Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_580168

Ik weet niet precies wat je verkeerd hebt gedaan. Je kunt zo veel verkeerd doen bij het installeren van mods. Een gebouw installeren is op zich niet zo moeilijk. Volg gewoon de stappen 1 t/m 7 Lees die stappen aandachtig. Vooral stap 7 (Rebuild Archive) is belangrijk.

Succes!

Geplaatst:
comment_581203

hey hey (een groentje hier)

Ik heb mooi de read-me's gevolgd om een nieuwe wagen te verkrijgen en heb dus een aantal bestander gewijzigd. Dit zijn de stappen die ik volgde:

* eerst heb ik de .txd bestanden gewijzigd (met img tool 2.0)

* dan de .dff 's (idem met img tool 2.0)

* dan heb ik beiden "rebuild archive" gedaan (img tool 2.0)

* daarna een aantal code's in de map data (met noteblock/kladblok)

ik zie niet goed wat ik mis gedaan heb. ik zie nu enkel de wagen die ik wou veranderen (manana en infernus) als iets veranderde wagens (niet veel) en wit. Zij zouden een bugatti diablo en een audi tt roadster moeten worden.

Mijn cola trock (alias de yankee) zie ik wel nog rood, maar een half affiche aan de zijkant in de hoek gedrukt.

Kan iemand mij verder helpen?

greetz en bedankt

(ps goeie tutorial!)

Geplaatst:
comment_581216
hey hey (een groentje hier)

Ik heb mooi de read-me's gevolgd om een nieuwe wagen te verkrijgen en heb dus een aantal bestander gewijzigd. Dit zijn de stappen die ik volgde:

* eerst heb ik de .txd bestanden gewijzigd (met img tool 2.0)

* dan de .dff 's (idem met img tool 2.0)

* dan heb ik beiden "rebuild archive" gedaan (img tool 2.0)

* daarna een aantal code's in de map data (met noteblock/kladblok)

ik zie niet goed wat ik mis gedaan heb. ik zie nu enkel de wagen die ik wou veranderen (manana en infernus) als iets veranderde wagens (niet veel) en wit. Zij zouden een bugatti diablo en een audi tt roadster moeten worden.

Mijn cola trock (alias de yankee) zie ik wel nog rood, maar een half affiche aan de zijkant in de hoek gedrukt.

Kan iemand mij verder helpen?

greetz en bedankt

(ps goeie tutorial!)

Ik zou als ik jou was alles weer deïnstalleren, dus alle overschreden bestanden weer vervangen voor de originele bestanden. En dan zou ik als ik jou was de San Andreas Mod Installer downloaden. Geloof me, dat bespaart je heel wat problemen. Met de Mod Installer wordt alles automatisch geïnstalleerd, je hebt er amper omkijken na en er kan weinig mis gaan, dit in tegenstelling tot de IMG Tool. Vergeten back-ups te maken? Vraag hier de originele bestanden weer aan. Download overigens de Mod Installer hier.

Geplaatst:
comment_581618
dus de SA mod. werkt ook voor GTA 3?

alvast dikke merci!

Nee, mods voor San Andreas kunnen niet in GTA III of in Vice City, en andersom kan ook niet. Dit komt omdat San Andreas met een geadvanceerder systeem werkt, met beter reflectie en dergelijke. Je kunt wel auto's uit Vice City in GTA III zetten en andersom zonder dat je problemen krijgt ;)

Geplaatst:
comment_581636

ik wil het wel doen maar img toolversie 2 krijg ik niet gedounlod van gta garage (eigelijk niks van die site)

want hij zegt dat die site niet beschikbaar is of niet gevonden

dus weet iemand waar je img tool v2 kan dowloden

en werkt ie ook voor gta vice city

Bewerkt: door gansdar

Geplaatst:
comment_581798
dus ben ik er dan iets mee?

ik heb een aantal auto's staan (hell no idea of dat voor gta3 is of SA).

Ik heb gta 3 en geen andreas

ty!

En ik maar denken dat je hem San Andreas had. Maar goed, ik adviseer je wel even alle bestanden terug te zetten. Daarna weer met een schone lei beginnen, deze keer ook met een Mod Installer, maar dan één voor GTA III die ik heb gevonden. De Mod Installer werkt zowel op Vice City als op III dus dat moet geen problemen opleveren. Wel problemen, dan kan je hier aan de bel trekken. Download hem hier.

Geplaatst:
comment_582325

Tis in orde!

Ik heb ook ondertussen al eentje gevonden (zo'n mod installer), misschien wel dezelfde.

Hij kan niet alle auto's vinden, maar wel behoorlijk veel.. (zowel .zip als .rar als gewone files, za-lig!)

toch dikke merci!

En nu heb ik eindelijk de mini's die ik wou! (nu nog een paar volvo's...)

Ik heb wel problemen met van het net gedownloade save games. (loopt vast) Ik ga het nu nog eens proberen en hopen dat het verleden tijd is...

(oja, ik heb alles ge-uninstalled en dan alles op nieuw geïnstaleerd, en alles dubbel gemaakt (snapte die back-up toestand niet zo)

thanks for the help!

Geplaatst:
comment_582517
ik wil het wel doen maar img toolversie 2 krijg ik niet gedounlod van gta garage (eigelijk niks van die site)

want hij zegt dat die site niet beschikbaar is of niet gevonden

dus weet iemand waar je img tool v2 kan dowloden

en werkt ie ook voor gta vice city

Het zou fijn zijn als je in het vervolg heel simpel google zou gebruiken want ik ben er zeker van dat je daarmee ook een prima resultaat had verkregen. De IMG Tool V2 download je bijvoorbeeld hier van Filefront. Het is inderdaad ook mogelijk om auto's en overige voertuigen te vervangen in GTA : Vice City maar hiervoor is de Tutorial niet gemaakt, er staat namelijk Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas. In GTA VC werkt heb ongeveer hetzelfde maar natuurlijk zijn hier andere folders en nog wat wijzigingen. Veel succes ermee!

Geplaatst:
comment_582617

Hey,

elker keer als ik GTA3.img wil openen krijg ik steed deze foutmelding:

untitledfouteo1.png

Hoe kan ik dit oplossen (ik hbe V2 en hb al gepatched ;))

EDIT: dit was nog met 1.3 hb nu 2.0 die werkt wel ;)

Bewerkt: door Bakkertje

Geplaatst:
  • Auteur
comment_584927

Nee, daar ligt het niet aan. Dat kladblok e.d. heeft te maken met de ophanging, motorvermogen, kleuren e.d. Dat je je mod niet ziet kan er ook aan liggen dat je die bepaalde auto niet tegenkomt. Wat heb je precies (proberen te) veranderen? Als je dat even zegt, kan ik je beter helpen :)

Geplaatst:
comment_585157
Is de fout dat ik me auto''s niet zie in de spel dat alle me Carcols enzo bestanden als een standaard kladblok is?

Als je 'm als .TXT of .DOC ofzo hebt opgeslagen werkt 't natuurlijk niet meer(volgens mij crasht het spel dan ook) daarom moet je ook op gewoon opslaan drukken(zoals ook in de tut staat). Als je op opslaan drukt dan hebben die bestanden nog wel een kladblok pictogram maar blijft het type hetzelfde, dit is alleen omdat het bestand standaart met kladblok opent.

Als je de geïnstaleerde mods niet kan zien dan is de DFF of TXD voor een andere GTA bestemd, dit heb ik een keer gehad toen ik een voertuig niet goed converteerde..

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.