Jump to content
Geplaatst:
comment_116531

Toestand paus opnieuw zeer ernstig

Uitgegeven: 31 maart 2005 23:01

Laatst gewijzigd: 1 april 2005 08:31

ROME - De gezondheidssituatie van de paus is zeer ernstig. Dat heeft een woordvoerder van het Vaticaan vrijdag gezegd. Vaticaan-woordvoerder Joaquin Navarro-Valls zei dat de paus donderdag hartproblemen heeft gekregen en een infectie heeft opgelopen.

De paus wil niet naar het ziekenhuis

De paus heeft de heilige communie voor de stervenden gekregen, aldus Navarro-Valls. Hij zei dat de kerkvorst ondanks zijn situatie rustig is. Ook is de paus bij bewustzijn. Hij wil niet naar het ziekenhuis.

De gezondheidstoestand van de paus leek zich in de nacht van donderdag op vrijdag te stabiliseren. Paus Johannes Paulus II reageerde volgens Radio Vaticaan goed op de toegediende antibiotica en "zijn toestand lijkt te zijn gestabiliseerd."

Niet kritiek

Het Poolse persbureau KAI meldde dat het van zeer welingelichte bronnen had vernomen dat de kerkvorst "niet in kritieke toestand verkeerde". De Italiaanse kardinaal Silvestrini onderstreepte evenwel dat de bekendmakingen van het Vaticaan, dat meestal geen alarmerende berichten naar buiten brengt, mogelijk als het voorbereiden van de wereld op het ergste moeten worden gezien.

Sacramenten

Eerder omschreven de behandelende artsen de toestand van de paus als "slecht, zeer slecht". Volgens CNN heeft de paus de laatste sacramenten toegediend gekregen. Hoewel het Vaticaan dat niet wilde bevestigen, is het volgens ingewijden waarschijnlijk dat de paus het heilig oliesel heeft ontvangen gezien zijn hoge leeftijd en zijn slechte gezondheidstoestand. Dat gebeurde ook al nadat hij in 1981 was neergeschoten.

Niet opgenomen

Televisiezender Sky Italia berichtte op gezag van bronnen bij het Vaticaan dat de paus niet zal worden opgenomen in het Gemelli-ziekenhuis in Rome. Daar heeft hij de de afgelopen twee maanden in totaal 28 dagen doorgebracht. Zijn gezondheid zou echter te broos zijn om hem een derde keer naar de kliniek te vervoeren.

De kerkleider wordt behandeld met antibiotica, aldus Vaticaan-woordvoerder Joaquin Navarro-Valls. Het medisch team van het Vaticaan houdt zijn toestand zeer nauwlettend in de gaten, voegde hij eraan toe.

Griepinfectie

De 84-jarige paus was nog herstellende van een keeloperatie die hij ruim een maand geleden onderging. Toen werd een buisje in zijn keel geplaatst om het ademen te vergemakkelijken. Hij had daar moeite mee als gevolg van een griepinfectie.

Verstek

Tijdens de paasdagen werd al duidelijk dat het niet goed ging met de kerkvorst. Hij verscheen slechts kort voor zijn raam en was niet in staat de paaszegen (urbi et orbi) uit te spreken. Bij alle andere vieringen in de week voor Pasen moest de paus verstek laten gaan.

Sonde

Artsen brachten woensdag een sonde aan waarmee de paus door zijn neus voeding krijgt toegediend. Zijn medewerkers lieten eerder donderdag doorschemeren niet gerust te zijn op een goede afloop. Zij zeiden teleurgesteld te zijn over het langzame herstel van de kerkleider, die bovendien al jaren lijdt aan de ziekte van Parkinson.

Bron: Nu.nl

Als je het mij vraagt duurt het nu écht niet lang meer.. :unsure:

• Reacties 58
  • Bezichtigingen 4.2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_117064
Mss is t ni eens waar, 1 Aprilgrap

Sommigen durven zoiets uit te halen

Nou daar zou ik maar zeker niet van uitgaan, dat dit een 1 april grap is.

