Jump to content
Geplaatst:
comment_795466

Hier kun je terecht met vragen over de verschillende talen: Nederlands (Belgisch), Duits, Engels, Frans, Spaans en eventueel ook andere talen die tot de "moderne" worden gerekend. De vrouwelijke woorden van Frans, de Duitse naamvallen en beroemde Nederlandse & Belgische dichters: we helpen je graag op weg. Zoals in alle vak-topics bieden we hulp en support maar volgen er géén pasklare antwoorden.....

• Reacties 156
  • Bezichtigingen 24.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1847060

er mist een bronvermelding ( bijv: "Echter zal in 2020 of later wel een manier zijn gevonden om toch die grote hoeveelheden elektriciteit over het net te laten gaan." hoe kom je er aan? )

mocht het schriftelijk zijn : er moet nog veel aan de opmaak gedaan worden

mocht het mondelijk zijn: probeer eens in te calculeren hoe lang het betoog gaat duren, volgens mij is dit best snel verteld :puh:

en zoals r0lf ook al zei, powerpoint is aan te raden, omdat het simpelweg gewoon veel makkelijker babbelt met een plaatje van bijvoorbeeld een kernfusie-reactor.

• 1 year later...
Geplaatst:
comment_2024361

L'accord du participe passé. Wanneer je participe passé onregelmatig is zoals bij faire, être en avoir(respectievelijk fait, été en eu) is er dan nooit een accord(lees: aanpassen aan onderwerp of COD = e/s/es toevoegen)? Alvast bedankt!

Geplaatst:
comment_2024368

Interessante vraag, ik heb hem 10 keer moeten lezen voordat ik een beetje doorkreeg wat je nu bedoeld, maar volgens mij word het onderwerp niet veranderd zover ik je begrijp althans, echter is participer geen onregelmatig werkwoord. Correct me if i'm wrong :)

Geplaatst:
comment_2024370

Je begrijpt me verkeerd.

Je participe passé moet je aanpassen. Bij avoir is dat onder invloed van het COD, bij être onder invloed van het onderwerp. Echter kan je bij

j'ai fait(stel nu dat er een cod voor staat in het meervoud)

er toch geen

j'ai faits

van maken? :?

Geplaatst:
comment_2024395

Waarom zou je dat niet moeten aanpassen? Al is faire toevallig wel een uitzondering in die zin als er een infinitief achter komt, je het alsnog niet moet aanpassen. Maar normaal wel. Hetzelfde geldt voor zowat alle uitzonderlijke werkwoorden. In de praktijk kom je het overigens zelden tegen. Het klinkt gek, ik geef het toe, maar iets als 'eues' kan gewoon.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.