Jump to content
Geplaatst:
comment_705536

dag Forumleden



vertel hier welke auto jullie hebben of als je nog bij ouders woont je ouders auto .

zet er voor de leukigheid anders nog een leuk plaatje bij zodat de anderen het ook weten

hoe die auto eruit ziet :D!

wij hebben een Opel Astra 1.6 16V

p10100569xi.jpg

Als je er meerdere hebt , jah dan noem je er meerdere op,

Wat is jou toekomstige auto ?

wat word jou toekomstige auto , en dan geen antwoorden over Ferrari , Lamborgini , Porsche , Mercedes SLR Mclaren ;) , maar gewone autootjes ;)

Mijn beginauto wil ik ook gewoon beginnen met een tweedehands autootje een VW Golf :)

7df57156eaec87a480aadd4853502e70.jpg

Natuurlijk wel een beetje gepimpt , vind ik wel leuk :)

Maar mijn latere auto weet ik niet zeker , maar ik vind oude auto's wel mooi , maar zijn duur , dus dan een leuke BMW , als ik lang spaar :) , BMW 5 serie

bmw_5_serie.jpg

Maar als dat niet zo 1 , 2 , 3 , lukt dan een leuke Opel Astra :)

e08250d123436cfe71ec3dc63b06f06d.jpg

oké , om erbij te zetten als ik rijk ben dan een leuke Mercedes Sl55 :)

May-Exotic.jpg

Groot-Duimpje :cya:

Bewerkt: door Groot-Duimpje

  • Reacties 9.4k
  • Bezichtigingen 543.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Mooi mooi Sentasi! Na weken en weken lang stof op de auto's (echt totaal onwasbaar) heeft iedereen in Nederland een gratis wasbeurt gehad met al die regen. Mijn auto is bijna helemaal praktisch weer

  • Road trips zijn altijd mooi! In de winter word 'ie niet gewassen, geen doen als het altijd onder het vriespunt is. Zodra de zomerbanden er weer onder komen, is het tijd voor een goede wasbeurt. Kel

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2445907
2 uur geleden, Sentasi zei:

Als je niet weet hoe lang ze al meegaan, kan het nooit kwaad te vervangen. Bougietjes zijn niet de duurste onderdelen en 't is zo gepiept. Raad je wel aan een momentsleutel te gebruiken, weet niet of je kop ook van aluminium is, als dat zo is wil je ze zeker niet te vast draaien!

 

Ik had ook geen idee hoe lang ze bij mij erin zaten, maar met de winter voor de deur heb ik besloten ze gewoon te vervangen, en daar was m'n wagentje achteraf gezien merkbaar aan toe. 

 

Oh, en wat betreft je luchtfilter: koop gewoon lekker een nieuwe voor 1-2 tientjes. Plug and play, done. 

Als je je bougies overdraait kan imo beter gewoon van je auto afblijven.. iemand die een bougie overdraait is imo een echte beunhaas.

 

Anyway, als je dan toch je bougies en luchtfilter gaat vervangen kan je net zo goed even ineens een groot onderhoud doen, benzinefilter en olie en oliefilter ook gelijk meenemen.

 

Maare 4 verschillende banden? Hoe geraakt ie dan door de apk? Normaal op personenwagens is het dezelfde banden per as en bij lichte vrachtwagens mag je 4 verschillende banden hebben.

Mss is dit in NL anders? 

Geplaatst:
comment_2445962

Zolang de maten maar hetzelfde zijn mag het, dus geen 205/40 op links en 195/45 op rechts als voorbeeld.

Links Pirelli en rechts Michelin mag dan weer wel gewoon, als de maten, staat en specificaties naar het voertuig maar kloppen dan mag het.

Geplaatst:
comment_2445968
2 uur geleden, GolfG60 zei:

Zolang de maten maar hetzelfde zijn mag het, dus geen 205/40 op links en 195/45 op rechts als voorbeeld.

Links Pirelli en rechts Michelin mag dan weer wel gewoon, als de maten, staat en specificaties naar het voertuig maar kloppen dan mag het.

Bij ons moet maat en Merk hetzelfde zijn (wat veel logischer is), beetje raar systeem bij jullie..

Geplaatst:
comment_2446005
20 uur geleden, moechy zei:

Bij ons moet maat en Merk hetzelfde zijn (wat veel logischer is), beetje raar systeem bij jullie..

Hoe soepeler het hier is, des te lastiger bij jullie, beetje een tussenweg zou goed zijn.

Raar genoeg zit er zoveel verschil in terwijl Europa meer 1 zou moeten worden, zolang we maar niet van die regeltjes krijgen zoals in België dat motorswaps verboden worden vind ik het allemaal wel prima.

Geplaatst:
comment_2446021

Ben even benieuwd naar jullie meningen, vooral @GolfG60 en @moechy, jullie hebben volgens mij iets van een technische achtergrond. 