Bewerkt: door BMW

Geplaatst:
comment_117154

aan het vaticaan staat er een bronzen poort en als die gesloten zou zijn is de paus overleden en als hij terug oopengaat is er een nieuwe paus en op het nieuws van 7 lieten ze zien dat de bronzen poort gesloten was

Geplaatst:
comment_117156

is hem nog niet dood??? :lol:

flauwe grap hoor <_<

reclame verwijderd by BrokenTable

Bewerkt: door BrokenTable

Geplaatst:
comment_117241

Heb je bewijs?

ontopic:

Op NOS teletekst staat dat hij in "het voorstadium van de dood is".

Bewerkt: door Froop

Geplaatst:
  • Auteur
comment_117245
Heb je bewijs?

ontopic:

Op NOS teletekst staat dat hij in "het voorstadium van de dood is".

Stond toen ik het typte op RTL teletekst. Inmiddels hebben ze het weer verandert :huh:

Nu staat er dat verschillende bronnen melden dat hij overleden is, maar dat het Vaticaan het nog ontkent :huh:

Geplaatst:
comment_117272

op CNN (sorry voor reclame kon niet anders) maar daar zeiden ze dat ie dood was

Geplaatst:
comment_117275

volgens mij is hij allang dood...maar ze willen het vandaag niet vrijgeven (1 april...komt beetje ongelegen over)

net zoals de Arafat situatie.

Geplaatst:
comment_117310

Hopelijk gaat ie snel dood, ik heb nooit wat van die vent gevonden en steeds dat gezeur met dat het slecht met hem gaat, het boeit me allemaal niet zo.

Geplaatst:
comment_117311
Hopelijk gaat ie snel dood, ik heb nooit wat van die vent gevonden en steeds dat gezeur met dat het slecht met hem gaat, het boeit me allemaal niet zo.

Ik vind niet dat je iemand de dood moet wijzen. Maar ik denk wel dat het beter is dat hij overlijd. Moet je eens zien hoe hij erbij zit.. <_<

Geplaatst:
comment_117345

Ik lees nu net dit op

Nu.nl

Toestand paus verder verslechterd

VATICAAN - De toestand van paus Johannes Paulus II gaat steeds verder achteruit. Hij ademt oppervlakkig en zijn bloeddruk daalt. De paus is niet hersendood en zijn hart klopt nog. Dat meldde het Vaticaan vrijdag, in reactie op Italiaanse mediaberichten dat de kerkvorst al zou zijn overleden.

Een Italiaans persbureau meldde eerder dat het elektro-encephalogram (EEG) van de paus geen hersenactiviteit meer zou aangeven. Een functionaris van het Vaticaan zei echter dat zo'n apparaat helemaal niet aanwezig is in het appartement waar de paus wordt verpleegd.

Volgens een woordvoerder van het Vaticaan ondervindt de paus aanhoudende problemen met zijn hart en nieren. Hij noemde de algehele toestand van de kerkvorst zichtbaar slecht.

Mensen stromen toe richting het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad voor rozenkransgebed

Rozenkrans

Ongeveer 30.000 gelovigen hebben vrijdagavond gehoor gegeven aan de oproep van kardinaal Camillo Ruini om om 21.00 uur op het Sint Pietersplein de rozenkrans voor de paus te bidden. Ruini bestuurt namens de paus het bisdom Rome. "Vanavond of vannacht zal Christus de poort opendoen voor de paus", zei Angelo Comastri, de vicaris-generaal van Vaticaanstad, die voorging in het gebed.

Op het plein in Vaticaanstad staan grote videoschermen. Volgens sommige media wil het Vaticaan die gebruiken om het nieuws van de dood van de paus bekend te maken. Ruini is volgens de traditie degene die dat moet doen.

Gast
Dit onderwerp is gesloten.

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.