Jump to content
Bekijk in de app

Een betere weg om onze GTA community te volgen. Leer meer.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

Een volledig scherm app op het beginscherm inclusief notificaties, badges en meer.

Om deze app op je iPhone en iPad te installeren
  1. Druk op het icoon in Safari
  2. Scroll in het menu en druk op Zet op beginscherm.
  3. Druk op Voeg toe rechts bovenaan.
Om deze app op je Android toe te voegen
  1. Druk op het 3-punten menu (⋮) rechts bovenaan in de browser.
  2. Druk op Toevoegen aan beginscherm of Installeer app.
  3. Druk op Toevoegen om te bevestigen.
Geplaatst:
comment_795495

Wiskunde. Voor de één een hel, voor de ander een deel van het leven en een "eitje". Hier kun je in ieder geval terecht met al je vragen. Gelijkbenige driehoeken, de stelling van Pythagoras (dooie Griek), wiskunde A,B,C en D: alles is mogelijk. Let wel: je krijgt ondersteuning en uitleg maar het is geen huiswerkservice dus pasklare antwoorden worden niet gegeven......

  • Reacties 391
  • Bezichtigingen 54.2k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Populaire afbeeldingen

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1725629

Even snel een vraagje over interval en intervalnotatie. In mijn wiskunde boek staan 3 getallenlijnen aangegeven.

Getallenlijn 1.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of kleiner dan -3 zijn in het rood aangegeven.

Getallenlijn 2.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of groter dan -2 zijn tot 4 in het rood aangegeven (4 zelf doet niet mee)

Getallenlijn 3.

Op deze getallenlijn zijn de getallen groter dan 1 in het rood aangegeven.

Hoewel de theorie vrij duidelijk is, snap ik jammer genoeg toch niet hoe je deze intervallen als ongelijkheid en in de intervalnotatie noteert.

1: post-899-1284831586,98.jpg of post-899-1284831592,21.jpg

2: post-899-1284831597,75.jpg of post-899-1284831602,12.jpg

3: post-899-1284831607,15.jpg of post-899-1284831613,18.jpg

Dat bedoel je? Wat snap je er precies niet aan?

Geplaatst:
comment_1725650

Even snel een vraagje over interval en intervalnotatie. In mijn wiskunde boek staan 3 getallenlijnen aangegeven.

Getallenlijn 1.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of kleiner dan -3 zijn in het rood aangegeven.

Getallenlijn 2.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of groter dan -2 zijn tot 4 in het rood aangegeven (4 zelf doet niet mee)

Getallenlijn 3.

Op deze getallenlijn zijn de getallen groter dan 1 in het rood aangegeven.

Hoewel de theorie vrij duidelijk is, snap ik jammer genoeg toch niet hoe je deze intervallen als ongelijkheid en in de intervalnotatie noteert.

1: post-899-1284831586,98.jpg of post-899-1284831592,21.jpg

2: post-899-1284831597,75.jpg of post-899-1284831602,12.jpg

3: post-899-1284831607,15.jpg of post-899-1284831613,18.jpg

Dat bedoel je? Wat snap je er precies niet aan?

Nou, ik had wel een soort van gedachte van hoe je het moest noteren, wist alleen niet of het wel mogelijk was om het op die manier te noteren. Maar bedankt, ik snap het nu helemaal. :)

Bewerkt: door Mr-Triple-X

Geplaatst:
comment_1725652

Even snel een vraagje over interval en intervalnotatie. In mijn wiskunde boek staan 3 getallenlijnen aangegeven.

Getallenlijn 1.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of kleiner dan -3 zijn in het rood aangegeven.

Getallenlijn 2.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of groter dan -2 zijn tot 4 in het rood aangegeven (4 zelf doet niet mee)

Getallenlijn 3.

Op deze getallenlijn zijn de getallen groter dan 1 in het rood aangegeven.

Hoewel de theorie vrij duidelijk is, snap ik jammer genoeg toch niet hoe je deze intervallen als ongelijkheid en in de intervalnotatie noteert.

