Jump to content
Geplaatst:
comment_859679


[Tutorial] Audio modden in SA

Aanleiding:

Regelmatig komen er vragen over hoe een geluid te veranderen in GTA SA. Soms wordt dan verwezen naar een bepaalde tutorial op andere sites. Er is echter nog steeds geen goede eigen tut hierover op dit forum, daarom heb ik besloten om zelf maar eens zoiets te maken. Het is pas m'n 1e tut, maar ik heb de kunst een beetje afgekeken van allerlei andere tutorials. Ik ben een hoop maanden geleden begonnen met deze tutorial, maar sindsdien staat ie weg te rotten op mijn bureaublad. Nu toch eindelijk maar eens afgemaakt en gepost.

Doel:

De sirene van Ambulance/Politie/Brandweer veranderen (en andere geluiden)

Benodigdheden:

Intro:

Het oorspronkelijke programma genaamd SAAT, San Andreas Audio Toolkit, is een lastig te gebruiken programma, waarbij je in een Command Prompt zelf code in moet voeren. Gelukkig heeft Alci een GUI, Graphic User Interface, gemaakt voor het programma, zodat we slechts op een paar knoppen hoeven te drukken met de muis.

De Procedure:

Stap 1 - De Installatie/Initialisatie van SAAT

Pak het .rar bestand uit met WinRAR. Zet de map op een geschikte plek neer en open het bestand SaatGuiFrontEnd.exe. Waarschijnlijk krijg je nu de volgende foutmelding:

No Working directory was defined or the old one wasn't found. Please choose a new directory.

Klik op OK. Blader nu naar de map waar je GTA SA hebt geïnstalleerd. In de meeste gevallen is dit C:\Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas. Klik op OK. Het programma start al en je krijgt dit te zien:

post-64843-1199567718.jpg

Stap 2 - een geluid exporteren/vervangen

Dubbelklik op een 'map' met geluiden om 'm uit te pakken. Alle nummers worden nu in een aparte map ín de GTA SA map uitgepakt. Vervolgens zie je aan de rechterkant alle nummers verschijnen. Als je bijvoorbeeld dubbelklikt op Radio X, zul je alle nummers tegenkomen van Radio X:

post-64843-1199567742.jpg

Wanneer je aan de linkerkant naar beneden scrollt, komt je onder SFX de GENRL map tegen. Pak deze uit. Na een tijdje krijg je rechts een heleboel mapjes te zien, elk Bank_*** genaamd. In deze banks staan vaak weer meerdere geluiden. Voor de sirene die we hier gaan vervangen, hebben we Bank_068 nodig. Hoe ik dat weet? Uitproberen! Bij een mod die je download waarbij je een geluid moet vervangen, zit als het goed is een ReadMe. In de ReadMe zou beschreven moeten staan welk geluid je moet vervangen en waar je dit kan vinden. Als je zelf een geluidsmod maakt; denk er aan altijd goed te vermelden welk geluid de gebruiker waar moet vervangen. Anyway, nu we Bank_068 gevonden hebben, klappen we 'm uit om een aantal geluidjes te zien:

post-64843-1199567762.jpg

Als je op de geluidje dubbelklikt worden ze afgespeeld met de ingebouwde media player. Bovenaan kun je deze bedienen met de blauwe knoppen:

post-64843-1199567779.jpg

Wanneer je het goede geluid hebt gevonden, in dit geval sound_11, selecteer je het door er éénmalig op te klikken. Vervolgens kies je bovenaan voor de dikke knop Replace.

Nu blader je naar het geluid dat je in GTA wilt zetten en dubbelklik je erop. Nu replacet SAAT de geluiden. Om het vervolgens echt te laten werken, klik je bovenaan op de Save knop.

post-64843-1199567794.jpg

Nou dat was eigenlijk alles al. Je bent nu klaar om het te gaan testen ingame. Hier echter nog een paar kleine dingetjes/tips:

  • Beluister het geluidsbestand NIET terwijl je bezig bent met SAAT. Wanneer je het geluidsbestand beluisterd met bijvoorbeeld Windows Media Player en je hebt WMP nog steeds aanstaan, denkt de computer dat je nog bezig bent met het geluid en dan gaat er vanalles mis bij het wijzigen. Je kunt geluiden zo nogal erg verknallen.
  • Niet elk type .wav-geluidsbestand werkt. De groots mogelijke kans heb je met een bestand dat er ongeveer hetzelfde uitziet als een origineel geluid. Bij voorkeur 16 bits, Mono-geluid en PCM. De bitverwerkingssnelheid en de geluidsopnamesnelheid lijken niet zo heel veel uit te maken. Weet je dit niet zeker van een geluid, kijk dan bij rechtermuisknop > eigenschappen > tabblad samenvatting > Geavanceerd >>.
  • Hoe kom je aan een geluidsbestand? Natuurlijk zijn er mods waarbij geluiden zitten of zelfs hele packs met geluiden, maar je kunt ook je eigen geluiden zoeken op internet. Een goede site hiervoor (niet bedoeld als reclame!) is www.findsounds.com. Met een zoekmachine als Google kun je ook op .wav bestanden zoeken (typ in: "filetype:wav <zoekterm>" zonder aanhalingstekens) maar gespecialiseerde sites zijn meestal beter.
  • Je kunt wijzigen waar je wilt dat SAAT de geluidsbestanden deponeert. Klik simpelweg op de knop "Set Working Directory"
  • Zoek naar geluiden (met behulp van de Meta-Data): Alci is zo aardig geweest verschillende geluiden te indexeren. Hij heeft erbij vermeld wat het geluid is. Als je bijvoorbeeld weer kijkt bij Radio X, zie je dat daar niet sound_* t/m sound_** staat, maar gewone namen. Dit komt door deze meta-data. Met de zoekbalk onderaan kun je zoeken naar bepaalde geluiden:

