Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1054868
:schater: ik kan nu niet de map van rockstar enz zien alles is nu kwijt :( wat nu? ik heb hem ook overnieuw geinstaleert

sorry van deze hele late bericht maar ik heb het hulp van mijn broer "ingeschakeld" om zo te zeggen, en ik heb die dingen waat je zei en heel erg bedankt ^_^

Geplaatst:
comment_1062339

Welke stap snap je niet? Als je dat ons even zegt kunnen we het misschien beter uitleggen wardoor je het wél snapt en lekker kunt gaan modden in SA. :tu:

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1086445

Hallo iedereen ik heb een vraag over modde met GTA Sa als ik zeg maar GTA3 file opent in IMG Tool2 dan wil ik Nebula ofzo iets zoeke maardat vind hij helemaal niet!!!! wat ik kan er aan doen da hij het wel vind of wat moet ik doen????????????. :cry:

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1111786
t' werkt bij mij niet met GTA VC want als ik hem wil deleten dan komt er een foutmelding.. Dat is ook zo als ik hem een andere naam wil geven of wil replacen het werkt gewoon niet :(

Wees er zeker van dat álles wat met VC te maken heeft niet meer aan is. Zorg dat VC is afgesloten, en voor de zekerheid kijk je even bij 'processen'. Druk 'Alt + Ctrl + Delete' in en dan klik je op het tabblad 'Processen' en kijk je of er een 'gtavc.exe' proces bezig is. Zoja, dan selecteer het en klik proces beëindigen. (Vista gebruiker moeten eerst op Taakbeheer klikken). Als dit niet werkt, laat het me dan evne weten. ;)

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1141714

kan iemand mij helpen?

ik heb dit gedaan hoealles hier stond maar als ik het spel opstarts laad die hemgewoonm aar hij blijft dan op de helft hangen? en laad die hem niet verder...

wat meot ik nu doen:|?

Geplaatst:
comment_1141715
Ik heb dus alle stappen gevolgt, Hummer voor Rancher aangepast, ik start het spel op maar dan blijft het laadbalkje half hangen. :duh:

Weet iemand hoe dit kan, en wat het probleem is :? (ik heb back-up :7 )

P.S. kan je geen map downloaden waar al gemodde auto's in staan?

Als het kan snel antwoorden, wil verder :gaap:

heej kheb t zelfde problem heb jij al een andwoordt erop gekregen?

grtzz

Geplaatst:
comment_1144263

Door de orginele bestanden weer in de gta3.img te doen zoals je met de gemodde auto's hebt gedaan. Ik hoop voor je dat je de orginele bestanden nog hebt, zo niet kan je ze >>hier<< aanvragen! :Y

Geplaatst:
comment_1144311

oke ik heb data en models map gekopieerd en terugzetten lukt dus

en kun je ook auto's toevoegen zonder je ereen ruilt laat maar zeggen

zodat je geen buffelo hoeft in te ruilen voor peugot 205 zegmaar. (voorbeeld)

Bewerkt: door Truckstar

Geplaatst:
comment_1144773

ah jmmr. want som staat er sultan.dff en sultan .txd dan moet je wel de sultan vervangen en dat wil ik niet maargoed als het niet anders kan..

en bestaat er een mod dat je hetzelfde krijgt als bij gta san op de ps2

zon groen geval wat dan om iemand heen gaat. lijkt me erg fijn in de online gameplay

Geplaatst:
comment_1144812

Dát is wel mogelijk. Je zult dan wel een controller moeten aansluiten op je PC via USB of andere mogelijkheden. Daarna moet je bij de opties van SA de control opties vernaderen in joystick. Als je dan richt zul je zo'n groen geval rond het poppetje krijgen. ^_^

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.