1: post-899-1284831586,98.jpg of post-899-1284831592,21.jpg

2: post-899-1284831597,75.jpg of post-899-1284831602,12.jpg

3: post-899-1284831607,15.jpg of post-899-1284831613,18.jpg

Dat bedoel je? Wat snap je er precies niet aan?

Nou, ik had wel een soort van gedachte van hoe je het moest noteren, wist alleen niet of het wel mogelijk was om het op die manier te noteren. Maar bedankt, ik snap het nu helemaal. :) Alleen zette je bij de laatste getallenlijn voor het getal 1 dit symbool '<'. Moet dat niet '[' zijn? Want 1 of lager kon niet.

Nee hoe ik het had is het goed. [1.. betekent namelijk dat 1 wel onderdeel is van je interval, en <1.. betekent dat 1 geen onderdeel is van je interval. De operator < bij de intervalnotatie is een andere < dan bij de andere notatie.

Geplaatst:
comment_1725653

Even snel een vraagje over interval en intervalnotatie. In mijn wiskunde boek staan 3 getallenlijnen aangegeven.

Getallenlijn 1.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of kleiner dan -3 zijn in het rood aangegeven.

Getallenlijn 2.

Op deze getallenlijn zijn de getallen die gelijk aan of groter dan -2 zijn tot 4 in het rood aangegeven (4 zelf doet niet mee)

Getallenlijn 3.

Op deze getallenlijn zijn de getallen groter dan 1 in het rood aangegeven.

Hoewel de theorie vrij duidelijk is, snap ik jammer genoeg toch niet hoe je deze intervallen als ongelijkheid en in de intervalnotatie noteert.

1: post-899-1284831586,98.jpg of post-899-1284831592,21.jpg

2: post-899-1284831597,75.jpg of post-899-1284831602,12.jpg

3: post-899-1284831607,15.jpg of post-899-1284831613,18.jpg

Dat bedoel je? Wat snap je er precies niet aan?

Nou, ik had wel een soort van gedachte van hoe je het moest noteren, wist alleen niet of het wel mogelijk was om het op die manier te noteren. Maar bedankt, ik snap het nu helemaal. :) Alleen zette je bij de laatste getallenlijn voor het getal 1 dit symbool '<'. Moet dat niet '[' zijn? Want 1 of lager kon niet.

Nee hoe ik het had is het goed. [1.. betekent namelijk dat 1 wel onderdeel is van je interval, en <1.. betekent dat 1 geen onderdeel is van je interval. De operator < bij de intervalnotatie is een andere < dan bij de andere notatie.

Ja, klopt. Mijn fout, sorry. En [ betekent dus dat het getal dat volgt wel behoort tot de interval.

Geplaatst:
comment_1726111

Ik zit dus weer vast bij een probleem (wiskunde is niet mijn sterkste vak).

Gegeven is een hyperboolformule f(x) = 8/x+2. De bijbehorende asymptoten zijn x=-2 (verticaal) en y=0 (horizontaal. Die lijnen nadert de grafiek dus, alleen zal hij ze nooit bereiken. Tot zover snap ik het. Alleen heb ik geen flauw idee waar die 8/x+2 voor staat. En hoe bereken je de asymptoten bij een hyperboolgrafiek? De 2 die ik net noemde stonden toevallig al bij de theorie in mijn wiskunde boek.

EDIT: Ik heb er eens verder na gekeken en ik snap het nu helemaal.

Bewerkt: door Mr-Triple-X

Geplaatst:
comment_1726432

Ik ben met wiskunde nu bezig met bewijzen in drie- en vierhoeken (6V Wis B), maar ik heb hier grootste moeite mee. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen als ik een som zie. Als ik zelf wat probeer, worden het 20 regels en kom ik nog niet op het juiste antwoord. Als ik vervolgens het antwoord bekijk, zie ik ook conclusies die totaal niet logisch lijken noch in mij op zouden komen.

