Jump to content

[SA|OV] Handleiding voor IMG-Tool 2.0.

Geplaatst:
comment_540033

Handleiding (auto)mods installeren voor GTA San Andreas

Ten eerste, maak altijd een backup van de Models en Data map voordat je een auto installeert!!!!!!

Deze mappen vind je in C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas.

Deze handleiding gaat over het installeren van simpele modificaties in het spel GTA San Andreas. Hieronder vallen dingen zoals auto’s en kleine veranderingen aan gebouwen. Ik leg het installeren met behulp van de IMG tool 2.0 uit.

Een aantal veel gebruikte termen:

Modificatie = De wagen/het object wat je wilt installeren.

Mod = hetzelfde als modificatie.

Tutorial = Handleiding, stappenplan

Stap 1:

Download een modificatie.

Deze kun je vinden in de download database van het forum. Klik maar op de knop 'downloads' die je hierboven ziet.

Sla de modificatie op waar jij wilt. Het makkelijkste is om er een aparte map voor te maken, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt.

Stap 2:

Download de IMG tool. Die vind je hier: http://www.gtagarage.com/mods/show.php?id=63

Als je hem download, maakt het niet uit waar je hem opslaat.

Om hem uit te pakken, heb je Winrar nodig. Dit kun je >>>hier<<< legaal en gratis downloaden.

Als je Winrar hebt gedownload, kun je de IMG tool gaan uitpakken. Klik er met de rechtermuisknop op, en dan op ‘bestanden uitpakken’. Je hebt nu een aantal bestandjes uitgepakt.

Stap 3:

Voordat je aan het werk kan, moet je eerst even ‘alleen lezen’ bij je GTA SA map uitvinken, anders kun je de bestanden niet bewerken.

Ga naar C / Programme Files / Rockstar Games. (Dit is standaard, als je GTA SA zelf anders hebt geïnstalleerd, moet je de map zelf opzoeken). Klik met de rechtermuisknop op je GTA San Andreas map. Klik dan op ‘Eigenschappen’. (Helemaal onderaan). Vink dan ‘alleen lezen’ uit. Het moet er dan zo uitzien:

imgtoolscreen02oh1.jpg

Klik nu op ‘toepassen’. Je krijgt dan een waarschuwing te zien. Vink het onderste vakje aan; Wijzigingen op de map en alle submappen en bestanden toepassen. Zo dus:

imgtoolscreen03wj0.jpg

Klik daarna op OK, en bij het menu van ‘eigenschappen’ ook op OK.

Stap 4:

We gaan nu de IMG tool opstarten. Als je de IMG tool hebt opgestart, zie je dit scherm:

imgtoolscreen01cv6.jpg

Er is dus nog niets geopend.

Voordat je auto’s kunt installeren, moet je eerst het bestand ‘gta3.img’ openen. Hier staan alle files van de auto’s en vele gebouwen in.

Klik op ‘File’ en dan op ‘Open’. Blader dan naar C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Models. Als je dan dus in de map ‘Models’ bent, moet je dubbelklikken op ‘gta3.img’.

imgtoolscreen05gg3.jpg

Als je gta3.img geopend hebt, zie je als het goed is dit:

imgtoolscreen06od3.jpg

Stap 5:

We gaan nu de mod daadwerkelijk installeren. Je zult nu de bestanden moeten opzoeken die je moet vervangen. In de map waar je de mod die je wilt installeren hebt opgeslagen, kun je zien welke 2 bestanden dat zijn. (In mijn geval zijn dat de Nebula.dff en de Nebula.txd.)

Klik op ‘Edit’ -> ‘Find’.

imgtoolscreen07yv8.jpg

Je moet, als je normaal gesproken een auto vervangt, een .txd en een .dff bestand vervangen.

Typ de bestandsnamen in, in mijn geval dus Nebula.dff. (De .txd komt later) Klik daarna op ‘Volgende zoeken’.

Nu zal Nebula.dff gevonden worden. Klik nu met de rechtermuisknop op het bestand. Klik daarna op ‘delete’. Je zal dan een waarschuwing krijgen of je zeker weet dat je het bestand wilt vervangen. Klik op ‘yes’.

imgtoolscreen08vi8.jpg

Nu moet je hetzelfde doen met de .txd. In mijn geval moet ik dus ook de Nebula.txd zoeken en deleten. Dat gaat precies hetzelfde als hierboven is uitgelegd met de Nebula.dff.

