Te zien was hij wel, te spelen niet. Grand Theft Auto IV had zijn eigen stand op de grootste gamebeurs ter wereld in de Duitse stad Leipzig, maar daar was alles mee gezegd. De belofte dat het spel dit najaar uitkomt, werd ter plekke ingetrokken.
De vierde versie van het spel is zo ongeveer de heilige graal van de computerspellen. Dit najaar zou het spel uitkomen en meteen de gameverkopen rond de feestdagen naar nieuwe records stuwen. Maar producent Take-Two heeft de lancering van Grand Theft Auto IV (GTA IV) uitgesteld tot volgend voorjaar. Take-Two voert technische problemen aan.
"De omvang en de reikwijdte van dit spel zijn bijna zonder weerga in de industrie en de productie ervan voor de nieuwe spelcomputers is uitdagend geweest", zegt bestuursvoorzitter Strauss Zelnick. "Een game uitbrengen dat niet aan onze eisen voldoet, is echter geen weg die we willen bewandelen." Een maand geleden verzekerde Zelnick nog dat het spel op koers lag.
Het omstreden Grand Theft Auto is een van de populairste spelseries aller tijden. In de games moet de speler zich op gewelddadige wijze opwerken in een misdaadorganisatie, waarbij niet op een slachtoffer meer of minder wordt gekeken, ook niet als het gaat om onschuldige voorbijgangers.
Van de vorige versie van GTA, San Andreas, werden in de Benelux 1,9 miljoen stuks verkocht. Van de hele reeks van acht spellen (er verschenen ook allerlei subgames voor onder meer de PSP) zijn sinds 1998 meer dan 65 miljoen exemplaren afgezet.
De eerste Grand Theft Auto heette aanvankelijk Race and Chase. Het spel werd halverwege de jaren negentig door een Schotse programmeur verkocht aan de toenmalige gamesafdeling van platenmaatschappij BMG. Die stond onder leiding van twee Britse broers, David en Sam Houser.
Als een bom sloeg GTA in. Het spel bezag de wereld nog in vogelperspectief en het uiterlijk was tamelijk cartoonesk, wat het overdadige geweld (het summum was het overrijden van groepen Jehova's) enigermate verzachtte.
BMG wist niet goed wat het met games aan moest en verkocht de divisie aan het Amerikaanse bedrijf Take-Two. Dat gaf de Housers de vrije hand. Zij kregen de leiding over het bedrijf en gaven het een nieuwe naam: Rockstar Games. De hits stapelden zich snel op: games in het verlengde van GTA met een kenmerkende stijl, sfeer en artistieke omgeving die vooral afgeleid was van misdaadfilms en gangstarap.
Met Max Payne maakten Rockstar een politiethriller, met de eerste Manhunt introduceerden ze hun allereerste horrorgame, Red Dead Revolver was een western, Bully (hier Canis Canem Edit genoemd) was bedoeld voor tieners.
Rode draad: over elk spel ontstond een controverse. In 2000 eisten nabestaanden van een aantal slachtoffers, neergeschoten door een 15-jarige schutter die claimde zich door GTA te hebben laten beïnvloeden, 200 miljoen euro van Take-Two. Die eis werd afgewezen.
Moreel was de inhoud van de games altijd op het randje, maar de ophef die steeds ontstond, maakte consequent deel uit van de marketingstrategie van de Housers: elke politicus die opriep tot een verbod van een spel, joeg de verkopen ervan omhoog.
Maar allengs raakten Take-Two en Rockstar de regie kwijt. In de vorige Grand Theft Auto-titel, San Andreas, introduceerden de Housers de mogelijkheid de virtuele liefde te bedrijven. De optie werd in de definitieve versie uitgeschakeld, maar daar wisten hackers wel raad mee. Het spel werd in een aantal landen verboden en in de VS kreeg het als eerste niet-pornogame het leeftijdslabel 'Adults only'. Het zal daarom niet in warenhuizen te koop zijn.
Het deed de verkoop van San Andreas geen goed, en dat kwam bovenop financiële problemen waarin het bedrijf intussen verkeerde. Ook verzeilde Take-Two in een staaltje creatief boekhouden toen het bedrijf de kosten van een afgezegde bestelling van 230.000 games in de cijfers wegboekte als 'diverse producten', maar de opbrengst van de oorspronkelijke order fier overeind hield. En in 2001 werd een onderzoek ingesteld naar het antedateren van aandelenopties, een zaak waarvoor topman Ryan Brant vorige maand vijf jaar voorwaardelijke celstraf kreeg. De verkopen gingen langzaamaan in neerwaartse richting. Bully werd vorig jaar geen echte hit, de gamebewerking van de film The Warriors flopte en de meest recente GTA-spinoff, Vice City Stories, was de minst verkochte uit de hele reeks. Daar kwam dit jaar nog het verzet tegen Manhunt 2 bij, dat in grote delen van Europa werd verboden. Voor de VS werd het spel aangepast om niet de allerstrengste beoordeling te krijgen en zo onverkoopbaar te worden.
De methode-Rockstar wordt sleets. Gamers gaan massaal over op online rollenspellen, waar geweld geen doel is maar een middel om hogerop te komen. De tijd van de free roaming games, waarin de speler vrij rond kan lopen en waarin Rockstar excelleerde, lijkt voorbij. Dit najaar probeert Take-Two het met Mafia II, Bioshock en Top Spin Tennis. Grand Theft Auto IV was in die line-up een meer dan welkome opsteker geweest.
Is het tijdperk van omstreden games voorbij?
