Jump to content
Geplaatst:
comment_859679


[Tutorial] Audio modden in SA

Aanleiding:

Regelmatig komen er vragen over hoe een geluid te veranderen in GTA SA. Soms wordt dan verwezen naar een bepaalde tutorial op andere sites. Er is echter nog steeds geen goede eigen tut hierover op dit forum, daarom heb ik besloten om zelf maar eens zoiets te maken. Het is pas m'n 1e tut, maar ik heb de kunst een beetje afgekeken van allerlei andere tutorials. Ik ben een hoop maanden geleden begonnen met deze tutorial, maar sindsdien staat ie weg te rotten op mijn bureaublad. Nu toch eindelijk maar eens afgemaakt en gepost.

Doel:

De sirene van Ambulance/Politie/Brandweer veranderen (en andere geluiden)

Benodigdheden:

Intro:

Het oorspronkelijke programma genaamd SAAT, San Andreas Audio Toolkit, is een lastig te gebruiken programma, waarbij je in een Command Prompt zelf code in moet voeren. Gelukkig heeft Alci een GUI, Graphic User Interface, gemaakt voor het programma, zodat we slechts op een paar knoppen hoeven te drukken met de muis.

De Procedure:

Stap 1 - De Installatie/Initialisatie van SAAT

Pak het .rar bestand uit met WinRAR. Zet de map op een geschikte plek neer en open het bestand SaatGuiFrontEnd.exe. Waarschijnlijk krijg je nu de volgende foutmelding:

No Working directory was defined or the old one wasn't found. Please choose a new directory.

Klik op OK. Blader nu naar de map waar je GTA SA hebt geïnstalleerd. In de meeste gevallen is dit C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas. Klik op OK. Het programma start al en je krijgt dit te zien:

post-64843-1199567718.jpg

Stap 2 - een geluid exporteren/vervangen

Dubbelklik op een 'map' met geluiden om 'm uit te pakken. Alle nummers worden nu in een aparte map ín de GTA SA map uitgepakt. Vervolgens zie je aan de rechterkant alle nummers verschijnen. Als je bijvoorbeeld dubbelklikt op Radio X, zul je alle nummers tegenkomen van Radio X:

post-64843-1199567742.jpg

Wanneer je aan de linkerkant naar beneden scrollt, komt je onder SFX de GENRL map tegen. Pak deze uit. Na een tijdje krijg je rechts een heleboel mapjes te zien, elk Bank_*** genaamd. In deze banks staan vaak weer meerdere geluiden. Voor de sirene die we hier gaan vervangen, hebben we Bank_068 nodig. Hoe ik dat weet? Uitproberen! Bij een mod die je download waarbij je een geluid moet vervangen, zit als het goed is een ReadMe. In de ReadMe zou beschreven moeten staan welk geluid je moet vervangen en waar je dit kan vinden. Als je zelf een geluidsmod maakt; denk er aan altijd goed te vermelden welk geluid de gebruiker waar moet vervangen. Anyway, nu we Bank_068 gevonden hebben, klappen we 'm uit om een aantal geluidjes te zien:

post-64843-1199567762.jpg

Als je op de geluidje dubbelklikt worden ze afgespeeld met de ingebouwde media player. Bovenaan kun je deze bedienen met de blauwe knoppen:

post-64843-1199567779.jpg

Wanneer je het goede geluid hebt gevonden, in dit geval sound_11, selecteer je het door er éénmalig op te klikken. Vervolgens kies je bovenaan voor de dikke knop Replace.

Nu blader je naar het geluid dat je in GTA wilt zetten en dubbelklik je erop. Nu replacet SAAT de geluiden. Om het vervolgens echt te laten werken, klik je bovenaan op de Save knop.

post-64843-1199567794.jpg

Nou dat was eigenlijk alles al. Je bent nu klaar om het te gaan testen ingame. Hier echter nog een paar kleine dingetjes/tips:

  • Beluister het geluidsbestand NIET terwijl je bezig bent met SAAT. Wanneer je het geluidsbestand beluisterd met bijvoorbeeld Windows Media Player en je hebt WMP nog steeds aanstaan, denkt de computer dat je nog bezig bent met het geluid en dan gaat er vanalles mis bij het wijzigen. Je kunt geluiden zo nogal erg verknallen.
  • Niet elk type .wav-geluidsbestand werkt. De groots mogelijke kans heb je met een bestand dat er ongeveer hetzelfde uitziet als een origineel geluid. Bij voorkeur 16 bits, Mono-geluid en PCM. De bitverwerkingssnelheid en de geluidsopnamesnelheid lijken niet zo heel veel uit te maken. Weet je dit niet zeker van een geluid, kijk dan bij rechtermuisknop > eigenschappen > tabblad samenvatting > Geavanceerd >>.
  • Hoe kom je aan een geluidsbestand? Natuurlijk zijn er mods waarbij geluiden zitten of zelfs hele packs met geluiden, maar je kunt ook je eigen geluiden zoeken op internet. Een goede site hiervoor (niet bedoeld als reclame!) is www.findsounds.com. Met een zoekmachine als Google kun je ook op .wav bestanden zoeken (typ in: "filetype:wav <zoekterm>" zonder aanhalingstekens) maar gespecialiseerde sites zijn meestal beter.
  • Je kunt wijzigen waar je wilt dat SAAT de geluidsbestanden deponeert. Klik simpelweg op de knop "Set Working Directory"
  • Zoek naar geluiden (met behulp van de Meta-Data): Alci is zo aardig geweest verschillende geluiden te indexeren. Hij heeft erbij vermeld wat het geluid is. Als je bijvoorbeeld weer kijkt bij Radio X, zie je dat daar niet sound_* t/m sound_** staat, maar gewone namen. Dit komt door deze meta-data. Met de zoekbalk onderaan kun je zoeken naar bepaalde geluiden:

post-64843-1199567812.jpg

Nou dat was het dan. Veel plezier met het modden van audio ;)

K.O. 8)

Edit: Oeps... verkeerde forum. Ik wilde 'm in Overige Hulp plaatsen, maar heb per ongeluk de verkeerde aangeklikt. Iemand die dit even recht kan zetten voor mij?