Hebben jullie hier misschien tips voor? :)

Geplaatst:
comment_1726565

Ik ben met wiskunde nu bezig met bewijzen in drie- en vierhoeken (6V Wis B), maar ik heb hier grootste moeite mee. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen als ik een som zie. Als ik zelf wat probeer, worden het 20 regels en kom ik nog niet op het juiste antwoord. Als ik vervolgens het antwoord bekijk, zie ik ook conclusies die totaal niet logisch lijken noch in mij op zouden komen.

Hebben jullie hier misschien tips voor? :)

Zelfde heb ik vaak ook. Dan vraag ik het gewoon aan de docent en dan achteraf lijkt het allemaal zo logisch. :puh:

Maar even nog 1 vraagje over wis:

als x = 0 en a = -3 en je moet doen x - a, doe je dan 0 - -3 of 0 - 3?

Geplaatst:
comment_1726777

Ik ben met wiskunde nu bezig met bewijzen in drie- en vierhoeken (6V Wis B), maar ik heb hier grootste moeite mee. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen als ik een som zie. Als ik zelf wat probeer, worden het 20 regels en kom ik nog niet op het juiste antwoord. Als ik vervolgens het antwoord bekijk, zie ik ook conclusies die totaal niet logisch lijken noch in mij op zouden komen.

Hebben jullie hier misschien tips voor? :)

Ik zit ook op 6V wis B (en D). Vindt het ook een moeilijk onderwerp, maar als ik gewoon begin dan zie ik vaak vanzelf wel ineens bepaalde verbanden waardoor ik er toch uitkom. Vaak heb je ook een paragraaf die zich bijvoorbeeld richt op koordenvierhoeken, dan weet je bijna zeker dat je gebruik moet maken van een koordenvierhoek.

Zelfde heb ik vaak ook. Dan vraag ik het gewoon aan de docent en dan achteraf lijkt het allemaal zo logisch. :puh:

Maar even nog 1 vraagje over wis:

als x = 0 en a = -3 en je moet doen x - a, doe je dan 0 - -3 of 0 - 3?

Je doet feitelijk 0 - (-3) = 0 - -3 = 0 + 3 = 3.

Geplaatst:
comment_1726792

Zelfde heb ik vaak ook. Dan vraag ik het gewoon aan de docent en dan achteraf lijkt het allemaal zo logisch. :puh:

Vaak heb je ook een paragraaf die zich bijvoorbeeld richt op koordenvierhoeken, dan weet je bijna zeker dat je gebruik moet maken van een koordenvierhoek.

Dit is wel een oplossing natuurlijk, maar op het examen gaat dit natuurlijk niet op. Ik zal wel eens extra opgaven vragen, of gewoon hopen dat we makkelijke examenvragen krijgen. :puh:

Geplaatst:
comment_1726913

Zelfde heb ik vaak ook. Dan vraag ik het gewoon aan de docent en dan achteraf lijkt het allemaal zo logisch. :puh:

Vaak heb je ook een paragraaf die zich bijvoorbeeld richt op koordenvierhoeken, dan weet je bijna zeker dat je gebruik moet maken van een koordenvierhoek.

Dit is wel een oplossing natuurlijk, maar op het examen gaat dit natuurlijk niet op. Ik zal wel eens extra opgaven vragen, of gewoon hopen dat we makkelijke examenvragen krijgen. :puh:

Nee, maarja hoeveel van het examen zal werkelijk over meetkunde gaan?

Geplaatst:
comment_1730117

Wie kan me helpen met procenten?

Ik snap niet hoe je korting en prijsverhoging moet uitrekenen.

Nuttige informatie:

1. Ik heb twee leraren wiskunde die allebei anders uitleggen.

2. Ik doe VMBO-Basis, houd daar rekening mee als je me helpt! :?

Geplaatst:
comment_1730207

Wie kan me helpen met procenten?

Ik snap niet hoe je korting en prijsverhoging moet uitrekenen.

