Jump to content
Bekijk in de app

Een betere weg om onze GTA community te volgen. Leer meer.

GTAGames.nl - De Nederlandse Grand Theft Auto Community!

Een volledig scherm app op het beginscherm inclusief notificaties, badges en meer.

Om deze app op je iPhone en iPad te installeren
  1. Druk op het icoon in Safari
  2. Scroll in het menu en druk op Zet op beginscherm.
  3. Druk op Voeg toe rechts bovenaan.
Om deze app op je Android toe te voegen
  1. Druk op het 3-punten menu (⋮) rechts bovenaan in de browser.
  2. Druk op Toevoegen aan beginscherm of Installeer app.
  3. Druk op Toevoegen om te bevestigen.
Geplaatst:
comment_1116354

Aangezien ik niet mijn andere topic (Het beruchte voortuigentopic) wil gaan 'verpesten' met alleen treinen, open ik dit topic. Ik ben gek op spoorse objecten en dat is nog niet zo heel erg lang. Ik zal even uitleggen waarom ik zo gek ben geworden op treinen.

In 2006 en 2007 had ik een vriendin wonen in Usquert (Noord Groningen). Zelf woon ik in Zwijndrecht (Zuid-Holland) en dat is een behoorlijke afstand. Ik ging 1x in de 3 weken met de trein naar Usquert. (jawel, Usquert heeft een station) en daar deed ik 4 uur over. Ik vond het helemaal niet erg. Ik zat lekker relaxed in de Intercity van Rotterdam Centraal naar Groningen :) natuurlijk heb ik in die tijd het nodige meegemaakt op het spoor. Zo lag eind 2006 Utrecht Centraal een keer helemaal plat.

Daardoor moest ik dus via Schiphol naar Groningen reizen en dat is een behoorlijk eind om. Mijn treinenliefde is eigenlijk in die tijd geboren. Ik zat in verschillende treinstellen tijdens de reis en dat vond ik erg boeiend. ook mocht ik een keer tussen Utrecht Centraal en Groningen bij de 'meester' (machinist) zitten. Gelukkig zijn we niet betrapt, want als dat gebeurt moet de mcn € 4.500 betalen en ik ook en dat is dan € 9.000,-

Genoeg gelul over hoe ik gek ben geworden op treinen. Ik zal in dit topic uiteraard foto's plaatsen van treinen. Zowel Nederlands als buitenlands materieel. Als treinen je niks boeien, zeg dan niks in dit topic. natuurlijk mag je zelf ook foto's plaatsen van spoorse objecten :) Dat zal ik zeker ook waarderen.

Ik zal minimaal 1x in de 3 dagen een mooie post in dit topic gooien.

Kleine aandachtspuntjes:

• Boeien treinen je niks? Post hier dan ook niks. Iedereen heeft zijn/haar eigen hobby.
  • Respecteer mijn hobby dus ook.
  • Wil je foto's posten van een paar mooie treinen? Dat mag uiteraard. Natuurlijk is leuke commentaar ook erg welkom :)

Lijst van Nederlands Materieel (ook buiten dienst gestelde materieel)

• Hier kan je de lijst van Nederlands spoorwegmaterieel nakijken.

'Spoorse' links

• Nico Spilt Het is officieel geen treinensite, maar je kan daar wel talloze foto's van treinen vinden.
  • NS NS Reisplanner
  • Treinpunt Community Een community met allemaal trein-o-fielen.

Genoeg geblaat hierover :puh: Hieronder vind je de eerste foto's en aanverwante informatie :)

• Reacties 40
  • Bezichtigingen 4.9k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1116922

Als de machinist onwel wordt, dan grijpt de ATB in en wordt de trein automatisch stilgezet. Het zou best kunnen dat hij voor een rood sein stond. Het kan ook zijn dat hij niet zo hard mocht rijden. Vanmiddag leg ik ff uit wat ATB is en hoe dat precies werkt :)

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1117265

Spoorbeveiliging in Nederland

Om het op het spoor zo veilig mogelijk te houden, bestaat er uiteraard een beveiliging om ongelukken te voorkomen. In Nederland is er daarom ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dat systeem grijpt bijvoorbeeld in als de machinist de snelheidslimieten die worden gegeven door seinen negeert. De ATB is al sinds de jaren zestig aanwezig op het Nederlandse spoorwegnet.

Het ATB signaal wordt door de spoorstaven, lussen en bakens doorgegeven aan de treinen. De aanleiding om ATB in te voeren was het ernstigste spoorwegongeval treinramp in Nederland bij Harmelen.

Er zijn zes soorten ATB-systemen in Nederland. Hieronder noem ik ze even op:

• ATB Eerste Generatie (ATB EG)
  • ATB Nieuwe Generatie (ATB NG)
  • ATB Eenvoudig (ATB E)
  • ATB-plus (ATB +)
  • ATB-plus-plus (ATB ++)
  • ATB Vv (ATB Verbeterde Versie. oftewel ATB Enhanced)

Ik zal zo kort mogelijk omschrijven wat ATB precies doet. Op de meeste Nederlandse baanvakken mogen treinen niet harder rijden dan 140km/h. Probeert de machinist dat wel te doen, dan zet de ATB een snelremming in en wordt de trein stilgezet. de trein kan pas weer rijden als de ATB de boel heeft ontgrendeld. Ook zal de ATB ingrijpen als de machinist een rood sein negeert. ATB heeft ook een nadeel. Het systeem werkt niet bij snelheden onder de 40km/h, dus dan kan een machinist wel door een rood sein rijden. Dat gebeurt dan meestal ook op rangeerterreinen en bij grote stations.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1117550

net terug uit den haag komt de Nieuwe HSl trein langsrijden best een mooi ding.