 

Hier in Canada gebruiken ze dunnere motorolie dan in Nederland (5W20). Vrijwel iedereen die ik spreek hier, mechanic of niet, zweert bij het oliewisselen elke 5000km. Zou je dat niet doen, koekt er van alles aan en gaat je auto flink olie verbruiken. Persoonlijk vind ik dit nogal vlug, aangezien ik veel ruimere intervallen gewend ben, ~20dkm zeg maar. Voor mij zou dat betekenen dat ik elke maand onder m'n auto mag kruipen om te verversen. 

 

Volgens m'n vaste mechanic heeft het vooral te maken met de omstandigheden hier, met name de (vaak) extreme temperatuurverschillen. Een motor moet hier veel harder werken en krijgt meer te verduren dan op het vlakke Hollandse asfalt. En toch zijn kilometerstanden van 500dkm+ op de klok geen uitzonderingen hier.

 

Ook schijnt de kwaliteit van de olie minder te zijn hier, en vaal niet volledig syntetisch. Veel minarale olie, of een blend van beide. Volgens het boekje kan er syntetisch in mijn auto, dat gaat er nu ook in. Heb bijna 10dkm gedaan met deze olie, en het is niet eens zwart o.i.d. Donkerder dan nieuw, maar optisch zou ik zeggen laat er nog maar 10dkm inzitten. 

 

Weet niet goed wat ik er van moet vinden, denk dat ik het maar zo tussen de 5 en 10dkm ga houden voor nu. 

Geplaatst:
comment_2446024

Beetje een moeilijke, spreken we hier over een Diesel of een Benzine?

 

Persoonlijk vind ik 5000km nogal vlug en 20.000km te veel.

10.000 is voor mij de ideale middenmoot (of jaarlijks, naargelang wat eerst komt)

 

5w20 lijkt mij nogal dunne olie maar het kan (meest gebruikte is 10w40 half-synthetische) in een Nissan Micra (K13) moest er 0w20 in, anders gingen de oliepompen stuk dus het komt soms wel voor.

In extreme weersomstandigheden kan het zijn dat de gewone olie niet warm genoeg word en dat ze daarom die dunnere olie gebruiken.

 

@GolfG60 Ja klopt, motorswaps of dergelijke is hier uit den boze.. een middenmoot zou de ideale compromis zijn inderdaad.

Geplaatst:
comment_2446025

Dit is een mooi onderwerp Sentasi, de loods waar ik momenteel zit, zit ook een man in die eigenlijk al jaren aan auto's sleutelt en zo zijn ervaring heeft opgedaan.

Hij vertelde dat een kennis van hem een of andere wagen had die toentertijd om de 5.000 km een beurt nodig had(ja, heel wat jaren terug), hij deed telkens een beurt rond de 3.500 km.

Zijn motor heeft altijd als een klokje gelopen, terwijl de mensen die 5.000 km aanhielden veel meer motorische problemen hadden.

 

Een ding dat mensen niet beseffen is dat olie weliswaar steeds beter wordt en dus langer schoon blijft, maar dat het niet altijd aan de olie ligt om vervuilt te raken.

Daar komt het weer bij jullie van pas, -30 zal vast niet ongewoon zijn in de winter, als je motorolie 90 graden haalt is dat een verschil van 120 graden, hier in Nederland scheelt het vaak nog geen 90 graden dus de olie verandert veel minder extreem van viscositeit(daarom 5W20 voor jullie en hier 5W30 of 10W40).

Mocht je motor niet goed op temperatuur komen, krijg je weer sludge en dus vochtvorming in je motor, met -30 is dat geen fijn idee.

Wat het volgende probleem is, motoren die koud zijn zullen meer brandstof inspuiten, dus hoe langer je motor niet op bedrijfstemperatuur is, des te meer brandstof zal er via je cilinderwanden in je olie komen, en dus meer vervuiling.

Als het inderdaad klopt dat de olie bij jullie van mindere kwaliteit is, dan is eerder olie wisselen zeker een goed idee, want op slechte kwaliteit of vervuilde olie zal een auto veel sneller stuk lopen.

 

Mijn Golf hoort officieel volgens longlife onderhoud te worden onderhouden, dus om de 30.000 km, 5W30 en een duurdere longlife oliefilter.

Persoonlijk ga ik hem bij de 15.000 weer onderhouden, die paar tientjes dat olie kost vind ik het wel waard om zo (hopelijk) langer met mijn wagen te kunnen doen.

 

Gezien de Canadezen zeggen om de 5.000, zou ik dat persoonlijk gewoon aanhouden, tenzij ze aandelen hebben in een olie maatschappij of een garage maar dat zal niet het geval zijn.

Geplaatst:
comment_2446036

@moechy Benzine, in mijn geval. En 95% van de benzinemotoren gaat 5W20 in, volgens fabrieksvoorschrift. Diesel vaak 10W40 of 15W40, maar dieselwagens zijn vrij zeldzaam hier. 

 

@GolfG60 -30 is inderdaad niet ongewoon hier in de winter. Vanaf zeg maar begin december tot februari - maart komt het niet tot zelden boven 0 overdag, dat zijn flinke verschillen ja, en klinkt opzich wel plausibel. 

