Jump to content

[SA|SCM] Paths maken d.m.v. Cleo3 en .RRR bestanden. (voor voertuigen)


Crypteq

Recommended Posts

Paths maken d.m.v. Cleo3 en .RRR bestanden.

Ik ga in deze tutorial uitleggen hoe je heel simpel, en zonder moeilijke programma's paths voor je missie en/of aanpassingen kan maken.

Wat zijn .RRR bestanden?

.RRR bestanden zijn de path bestanden voor de missie's in gta sa. de .RRR bestanden staan in de carrec.img. die kan je vinden in: ...Rockstar Games\GTA San Andreas\data\Paths.

Wat heb ik nodig om eigen .RRR bestanden te maken?

1. Aardig wat kennis van Sannybuilder en scripten

2. SannyBuilder

3. Cleo3 Library

Om Cleo3 te installeren volg dan de volgende tutorial door Warrock_123_321: Link

4. Carrec

5. Imgtool

Om Carrec te installeren moet je het .Rar bestand openen met winrar of een ander zip-programma.

daarna kopier je het bestand: Carrec.cs naar de map Cleo in de map waar je gta sa hebt geinstalleerd.

Het maken van .RRR bestanden

Start je gta sa op. Pak een voertuig en ga naar de plaats waar je wilt dat je Path begint. Klaar? druk dan op Shift+R. je ziet rechtboven op je scherm een tekstbox met recording. Je kan gewoon ergens heen rijden/vliegen. ben je op de bestemming wat het einde van het path moet worden? druk dan nog eens op Shift+R. Nu sluit je gta sa af en gaat naar de map: ...Rockstar Games\GTA San Andreas\data\Paths. In die map staat een bestand genaamd: carrec900.rrr, dat is je path bestand. Om het te kunnen gebruiken moet je Carrec.img openen met Imgtool, daarna voeg je het bestand carrec900.rrr toe door naar Commands te gaan en dan op Add te drukken, zoek het bestand op en klik op ok. ga nog een keer na Commands en dan rebuild archive.(duurt vaak een seconde)

Tip: Steeds als je een nieuw .RRR bestand aanmaakt dan word carrec900.rrr steeds aangemaakt. dus als je die wilt toevoegen aan Carrec.img, hernoem het bestand dan naar bijv: carrec901.rrr, carrec902.rrr, carrec903.rrr enz.

anders worden de anderen paths vervangen.

LET OP!!!

Je kan in totaal zonder risico 49 path toevoegen aan het huidige, er staan er in totaal orgineel 426 in en het kan in totaal 475 path bevatten.

De path gebruiken in je missie's of aanpassingen.

Om de paths te gebruiken in je missie's kan je de volgende opcodes gebruiken:

-07C0: load_path 1

het path laden.

- 07C1: path 1 available

kijken of het path beschikbaar is.

- 0873: release_path 1

het path ontladen.

- 05EB: assign_car 1@ to_path 1

Laat het voertuig het path volgen. (let wel op dat je eerst een path laad)

- 085E: assign_car 1@ to_looped_path 1

Laat het voertuig het path volgen, maar als het voertuig aan het einde is, dan begint ie weer van voor af aan.

- 06FD: set_car 1@ speed_on_path_to 1.0

De snelheid van het voertuig aangeven.

- 0706: advance_car 1@ further_along_path 1.0

Het voertuig naar het volgende punt toebewegen.

*Als je in moet vullen om welk path het gaat dan is het: carrec900.rrr, 900 is dan je path-nummer.

Ervaren scripters weten denk ik wel hoe ze deze opcodes kunnen toepassen op een voertuig, Dus begin hier niet aan als je nog niet zo ervaren met scripten bent. Weet je of snap je toch iets niet? Vraag het gerust!

