Achtergrond | 31 januari 2007 - Vandaag de dag zie je steeds vaker dat games bepaalde elementen uit andere games overnemen. Zo zien we hoe in meerdere games de bullet-time succesvol is toegepast, krijg je in een avonturenspellen typische Zelda-puzzels voorgeschoteld en ook de welbekende RPG-elementen kunnen vandaag de dag bijna niet meer ontbreken. Wij vinden het op zich geen punt dat ontwikkelaars zich laten inspireren door andere spellen, mits het maar geen regelrechte rip-off wordt. Crackdown is dan ook een goed voorbeeld hoe het combineren van elementen goed uitpakt. In dit spel kun je verschillende vaardigheden verbeteren, door verschillende acties uit te voeren.
Er zijn er in totaal vijf vaardigheden die je kunt verbeteren, waarvan je er vier verbetert door dingen te doen. De vijfde, de agility, verbeter je door bepaalde groene orbs te verzamelen. Deze orbs zijn over de hele wereld verspreid, maar concentreren zich vooral op de moeilijk bereikbare plekken. Denk daarbij aan plekken als bovenop een gebouw of zoiets dergelijks. Hierdoor kun je op een leuke manier de wereld verkennen (waar we overigens over twee weken dieper op ingaan), maar het verzamelen zorgt er ook voor dat je sneller kunt rennen en hoger kunt springen. Echt zo’n typisch element wat we dus uit RPG’s kennen: verzamel iets en wordt beter.
Voor de andere vier vaardigheden geldt dat ook, behalve dat je daar niet een hele zoektocht voor hoeft te starten. De vaardigheden verbeteren zich namelijk gewoon wanneer je tot een bepaalde actie over gaat. Zo zul je naar mate je meer vijanden doodschiet, steeds scherper kunnen schieten. Het voordeel hiervan bestaat dan uit het feit dat je tijdens een massale veldslag in Crackdown minder kogels hoeft te verspillen, omdat je simpelweg heel snel een headshot maakt. En als je die dan maakt, dan word je vanzelf nog beter in het schietaspect. Het verbeteren van je schietvaardigheid geldt dus een beetje als een vicieuze cirkel.
gamenaam screenshot
Crackdown is echter meer dan wat vijanden afschieten. Zoals je waarschijnlijk wel weet, speelt het zich in een enorme stad af, waar je veel vrijheid hebt. Deze stad kun je te voet verkennen, maar ook zijn er veel auto’s te vinden. Door per auto criminelen dood te rijden, verbeter je je rijvaardigheid. Die rijvaardigheid betekent overigens niet dat de wegligging van de auto verbetert, maar dat je speciale Agency Auto transformeert in een betere versie, die dan sneller, sterker en wendbaarder is.
Het sterke van het levellen van Crackdown is dat het geen enkel moment als werk aanvoelt. Waar je in een RPG soms een uurtje moet grinden om goed genoeg te worden om die ene baas te verslaan, zul je bij Crackdown gewoon merken dat je beter wordt naarmate je meer speelt. Bovendien werkt het levellen zo dat als je een bepaalde functie weinig gebruikt, die dan ook weinig zult verbeteren. Ik speel Crackdown bijvoorbeeld zonder echt gebruik te maken van explosieven, waardoor die vaardigheid dan ook nauwelijks wordt verbeterd. Daarentegen ben ik een liefhebber van het grove smijt- en schopwerk, waardoor mijn personage inmiddels dikke vrachtwagens kan oppikken of vijanden zo’n twintig meter de verte in kan schoppen. Kortom, het levellen van Crackdown is naar onze mening goed uitgewerkt en is leuk om mee te experimenteren. Volgende week zullen we het in onze Crackdown-reeks hebben over de typische Comic-feel van deze game. Kijk tot die tijd ook eens op de InsideGamer Crackdown landing page.
Geplaatst op woensdag 31 januari 2007 om 17:36 door Jelle van Es
Insidegamer:
Klik hier om naar de Video van de Crackdown demo te gaan.
Ik heb die demo gedownload en ik weet zeker dat ik deze game ga halen.
Eigenlijk vind ik ook dat ze nu GTA niet na doen,
want je bent de polilitie (niets nieuws) er is Agility (wel nieuw) ook is er strenght (mwah) en ga zo maar door.
Alle XBOX live mensen moeten deze game echt een keer proberen.
Wat is jullie mening over deze spel?