Bewerkt: door Sentasi

Geplaatst:
comment_2446038

Ik zou zeker die 5000km aanhouden aangezien zoals GolfG60 aangeeft, de motor bijna niet of heel moeilijk opgewarmd geraakt. Voordeel is wel dat het een benzine is, die zijn daar iets beter tegen bestand dan diesels. Diesel gaat al sneller bevriezen en dan krijg je helemaal problemen met je motor. In principe zou  je je oliefilter kunnen vervangen om de 10.000km's en om de 5000 enkel olie doen, maar dat moet je zelf weten. :puh:

 

 

Geplaatst:
comment_2446040

Ik denk toch dat ik ook die kant opneig ja, zeker in de wintermaanden. Gaat wel wat tegen m'n gevoel in, maargoed we zijn hier niet in Nederland. En m'n wagentje is nu 10 jaar oud en heeft net 191dkm gelopen en draait nog als een naaimachientje, moest ik maar even zo houden. 

 

Toevallig net een long life oliefilter eronder gedrukt, die 10.000 km garandeert. 

Geplaatst:
comment_2446047

Mocht je een oliefilter hebben die vanaf bovenaf te vervangen is, dan zou ik eens kijken voor een Pela pomp of dergelijken.

Dat is een vacuum zuiger die olie via je peilstok eruit kan zuigen, wordt in de watersport gebruikt omdat een carterplug eruit kan trillen en zo het water kan vervuilen dus op boten zie je het niet snel.

En voor je het vraagt, ja, via je peilstok krijg je net zo veel olie eruit als via je carterplug, misschien zelfs wel meer, en het scheelt weer onder de auto liggen en kans op lekkende carterpluggen.

Geplaatst:
comment_2446049

Haha i know, ik zit de boten business hier. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. 😎

 

M'n oliefilter hangt vooraan de motor, tussen de bumper en de carterpan, da's niet een probleem. Moet alleen de wagen wat opkrikken om fatsoenlijk bij de drainplug te komen, lukt anders nèt niet. 😅

Bewerkt: door Sentasi

Geplaatst:
comment_2446069
14 uur geleden, GolfG60 zei:

Mocht je een oliefilter hebben die vanaf bovenaf te vervangen is, dan zou ik eens kijken voor een Pela pomp of dergelijken.

Dat is een vacuum zuiger die olie via je peilstok eruit kan zuigen, wordt in de watersport gebruikt omdat een carterplug eruit kan trillen en zo het water kan vervuilen dus op boten zie je het niet snel.

En voor je het vraagt, ja, via je peilstok krijg je net zo veel olie eruit als via je carterplug, misschien zelfs wel meer, en het scheelt weer onder de auto liggen en kans op lekkende carterpluggen.

Ik ben daar niet zo'n fan van. Alle ijzerrestanten blijven onderaan liggen (die die de oliefilter er nog niet uit gefilterd heeft toch) terwijl als je je carterstop loshaalt, krijg je meer van die restanten eruit dan door te zuigen.

Lekkende plug? Nieuwe dichting steken om de 10.000km. Zo'n dichting kan je wel 2x gebruiken zonder dat ie lekt.

Geplaatst:
comment_2446118
21 uur geleden, Sentasi zei:

 

. Voor mij zou dat betekenen dat ik elke maand onder m'n auto mag kruipen om te verversen. 

 

V

Ook schijnt de kwaliteit van de olie minder te zijn hier, en vaal niet volledig syntetisch. Veel minarale olie, of een blend van beide. Volgens het boekje kan er syntetisch in mijn auto, dat gaat er nu ook in. Heb bijna 10dkm gedaan met deze olie, en het is niet eens zwart o.i.d. Donkerder dan nieuw, maar optisch zou ik zeggen laat er nog maar 10dkm inzitten. 

 

Weet niet goed wat ik er van moet vinden, denk dat ik het maar zo tussen de 5 en 10dkm ga houden voor nu. 

 

korte ritten, korte vervangingsinterval, lange ritten langere vervangingsinterval,

olie verversen is voornamelijk afhankelijk van het gebruik van je motor, rijd je lange stukken en komt de motorolie regelmatig echt goed op temperatuur, dan is 5000 km erg kort,

 

als je zoals je beweert 5000 km per maand rijd rijd je 60.000 per jaar en dat is flink wat, dit zal echt niet van korte ritjes zijn..

 

misschien met deze afstanden kun je het beste voor het winterseizoen je olie vervangen, en er kort na, met 60k per jaar zit je op 4 wisselingen per jaar ongeveer... waardoor de tijd tussen de intervallen kort genoeg is om ongeveer 15k aan te houden per vervanging (per 3 maanden dus)

en de voorgeschreven olie gebruiken, bijna alle moderne autos rijden echt niet meer op minerale olie..

 

iedere maand verversen is echt onzin..

Bewerkt: door DDT Dorus

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.