Jump to content

[SA|OV] San Andreas V2 Mod instalatie workaround.

Geplaatst:
comment_613865

San Andreas V2 heeft een ingebouwde File Size check die er oor zorgd dat je niet kan modden. Hij controleert elke Offset van de IMG bestanden. Maar dus ook de totale groote van de IMG. Je kan ook geen bestanden verwijderen (want dan verwijder je de Offset, waar dus SA op controleert). Maar als je nu één van de letters hernoemt met de letter 'o' (van 'old'), en in GTA.dat een nieuwe IMG definiert. En dan een nieuwe (onbeschermde) IMG maakt (en natuurlijk ook de gemodde bestanden toevoegd). Kan je GTA spelen met gemodde bestanden. Let wel op dat dit aleen getest is met DFF en TXD bestanden (dus geen scripts).

In deze tutorial leg ik jullie dus uit hoe je San Andreas V2 kan modden. (Gebaseerd op de originele tutorial van JarJar, ik heb toestemming om deze te vertalen, want ik vond dat dit erg nodig was.)

Tevens had ik een gelijkaardige theorie bedacht. Het enige verschil was dat ik dan niet van Alci's IMG Editor gebruik zou maken, maar met de IMG tool een V1 archive te legen, en deze lege IMG (met een dummy bestand) dan te downloaden zetten. Maar deze manier is beter :bier: .

proofisinthescreenshotcz0.th.jpg

Dit is erg makkelijk om te doen. Maar je hebt 2 tools nodig.

-Stap 1:

Backup je GTA3.IMG (standaard in C:\Program files\Rockstar Games\GTA San Andreas\models) en je GTA.dat (standaard in C:\Program files\Rockstar Games\GTA San Andreas\data)

door ze te kopieren naar een andere folder.

-Stap 2:

Voeg de volgende lijn toe aan de juiste sectie (zonder de quotes) na al de comments in het originele gta.dat bestand (note: comment lijnen beginnen met een #):

"IMG MODELS\VEHICLES.IMG"

"VEHICLES.IMG" Is de IMG waar we al onze mods in gaan plaatsen. Je kan het eender welke naam geven, zolang het allemaal goed is gedeffiniërt.

Je eerste 7 lijnen van de GTA.dat zouden er nu zo uit moeten zien:

#
# Load IDEs first, then the models and after that the IPLs
#
IMG MODELS\VEHICLES.IMG
IMG DATA\PATHS\CARREC.IMG
IMG DATA\SCRIPT\SCRIPT.IMG
IMG MODELS\CUTSCENE.IMG

-Stap 3:

Nu gaan we een nieuwe IMG aanmaken. Om tijd en moeite te sparen gebruiken we Alci's IMG Editor 1.5. Deze is de enige IMG editor die een voledig nieuwe IMG kan maken. Helaas is deze aleen beschikbaar op 2 modding sites.

Open Alci's IMG Editor 1.5 (dubbelklik de EXE die bij het download lijstje zit) en maak een nieuwe IMG bestand aan:

step1gu4.jpg

Klik op 'File -> New' om een nieuwe IMG aan te maken.

Nu moeten we de bestanden toevoegen die we willen modden (de gemodde bestanden). Mods kan je vinden op diverse modding sites, maar ook via Google. Hernoem de bestanden in de auto die je wilt vervangen (let wel op dat deze de exacte naam moeten hebben zoals in GTA3.img)

Dus ik heb de bestanden hernoemt van landstal.dff en landstal.txd naar picador.dff en picador.txd.

step2hk8.jpg

-Stap 4:

Nu moet je de bestanden toevoegen aan de nieuwe IMG in Alci's IMG Editor 1.5. Om dit te doen doe je "Actions -> Import" . Ga naar je mapje waar de bestanden instaan en voeg ze toe door op "Open" te klikken.

step3jg8.jpg

Nu zou het er zo moeten uit zien:

step4me3.jpg

Sla het op (CTRL+S) in de models folder van je San Andreas instalatie folder. Noem het hoe je de IMG hebt genoemt in stap 1. In mijn geval is dat dus VEHICLES.IMG.

-Stap 5:

We zijn nu bijna klaar, nu moeten we aleen nog maar voorkomen dat San Andreas de bestanden leest in de originele GTA3.img. Dit kunnen we doen door de bestanden extensies te hernoemen. Het veiligste is dat je maar 1 letter verandert. Zodat de bestanden en de IMG niet groter worden. Ga naar je bestand, klik er op. Dan doe je 'rechtermuisknop>Rename'. En hernoem .TXD naar .TXO en .DFF naar .DFO (aan de hand van de extensie). Doe dit nu net hetzelfde, maar dan met de DFF/TXD aan de hand van wat je eerder hebt hernoemt.

step5yd1.jpg

step6my4.jpg

Als je dit gedaan hebt, ben je klaar. Het belangrijkste wat je nu moet doen is de IMG niet rebuilden. Want dan verbreek je de beveiliging en crashed je spel.