Stap 6:

We gaan nu de bestanden van de nieuwe auto toevoegen.

Klik op ‘Commands -> ‘Add’

imgtoolscreen09yj6.jpg

Blader nu naar de map waar je de mod hebt opgeslagen. Dubbelklik op het .dff bestand. (In mijn geval dus Nebula.dff). Doe dit ook met het .txd bestand. Gewoon weer op ‘Commands’ -> ‘Add’ klikken dus, naar de map waar je de mod hebt opgeslagen bladeren, en het .txd bestand toevoegen.

Stap 7:

Als je de twee (Of meer in sommige gevallen) bestanden hebt toegevoegd, klik dan op ‘Commands’

-> ‘Rebuild Archive’. Je krijgt nu een waarschuwing, of je zeker weet of je dit wilt doen; klik op ‘Yes’. Dit duurt even, meestal 2 tot 3 minuten.

imgtoolscreen10qy2.jpg

Stap 8

Je bent nu klaar met het vervangen van de auto, maar de rij eigenschappen en de kleurstelling zullen soms nog aangepast moeten worden. Meestal is hierover informatie te vinden in de readme. Er zullen verschillende regel vol getallen staan, zoals bijvoorbeeld dit:

NEBULA 1450.0 4000.0 2.0 0.0 0.3 -0.1 75 0.65 0.80 0.50 5 210.0 21.5 10.5 F P 8.0 0.55 0 30.0 1.4 0.76 0.0 0.27 -0.10 0.58 0.3 0.2 0.56 35500 0 400000 0 1 0

Deze regels zijn bepalend voor de rijeigenschappen en kleursamenstelling etc. van de auto. Deze moeten dus ook vervangen worden. Er staat altijd voor zo’n regel in welk bestand hij gezet moet worden. Dat zie je hier:

imgtoolscreen11wj8.jpg

Al die bestanden waarin zo’n regel vervangen moet worden, vind je in de map C / Program Files / Rockstar Games / GTA San Andreas / Data. Zo’n bestand moet je openen met kladblok. Klik er met de rechtermuisknop op 'openen met' -> open met kladblok.

imgtoolscreen12dl3.jpg

Als kladblok er standaard nog niet bij staat, dan moet je ‘Programma kiezen’ aanklikken en dan openen met kladblok.

Begin je bijvoorbeeld met de regel die in de handling.cfg vervangen moet worden, dan open je handling.cfg met kladblok Zoek daarna de regel op die vervangen moet worden. Selecteer deze regel, en delete hem. Voeg daarna op de lege plaats van de gedelete regel de nieuwe regel toe. (Dat is dus de regel van handling.cfg in de readme van de mod) Dit gaat makkelijk door de nieuwe regel gewoon uit de readme te kopiëren en te plakken in de handling.cfg. Klik nu op ‘Bestand’ ‘opslaan’. Nu kun je kladblok afsluiten.

Voor de andere regels die vervangen moeten worden, werkt het precies hetzelfde. Gewoon de bestaande regel uit het bestand deleten, en de nieuwe uit de readme van de mod toevoegen.

Stap 9:

Nu ben je klaar met het installeren van de mod! Start Grand Theft Auto San Andreas op, en test je nieuwe wagen. Veel plezier ermee!

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze hier altijd stellen.

COPYRIGHT:

Deze tutorial voor het installeren van auto’s in GTA San Andreas is gemaakt door Flying Dutchman, lid van GTAforum.nl. Deze tutorial mag alleen gebruikt worden op GTAgames.nl, GTAforum.nl en WikiGTA.nl. Wil je hem op een andere site, die geen deel uit maakt van het GTAgames netwerk, plaatsen, dan moet je eerst toestemming vragen aan mij via een PB.

