Jump to content
Geplaatst:
comment_625649

Omdat veel mensen problemen hebben, of zelfs nog niet weten hoe het progamma werkt is hier een basistutorial over Windows movie maker, afgekort WMM.

WMM open je door naar Start>Alle progamma's>Windows movie maker te gaan. Staat dit er niet kan je het downloaden vanaf hier

Als je het opstart zie je vanalles tegelijk. Om (in mijn ogen) het handigste te werken ga je naar beeld. Zet daar de instellingen als volgt:

wmm1ci3.png

Taakvenster moet dus ook aangeklikt zijn. Dan heb je het beeld dat ik ook zal gebruiken, zodat je optimaal van deze tutorial zult kunnen 'genieten'. Als je links bij filmtaken kijkt heb je verschillende opties.

Verder moet je ook naar extra>opties>Autoherstel info opslaan elke:.. minuten aanvinken en er een bepaald aantal minuten invoeren. Dan wordt om de x aantal minuten een backup gemaakt, handig als je last van 'vastlopers' hebt.

1)Vastleggen vanaf videoapparaat

Hiermee kan je met je webcam(of bv videocamera) die aangesloten zijn op je pc een filmpje opnemen. Dit werkt ook met een microfoon.

2)Video importeren

Hiermee kan je een video importeren, dus een bestaand filmpje op je computer openen om te bewerken. Dit is handig als je met bijvoorbeeld fraps een filmpje hebt gemaakt.

3)Foto's importeren

Moest je gebruik maken van foto's, kan je dit gebruiken. Handig voor diashow.

4)Audio of muziek importeren

Voor achtergrond muziek heb je dit nodig,maar hierover later meer.

Ik heb al een video gemaakt(met camtasia studio) dus ik kies voor optie 2. Ik heb een simpel videotje gemaakt van een zoekopdracht op google. Maar voordat het eigelijk filmpje begint, willen we natuurlijk een inleiding. Deze kan je kiezen door bij Film bewerken> Titels of verantwoording maken te kiezen.

Kies voor "titel aan het begin van de film toevoegen. Je krijgt twee tekstvakken te zien. In het bovenste tekstvak wordt de tekst groot, en in het onderste klein. Maar natuurlijk wil je geen standaard blauw achtergrond scherm met witte tekst. Onderaan kan je voor "lettertype en tekstkleur wijzigen" opteren.

Hier kan je je font kiezen, netzoals de kleur van het lettertype en de achtergrond. Ook de grote en de doorzichtigheid, vet of schuingedrukt en de positie zijn aanpasbaar. Bij titelanimatie kiezen kan je de animatie kiezen. Standaard staat het op in en uitfaden. Speel er wat mee, en kijk wat het beste voor jouw is. Oké, we hebben nu onze inleiding. Nu gaan we ons filmpje erin toevoegen. Bij collectie staat normaal gezien jouw geimporteerde(of gemaakte) filmpje, sleep het naar de tijdbalk onderin.(sleep het wel rechts naast de inleiding)

Als je twee filmpjes hebt kan je er nog een 2de importeren, en het ernaast zetten. Bij video overgangen kan je dan een overgang tussen de 2 plaatsen, en effecten toevoegen aan je filmpje.

Verder hoort er natuurlijk een afsluiting bij, dit doen wij ook. Bij titels en verantwoording kies je verantwoording aan het einde. Je krijgt nu erg veel vakjes te zien, het is zoals bij films een soort 'bedankje'. Het vakje vanboven is de grootste tekst, links altijd kleiner dan rechts. Je krijgt zoiets:

wmm2xd1.png

Vanzelfsprekend kan je hier de animatie en fonts ook aanpassen. Nu moet je nog muziek invoegen, door muziek te importeren en te slepen op de tijdlijn. Je kan ook op de tijdlijn een stuk van de muziek wegknippen, wat voor een kort filmpje nodig is.

Zo, klaar! Nu slaag je best het project op bij Bestand>Project opslaan als. En je kan het filmbestand zelf maken door bij bestand> filmbestand te kiezen. Nu kies je welke opties voor jouw het beste van toepassing zijn, en je film wordt gemaakt. Het produceren kan even duren. Nu kan je je filmpje op bijvoorbeeld youtube zetten. Dat heb ik voor de gein ook gedaan. Natuurlijk is mijn filmpje erg eenvoudig, maar dit is maar een kleine basis van WMM.

Bekijk het

Zo, hopelijk ben je nu wat wijzer. Ik sta open voor vragen en commentaar.

Bewerkt: door Die-hard

Featured Replies

• 1 maand later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_703208
Kan je op de filmpjes echte ondertitels maken?

Kan misschien wel, maar dat is een gepeuter met tijd en dat kun je nooit overeen laten komen, voor ondertitels onder een film moet je even PB'en!!

Geplaatst:
comment_709133
hoe moet je bij je filmpje muziek zetten?
Dat staat in de tut beschreven, ook al is het wat lastig te ontdekken. Hier de quote:
Nu moet je nog muziek invoegen, door muziek te importeren en te slepen op de tijdlijn. Je kan ook op de tijdlijn een stuk van de muziek wegknippen, wat voor een kort filmpje nodig is.
Om het even te verduidelijken een tweetal screens:

post-48858-1182188797_thumb.png

post-48858-1182188805_thumb.png

• 9 maanden later...
Geplaatst:
comment_938333
Hoe fade ik muziek, van het ene nummer naar het andere ?

Volgens mij kan je zo het 2e geluidsfragment over de ander heen schuifen.

Of met rechtermuis klik op het betreffende fragment kies je de optie 'fade in' of 'fade out'

• 3 years later...
Geplaatst:
comment_1859003

hallo,ik ben niet zo thuis in het computer gebeuren,maar heb wel heel veel gehad aan de uitleg van hoe windows movie maker werkt.De tekst en animatie is al gelukt,maar hoe krijg ik het video bestand overgesleept.Ik heb het in quick time staan.Dat zijn filmpjes die gemaakt zijn bij mijn fototoestel en dat staat op de pc in quick time.Maar krijg het niet overgesleept naar windows movie maker.Iemand tips hoe je dat moet doen???

Groetjesssssss

Geplaatst:
comment_1859368

hallo,ik ben niet zo thuis in het computer gebeuren,maar heb wel heel veel gehad aan de uitleg van hoe windows movie maker werkt.De tekst en animatie is al gelukt,maar hoe krijg ik het video bestand overgesleept.Ik heb het in quick time staan.Dat zijn filmpjes die gemaakt zijn bij mijn fototoestel en dat staat op de pc in quick time.Maar krijg het niet overgesleept naar windows movie maker.Iemand tips hoe je dat moet doen???

Groetjesssssss

Bedankt voor eeen topic bump van 3 Jaar :schater:

:slotje:

Geplaatst:
comment_1859405

Ach, misschien liever een nieuw topic, maar Mecky vraagt toch gewoon wat?

OT: QuickTime wordt niet ondersteund door Windows Movie Maker. Je zult het dus eerst moeten converteren naar iets als avi of wmv. Met google zijn er genoeg conversieprogramma's te vinden.

@hieronder, ik dacht nog, ff checken.. vergeten

Bewerkt: door RoL0

Geplaatst:
comment_1859408

Ach, misschien liever een nieuw topic, maar hij vraagt toch gewoon wat?

OT: QuickTime wordt niet ondersteund door Windows Movie Maker. Je zult het dus eerst moeten converteren naar iets als avi of wmv. Met google zijn er genoeg conversieprogramma's te vinden.

Het is een zij. puh2.gif

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.