post-64843-1199567812.jpg

Nou dat was het dan. Veel plezier met het modden van audio ;)

K.O. 8)

Edit: Oeps... verkeerde forum. Ik wilde 'm in Overige Hulp plaatsen, maar heb per ongeluk de verkeerde aangeklikt. Iemand die dit even recht kan zetten voor mij?

>>> Door Dutchy3010: Omdat je het zo lief vraagt :D<<<

EDIT ruim een jaar na het maken van deze tutorial: Ik kwam net op internet (eindelijk) een lijst tegen waar het grootste gedeelte van de SFX bestanden geïndexeerd is. Eigenlijk slecht dat ik het lijstje nooit eerder ben tegengekomen, maar hoe dan ook, ik wilde het lijstje toch nog even in deze tutorial vermelden. Klik daarom hier.

Bewerkt: door K.O.

  • Reacties 67
  • Bezichtigingen 95.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1139195

alles gaat goed tijdens het modden maar als ik op save druk krijg ik error Failed to remove old sound archive (C:/program files/ Rockstar Games/GTA San Andreas\audio\sfx\GENRL) kan iemand me helpen!!!!!!! :duh::duh::N:N

Geplaatst:
comment_1145638
Bij mij gaat stap 1 al mis, ik open het bestand en hij zegt dat hij het niet kan vinden

Dat had ik ook, ik had toen GTA Sanandreas opnieuw geinstalleerd en toen werktte het weer.

weet iemand waar ik het geluid van de ambulance en brandweer kan vinden (bij bank_***)

Normaal gesproken bij Bank_068.

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1166754

Ik heb voor de ambulance een ander geluid geplaatst (de sirene van de Nederlandse ambulance) maar ik kwam er achter dat deze sirene dan ook meteen voor de brandweer en politie gebruikt wordt. Kan ik dit ergens veranderen, dat ik een ander geluid toewijs aan de ambulance dan politie en brandweer?

  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_1344041
Ik heb voor de ambulance een ander geluid geplaatst (de sirene van de Nederlandse ambulance) maar ik kwam er achter dat deze sirene dan ook meteen voor de brandweer en politie gebruikt wordt. Kan ik dit ergens veranderen, dat ik een ander geluid toewijs aan de ambulance dan politie en brandweer?

Dat heb ik dus ook ik wil voor alles aparte sirene's. Maar hoe moet je dat doen.

Geplaatst:
comment_1344101
Ik heb voor de ambulance een ander geluid geplaatst (de sirene van de Nederlandse ambulance) maar ik kwam er achter dat deze sirene dan ook meteen voor de brandweer en politie gebruikt wordt. Kan ik dit ergens veranderen, dat ik een ander geluid toewijs aan de ambulance dan politie en brandweer?
Dat heb ik dus ook ik wil voor alles aparte sirene's. Maar hoe moet je dat doen.

Dit valt niet op te lossen, omdat deze sirenes van hetzelfde geluid gebruik maken. Je kan wel twee verschillende sirenes maken, alleen is dit een omweg en niet handig.

Er zijn namelijk 2 geluiden waar een sirene in is opgeslagen: SFX\GENRL\Bank_068\sound_011.wav en -\sound_012.wav. Als je de eerste vervangt door het politiesirene geluid (of een andere) en de tweede door het andere soort, heb je twee sirenes. Hier zijn alleen meet nadelen aan als voordelen in vergelijking met dezelfde sirene:

• Je hebt er maar 2, dus je moet 1 soort met dezelfde sirene kiezen

• Bij de tweede (sound_012.wav) moet je de toeter induwen als je de sirene aan hebt

• Als je bij de eerste soort (police, ...) de toeter inhoudt krijg je het geluid van de tweede soort

• Dit ook zo bij de tweede soort de toeter loslaten, je hoort dan de eerste soort

• Er zijn misschien meer nadelen, maar ik weet er nu geen.

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_1423061

Elke keer als ik het programma open komt er een keer heel snel een zwart venstertje... Maar in ieder geval: hij start niet op. Iemand een idee hoe dit komt???

  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_1462152

Dan gaat hij opeens van het scherm af, klik ik weer op de exe., moet ik weer die map kiezen, gaat ie er weer af :Y

EDIT: Het is gelukt :)

Bewerkt: door _Night-Men_

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.