  • Reacties 425
  • Bezichtigingen 188.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_773486

Ik heb dus een mod gedownload en als je zoiets moet installeren moet je toch enkele codes veranderen. Wel, dat lukt dus niet. Als ik de oorpsronkelijke code (in handling.cfg, Mtruck_A) delete en vervang door de code in de ReadMe, komt er dus het bericht dat ik al in mijn vorige post meedeelde. Maar ik weet niet juist wat die code is. In de ReadMe staat:

MTRUCK_A 5000.0 20000.0 3.0 0.0 0.0 -0.35 80 0.65 0.85 0.55 5 110.0 45.0 25.0 4 P 7.0 0.45 0 40.0 1.2 0.07 0.0 0.55 -0.40 0.5 0.3 0.44 0.05 40000 00000028 01300045 2 2 20

556, monstera, monstera, mtruck, MTRUCK_A, MONSTA, truck, ignore, 1, 0, 0, -1, 1.4, 1.4, 0

Wat moet ik hier nu eigenlijk van invoeren???

Geplaatst:
comment_773491
Ik heb dus een mod gedownload en als je zoiets moet installeren moet je toch enkele codes veranderen. Wel, dat lukt dus niet. Als ik de oorpsronkelijke code (in handling.cfg, Mtruck_A) delete en vervang door de code in de ReadMe, komt er dus het bericht dat ik al in mijn vorige post meedeelde. Maar ik weet niet juist wat die code is. In de ReadMe staat:

MTRUCK_A 5000.0 20000.0 3.0 0.0 0.0 -0.35 80 0.65 0.85 0.55 5 110.0 45.0 25.0 4 P 7.0 0.45 0 40.0 1.2 0.07 0.0 0.55 -0.40 0.5 0.3 0.44 0.05 40000 00000028 01300045 2 2 20

556, monstera, monstera, mtruck, MTRUCK_A, MONSTA, truck, ignore, 1, 0, 0, -1, 1.4, 1.4, 0

Wat moet ik hier nu eigenlijk van invoeren???

Deze regel moet in je 'handling.cfg':

MTRUCK_A 5000.0 20000.0 3.0 0.0 0.0 -0.35 80 0.65 0.85 0.55 5 110.0 45.0 25.0 4 P 7.0 0.45 0 40.0 1.2 0.07 0.0 0.55 -0.40 0.5 0.3 0.44 0.05 40000 00000028 01300045 2 2 20

Je moet hem gewoon vervangen met de line die er slaat, dat is in principe alles.

Deze regel moet in je 'vehicles.ide' (tevens te vinden in de Data map):

556,	monstera, 	monstera, 	mtruck,		MTRUCK_A, 	MONSTA, 	truck,	ignore,		1,	0,	0,		-1, 1.4, 1.4,		0

Ook daar moet je hem vervangen met de originele. Als je dat gewoon netjes doet, is er niets aan de hand. Probeer het nog eens, wellicht dat de foutmelding veroorzaakt werd door een foute, niet volledige line. :)

Geplaatst:
comment_779102

Het lukt me echt niet om zo'n mod te installeren. Ik heb net de mega dumper geprobeert te installeren, maar het lukte weer niet! Weer kreeg ik dezelfde melding als een paar berichten geleden! Ik heb het nochtans keurig de instructies gevolgd. Weet iemand wat het probleem kan zijn???

Geplaatst:
comment_779894

hey, ik moet deze zin vervangen voor de andere premier: 426, premier, premier, car, PREMIER, PREMIER, null, richfamily, 10, 0, 0, -1, 0.76, 0.76, 0

maar ik zie nergens premier staan in de map default.ide?

Geplaatst:
comment_780099
maar ik zie nergens premier staan in de map default.ide?

Dat klopt, want die regel vind je ook niet in de 'default.ide', maar in de 'vehicles.ide' die tevens in de Data map te vinden is. Je zoek naar de originele regel (Tip: Via 'CTRL' + 'F' kun je gemakkelijk en snel zoeken), dat is deze dus:

426, 	premier, 	premier, 	car, 		PREMIER, 	PREMIER,	null,	richfamily,		10,	0,	0,		-1, 0.7, 0.7,		0

Die vervang je dan met deze:

426, 	premier, 	premier, 	car, 		PREMIER, 	PREMIER,	null,	richfamily,		10,	0,	0,		-1, 0.76, 0.76,		0

Daarna sla je het bestand op via 'bestand' > 'opslaan' en de aanpassing is voltooid. Vergeet overigens niet een back-up te maken van het bestand. :)

Geplaatst:
comment_782705

ik heb dus een probleem. er is 1 freeway.dff bestand en als ik dan nog is freeway intypt krijg ik cooov(ofsow)freeway te zien. welke moet ik nu delete om een andere freeway er in te zetten? er is dus geen freeway.txd.

