Zoals bekend zal de stad in GTA IV gebaseerd zijn op het echte New York. Waarom de keuze hierop gevallen is, is in een interview met OXM uitgelegd door Dan Houser van Rockstar.
Houser vertelt dat de ontwikkelaars al veel langer een overtuigende versie van New York wilden nabouwen. Bij het ontwikkelen van GTA III kwam dat er echter niet van. Houser: "Bij GTA III waren er heel veel technische hindernissen om te overwinnen." Het maken van een echte stad vond men daardoor minder belangrijk, of op z'n minst had het geen prioriteit.
Later is men hier op teruggekomen, aldus Houser. "We kwamen er achter dat een echte stad, een extra dimensie aan de game geeft. Op dit moment hebben we daarom een team van onderzoekers en fotografen in New York zitten."
Deze fotografen en onderzoekers krijgen regelmatig E-Mails van de ontwikkelaars in Schotland om bepaalde dingen uit te zoeken of foto's te nemen. Houser: "Bijvoorbeeld hoe bepaalde gebouwen er uitzien, maar ook hoe het verkeer zich gedraagt op sommige punten in de stad.
Zoals bekend zal de stad in GTA IV gebaseerd zijn op het echte New York. Waarom de keuze hierop gevallen is, is in een interview met OXM uitgelegd door Dan Houser van Rockstar.
Houser vertelt dat de ontwikkelaars al veel langer een overtuigende versie van New York wilden nabouwen. Bij het ontwikkelen van GTA III kwam dat er echter niet van. Houser: "Bij GTA III waren er heel veel technische hindernissen om te overwinnen." Het maken van een echte stad vond men daardoor minder belangrijk, of op z'n minst had het geen prioriteit.
Later is men hier op teruggekomen, aldus Houser. "We kwamen er achter dat een echte stad, een extra dimensie aan de game geeft. Op dit moment hebben we daarom een team van onderzoekers en fotografen in New York zitten."
Deze fotografen en onderzoekers krijgen regelmatig E-Mails van de ontwikkelaars in Schotland om bepaalde dingen uit te zoeken of foto's te nemen. Houser: "Bijvoorbeeld hoe bepaalde gebouwen er uitzien, maar ook hoe het verkeer zich gedraagt op sommige punten in de stad.