Ik ben zot op een Honda Dax, en ik spaar er voor en hoop tegen mijn 16 de (omdat je dan officieel met een scooter mag rijden als je het juiste rijbewijs hebt) een Dax te bemachtigen. Maar ik heb enkele vraagjes over een Honda Dax.
Een helm is verplicht toch? Evenals een rijbewijs?
Wat is een basisprijs van dit voertuig?
Is het legaal op de weg?
Welke Papieren?
Welke cc is toegelaten op de weg, of speelt dit geen rol?
Kan een Dax gebruikt worden om mensen te vervoeren?
Welk rijbewijs heb je nodig voor een Dax?
Kost een nieuwe "Paintjob" veel?
Ik ben eigelijk nog een sukkeltje als het over Brommers, scooters en motoren gaat en ik wou graag dit even vragen. Dus ik zou graag er mee willen kennismaken en later rijden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Main toppic
Wat is een Honda Dax
De Honda Dax is een kleine 50cc bromfiets aangedreven door een 4 takt motor en met kleine 10' wieltjes, er bestond ook een 70cc versie van. Zowel de 50cc bromfiets als de 72cc motorfiets-versie hadden een semi-automatische versnellingsbak met drie verhoudingen. In Japan en de Verenigde Staten werd ook een handgekoppelde 4-bak gebruikt.
Het model dateert van eind jaren zestig (OT), verdween een tijd om in modernere uitvoering terug te verschijnen eind de jaren tachtig (NT). De belangrijkste wijzigingen aan de moderne uitvoering was dat hij een 12V CDI ontsteking kreeg en een hydraulische voorvork. Er werden ook enkele veranderingen aangebracht aan de motor(eco-cilinderkop, andere drijfstang, andere overbrengingsverhoudingen,...) . In 1998 werd de laatste Honda Dax gemaakt. Nu bestaan er vele replica's van het model, vooral van Chinese makelij, Jincheng is de meest bekende ervan. Verder is er nog Skyteam, lifan, zongcheng en zeer veel onbekende namaak. Deze hebben meestal niet zo'n lange levensduur als de originele Honda, of bovengenoemde merken.
In België bestaat een heuse hype rond dit brommertje, dat vaak wordt gerelateerd met zijn kleinere broertje, de Honda Monkey. Clubs werden in alle steden gevormd, waaronder de in 1986 opgerichte Antwerp Dax Association.
(wikipedia)
Zijn er hier trouwens leden die dit fantastishe brommertje hebben?
IB
(Ik hoop zo snel mogelijk Antwoorden te ontvangen )
Hallo Leden,
Ik ben zot op een Honda Dax, en ik spaar er voor en hoop tegen mijn 16 de (omdat je dan officieel met een scooter mag rijden als je het juiste rijbewijs hebt) een Dax te bemachtigen. Maar ik heb enkele vraagjes over een Honda Dax.
Een helm is verplicht toch? Evenals een rijbewijs?
Wat is een basisprijs van dit voertuig?
Is het legaal op de weg?
Welke Papieren?
Welke cc is toegelaten op de weg, of speelt dit geen rol?
Kan een Dax gebruikt worden om mensen te vervoeren?
Welk rijbewijs heb je nodig voor een Dax?
Kost een nieuwe "Paintjob" veel?
Ik ben eigelijk nog een sukkeltje als het over Brommers, scooters en motoren gaat en ik wou graag dit even vragen. Dus ik zou graag er mee willen kennismaken en later rijden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Main toppic
Wat is een Honda Dax
De Honda Dax is een kleine 50cc bromfiets aangedreven door een 4 takt motor en met kleine 10' wieltjes, er bestond ook een 70cc versie van. Zowel de 50cc bromfiets als de 72cc motorfiets-versie hadden een semi-automatische versnellingsbak met drie verhoudingen. In Japan en de Verenigde Staten werd ook een handgekoppelde 4-bak gebruikt.
Het model dateert van eind jaren zestig (OT), verdween een tijd om in modernere uitvoering terug te verschijnen eind de jaren tachtig (NT). De belangrijkste wijzigingen aan de moderne uitvoering was dat hij een 12V CDI ontsteking kreeg en een hydraulische voorvork. Er werden ook enkele veranderingen aangebracht aan de motor(eco-cilinderkop, andere drijfstang, andere overbrengingsverhoudingen,...) . In 1998 werd de laatste Honda Dax gemaakt. Nu bestaan er vele replica's van het model, vooral van Chinese makelij, Jincheng is de meest bekende ervan. Verder is er nog Skyteam, lifan, zongcheng en zeer veel onbekende namaak. Deze hebben meestal niet zo'n lange levensduur als de originele Honda, of bovengenoemde merken.
In België bestaat een heuse hype rond dit brommertje, dat vaak wordt gerelateerd met zijn kleinere broertje, de Honda Monkey. Clubs werden in alle steden gevormd, waaronder de in 1986 opgerichte Antwerp Dax Association.
(wikipedia)
Zijn er hier trouwens leden die dit fantastishe brommertje hebben?
IB
(Ik hoop zo snel mogelijk Antwoorden te ontvangen
)