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Bewerkt: door DaBeast

  • Reacties 32
  • Bezichtigingen 12.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_990558
Ik snap iets niet. als ik iets wil veranderen, dan komt er een scherm te staan en er staat op: FILE ACCED DENIED

Wat moet ik nu doen om ervoor te zorgen dat ik iets wel kan veranderen???

adminsistrator uitvoeren als je vista heb

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1117421

Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat je V2 hebt, daarmee kan je niet modden. Kijk dat even na. :)

Hoe zie ik welke versie ik heb?

V1: Je ziet in het startmenu van SA rechtsonder niks

V1.1: Je ziet in het startmenu van SA rechtsonder V1.1

V2: Je ziet in het startmenu van SA rechtsonder V2

Als je V2/V1.1 hebt kun je >>deze<< downgrader downloaden en je SA patchen zodat hij mods toelaat.

Heb je geen V2/V1.1, maar V1 dan kan het zijn dat het een verkeerde mod is. Deïnstaleer hem dan, en pak een andere mod. ;)

>>> Door Dabeast: Waar gaat deze tutorial dan over? :puh: <<<

  • 2 maanden later...
  • 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_1286638
Die link doet het niet bij mij, en ik snap die SA Patcher niet..
Probeer deze link eens. En eh, welke patcher heb je het over? Deze tutorial is er juist voor dat je met V2 kunt modden zonder te patchen. Als je door middel van de patch je SA 'moddable' maakt kun je gewoon op dezelfde manier als bij V1 modden. En dan heb je deze tutorial weer niet nodig.
Geplaatst:
comment_1286975

Kan ik dit ook gewoon op V1 doen? Ik heb zegmaar de Compact_SA.exe en dan de V1 Script en Main.scm maar ook van V2. Maar dit kan ik ook gewoon op V1 uitvoeren? Gewoon dat ik makkelijker kan zien welke mods ik heb geïnstalleerd?

Geplaatst:
comment_1292293

Ik heb nu dus de IMG Tool 2.0 en de Alci´s IMG Editor 1.5.

Ik heb nu stap 1 uitgevoerd, backup maken.

En nu zit ik met stap 2, maar dan staat er dat je iets moet vervangen van lijnen..:?

dus ik snap niet wat ik bij stap 2 moet doen, en welk stukje ik precies moet kopieren..

-Stap 2:

Voeg de volgende lijn toe aan de juiste sectie (zonder de quotes) na al de comments in het originele gta.dat bestand (note: comment lijnen beginnen met een #):

CODE"IMG MODELS\VEHICLES.IMG"

"VEHICLES.IMG" Is de IMG waar we al onze mods in gaan plaatsen. Je kan het eender welke naam geven, zolang het allemaal goed is gedeffiniërt.

Je eerste 7 lijnen van de GTA.dat zouden er nu zo uit moeten zien:

CODE#

# Load IDEs first, then the models and after that the IPLs

#

IMG MODELS\VEHICLES.IMG

IMG DATA\PATHS\CARREC.IMG

IMG DATA\SCRIPT\SCRIPT.IMG

IMG MODELS\CUTSCENE.IMG

Ik zal morgen wel even kijken naar reacties. :gaap:

Bewerkt: door Feyenoord..

Geplaatst:
comment_1293058

HET IS GELUKT, Echt vet!

Maar ik heb dus een Ambulance gedownload, maar weet iemand hoe je die sirene´s er ook bij krijgt.

ik heb de geluid bestanden wel.

Bewerkt: door Feyenoord..

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1301365

Moet je bij deze methode ook . . vervangen, want ik heb een towtruck vervangen in SA, maar nu als ik naar de vindplaats of de garage ga stuitert dat ding in de lucht..

handling.cfg

carcols.dat

vehicles.ide

post-52816-1237237895_thumb.jpg

  • 7 maanden later...
Geplaatst:
comment_1530803

HET IS GELUKT, Echt vet!

Maar ik heb dus een Ambulance gedownload, maar weet iemand hoe je die sirene´s er ook bij krijgt.

ik heb de geluid bestanden wel.

maar hoe heb je dat klaargespeeld?? ik zit een beetje met hetzelvde probleem :{

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.