Een simpel script die een hydra een path laat volgen, druk op F12 om te beginnen:

{$VERSION 3.1.0027}
{$CLEO .cs}

//-------------MAIN---------------
03A9: NOP 

:NONAME_2
wait 0 
if 
0AB0:   key_pressed 123  //Druk op F12 om te beginnen.
else_jump @NONAME_2 
wait 0 
//********************************************************************************
***********************************
Model.Load(#HYDRA) ///laad het voertuig: Hydra
07C0: load_path 906 ///laad het path met het nummer: 906
038B: load_requested_models // gevraagde model(len) laden

:NONAME_37
wait 0 
if and
Model.Available(#HYDRA) //als het model hydra beschikbaar is...
07C1:   path 906 available // en als het path 906 beschikbaar is...
else_jump @NONAME_37 ///anders spring naar label :NONAME_37 
wait 0 
$HYDRA = Car.Create(#HYDRA, 0, 0, 0) //maak het voertuig met de naam: $HYDRA
05EB: assign_car $HYDRA to_path 906 //bevestig de hydra aan het path 906
06FD: set_car $HYDRA speed_on_path_to 1.0 //geef de hydra de snelheid waarmee dehydra het path volgt. 1.0 is normaal
036A: put_actor $PLAYER_ACTOR in_car $HYDRA //CJ in de hydra zetten 
wait 3000 //wacht 3 seconden
0745: set_hydra $HYDRA thrust_to_horizontal //De "straalbuizen" Horizontaal richten. 
//********************************************************************************
**************************************
:NONAME_116	//een "loop" maken zodat t spel niet vast loopt.
wait 0 
jump @NONAME_116

Het .RRR bestand die hierbij nodig is,(zelf gemaakt): path_voorbeeld.zip

________________________________________________________________________________

BC7

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

Mooie tutorial, goed werk! :tu:

Dankje! :D

ik ga nog een script met een .RRR bestand bijvoegen aan de tutorial, dan is het makkelijker te begrijpen! ^_^

BC7

Edit: script en file staat erbij!

Bewerkt: door BC7
Link to comment
Delen op andere websites

Handige tutorial! :tu: Jammer dat ik Sannybuilder nog steeds niet aan de praat krijg.

Heb je wel de nieuwst versie van sannybuilder, en op welke windows, xp, vista?

Geen idee. Vorig jaar rond november gedownload van de sannybuilder site. Ik heb windows XP op een Pentium III @ 800mhz met een ATI Radeon 9200 se videokaart.

Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial! Ik wist niet dat paths op deze manier gemaakt konden worden (waarschijnlijk omdat het bedoelt is voor cutscenes?). Het is niet echt bruikbaar in realtime vind ik, want je moet met SCM alle auto's inladen enzovoort. Wat is de stabiliteit van deze methode? Want als je bv Steve-M zijn script gebruikt, dan is hij snel buggy.

Vriendelijke groeten,

DaBeast :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Goede tutorial! Ik wist niet dat paths op deze manier gemaakt konden worden (waarschijnlijk omdat het bedoelt is voor cutscenes?). Het is niet echt bruikbaar in realtime vind ik, want je moet met SCM alle auto's inladen enzovoort. Wat is de stabiliteit van deze methode? Want als je bv Steve-M zijn script gebruikt, dan is hij snel buggy.

Vriendelijke groeten,

DaBeast

Nee, de path zijn niet bedoeld voor alleen cutscenes. bij sommige missie moet je iemand achtervolgen, dan word zo'n script gebruikt. en je hoeft dit niet in SCM in te laden het kan ook in CLEO3! deze methode is handig voor missie's of aanpassingen. dus niet om steeds voertuigen het path te laten volgen. Ook heb je hiermee niet snel last van bugs, tot nu toe heb ik geen last gehad van bugs!

mooi vertaald :tu:

ik had t eerder gevonden op KLIK

ik heb het gebruikt voor mn eige gemaakte racebaan niet meer aleen te hoeven rijden ^_^

klopt, ik vond het wel makkelijk te gebruiken en omdat ik hier geen tut erover kon vinden, heb ik er maar een tutorial over gemaakt.

BC7

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...
  • 5 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...