Jump to content
Geplaatst:
comment_629029

Beste mensen, binnenkort ga ik een scooter kopen. Van vrienden heb ik gehoord dat ik dan het beste voor een Yamaha Aerox of een Peugeot Speedfight (2) kan gaan. Zelf ben ik het meest geïnteresseerd in de Aerox. Wat denken jullie, goede keuze of niet?

A.u.b alleen antwoorden als je er iets vanaf weet.

:bier: Nuke[NL]

  • Reacties 1.7k
  • Bezichtigingen 137.6k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1698719

Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe het komt dat die warm loopt.

Ik gok op een te kleine sproeier alhoewel ik dat raar vind.

En anders is men koppakking stuk en zelfs dat vind ik raar.

Moet er maar is een keertje naar kijken.

Probleem is nu dat ik maar max 9000 toeren kan maken omdat ie anders te warm wordt.

Eerst en vooral, met gokken los je geen technische problemen op hoor :engel: .

Je sproeier heeft daar niks mee te maken want die zorgt enkel voor een goede verhouding tussen brandstof en lucht. Als je met een verkeerde verhouding zou rijden zou je het wel voelen tijdens het rijden.

Een versleten joint de culasse (koppakking) kan voor temperatuurproblemen zorgen maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien dat je geen temperatuurprobleem hebt als je onder de 9000 toeren blijft.

Wat ook een probleem kan zijn isdat er te weinig olie op motor zit.

Maar persoonlijk denk ik dat het probleem je rijstijl is. Omdat jij vindt dat 9000 toeren niet veel is :bonk: . Een brommer hou je best onder de 9000 toeren vandaan tijdens het rijden. Je kan wel eens doortrekken tot 10-11000 toeren tijdens het optrekken maar het is niet de bedoeling om een hele tijd aan 11000 toeren te rijden he ;) .

Geplaatst:
comment_1698849

Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe het komt dat die warm loopt.

Ik gok op een te kleine sproeier alhoewel ik dat raar vind.

En anders is men koppakking stuk en zelfs dat vind ik raar.

Moet er maar is een keertje naar kijken.

Probleem is nu dat ik maar max 9000 toeren kan maken omdat ie anders te warm wordt.

Eerst en vooral, met gokken los je geen technische problemen op hoor :engel: .

Je sproeier heeft daar niks mee te maken want die zorgt enkel voor een goede verhouding tussen brandstof en lucht. Als je met een verkeerde verhouding zou rijden zou je het wel voelen tijdens het rijden.

Een versleten joint de culasse (koppakking) kan voor temperatuurproblemen zorgen maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien dat je geen temperatuurprobleem hebt als je onder de 9000 toeren blijft.

Wat ook een probleem kan zijn isdat er te weinig olie op motor zit.

Maar persoonlijk denk ik dat het probleem je rijstijl is. Omdat jij vindt dat 9000 toeren niet veel is :bonk: . Een brommer hou je best onder de 9000 toeren vandaan tijdens het rijden. Je kan wel eens doortrekken tot 10-11000 toeren tijdens het optrekken maar het is niet de bedoeling om een hele tijd aan 11000 toeren te rijden he ;) .

Ga nou alsjeblieft niet op men rijstijl zeuren ik trek alleen door bij het optrekken.

Over het algemeen rijdt ik rond de 8000 - 9000 toeren.

Binnekort beetje zwaarder vertanden, grotere sproeier erin en dan rijdt ik wat sneller tegen minder toeren.

Geplaatst:
comment_1698855

Ga nou alsjeblieft niet op men rijstijl zeuren ik trek alleen door bij het optrekken.

Over het algemeen rijdt ik rond de 8000 - 9000 toeren.

Binnekort beetje zwaarder vertanden, grotere sproeier erin en dan rijdt ik wat sneller tegen minder toeren.

Ik zeur helemaal niet over je rijstijl, ik probeer alleen maar enkele mogelijke oplossingen te geven.

Geplaatst:
comment_1698858

Ga nou alsjeblieft niet op men rijstijl zeuren ik trek alleen door bij het optrekken.

Over het algemeen rijdt ik rond de 8000 - 9000 toeren.

Binnekort beetje zwaarder vertanden, grotere sproeier erin en dan rijdt ik wat sneller tegen minder toeren.

Ik zeur helemaal niet over je rijstijl, ik probeer alleen maar enkele mogelijke oplossingen te geven.

Ja srry bedoelde het niet zo :puh:.

Men pa dacht ook al aan de join de culasse.

Wel een tijdje geleden een warmlopertje gehad.

Leek op een vastloper en hij startte niet meer. Had geen compressie meer.

Ff laten afkoelen en blijven starten en hij ging weer aan dusja...

Geplaatst:
comment_1698862

Ik zou dan meteen de cilinder er vanonder halen en kijken hoe erg de schade is want als hij eens warm gelopen is zal je waarschijnlijk krassen hebben. En als die nog niet te erg zijn kan je hem mss nog laten honen en enkel de zuiger vernieuwen dat kost nog zoveel niet.

Want als je blijft rijden riskeer je de kans dat de cilinder eens zal vastlopen.

Geplaatst:
comment_1698866

Ik zou dan meteen de cilinder er vanonder halen en kijken hoe erg de schade is want als hij eens warm gelopen is zal je waarschijnlijk krassen hebben. En als die nog niet te erg zijn kan je hem mss nog laten honen en enkel de zuiger vernieuwen dat kost nog zoveel niet.

