Jump to content
Geplaatst:
comment_795495

Wiskunde. Voor de één een hel, voor de ander een deel van het leven en een "eitje". Hier kun je in ieder geval terecht met al je vragen. Gelijkbenige driehoeken, de stelling van Pythagoras (dooie Griek), wiskunde A,B,C en D: alles is mogelijk. Let wel: je krijgt ondersteuning en uitleg maar het is geen huiswerkservice dus pasklare antwoorden worden niet gegeven......

• Reacties 391
  • Bezichtigingen 53.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1580152

Hoe kan je statistisch signifcant berekenen?

Ik kom er maar niet bij uit,

Alstublieft een voorbeeld som.

Alvast bedankt.

Heb jij misschien een voorbeeld die wij kunnen uitwerken? Je kunt significantie op allerlei manieren aantonen, met behulp van verschillende toetsen (met de toetsingsgrootheden chi-kwadraat, z, t of f), maar je kunt ook programma's gebruiken zoals SPSS. Als jij een voorbeeld som geeft, dan kunnen wij je daarmee helpen. :)

• 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1606303

Halp. Ik zit met twee oefeningen waar ik echt niets van snap. :-( Ik heb wel oplossingen, maar ze kloppen compleet niet. Iemand met meer wiskundig inzicht dan mij, die me uit de brand kan helpen?

1) vereenvoudig.

[tan(270-a)*cos(a-180)]/[cot(a+540)*tan(a+270)]

2) vereenvoudig.

[sin3a+sin8a-sin2a]/[cos3a+cos8a+cos2a]

• 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1612333

Vraagstuk 8

Voor een activiteit verdeelt een jeugdvereniging zijn leden in ploegen. Verdeelt men de leden in ploegen van 5 personen, dan blijven er 3 personen over. Verdeelt men ze in ploegen van 13 leden, dan blijven er 3 leden over en zijn er 8 ploegen minder. Hoeveel leden telt deze jeugdvereniging?

Kan iemand me svp helpen met dit vraagstuk? En ja, ik ben goed in Wiskunde, maar het is weer zo'n vraagstuk waar ik nog nooit een voorbeeld van heb gezien..

P.S.: We zijn bezig met vergelijkingen met 1 onbekende.

Bewerkt: door MegaPilot

Geplaatst:
comment_1612353

Vraagstuk 8

Voor een activiteit verdeelt een jeugdvereniging zijn leden in ploegen. Verdeelt men de leden in ploegen van 5 personen, dan blijven er 3 personen over. Verdeelt men ze in ploegen van 13 leden, dan blijven er 3 leden over en zijn er 8 ploegen minder. Hoeveel leden telt deze jeugdvereniging?

Kan iemand me svp helpen met dit vraagstuk? En ja, ik ben goed in Wiskunde, maar het is weer zo'n vraagstuk waar ik nog nooit een voorbeeld van heb gezien..

Misschien Xx5+3=(X-8)x13+3?

Uitleg: X=aantal groepen

Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is totaal aantal leden

Aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3 is óók het totaal aantal leden

Dus, Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3, oftewel Xx5+3=(X-8)x13+3

oplossen geeft X=13, dus 13 groepen van 5 personen, plus 3 , dat is 13x5+3=68 personen

Bewerkt: door RoL0

Geplaatst:
comment_1612359

(y*5)+3 = x

((y-8 )*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden

Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende :{

mss dat iemand anders het invoudiger kan

Bewerkt: door Tomeken

Geplaatst:
comment_1612361

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte

Geplaatst:
comment_1612366

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte

Maar je blijft afkomstig van een stelsel en ik weet niet of Mp dit al gezien geeft.

Geplaatst:
comment_1612401

Vraagstuk 8

Misschien Xx5+3=(X-8)x13+3?

Uitleg: X=aantal groepen

Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is totaal aantal leden

Aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3 is óók het totaal aantal leden

Dus, Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3, oftewel Xx5+3=(X-8)x13+3

oplossen geeft X=13, dus 13 groepen van 5 personen, plus 3 , dat is 13x5+3=68 personen

@ tomeken: Thx voor je hulp, maar stelsels heb ik nog niet gezien.

Maar ik kom -13 uit.

EDIT: Laatmaar, my bad, beiden heel erg bedankt! I owe you! _O_

Bewerkt: door MegaPilot

Geplaatst:
comment_1612406

Maar ik kom -13 uit.

Klein rekenfoutje:

5X + 3 = 13( X - 8 ) + 3

5X + 3 = 13X - 104 + 3

-8X = -104

X = 13

Oh je hebt het al ;) Nou, graag gedaan :bier:

Geplaatst:
comment_1612801

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=

Kom eens met een normale vraag af wil je?

Bewerkt: door Tomeken

Geplaatst:
comment_1612823

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=

Kom eens met een normale vraag af wil je?

Het is sirieus :O

Geplaatst:
comment_1612837

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Maar je blijft afkomstig van een stelsel en ik weet niet of Mp dit al gezien geeft.

Je hoeft niets over stelsels te weten om dat in te zien lijkt me. Als geldt x = 2 * 3 en er geldt x = 12/2 dan kun je toch wel inzien dat er ook moet gelden: 2 * 3 = 12/2. Gewoon x substitueren.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.