Met zulke rijtuigen?

benelux.JPG

Bewerkt: door Robin2130

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1117594

die rijtuigen maar er stond een andere loc voor

Ja dat kan kloppen. Die rijden dan als testtreinen over de HSL-lijn. Dat zijn zogeheten Traxx locomotieven (zie plaatje hieronder). Als de HSL eenmaal operationeel is, zullen de rijtuigen ook in de goede volgorde gaan staan. (zie mijn sig)

Als de beneluxtrein over de HSL gaat rijden, zal hij op minder plaatsen stoppen. Als hij gata rijden doet hij de volgende stations aan:

Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Zuid

Hierbij worden de huidige stops op Den Haag Hollands Spoor, Dordrecht, Roosendaal, Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal niet meer uitgevoerd.

Ook krijgt Den Haag met de komst van de HSL een rechtstreekse verbinding met Brussel. Het traject is dan als volgt:

Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Breda - Noorderkempen - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel Centraal - Brussel Zuid.

Als heel dat HSL eenmaal rijdt, wordt station Breda omgedoopt tot Breda Centraal.

bomb3432351xr5.jpg

Traxx loc met Beneluxstam

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1119011

Nog een leuk humoristisch filmpje :)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook weleens door dat soort gasten ben beetgenomen :$ Op het moment zelf is het niet leuk, maar achteraf kan ik er wel om lachen :puh:

Bewerkt: door Robin2130

Geplaatst:
comment_1120191

Tijd voor een oud treintje:

Mijn vader is altijd een "spoorman" geweest en heeft zijn hele leven voor de NS gewerkt.

Nu hebben ze bij de NS werkplaats Haarlem een hobbyisten club welke treinen onderhouden.

En nu werkt mijn vader aan "De Jaap"

PICT0123.JPG

Naam JAAP

Standplaats Haarlem

Bedrijfsvaardig ja

Spoorwijdte 1435 mm

Tractievorm Electrisch

Bouwjaar 1924

Fabrikant Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem

Type mC

Gewicht 66 ton

Lengte o/b 19800 mm ( 19,800 meter)

Asindeling Bo'Bo'

Max. snelheid 100 km/u

Oorspr. eigenaars Nederlandse Spoorwegen (NS)

Hist. nummers 9002

Status RRM A-status (Register Railmonumenten)

Ik denk dit treinstel vindt je ook wel leuk om te zien :tu:

Geplaatst:
comment_1120201

Spoorbeveiliging in Nederland

Om het op het spoor zo veilig mogelijk te houden, bestaat er uiteraard een beveiliging om ongelukken te voorkomen. In Nederland is er daarom ATB (Automatische Trein Beïnvloeding). Dat systeem grijpt bijvoorbeeld in als de machinist de snelheidslimieten die worden gegeven door seinen negeert. De ATB is al sinds de jaren zestig aanwezig op het Nederlandse spoorwegnet.

Het ATB signaal wordt door de spoorstaven, lussen en bakens doorgegeven aan de treinen. De aanleiding om ATB in te voeren was het ernstigste spoorwegongeval treinramp in Nederland bij Harmelen.

Er zijn zes soorten ATB-systemen in Nederland. Hieronder noem ik ze even op:

• ATB Eerste Generatie (ATB EG)
  • ATB Nieuwe Generatie (ATB NG)
  • ATB Eenvoudig (ATB E)
  • ATB-plus (ATB +)
  • ATB-plus-plus (ATB ++)
  • ATB Vv (ATB Verbeterde Versie. oftewel ATB Enhanced)

Ik zal zo kort mogelijk omschrijven wat ATB precies doet. Op de meeste Nederlandse baanvakken mogen treinen niet harder rijden dan 140km/h. Probeert de machinist dat wel te doen, dan zet de ATB een snelremming in en wordt de trein stilgezet. de trein kan pas weer rijden als de ATB de boel heeft ontgrendeld. Ook zal de ATB ingrijpen als de machinist een rood sein negeert. ATB heeft ook een nadeel. Het systeem werkt niet bij snelheden onder de 40km/h, dus dan kan een machinist wel door een rood sein rijden. Dat gebeurt dan meestal ook op rangeerterreinen en bij grote stations.

daarbij ook even vermelden dat het niet alleen voor snelheid en seinen is maar ook voor de bewustzijn controle van de machinist.

Om de zoveel tijd klinkt er een signaal in de trein. (Dit kan een zoemer of een bel zijn). afhankelijk van het signaal moet de machinist met zijn voet een pedaal intrappen of op een knop op het besturingspaneel drukken want gebeurt dit niet binnen een x-aantal seconden dan grijpt ook meteen de ATB in en gaat er dus een signaal naar railbeheer.

Dus dit ter aanvulling op het goede verhaal over de ATB. Ga zo door Robin.. Leuk topic dit.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

Configureer push berichten

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.