Jump to content

[Guide] De perfecte muis ( en muismat )

Geplaatst:
comment_1207344

Naar aanleiding van een ander topic waarin we een discussie hadden over wat nu een goede muis maakt, heb ik besloten een Guide op te zetten. Suggesties zijn altijd welkom, en mocht er nog meer nuttige dingen rondom dit onderwerp zou ik dit graag willen horen, en toevoegen.

De muis

Voor sommigen een dood normaal iets, voor anderen kan het een wereld van verschil betekenen.

Er zijn heel wat verschillende technologieën rondom de muis.

- De Balletjes Muis; Herkenbaar aan de bal die zich onderaan in de muis bevindt.

- De Optische Muis; Herkenbaar aan de rode LED aan de onderkant.

- De Laser Muis; Herkenbaar aan het oog, wat geen licht geeft.

Tevens is er nog een opkomende nieuwe technologie, de "Blue track". Hier is helaas nog niet zoveel informatie over beschikbaar.

Wat maakt een goede muis?

Tegenwoordig worden er met erg veel dingen rond gegooid als het gaat om het aanprijzen van een muis door de fabrikant, Het meeste bekende is DPI ( dots per inch ). Hiervan staat op deze link een uitleg: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1209659

De voor en nadelen:

Balletjes muis

Voordeel:

- Erg goedkoop

Nadeel:

- Niet precies genoeg voor hedendaagse programma's en games.

- Wordt erg snel vies

Optische muis

Voordeel:

- Redelijk goedkoop

- Erg precies

- Wordt niet snel vies

Nadeel:

- Sommige optische muizen presteren wat minder op hoge sensitiviteit.

Laser muis

Voordeel:

- Erg precies

- Wordt niet snel vies

- Technologie die helpt bij het maken van rechte lijnen. ( vooral voor grafisch ontwerp )

- Kan hoge sensitiviteit aan.

- Zijn al lasermuizen die niet meer de "rechte lijnen technologie" gebruikt

Nadeel:

Technologie die helpt bij het maken van rechte lijnen. ( Nadeel in gamen )

Overige methodes om je muis beter te laten presteren

Om het reactie vermogen ( reageertijd ) van je muis te kunnen verbeteren, zodat het preciezer wordt, kun je je USB Polling rate verhogen, oftewel je muis hertz. Standaard staat dit op 125hz.

Polling rate Reageer tijd

125 Hz 8 ms

250 Hz 4 ms

500 Hz 2 ms

1000 Hz 1 ms

LET OP: Niet elke muis kan zo'n hoge Hertz aan, dit is een kwestie van uitproberen, en informatie zoeken over je muis op het internet. Bij hedendaagse muis kan 500 Hz makkelijk gehaald worden. Op LANparty's is 500 HZ meestal legaal, 1000 HZ is vaak niet toegestaan.

PS: Razer, Creative en Logitech doen dit vaak al automatisch verhogen, als je de software van ze installeert.

Met dit programma kun je je muishertz verhogen: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=15

Met dit programma kun je je muishertz testen: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=10

Muisacceleratie

In windows zit een technologie ingebouwd die je muis helpt te versnellen. Maak je een rustige beweging dan is de acceleratie ook erg klein. Maak je een snelle beweging dan helpt de muisacceleratie van windows je een nog snellere beweging te maken. Dit klinkt allemaal erg best, maar dit helpt je reactie en je precisie sterk omlaag. Je zult bijvoorbeeld bijna nooit een "reactieschot" kunnen geven, omdat de muis nooit hetzelfde accelereert.

Je kunt dit in windows uitzetten in je configuratiescherm, Bij je muisopties "Precisie voor muis verbeteren" uit vinken.

LETOP: De meeste games, schakelen de muisacceleratie gewoon weer in, dus werkt het alleen in Windows zelf, dus op je bureaublad. Dit maakt het gebruik van mousefix en/of de noforcecommands een must.

Tevens is er ook een registry fix voor, genaamd "Mousefix". Als je dit bestandje activeert zet het automatisch de muisacceleratie uit. Wat je reactie en precisie sterk zult verbeteren. Het is even wennen maar na een week zul je merken dat je reactie in games etc met stukken verbetert is.

Hier kun je Mousefix downloaden: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=23

Hier kun je Mousefix Remover ( Om het weg te halen ) downloaden: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=14

Na het inschakelen van Mousefix, is een Herstart van je computer nodig. Mousefix schijnt trouwens niet te werken op Windows Vista.