Nuttige informatie:

1. Ik heb twee leraren wiskunde die allebei anders uitleggen.

2. Ik doe VMBO-Basis, houd daar rekening mee als je me helpt! :?

Bij een prijsverhoging van bijvoorbeeld 20%, verhoog je de prijs met 20% bovenop de oorspronkelijke prijs (die is 100%). Je nieuwe prijs wordt dus 120% van de oude prijs. Je zou het ook 'wiskundig' kunnen omschrijven: 1,0 * OUDEPRIJS + 0,2 * OUDEPRIJS = 1,2*OUDEPRIJS. In het algemeen geldt dus: NIEUWE PRIJS = OUDE PRIJS * r, waarbij r in het voorbeeld dus 1,2 is. Of NIEUWE PRIJS = OUDE PRIJS * (1 + q) waarbij geldt dat q het percentage van de prijsverhoging is, in het voorbeeld 0,2

Voor een korting geldt in principe hetzelfde maar ipv optellen doe je dan aftrekken: 1,0 * OUDEPRIJS - 0,2 * OUDEPRIJS = 0,8 * OUDEPRIJS. In het algemeent dus NIEUWE PRIJS = OUDE PRIJS * (1 - q).

Ik heb geen flauw idee of het duidelijker voor je wordt. Ik vind het lastig uitleggen, misschien kun je een voorbeeld plaatsen waar je vastloopt?

Geplaatst:
comment_1730288

Of NIEUWE PRIJS = OUDE PRIJS * (1 + q) waarbij geldt dat q het percentage van de prijsverhoging is, in het voorbeeld 0,2

In je voorbeeld was het percentage q 20, niet 2. De vermenigvuldigingsfactor was 2 ;) .

Geplaatst:
comment_1730508

@bovenste 3 reacties:

2. Ik doe VMBO-Basis, houd daar rekening mee als je me helpt! :?

ik denk dat Mania-92 et iets te gevorderd uitlegt.

ook denk ik, dat het eerst goed is de basisprincipes van procenten te begrijpen. Begin hier makkelijk mee...

je begint met 1 appel dat is 100%

als je dan 200% wilt heb je dus 2 appels.

en 150% is dus 1,5 appel

ik geef keer aan als *

je moet goed bedenken, dat hetgeen waarmee je begint 100% is , en dus ook 1

bijvoorbeeld in dit geval zijn 2 appels 100% ( en dus 1 geheel => 1 )

als je dan nu 200% wilt dan heb je dus 2*( de 2 appels ) = 4 appels

en 150% is dus 1,5*( de 2 appels ) = 3 appels

zoals je nu waarschijnlijk al ziet, voeg ik een formule toe

(factor)*(oud) = nieuw

en de factor is dus om het simpel te houden percentage * 0,01 ( in het voorbeeld dus, 200% * 0,01 = 2 )

als ik dus nu een korting van 20% heb, dan is de factor dus 100%-20%=80% ( 100%*0,01=1 ; 20%*0,01= 0,2 ; 80%*0,01 =0,8 ) dus 0,8

-----

als je nu die dingen van Mania-92 toepast, dan moet het geen probleem zijn

En ook hier is het moeilijk, om je van afstand te helpen, omdat ik geen feedback heb ofcourse...

Bewerkt: door commando

Geplaatst:
comment_1730521

Misschien in nog simpelere termen: Je gaat eerst naar 1 procent. Je deelt dan een taart in 100 stukjes. Stel dan dat je dan 56% van de taart wilt opmaken voor vandaag. Dan doe je de taart (1) delen door 100 (dan heb je 1%) en dan vermenigvuldigen met 56, zodat je de 56% krijgt. Dit kun je daarna ook gaan doen met bedragen en alle andere zaken. Wat ze hierboven uitleggen is de verkortte versie. Deze is een stapje langer, maar omdat het ook wat langer duurt, zou je het in principe beter kunnen snappen.

Bewerkt: door Gijsso

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

Configureer push berichten

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.