Te zien was hij wel, te spelen niet. Grand Theft Auto IV had zijn eigen stand op de grootste gamebeurs ter wereld in de Duitse stad Leipzig, maar daar was alles mee gezegd. De belofte dat het spel dit najaar uitkomt, werd ter plekke ingetrokken.
De vierde versie van het spel is zo ongeveer de heilige graal van de computerspellen. Dit najaar zou het spel uitkomen en meteen de gameverkopen rond de feestdagen naar nieuwe records stuwen. Maar producent Take-Two heeft de lancering van Grand Theft Auto IV (GTA IV) uitgesteld tot volgend voorjaar. Take-Two voert technische problemen aan.
"De omvang en de reikwijdte van dit spel zijn bijna zonder weerga in de industrie en de productie ervan voor de nieuwe spelcomputers is uitdagend geweest", zegt bestuursvoorzitter Strauss Zelnick. "Een game uitbrengen dat niet aan onze eisen voldoet, is echter geen weg die we willen bewandelen." Een maand geleden verzekerde Zelnick nog dat het spel op koers lag.
Het omstreden Grand Theft Auto is een van de populairste spelseries aller tijden. In de games moet de speler zich op gewelddadige wijze opwerken in een misdaadorganisatie, waarbij niet op een slachtoffer meer of minder wordt gekeken, ook niet als het gaat om onschuldige voorbijgangers.
Van de vorige versie van GTA, San Andreas, werden in de Benelux 1,9 miljoen stuks verkocht. Van de hele reeks van acht spellen (er verschenen ook allerlei subgames voor onder meer de PSP) zijn sinds 1998 meer dan 65 miljoen exemplaren afgezet.
De eerste Grand Theft Auto heette aanvankelijk Race and Chase. Het spel werd halverwege de jaren negentig door een Schotse programmeur verkocht aan de toenmalige gamesafdeling van platenmaatschappij BMG. Die stond onder leiding van twee Britse broers, David en Sam Houser.
Als een bom sloeg GTA in. Het spel bezag de wereld nog in vogelperspectief en het uiterlijk was tamelijk cartoonesk, wat het overdadige geweld (het summum was het overrijden van groepen Jehova's) enigermate verzachtte.
BMG wist niet goed wat het met games aan moest en verkocht de divisie aan het Amerikaanse bedrijf Take-Two. Dat gaf de Housers de vrije hand. Zij kregen de leiding over het bedrijf en gaven het een nieuwe naam: Rockstar Games. De hits stapelden zich snel op: games in het verlengde van GTA met een kenmerkende stijl, sfeer en artistieke omgeving die vooral afgeleid was van misdaadfilms en gangstarap.
Met Max Payne maakten Rockstar een politiethriller, met de eerste Manhunt introduceerden ze hun allereerste horrorgame, Red Dead Revolver was een western, Bully (hier Canis Canem Edit genoemd) was bedoeld voor tieners.
Rode draad: over elk spel ontstond een controverse. In 2000 eisten nabestaanden van een aantal slachtoffers, neergeschoten door een 15-jarige schutter die claimde zich door GTA te hebben laten beïnvloeden, 200 miljoen euro van Take-Two. Die eis werd afgewezen.
Moreel was de inhoud van de games altijd op het randje, maar de ophef die steeds ontstond, maakte consequent deel uit van de marketingstrategie van de Housers: elke politicus die opriep tot een verbod van een spel, joeg de verkopen ervan omhoog.
Maar allengs raakten Take-Two en Rockstar de regie kwijt. In de vorige Grand Theft Auto-titel, San Andreas, introduceerden de Housers de mogelijkheid de virtuele liefde te bedrijven. De optie werd in de definitieve versie uitgeschakeld, maar daar wisten hackers wel raad mee. Het spel werd in een aantal landen verboden en in de VS kreeg het als eerste niet-pornogame het leeftijdslabel 'Adults only'. Het zal daarom niet in warenhuizen te koop zijn.
Het deed de verkoop van San Andreas geen goed, en dat kwam bovenop financiële problemen waarin het bedrijf intussen verkeerde. Ook verzeilde Take-Two in een staaltje creatief boekhouden toen het bedrijf de kosten van een afgezegde bestelling van 230.000 games in de cijfers wegboekte als 'diverse producten', maar de opbrengst van de oorspronkelijke order fier overeind hield. En in 2001 werd een onderzoek ingesteld naar het antedateren van aandelenopties, een zaak waarvoor topman Ryan Brant vorige maand vijf jaar voorwaardelijke celstraf kreeg. De verkopen gingen langzaamaan in neerwaartse richting. Bully werd vorig jaar geen echte hit, de gamebewerking van de film The Warriors flopte en de meest recente GTA-spinoff, Vice City Stories, was de minst verkochte uit de hele reeks. Daar kwam dit jaar nog het verzet tegen Manhunt 2 bij, dat in grote delen van Europa werd verboden. Voor de VS werd het spel aangepast om niet de allerstrengste beoordeling te krijgen en zo onverkoopbaar te worden.
De methode-Rockstar wordt sleets. Gamers gaan massaal over op online rollenspellen, waar geweld geen doel is maar een middel om hogerop te komen. De tijd van de free roaming games, waarin de speler vrij rond kan lopen en waarin Rockstar excelleerde, lijkt voorbij. Dit najaar probeert Take-Two het met Mafia II, Bioshock en Top Spin Tennis. Grand Theft Auto IV was in die line-up een meer dan welkome opsteker geweest.
Wat denken jullie ?