Jump to content
Bekijk in de app

Een betere weg om onze GTA community te volgen. Leer meer.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

Een volledig scherm app op het beginscherm inclusief notificaties, badges en meer.

Om deze app op je iPhone en iPad te installeren
  1. Druk op het icoon in Safari
  2. Scroll in het menu en druk op Zet op beginscherm.
  3. Druk op Voeg toe rechts bovenaan.
Om deze app op je Android toe te voegen
  1. Druk op het 3-punten menu (⋮) rechts bovenaan in de browser.
  2. Druk op Toevoegen aan beginscherm of Installeer app.
  3. Druk op Toevoegen om te bevestigen.
Geplaatst:
comment_795495

Wiskunde. Voor de één een hel, voor de ander een deel van het leven en een "eitje". Hier kun je in ieder geval terecht met al je vragen. Gelijkbenige driehoeken, de stelling van Pythagoras (dooie Griek), wiskunde A,B,C en D: alles is mogelijk. Let wel: je krijgt ondersteuning en uitleg maar het is geen huiswerkservice dus pasklare antwoorden worden niet gegeven......

  • Reacties 391
  • Bezichtigingen 54.2k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Populaire afbeeldingen

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1506499
hoy, Ik heb een vraag om een formule om te vormen:

Ik heb deze formule: Fr= Vierkantswortel(F1²+F2²-2*F1*F2*cosa)

En ik moet er cosa uithalen, maar hoe doe je dat. Ik heb al enkele wegen geprobeert maar het klopt nooit :{ . Is er iemand die mij hier mee kan helpen?

Deze formule heb ik nodig voor statica (mechanica).

mvg

tomeken :cya:

Zo moeilijk is het niet:

Fr= Vierkantswortel(F1²+F2²-2*F1*F2*cosa)

kwadrateren geeft:

Fr² = F1²+F2²-2*F1*F2*cosa

Even wat termen naar links werken:

Fr² - F1² - F2²= -2*F1*F2*cosa

delen door -2*F1*F2:

cos a = (Fr² - F1² - F2²)/(-2*F1*F2)

Geplaatst:
comment_1506509

ah, bedankt nu kan ik voort doen met men oefening ;)

ik dacht dat het:

Fr² = F1²+F2²-2*F1*F2*cos a

<=>Fr²/cos a = F1²+F2²-2*F1*F2

<=>cos a = Fr²/(F1²+F2²-2*F1*F2)

was

Maar je formule klopt, men oefening komt uit nu ^_^

Bewerkt: door Tomeken

Geplaatst:
comment_1506813
Ik heb nog een vraag over een 30 graden hoek tekenen, wat ik voor tekenen moet doen. Hoe weet je nou precies hoe je precies in de lijn van de 30 graden tekent?

Dus, hoe je een hoek van 30° tekent?

-Je tekent eerst een lijnstuk a.

-Dan leg je het streepje van de 0 op je geodriehoek op 1 van de 2 uiteinden van het lijnstuk a, zo dat de onderkant van de geodriehoek (de 'meetkant') samenvalt met het lijnstuk.

-Dan zoek je de 30° of 150° graden op je geodriehoek (zonder dat die beweegt), en zet je daar je potloodpunt.

(150° kan op je geodriehoek staan naargelang het uiteinde dat je gekozen hebt)

-Dan verschuif je je geodriehoek zodat het punt waar je je potlood hebt gezet en het uiteinde van het lijnstuk op 1 rechte liggen.

-Je tekent de rechte.

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1538172

Ik zit nu bij een som waarbij ik de standaardafwijking moet berekenen,

maar ik kom helemaal niet uit bij deze formule

3ca0386bf70362063ec8b159045b67fe.png

De vraag van de opgave is:

Bereken de standaardafwijking van de getallen 3,5,7,9,10 en 12

Ik kom er niet helemaal bij uit, weet iemand hoe je zo wat moet berekenen

Bewerkt: door DaRick1993

Geplaatst:
comment_1538399

Ik zit nu bij een som waarbij ik de standaardafwijking moet berekenen,

maar ik kom helemaal niet uit bij deze formule

3ca0386bf70362063ec8b159045b67fe.png

De vraag van de opgave is:

Bereken de standaardafwijking van de getallen 3,5,7,9,10 en 12

Ik kom er niet helemaal bij uit, weet iemand hoe je zo wat moet berekenen

Waar kom je precies niet uit? Je moet de som van de het verschil tussen je getallen en het gemiddelde in het kwadraat delen door het aantal getallen en daar de wortel uit trekken. Dat wordt dus:

62294293.gif

Ik weet niet of je een TI-84/83 hebt? Via de stat menu's is het ook (makkelijk) te berekenen.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1545310

(3/2)x +3 = 3sqrt(x+2)

Ik kom er echt niet uit... mijn eerste stap zou zijn om alles tot de tweede te doen, maar dan krijg je dit:

2,25x^2+27 = 3x+6

En dat klopt al niet meer..

Geplaatst:
comment_1545431

(3/2)x +3 = 3sqrt(x+2)

Ik kom er echt niet uit... mijn eerste stap zou zijn om alles tot de tweede te doen, maar dan krijg je dit:

2,25x^2+27 = 3x+6

En dat klopt al niet meer..

post-899-126021417707_thumb.jpg

onthoud:

(ax + b)2 = a2x2 + 2ab + b2

en (a*sqrt(x+b))2 = a2(x+b)

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1559310

Differentiatie:

F(x)=X^3 - ax

F'(x)= 3X^2 - ?

Wat moet ik met die ax doen?

Hetzelfde als dat je met X^3 doet, namelijk vermenigvuldigen met de macht en dan de macht met 1 verlagen. Dus: (ax)' = (ax^1)' = 1*ax^0 = a. Met a gebeurt niks omdat het een constante is.

Geplaatst:
comment_1562920

Dat is -12 volgens mij, hoor. Zelfde als ervoor, 18 is de constante en kan je dus weglaten in de afgeleide, -12x wordt 1*-12x^0 = -12.

(Of anders gezegd: vermenigvuldigen met de macht erboven en dan 1 van de macht afhalen)

Geplaatst:
comment_1563401

Wat heb je gedaan op je rekenmachine? Met mijn TI-84 kom ik gewoon op -12 uit.

Zoals dutchy als zei moet je gewoon de regel d/dx ax^n = nax^n-1 toepassen. En daarnaast kun je het feit gebruiken dat je zo'n polynoom in brokjes op kan delen, d/dx (2x + 3) = d/dx 2x + d/dx 3.

  • 4 weken later...
Geplaatst:
comment_1579121

Ik moet voor Vrijdag een aantal Wiskunde sommen maken om te zien of niveau Vmbo-K aan kan en nou is Wiskunde mijn enige slechte vak:( ik snap er soms echt niks van.

Som 1t/m 5 gingen mij nog redelijk goed af maar ik blijf hangen bij som 6 heeft iemand enig idee wat ik eigenlijk moet doen bij 6d?

p2140270110.jpg

Bewerkt: door Dwayne Forge

Geplaatst:
comment_1579130

Leuke vraagstelling, lekker ingewikkeld. Goed, laten we beginnen met uit te pluizen wat er staat.

3 + 1/2 * aantal = bedrag (* staat voor X, vermenigvuldigen met)

Feitelijk dus

3 + 0,5X = Y (hierin staat X voor de onbekende)

Dit is lijn één. Voor lijn twee geldt dat het aantal gelijk is aan 6. X is dus gelijk aan 6

3 + 0,5 * 6 = 6

Nu wil je weten wat het snijpunt is tussen deze twee lijnen. Je bent net tot de ontdekking gekomen dat als het aantal gelijk is aan zes het bedrag ook gelijk is aan zes. Als je weet op welk punt de beide lijnen elkaar kruisen heb je de coördinaten van het snijpunt te pakken. Je kunt nu in een assenstelsel deze lijnen gaan tekenen of je kunt de dormules aan elkaar gelijk stellen. Als je gaat gelijkstellen:

3 + 0,5X = 6

0,5X = 3 (aan beide kanten - 3)

x = 6 (aan beide kanten maal 2)

Vervolgens invullen in de formule: 3 + 0,5 * 6 = 6.

De coördinaten van het snijpunt zijn dus (6,6)

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Bewerkt: door KillerZero86

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

Configureer push berichten

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.