Wetenschappers ontwikkelen een alternatief voor borstvoeding, dat de behoefte aan voedsel blijvend vermindert. Als baby’s het hormoon leptine krijgen toegediend, worden de hersenen geprogrammeerd vetzucht te voorkomen.
'Ik zeg niet dat het de hele wereld geneest van zwaarlijvigheid, maar het is wel iets dat een verschil kan maken,' aldus professor Mike Cawthorne, die het onderzoek aan de universiteit van Buckingham leidt, tegen AP.
Ratten
Het onderzoek, gepubliceerd in American Journal of Physiology, toont aan dat het gebruik van het hormoon leptine op jonge leeftijd de hersenen blijvend verandert, op een manier die de behoefte aan eten permanent vermindert. Het is nog niet getest op baby’s, maar het voeden van leptine aan zwangere ratten leidde ertoe dat hun kroost nooit dik werd, zelfs als zij alleen vetrijk voedsel toegediend kregen.
Leptine staat bekend als het ‘honger-hormoon’. Het reguleert de behoefte aan voedsel en de stofwisseling. Hoe meer leptine in het bloed, des te verzadigder men zich voelt. Tot nog toe werd verondersteld dat leptine bij mensen veel minder goed werkte dan bij dieren.
Als muizen op latere leeftijd leptine toegediend krijgen, verliezen ze 40 procent van hun lichaamsgewicht. Bij mensen heeft het dit effect niet, maar het onderzoek toont aan dat leptine weldegelijk effect heeft op mensen als het op jonge leeftijd wordt gebruikt.
Beangstigend
Experts zetten vraagtekens bij de mogelijkheden van leptine. ‘Het idee dat een toevoeging aan het voedsel het brein permanent kan veranderen is interessant, maar tegelijkertijd heel beangstigend.’ Dat zegt dr. Nick Finer, directeur van het ‘Wellcome Clinical Research Facility’ in Cambridge. Cawthorne vindt dat overdreven: ‘Ik vergelijk het met het toedienen van levertraan.’
Ik ben blij om zoiets te horen. Ik heb dan wel geen overgewicht, maar ik ben er toch blij mee dat er meer oplossingen komen tegen overgewicht. Hoe minder overgewicht, hoe meer eten voor de armen.
Edit: Hoe minder overgewicht, hoe minder mensen met hart en vaatziekten. (speciaal voor Dutchy )
Bron:klik hier
Geweldig nieuws toch?
Ik ben blij om zoiets te horen. Ik heb dan wel geen overgewicht, maar ik ben er toch blij mee dat er meer oplossingen komen tegen overgewicht. Hoe minder overgewicht, hoe meer eten voor de armen.
Edit: Hoe minder overgewicht, hoe minder mensen met hart en vaatziekten. (speciaal voor Dutchy
)
Bewerkt: door Twenty Eyes