Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_756115
bij mij geeft hij een fout melding aan van Error dir fille error it might be in use ..... exeting....

Dat betekend waarschijnlijk dat het progamma nog op alleen lezen staat, je kunt dan niets aanpassen. Ga even naar deze map: 'C' > 'Program Files' > 'Rockstar Games'. Klik met je rechtermuisknop op de map van GTA San Andreas en kies voor 'eigenschappen'. Vink dan 'alleen lezen' uit. Kies voor 'toepassen' en sluit vervolgens het scherm. Als het goed is, moet je nu gewoon dingen kunnen aanpassen. :Y

Geplaatst:
comment_757331

Hallo mensen

Allereerst wil ik even kwijt dat de vragen hier uitstekend en snel worden beantwoord!! Dat maak het mensen die nieuw zijn met leren modden (zoals ik) een stuk makkelijker!!!

Ik ben net begonnen met het downloaden en plaatsen van modden in Vice City maar het schiet niet erg op!!

Ik heb nu net geleerd hoe ik player skins in het spel moet plaatsen maar auto's wil maar niet lukken!!

Ik heb wel al een IMG-tool progamma geinstalleerd en er staat ook wel dat het instaleren succesvol is verlopen en dat de auto nu te vinden is in Vice City. Het enige probleem is dat ik hem nergens zie rijden!!

Kan iemand mij helpen met dit probleem? En weet iemand nog sites waar deze mods staan voor auto's want ik kan er niet veel vinden!!

Alvast vriendelijk bedankt!!! :)

Geplaatst:
comment_757336

Om je net gedownloade voertuig op te zoeken, heb je eigenlijk alleen het originele voertuig nodig. Het voertuig zal enkel de buitenkant veranderen, dus niet de spawnplek of iets dergelijks. Op deze pagina vind je alle voertuigen van Vice City, met de vindplek. Ik raad je aan daar eens te kijken, om zo de vindplek van je (vervangen) voertuig te vinden.

Overigens raad ik je aan eens in dit topic te kijken voor een lijst aan sites waar je mods kunt downloaden. :Y

Geplaatst:
comment_757345
Om je net gedownloade voertuig op te zoeken, heb je eigenlijk alleen het originele voertuig nodig. Het voertuig zal enkel de buitenkant veranderen, dus niet de spawnplek of iets dergelijks. Op deze pagina vind je alle voertuigen van Vice City, met de vindplek. Ik raad je aan daar eens te kijken, om zo de vindplek van je (vervangen) voertuig te vinden.

Overigens raad ik je aan eens in dit topic te kijken voor een lijst aan sites waar je mods kunt downloaden. :Y

Hallo Matthijs en de andere,

Bedankt voor de snelle reactie!! Maar ik heb dus een Humvee gedownload en volgens mij hoort die niet bij de orginele voertuigen van Vice City.

Dus ik kan de vindplaats van dit voertuig ook niet vinden!!

Geplaatst:
comment_757346
Hallo Matthijs en de andere,

Bedankt voor de snelle reactie!! Maar ik heb dus een Humvee gedownload en volgens mij hoort die niet bij de orginele voertuigen van Vice City.

Dus ik kan de vindplaats van dit voertuig ook niet vinden!!

Dat kan juist wel. Kijk, hetgeen je download veranderd alleen de buitenkant. Heb je bijvoorbeeld een Hummer gedownload die de Patriot vervangt, dan kijk je op de vindplek van de Patriot, want daar zal het voertuig altijd spawnen. Ongeacht of het een normaal of gedownload voertuig is. Het enige wat jij dus hoeft te weten, is welk voertuig je vervangen hebt. Als je dat nog weet, kun je gemakkelijk het voertuig zoeken.

Geplaatst:
comment_762362

Als je een auto download staat er een voorgeschreven auto voor. Kan je zelf nog kiezen dan welke auto je eruit wilt halen, of moet je per se de auto nemen die diegene heeft gekozen?

