Booleaans zijn variabelen die maar 2 waarden kunnen hebben: '0' of '1' (True of False)
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit gebruik van gemaakt en weet niet zo goed waarvoor je dit zou kunnen gebruiken, maar ik doe toch maar een voorbeeldje:
Om booleaans in een file te zetten, gebruik je:
dini_BoolSet(Naam van file, key, waarde);
En om ze eruit te halen gebruik je:
dini_Bool(Naam van file, key);
Dit waren de methoden om een bepaalde waarde in en uit files te halen.
Nu zijn er nog 3 functies die belangrijk zijn:
dini_Create(naam van file);
Deze functie kan een nieuwe file aanmaken in de map 'scriptfiles'
Voorbeeld:
dini_Create("Testfile.txt");
Als je een file in een aparte sub-map wilt plaatsen gebruik je een slash:
dini_Create("Map1/Testfile.txt");
dini_Exists(naam van file);
Deze functie checkt of het opgegeven bestand wel of niet bestaat.
De functie 'returnt' '0' als de file niet bestaat, en '1' als de file wel bestaat.
[Mini Tutorial]Communiceren met files
(Is toch niet zo 'mini' geworden als ik van te voren gedacht had
Zo, ik heb weer eventjes wat tijd uitgetrokken om een nieuwe tutje te maken.
Ditkeer zal ik (proberen) uit te leggen hoe je kan communiceren met bestanden.
Allereerst moet natuurlijk de maker van dini en dutils bedankt worden: 'Dracoblue'
Dini is een systeem dat het communiceren makkelijker maakt.
Er zijn 4 soorten 'waarden':
- Strings: Dit zijn zinnen/teksten (zoals namen van spelers)
- Integers: Dit zijn getallen zonder decimalen. (Bijvoorbeeld 1 of 2 of 56)
- Floats: Dit zijn getallen mét decimalen. (Bijvoorbeeld 4.22 of 8.1 of 694.124959)
- Bools: Deze kan maar 2 waarden hebben: '0' of '1' (True of False)
Strings:
Strings zijn teksten, dit kan bijvoorbeeld de naam van een speler zijn.
Om een string in een file te zetten gebruik je deze functie:
Voorbeeld:
De uitkomst is dan in de file 'Testfile.txt':
Om een string UIT een file te halen gebruik je de functie:
Strings moeten altijd worden opgeslagen in array's:
Voorbeeld:
Let op: Als je de bovenstaande manier gebruikt, MOET de size van de nieuwe variabele minimaal '255' zijn!!
Anders krijg je een error ("array sizes do not match, or destination array is too small")
Als je de size echt kleiner wilt hebben, moet je 'format' gebruiken:
Integers:
Integers zijn getallen zonder een decimaal erachter.
Voorbeelden van integers zijn: ID's van bijvoorbeeld wapens, spelers, voertuigen. Ook het geld van een speler is een integer.
Om integers op te slaan gebruik je de volgende functie:
Voorbeeld:
Voorbeeld resultaat in 'Testfile.txt':
Om integers UIT een file te lezen, gebruik je:
Voorbeeld:
Floats:
Floats zijn getallen met een cijfer achter de komma (in pawno een punt).
Voorbeelden van floats die gebruikt worden in sa:mp:
- Coordinaten
- Health (van spelers en voertuigen)
- Armour
Om een float op te slaan gebruik je deze functie:
Voorbeeld:
Voorbeeld resultaat in 'Testfile.txt':
Om floats uit een file te halen gebruik je:
Voorbeeld:
Bools (Booleaans):
Booleaans zijn variabelen die maar 2 waarden kunnen hebben: '0' of '1' (True of False)
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit gebruik van gemaakt en weet niet zo goed waarvoor je dit zou kunnen gebruiken, maar ik doe toch maar een voorbeeldje:
Om booleaans in een file te zetten, gebruik je:
En om ze eruit te halen gebruik je:
Dit waren de methoden om een bepaalde waarde in en uit files te halen.
Nu zijn er nog 3 functies die belangrijk zijn:
dini_Create(naam van file);
Deze functie kan een nieuwe file aanmaken in de map 'scriptfiles'
Voorbeeld:
Als je een file in een aparte sub-map wilt plaatsen gebruik je een slash:
dini_Exists(naam van file);
Deze functie checkt of het opgegeven bestand wel of niet bestaat.
De functie 'returnt' '0' als de file niet bestaat, en '1' als de file wel bestaat.
Voorbeeld:
dini_Remove(Naam van file);
Deze functie kan het opgegeven bestand verwijderen.
Voorbeeld (Compleet commando):
Nou, dit waren de belangrijkste functies van Dini. Hiermee kan je heel veel expirimenteren!!
Voor meer voorbeelden kan je kijken in mijn tutorial over Accounts: Daarin worden ook deze functies gebruikt!
Ohja, je hebt natuurlijk wel de include-files 'dini.inc' en 'dutils.inc' nodig.
En je moet bovenaan je script hebben staan:
Ik heb de files eventjes geüpload (voor het geval je ze nog niet had gedownload):
=>Klik<=
Er zit ook nog het bestand 'DUDB.inc' bij. Die kan je gebruiken om strings te coderen.
Dit word vaak gebruikt bij het maken van files die de naam van spelers moeten hebben.
(Want als files met tekens zoals ']' of '[' of '-' kunnen problemen geven.)
Zo zal de naam 'Sandra[NL]' worden veranderd naar: Sandra_05NL_06
Je gebruikt het zo:
Dit was het voor deze keer, als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Groetjes =>Sandra<=
Bewerkt: door =>Sandra<=