Jump to content
Geplaatst:
comment_795495

Wiskunde. Voor de één een hel, voor de ander een deel van het leven en een "eitje". Hier kun je in ieder geval terecht met al je vragen. Gelijkbenige driehoeken, de stelling van Pythagoras (dooie Griek), wiskunde A,B,C en D: alles is mogelijk. Let wel: je krijgt ondersteuning en uitleg maar het is geen huiswerkservice dus pasklare antwoorden worden niet gegeven......

  • Reacties 391
  • Bezichtigingen 53.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1762018

Kijk, als ik nou (2c+3d)² heb, en ik moet het in een keer opschrijven, word het dan:

4c²+6cd+6cd+9d²?(=4c²+12cd+9d²..?)

Weet niet precies of je bij vermenigvuldigen de kwadraten bij elkaar moet optellen?

Bewerkt: door Cabyon

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_1801989

Ik heb een vraag over het berekenen van het 'gemiddelde'. Ik weet wel hoe het moet bij het berekenen van het gemiddelde van mijn rapportcijfers. Maar bij een bepaalde opdracht begrijp ik niet hoe je het in dat geval berekent.

Ik werk met Moderne wiskunde - editie 8 van het leerjaar en niveau 2a vmbo kader/gemengd theoretisch en het gaat om hoofdstuk 4 - Statistiek, opdracht T-7 (Testbeeld).

T-7 Van 10 meisjes is de lengte opgemeten.

De resultaten staan in het steel-blad-diagram hiernaast. (zie tabel onder de opdracht) De lengten zijn gegeven in cm.

Je kunt aflezen, dat het kleinste meisje 163 cm is.

a Hoe lang is het grootste meisje? (hiervan wist ik het antwoord wel)

b Hoeveel van de meisjes is kleiner dan 180 cm? (hiervan wist ik het antwoord ook)

c Bereken de gemiddelde lengte van deze meisjes. (dit is dus de opdracht die ik niet begrijp. Ik weet niet hoe je dat precies berekent. Ik weet alleen hoe je het gemiddelde voor een rapportcijfer berekent (vb: 6+5+8+9,5:4=7,125, afgerond is het gemiddelde een 7). Maar ik weet niet hoe je dat bij deze opdracht doet... Komt misschien dom over, maar het staat nergens in het boek vermeld...)

Steel-blad-diagram met lengten, aangegeven in cm

[table=border]16|3|5

17|0|4|6|6|9

18|3|4

19|0[/table]

Nogmaals: het stond niet in het boek. Anders had ik het ook niet gevraagd... Ik hoop overigens dat het een beetje duidelijk is wat mijn probleem is, maar ik heb de opdracht letterlijk uit het boek overgeschreven, dus neem ik aan dat het te begrijpen zal zijn. :)

Ik heb trouwens wel even wat geprobeerd en ik kwam uit op het antwoord 60,4. Maar volgens mij klopt dat voor geen meter. :7

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

Geplaatst:
comment_1801997

Nou, ik had het op de volgende manier uitgerekent (die 60,4):

16×3+16×5+17×0+17×4+17×6+17×6+17×9+18×3+18×4+19×0:10=60,4

Ik weet dus eigenlijk al dat ik het niet goed heb gedaan... Als ik dat antwoord zo zie, althans...

Ik heb ze op jouw manier geprobeerd (optellen + delen door aantal) en toen kwam het antwoord 176 uit. Dat klinkt weer logischer. Maar als dat zo is, dan neem ik aan dat dat de goede manier voor berekenen is? :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

Geplaatst:
comment_1802015

Oke, bedankt beiden. :) Maar ik vroeg het, omdat ik sowieso al met 2 soorten manieren van het berekenen van het gemiddelde te maken had. Je had namelijk ook die manier die ik in eerste instantie liet zien (vb: 16×3+16×5+17×0+17×4+17×6+17×6+17×9+18×3+18×4+19×0:10=60,4). Maar dat kwam in een andere opdracht van een paragraaf voor, vandaar. :puh:

  • 3 maanden later...
Geplaatst:
comment_1849679

Gewoon door middel van twee keer na elkaar distributiviteit toe te passen.

Los dus eerst (1+x)*(1+2x) op.

(1+x)*(1+2x) = 2x²+3x+1

Daarna los je (2x²+3x+1)*(1+3x) op.

(2x²+3x+1)*(1+3x) = 6x³+11x²+6x+1

Succes!

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.