>>> Door Dutchy3010: Omdat je het zo lief vraagt :D<<<

EDIT ruim een jaar na het maken van deze tutorial: Ik kwam net op internet (eindelijk) een lijst tegen waar het grootste gedeelte van de SFX bestanden geïndexeerd is. Eigenlijk slecht dat ik het lijstje nooit eerder ben tegengekomen, maar hoe dan ook, ik wilde het lijstje toch nog even in deze tutorial vermelden. Klik daarom hier.

Bewerkt: door K.O.

  • Reacties 67
  • Bezichtigingen 95.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_984952

hallo

ik heb een probleem als ik het programma opstart kom ik wel in het begin scherm maar als ik dan bijv op radio x druk dan krijg ik de volgende foutmelding:

SAAT returned the following message: Error accessing input file c:/Documents and Settings/Gebruiker/Mijn documenten/GTA San Andreas\audio\streams\MR: No such fi

en als ik dan op OK druk dan gebeurt er niet, ik zou hier graag antwoord op willen weten

alvast bedankt,

marcel234

Geplaatst:
comment_985008
SAAT returned the following message: Error accessing input file c:/Documents and Settings/Gebruiker/Mijn documenten/GTA San Andreas\audio\streams\MR: No such fi

Volgensmij heb je de verkeede directory geselecteerd. Klik even op File > Set GTA directory, en selecteer dan de goede SA folder, die waarschijnlijk in een Rockstargames map zit die in de Program Files map zit van een van je schijfstations, en niet in jouw documenten.

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1047169
:N:N:N:N hoi allemaal ik zit met een probleem ik volg juist de instrukties op wat op jullie site staat over Alci's SAAT GUI FrontEnd 1.0 final en hoe ik geluiden en sound mods erin zet maar bij mij lukt dat niet want als ik de sfx folder open met dit programma dan krijg ik wel de lijst in beeld maar als ik GENRL open dubbel klik in gta sa krijg ik dit bericht en kan er niks mee.dit krijg ik dan in beeld {saat_sfx.exe could not be found}en error staat er ook bij tewel de lijst in beeld is ik snap er niks van kan jullie mij helpen met dit probleem groetjes the knight rider
Geplaatst:
comment_1047190

dat is hem juis ik zat in in programfiles rockstar games gta san andreas op schijf c dat is ook wat jullie op de site uitleg over gaf

en nog kreeg ik die fout melding groetjes the knight rider

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_1116686
Goede tutorial Ko :D Zeer duidelijk uitgelegd, en lekker veel gebruik gemaakt van plaatjes.

Ik ga hem zelf nog een keertje uitproberen met de radiozenders en de wapen geluiden, want de wapen geluiden kunnen echt niet meer :puh:

Greetz :sigaar:

hey, een vraagje..hoe verwijder je die sound weer als je hem geinstalleerd hebt?

Geplaatst:
comment_1116911
Toegevoegd aan de MTL.
_O_

Galiorix, ik weet niet hoeveel (vrije) tijd ik binnenkort heb nu school weer begint enzo. Binnenkort examenweek :N

mooie tutorial egt perfect! alleen het is vrij lastig om te zoeken van welke wagen sound je wilt veranderen met die 137 banks.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1126385

Hallo,

Ik heb dit topic gevonden en ik wilde wel eens kijken hoe het zou werken. Maar ik kan dus ook gewoon bijvoorbeeld de Sirenes vervangen door een Liedje? Als het in WAV is natuurlijk.

Geplaatst:
comment_1126532

Als je de stappen goed volgd, en inplaats van een geluidje, een liedje erin zet dat het dan wel kan lukken. IK zou zeggen: probeer het! Je ziet wel wat er gebeurd, maar back wel alles up! ;)

Geplaatst:
comment_1126943
Als je de stappen goed volgd, en inplaats van een geluidje, een liedje erin zet dat het dan wel kan lukken. IK zou zeggen: probeer het! Je ziet wel wat er gebeurd, maar back wel alles up! ;)

Ik zal het eens een keertje proberen. MAar ik heb heel SA gebackupt namelijgk

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_1134121
Als je de stappen goed volgd, en inplaats van een geluidje, een liedje erin zet dat het dan wel kan lukken. IK zou zeggen: probeer het! Je ziet wel wat er gebeurd, maar back wel alles up! ;)

OK ik ben ermee bezig...

Maar hoe maak ik van een MP3 bestand een WAV bestand?

Geplaatst:
comment_1134144
Ik heb even rondgezocht en heb >>hier<< een MP3 to WAV converter gevonden. Je zou deze misschien eens kunnen proberen. :Y

En waar in de SA Directory staan de Bestanden van Geluid? Want als het misloopt kan ik altijd nog de Back-up plaatsen

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.