Het EK voetbal, komende zomer in Oostenrijk en Zwitserland, wordt mogelijk drooggelegd. De Oostenrijkse minister van Binnenlandse Zaken dreigt met een algeheel alcoholverbod bij risicowedstrijden. Zwitserland dreigt nog niet met een alcoholverbod. Dat meldt De Telegraaf.
Alcoholarm bier
Schnapps, de lokale jenever, is er al helemaal taboe. In de zogeheten 'fanzones', de pleinen van de binnensteden waar grote schermen komen voor supporters, zou er bovendien alleen maar alcoholarm bier met 3,5 procent alcohol geschonken mogen worden.
"Als er in Innsbruck iets misgaat en Nederland bijvoorbeeld tegen Duitsland in Salzburg moet spelen, dan komt er mogelijk een algeheel alcoholverbod in Salzburg", zegt Norbert Mair, betrokken bij de organisatie van het EK voor Salzburg. "Dit geldt niet alleen voor Salzburg, maar voor het hele land. Bij kans op ongeregeldheden komt er een alcoholverbod."
Carlsberg protesteert
Voetbalorganisatie UEFA en bierbrouwer Carlsberg, dat het EK sponsort, zijn het niet eens met de Oostenrijkse overheid. "Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Carlsberg wil niet dat er alcoholarm bier geschonken moet worden en de UEFA ook niet. Er is een stevige discussie over gaande", zegt Mair. "Schnapps zal in ieder geval niet geschonken worden."
Cafés buiten de fanzones is het wel toegestaan te schenken wat ze willen. Betwijfeld wordt dan ook of de maatregel effect zal hebben. Zwitserland dreigt nog niet met drooglegging.
bron: HLN.be
Langs één kant vind ik dit wel een goed initatief...Zo worden er minder rellen voorkomen. Maar buiten de fanzones kan men wel nog dronken worden.
Langs de andere kant vind ik het 'slecht' initatief: De goeden worden gestrafd door de 'slechten'...
Langs één kant vind ik dit wel een goed initatief...Zo worden er minder rellen voorkomen. Maar buiten de fanzones kan men wel nog dronken worden.
Langs de andere kant vind ik het 'slecht' initatief: De goeden worden gestrafd door de 'slechten'...
Wat vind jij erover?
Bewerkt: door Pitbull