Noforce commands

Voor Steam (www.steampowered.com) gebruikers zijn er de noforcecommands, deze kun je in de launchopties zetten van een spel zoals counter-strike, half life, team fortress 2 en andere spellen die je via Steam zelf hebt geinstalleerd. Dit werkt ongeveer hetzelfde als mousefix.

delight_cs101_mouse_02.jpg

Welbekende launchopties zijn:

-noforcemaccel (Laat je de windows acceleratie gebruiken, zorg er dus voor dat je "Precisie voor muis verbeteren" hebt uitgevinkt. )

-noforcemparms (Laat je de standaard muisknoppen en instellingen ervan gebruiken )

-noforcemspd (Laat je de windows sensitiviteit gebruiken )

Muisaanraders

De vier meest gebruikte en bekendste muizen in de ''gaming wereld'' zijn:

- Microsoft intelli 1.1

- Microsoft intelli explorer 3.0

- Logitech MX518

- Razer Deathadder

Aan te raden lasermuizen:

- SteelSeries Ikari

- Logitech G9

Veel Muizen zijn gebaseerd op een "hangende hand", laat je hand maar eens in de lucht "hangen" als het ware, en de bovenstaande muizen zullen er hoogstwaarschijnlijk bijna perfect in passen, deze natuurlijke vorm geeft je dus een heel comfortabel gevoel. Veel verschil tussen de vormen zul je dus niet merken van bovenstaande muizen, ik heb zelf de Microsoft intelli 3.0 in gebruik, en reeds nog de Logitech mx518 geprobeerd. De Razer deathadder is bijna een perfecte kopie van de Microsoft Intelli 3.0 afgaande van deze foto:

galleryimage_23205_f.jpg

Van links naar rechts: Razer Diamondback, Razer Deathadder en de Microsoft Intelli 3.0

Er zijn ook veel muizen met een symmetrische vorm, dus geschikt voor links en rechts, vaak zijn deze muizen toch net iets minder comfortabel. aangezien ze niet perfect zijn afgestemd op je hand.

Raadt deze muizen aan aangezien deze niet meer gebruik maken van de "rechte lijn technologie" wat het dus evengoed, misschien zelfs beter als vele optische muizen maakt, en dus erg geschikt voor gaming.

LETOP: Natuurlijk blijft een muis erg persoonlijk, daarom raad ik je aan om bijvoorbeeld bij mediamarkt eens wat verschillende muizen in de hand te pakken, om te kijken wat bij jou lekker in de hand ligt, dit is bij iedereen anders.

Muismat

Sommige mensen zullen denken, waar heb je nu in godsnaam een muismat voor nodig? Nou om je precisie een stuk te verbeteren. En om je muis een stuk "lichter" te laten bewegen. Een muismat is net zo persoonlijk als je muis. Sommige houden van een stoffen muismat, anderen van een harde plastic muismat, en weer anderen houden van een mix hiervan. De bekendste muismatfabrikanten zijn SteelSeries oftewel Steelpad( www.steelseries.com ) en Razer ( www.razerzone.com ).

Er zijn nog een stuk andere zoals:

Qpad (www.qpad.se)

Corepad (www.corepad.com)

Everglide (www.everglide.com)

fUnc (www.func.net)

Roccat (www.roccat.org)

MadMouse (www.madmouse.nl)

Zelf maak ik gebruik van een Steelpad Qck Heavy, dit is een stoffen muismat, en erg groot ( 450mm x 400mm x 6mm )

Genoeg plaats dus voor mijn bewegingen ( ja ik gebruik de hele muismat ) en lekker comfortabel omdat de muismat zo groot is kun je hem wat over je bureau laten hangen, wat weer een goede pols/arm steun is.

Stoffen muismatten gaan meestal het langste mee, een Plastic muismat schijnt in een jaar tijd al stroef te worden, en je moet om de zoveel maanden je mouseskates oftewel muisvoetjes vervangen om optimaal te blijven genieten van je muis + muismat.

Deze week bij een vriend geweest en heb daar de Logitech MX518 getest, erg lekkere muis en bijna net zo comfortabel als de Microsoft Intelli 3.0, Omdat die kleine muisvoetjes heeft glijd die erg goed over harde vlakke muismatten ( getest op een MadMouse Logic pad (klik) ) Mijn Intelli 3.0 daarintegen voelde wat minder consistent aan, hoogstwaarschijnlijk omdat die wat grotere muisvoetjes heeft.

Muismat aanraders:

Steelpad Qck mini/qck/qck+/qck heavy

Everglide Titan

Razer Mantis

Steelpad S&S

Dit zijn zowat wel de meest bekendste, en meest gebruikte muismatten, maar het is en blijft erg persoonlijk.

