Ik blijf het spel volgen en wil het toch met jullie delen. Een soort gta in het kort samengevat maar dan in een eng sfeertje....
PC / Xbox 360
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Microsoft
Alan Wake is een psychologische actie-thriller, waarin schrijver Alan Wake over zijn nachtmerries schrijft, helaas voor Alan, komen die nachtmerries uit. Van de makers van actie-thriller Max Payne.
In Alan Wake speel je als het gelijknamige hoofdpersonage, die schrijver van beroep is. Alan heeft allerlei angstige waanideeën die hij in zijn boeken verwerkt en zijn geschreven werk wordt direct een bestseller. Als hij zijn vriendin ontmoet worden zijn waanideeën steeds heftiger en kan hij steeds minder goed onderscheid maken tussen de werkelijkheid en de nachtmerriebeelden die hij heeft. Tijdens zijn slaap, schrijft Alan verder aan zijn nieuwe boek en de geschreven tekst lijkt telkens werkelijkheid te worden.
Een perfecte setting dus voor een thriller-game en Alan Wake weet een behoorlijk snijdende sfeer neer te zetten. Zo lieten de makers mij een missie zien waarin Alan een huis bezoekt van een overleden schrijver. Deze schrijver had een lifter meegenomen, die vervolgens de schrijver vermoordt. Als Alan het betreffende huis per auto bezoekt komt hij op de weg erheen een lifter tegen en besluit hem mee te nemen. Vervolgens ziet hij langs de auto een verongelukte auto en besluit een kijkje te nemen. Zijn eigen auto wordt geschept door aan vrachtwagen en de lifter, die nog in de auto zat, ligt bebloed op de weg,
Vervolgens verandert de setting naar een soort waanidee van Alan en heeft hij de plaats van de lifter ingenomen. Hij staat op en heeft een geweer in zijn ene hand en een zaklamp in de andere. Het huis van de schrijver kan hij in de verte zien en Alan besluit zijn reis naar dit huis voort te zetten. Al snel komt hij er achter dat hij achtervolgt wordt door een onzichtbaar wezen. Hij vervolgt zijn reis naar het huis, maar telkens springen de lantaarnpaallampen langs het pad. Het wordt duidelijk dat de enige redding voor Alan licht is en het is dan ook zaak om niet in het donker te belanden. Er volgt een behoorlijk indrukwekkende en spannende achtervolging die (natuurlijk) afloopt zonder einde. De makers houden ons dus nog even in spanning.
Het sfeertje in Alan Wake deed mij een beetje denken aan de game Fahrenheit. Die game voelde aan als een interactieve film. Alan Wake zal echter meer aanvoelen als een televisieserie, aangezien de makers de game opdelen in afleveringen. Verwacht dan ook de nodige cliffhangers en een langere speelduur dan de Max Payne-games (die eerder als een film werden neergezet).
Grafisch gezien maakte Alan Wake tevens behoorlijk indruk, zelfs in de vroege versie die ik heb gezien. De omgevingen zien er geweldig uit, de personages zijn levensecht weergegeven en vooral de lichteffecten zijn adembenemend. Veel gedeeltes in de game zullen afspelen in donkere omgevingen en de enige lichtpunten die je hebt zijn de zaklamp van Alan en af en toe een lantaarnpaal of een licht in een huis. Vooral de combinatie van deze lichtbronnen ziet er ongelofelijk goed uit, waardoor Alan Wake grafisch in ieder geval écht next-gen eruit ziet.
Jammer genoeg werd er tot nu toe weinig duidelijk over de gameplay-elementen. Waarschijnlijk zal focus meer liggen op het overleven en uitzoeken, dan de daadwerkelijke actie. Wel weten we dat Alan de beschikking heeft over een geweer, maar verwacht niet de hoeveelheid schietactie zoals we kennen uit de Max Payne-games. Nee, in Alan Wake gaat het vooral om het verhaal en de sfeer die de speler op het puntje van de stoel moet krijgen.
