb je het er niet staan, dus check dat even na. Mocht je het er echt niet hebben staan; zet het bestand er dan neer (of herinstalleer SA).
  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_976651

okee alles is bij mij gelukt alleen da ik nog twee vragen he: ik vind niet alle regels daar die ik moet veranderen en maakt het eigenlijk uit?,en stel dat hij 'geactiveerd' is , waar kan ik mijn auto vinden??

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.