Want als je blijft rijden riskeer je de kans dat de cilinder eens zal vastlopen.

Ik weet het. Dat ga ik binnenkort maar eens doen.

Geplaatst:
comment_1698884

Ik heb ook een leuk probleem. Als ik gewoon met een koude brommer rustig rij dan loopt ie goed. Als ik dan na een paar km een beetje gas opentrek en een stuk rij dan valt mn brommer uit alsof de benzine op is. :? Echt een onbekend probleem omdat er toevallig wel benzine in zit. :puh:

Gister checkte ik mn bougie die bijna wit was.. Dus ben ik van sproeier 92 naar 104 ( :7 ) gegaan alleen verzuipt ie een beetje.

Dalijk ff 100 en 102 enzo halen en dan da ding een keer goed afstellen.

Maar niemand kan me vertellen waarom die af en toe uitvalt. geen vuil in carb, geen vuil in tank, alleeen als die warm is.. :?

Geplaatst:
comment_1699178

Ik heb ook een leuk probleem. Als ik gewoon met een koude brommer rustig rij dan loopt ie goed. Als ik dan na een paar km een beetje gas opentrek en een stuk rij dan valt mn brommer uit alsof de benzine op is. :? Echt een onbekend probleem omdat er toevallig wel benzine in zit. :puh:

Gister checkte ik mn bougie die bijna wit was.. Dus ben ik van sproeier 92 naar 104 ( :7 ) gegaan alleen verzuipt ie een beetje.

Dalijk ff 100 en 102 enzo halen en dan da ding een keer goed afstellen.

Maar niemand kan me vertellen waarom die af en toe uitvalt. geen vuil in carb, geen vuil in tank, alleeen als die warm is.. :?

Dat kan wijzen op het gebruik van een verkeerde bougie. In de zomer kan je het best een koude bougie gebruiken. Want een witte kleur wijst op oververhitting. ;)

Geplaatst:
comment_1699306

Ik heb ook een leuk probleem. Als ik gewoon met een koude brommer rustig rij dan loopt ie goed. Als ik dan na een paar km een beetje gas opentrek en een stuk rij dan valt mn brommer uit alsof de benzine op is. :? Echt een onbekend probleem omdat er toevallig wel benzine in zit. :puh:

Gister checkte ik mn bougie die bijna wit was.. Dus ben ik van sproeier 92 naar 104 ( :7 ) gegaan alleen verzuipt ie een beetje.

Dalijk ff 100 en 102 enzo halen en dan da ding een keer goed afstellen.

Maar niemand kan me vertellen waarom die af en toe uitvalt. geen vuil in carb, geen vuil in tank, alleeen als die warm is.. :?

Dat kan wijzen op het gebruik van een verkeerde bougie. In de zomer kan je het best een koude bougie gebruiken. Want een witte kleur wijst op oververhitting. ;)

Witte kleur wijst nog altyd op te weinig benzine hoor..

Geplaatst:
comment_1699692

Witte kleur wijst nog altyd op te weinig benzine hoor..

nee hoor, totaal niet. Je brommer kan normaal nooit te weinig benzine krijgen, teveel wel

Maar dat moet je dan regelen met de sproeier en/of luchttoevoer.

Ik zou gewoon een koude bougie steken Nick ;) .

Geplaatst:
comment_1699696

Witte kleur wijst nog altyd op te weinig benzine hoor..

nee hoor, totaal niet. Je brommer kan normaal nooit te weinig benzine krijgen, teveel wel

Maar dat moet je dan regelen met de sproeier en/of luchttoevoer.

Ik zou gewoon een koude bougie steken Nick ;) .

Kan wel met benzine. Je brommer kan te arm staan (te weinig benzine) of te rijk (teveel/verzuipen). Witte bougie is dan ook meestal een grotere sproeier nodig. Maar ik weet nog wel 1e keer dat ie zo raar deed toen het wat warmer werd ja. Kzal eens kijke naar een andere bougie.

Geplaatst:
comment_1699869

Als ik een 2de hands schakel (A merk ofcourse) wil kopen, wat is dan ongeveer de max. qua kilometer stand bij normaal onderhoud? ik heb namelijk wel eens een paar mooie Derbi's gezien alleen hadden die variërend van 15000 tot 19000 km op de teller :(

Geplaatst:
comment_1700180

Als ik een 2de hands schakel (A merk ofcourse) wil kopen, wat is dan ongeveer de max. qua kilometer stand bij normaal onderhoud? ik heb namelijk wel eens een paar mooie Derbi's gezien alleen hadden die variërend van 15000 tot 19000 km op de teller :(

Ikzelf zou nu een brommer kopen met max 10000 op de teller. Er zijn er ook soms een paar tussen met net 5000 op de teller in datzelfde budget, maar dat is niet zo vaak. Mijne heeft nu ook al een flinke 17000 gelopen. Nu compleet gereviseerd dus zou er zeker nog 2 jaar tegenaan moeten kunnen. Maar het ligt ook aan of de brommer opgevoerd is en hoe hij behandeld is. En jammer genoeg kan je dat niet zien als je hem koopt. Wie weet was het wel zo iemand die hem met een koude motor vol opentrok en altijd constant in hoge toeren heeft gereden, en hem snel origineel gemaakt heeft voor de verkoop.

Het is en blijft een gok als je een 2de handse koopt van een paar jaartjes oud.

Standaard brommers kunnen er zo 30.000 km lopen zonder veel problemen, mits goed behandeld.

Bewerkt: door Nick_Kerkwijk

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.