Bewerkt: door KrimpenDrummer

Geplaatst:
comment_762579
Als je een auto download staat er een voorgeschreven auto voor. Kan je zelf nog kiezen dan welke auto je eruit wilt halen, of moet je per se de auto nemen die diegene heeft gekozen?

Het kán veranderd worden, laat ik dat voorop stellen. Maar volgens mij is dat een lastig proces, waarvan ik zo ook niet weet hoe het moet. Ik weet echter wel een progamma waarmee het kan, namelijk SAMI. Persoonlijk zou ik niet voor SAMI gaan, maar ik weet toevallig dat je met het progamma elk voertuig kunt vervangen, ongeacht wat er 'voorgeschreven' staat. :)

Geplaatst:
comment_765163

ik heb een probleem met een mod ik wil toni montana in mijn gta sa zetten alles kan ook via de img tool : afro.dff afro.txd player_legs.txd player_torso.txd alleen nu het hoofd nog ik heb het getest in het spel deze voorgaande doen het maar het hoofd van cj blijft er maar het probleem is dat ik deze er niet kan inzetten omdat ik niet weet waar hij moet :Head Texture in 515x512 res.tga

weet iemand waar je dat moet zetten of dat er nog ergens anders een toni montana is voor gta sa ?

ik zou het erg op prijs stellen als iemand me zou kunnen helpen

alvast bedankt

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_770864

*kleine bump*

Kan iemand me helpen met die code? Ik geraak er echt niet aan uit. als ik ze gewoon kopier van de "liser moi"(et is ne franse download) en ik vervang het krijg ik de melding: Kan het bestand C:\program files\rockstar games\gta san andreas\data\handling.cfg niet maken. Controleer of het juiste pad en de juiste bestandsnaam zijn ingevoerd.

Wat valt hier aan te doen? hulp gevraagd

Geplaatst:
comment_770872
*kleine bump*

Kan iemand me helpen met die code? Ik geraak er echt niet aan uit. als ik ze gewoon kopier van de "liser moi"(et is ne franse download) en ik vervang het krijg ik de melding: Kan het bestand C:\program files\rockstar games\gta san andreas\data\handling.cfg niet maken. Controleer of het juiste pad en de juiste bestandsnaam zijn ingevoerd.

Wat valt hier aan te doen? hulp gevraagd

Ik maak niet echt duidelijk op wat nu precies je probleem is en wat je van plan bent. Echter kun je niets doen met die 'handling.cfg', althans, je kunt hem niet openen met de IMG Tool. In dat bestand kun je dingen aanpassen voor de voertuigen, het bestand zelf is te openen met kladblok. Voor de de duidelijkheid, in de map 'Models' bevinden zich 4 bestanden die je met de IMG Tool kunt openen:

  • Cutscene.img
  • GTA3.img
  • GTA_int.img
  • Player.img

In die vier bestanden kun je met de IMG Tool dus dingen aanpassen, niet in de 'handling.cfg'. Misschien heb ik je ook wel niet goed begrepen, in dat geval moet je even iets duidelijker en gerichter zijn. :)

Geplaatst:
comment_771862
hey ik ben nu een heel stuk slimmer geworde maar hoe kan ik ruimte besparen als ik me archief aan het rebuilden ben met img tool want dan gaat er ruimte af.van mijn harde schijf.

Dat komt omdat je nieuwe bestanden toevoegt die groter waren dan het origineel. Voeg je bijvoorbeeld een nieuw voertuig toe, dan zal dit meer ruimte kosten. Het zal overigens niet schrikbarend veel ruimte kosten, maar des te meer mods je installeert, des te meer ruimte je nodig hebt. In principe is hier niet veel aan te doen. Om ruimte te besparen zou je eventueel niet gebruikte mods weer kunnen verwijderen, of ervoor kunnen zorgen dat je een limiet aan het aantal geïnstalleerde mods stelt.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.