Geplaatst:
comment_782719
ik heb dus een probleem. er is 1 freeway.dff bestand en als ik dan nog is freeway intypt krijg ik cooov(ofsow)freeway te zien. welke moet ik nu delete om een andere freeway er in te zetten? er is dus geen freeway.txd.

De bestanden 'Freeway.dff' en 'Freeway.txd' zijn de bestanden van de Freeway zelf. Het '.dff' bestand is dan het model en de '.txd' is de texture, ofwel de buitenkant. Om de Freeway te vervangen, zul je deze twee bestanden moeten gebruiken. Je moet ze dan verwisselen met de bestanden van de mod, maar ik neem aan dat je dat wel weet. Elk ander bestand heeft waarschijnlijk gewoon met iets anders te maken, dus ik raad je aan er verder ook niets mee te doen. :)

Overigens gek dat je geen 'Freeway.txd' hebt. Zoek via 'commands' > 'find' eens op Freeway en ga dan eens een paar keer na 'Find next'. Je zou het even kunnen nagaan door in het spel een Freeway op te zoeken. Is hij helemaal wit, dan mist er een '.txd' bestand.

Geplaatst:
comment_785705
Het lukt me echt niet om zo'n mod te installeren. Ik heb net de mega dumper geprobeert te installeren, maar het lukte weer niet! Weer kreeg ik dezelfde melding als een paar berichten geleden! Ik heb het nochtans keurig de instructies gevolgd. Weet iemand wat het probleem kan zijn???

Niemand???

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_793893

Hey,

Nu heb ik alles volgens deze stappen gedaan;

bij v1.0 installatie, gewoon sami installeren, dan installer opstarten en als hij sami opent, gewoon het kruisje bij "create backup" wegdoen en op install duwe, dan v1.1 installeren, je gta3.img rebuilden met imgtool en nieuw game opstarten.

en als ik hem laad zie ik het modrn mod scherm, ik start een nieuw game en bij de laadbalk crasht hij op 1/3de van het einde..

Ik krijg deze foutmelding;

Handtekening fout/

Appname:gta_sa.exe AppVer: 0.0.0.0

Modname:gta_sa.exe ModVer: 0.0.0.0

Offset: 001345d4

Wat kan ik hier mee aanvangen?

Ik heb de versie 1.01 draaien... ik heb image tool gta4.img laten rebuilden...

Grtz, Jeroen

Geplaatst:
comment_795139
ik heb een back up gemaakt maar als er iets mis gaat me san andreas wat moet je dan met die back up ?

Een back-up is een kopie van, in de meeste gevallen, het originele bestand. Gaat er dus iets mis bij het modden, dan verwijder je de gemodde bestanden en voeg je de back-up bestanden weer toe. Je back-up's zijn in principe gewoon je eigen, originele bestanden die normaal gesproken ook in het spel zitten. De back-up bestanden kun je overigens ook gewoon toevoegen met de IMG Tool, op exact dezelfde wijze als in deze tutorial beschreven wordt. Alleen doe je dat dan niet met gemodde, maar het met de originele (.dff en txd) bestanden.

Geplaatst:
comment_795320
ik heb een back up gemaakt maar als er iets mis gaat me san andreas wat moet je dan met die back up ?

Een back-up is een kopie van, in de meeste gevallen, het originele bestand. Gaat er dus iets mis bij het modden, dan verwijder je de gemodde bestanden en voeg je de back-up bestanden weer toe. Je back-up's zijn in principe gewoon je eigen, originele bestanden die normaal gesproken ook in het spel zitten. De back-up bestanden kun je overigens ook gewoon toevoegen met de IMG Tool, op exact dezelfde wijze als in deze tutorial beschreven wordt. Alleen doe je dat dan niet met gemodde, maar het met de originele (.dff en txd) bestanden.

ik heb een mod gedaan maar het is verkeerd gegaan(san andreas start maar voor de helft op bij het laden) wat nu ?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.