Ik blijf het spel volgen en wil het toch met jullie delen. Een soort gta in het kort samengevat maar dan in een eng sfeertje....
Alan Wake is een psychologische actie-thriller, waarin schrijver Alan Wake over zijn nachtmerries schrijft, helaas voor Alan, komen die nachtmerries uit. Van de makers van actie-thriller Max Payne.
In Alan Wake speel je als het gelijknamige hoofdpersonage, die schrijver van beroep is. Alan heeft allerlei angstige waanideeën die hij in zijn boeken verwerkt en zijn geschreven werk wordt direct een bestseller. Als hij zijn vriendin ontmoet worden zijn waanideeën steeds heftiger en kan hij steeds minder goed onderscheid maken tussen de werkelijkheid en de nachtmerriebeelden die hij heeft. Tijdens zijn slaap, schrijft Alan verder aan zijn nieuwe boek en de geschreven tekst lijkt telkens werkelijkheid te worden.
Een perfecte setting dus voor een thriller-game en Alan Wake weet een behoorlijk snijdende sfeer neer te zetten. Zo lieten de makers mij een missie zien waarin Alan een huis bezoekt van een overleden schrijver. Deze schrijver had een lifter meegenomen, die vervolgens de schrijver vermoordt. Als Alan het betreffende huis per auto bezoekt komt hij op de weg erheen een lifter tegen en besluit hem mee te nemen. Vervolgens ziet hij langs de auto een verongelukte auto en besluit een kijkje te nemen. Zijn eigen auto wordt geschept door aan vrachtwagen en de lifter, die nog in de auto zat, ligt bebloed op de weg,
Vervolgens verandert de setting naar een soort waanidee van Alan en heeft hij de plaats van de lifter ingenomen. Hij staat op en heeft een geweer in zijn ene hand en een zaklamp in de andere. Het huis van de schrijver kan hij in de verte zien en Alan besluit zijn reis naar dit huis voort te zetten. Al snel komt hij er achter dat hij achtervolgt wordt door een onzichtbaar wezen. Hij vervolgt zijn reis naar het huis, maar telkens springen de lantaarnpaallampen langs het pad. Het wordt duidelijk dat de enige redding voor Alan licht is en het is dan ook zaak om niet in het donker te belanden. Er volgt een behoorlijk indrukwekkende en spannende achtervolging die (natuurlijk) afloopt zonder einde. De makers houden ons dus nog even in spanning.
Het sfeertje in Alan Wake deed mij een beetje denken aan de game Fahrenheit. Die game voelde aan als een interactieve film. Alan Wake zal echter meer aanvoelen als een televisieserie, aangezien de makers de game opdelen in afleveringen. Verwacht dan ook de nodige cliffhangers en een langere speelduur dan de Max Payne-games (die eerder als een film werden neergezet).
Grafisch gezien maakte Alan Wake tevens behoorlijk indruk, zelfs in de vroege versie die ik heb gezien. De omgevingen zien er geweldig uit, de personages zijn levensecht weergegeven en vooral de lichteffecten zijn adembenemend. Veel gedeeltes in de game zullen afspelen in donkere omgevingen en de enige lichtpunten die je hebt zijn de zaklamp van Alan en af en toe een lantaarnpaal of een licht in een huis. Vooral de combinatie van deze lichtbronnen ziet er ongelofelijk goed uit, waardoor Alan Wake grafisch in ieder geval écht next-gen eruit ziet.
Jammer genoeg werd er tot nu toe weinig duidelijk over de gameplay-elementen. Waarschijnlijk zal focus meer liggen op het overleven en uitzoeken, dan de daadwerkelijke actie. Wel weten we dat Alan de beschikking heeft over een geweer, maar verwacht niet de hoeveelheid schietactie zoals we kennen uit de Max Payne-games. Nee, in Alan Wake gaat het vooral om het verhaal en de sfeer die de speler op het puntje van de stoel moet krijgen.
Bron
http://www.alanwake.com
http://www.gamesmeter.nl