Hoop dat jullie nu genoeg informatie hebben en een goede keuze en goede Gaming Experience kunnen hebben :tu:

Bedankt aan:

Hayte, voor het melden dat er nu ook lasermuizen zijn die ook geschikt zijn voor gaming

FerryN, voor het melden dat Creative software ook ervoor zorgt dat je muiz hertz omhoog gezet wordt.

Bewerkt: door Scrtz

• Reacties 42
  • Bezichtigingen 3.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1212546
ja toch zit er een verschil tussen, ik neem niet aan dat jij op niveau met een team speelt, maar gewoon in een open server oftewel public, met mensen die je niet of amper kent?

tevens wat niet weet wat niet deert he, als je nog nooit een fatsoenlijke muis + muismat hebt gebruikt, dan kan je ook niet weten of dat beter is.

1: toch wel, niet met veel maar meestal toch wel met 2-3 mensen die ik ken

2: dat zeg ik, ik zit wel eens op computers met een "fatsoenlijke" muis (meestal met muismat) en ik vindt het niks... het zou goed kunnen dat mijn hand nu "gewend" is aan mijn muis... zou ook goed kunnen, je past jezelf op heel veel dingen aan (weer, klimaat, temperatuur, situatie), dus hiermee zou het ook goed kunnen

mvg

Marco

ja ik bedoelde dus met teams, je zegt nu wel met mensen die je kent maar wel in public, open server dus ^^

maargoed dat terwege zitten er in muismatten ook weer een heel verschil he.

Hey,

Ik heb zelf sinds gisteren de Logitech MX518, en hij bevalt me goed, alles is ingame aftestellen qua gevoeligheid enzo, en je klikt op een knopje, en hij gaat een page terug in FF.

Super!

Fedmas

Als je nog meer van je muis wil genieten, raadt ik je echt aan een Professionele muismat te kopen zoals bijvoorbeeld eentje van de Steelpad QcK serie ( qck+/heavy zou ik dan pakken ) lekker groot en comfortabel voor je pols/arm ;)

Bewerkt: door Scrtz

Geplaatst:
comment_1212686

Hmmm, ik ben al meedere keren van muis gewisseld, maar in MP FPS spellen sta ik vaak bovenaan / in de top 5.

1X Acer muis, 1X Microsoft muis, 1X Logitech muis. :D

Volgens mij is het gewoon wat je gewend bent, ik doe al jaren zonder muismat en het bevalt me. ^_^

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1212784

als je nog nooit een professionele muismat hebt gebruikt, kun je natuurlijk ook niet weten hoe het is. In het begin dacht ik ook muismat maakt geen ruk uit, maar ben het toch eens gaan proberen naar heel wat goede verhalen, en het is toch weer een must imo om optimaal van je muis te genieten, en de precisie met een muismat is toch weer wat hoger dan dat je zonder muismat op je bureau speelt. ( tevens ook beter voor je muis en bureau om een muismat te hebben )

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1212940
Ik vind een muismat niet fijn. Ik heb dan altijd het gevoel dat ik precies op die plek mijn muis moet bewegen en ik wil gewoon een stuk vrijer daar in zijn. :puh: Dus lekker met mijn optische muis over het bureau zoeven; ik heb er geen problemen mee. :D

daarom heb je dus XXL muismatten he, 45x40cm is die van mij, gebruik hem helemaal ;)

Geplaatst:
comment_1213554

Eigenlijk mis ik een stukje over ergonomie van de muis, want dat is namelijk voor mij een punt waar ik sterk op let als ik een muis koop.

Dus ter voorkoming van RSI en andere klachten aan je hand, pols en armen.

Voor de liefhebbers er bestaan ook Penmuizen, Trackballs, Touchpads en nog een aantal andere muizen.

Bewerkt: door Ewoud

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1214186
Eigenlijk mis ik een stukje over ergonomie van de muis, want dat is namelijk voor mij een punt waar ik sterk op let als ik een muis koop.

Dus ter voorkoming van RSI en andere klachten aan je hand, pols en armen.

Voor de liefhebbers er bestaan ook Penmuizen, Trackballs, Touchpads en nog een aantal andere muizen.

Elke hand is anders, dus dat is heel moeilijk, maar ter verkoming van RSI raadt ik een stoffen muismat aan, zo groot mogelijk en dan een beetje over je bureau laten hangen zodat je pols/arm wat zachts heeft om op te rusten, zijn ook kussentjes voor e.d maar dat vind ik maar niks

• 1 maand later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_1283511

Update gedaan aan startpost

-Stuk toegevoegd over de vorm van veelgebruikte muizen

-Mening toegevoegd over Logitech mx518 die ik reeks zelf getest heb ( ben nog van plan om in de toekomst de razer deathadder en de microsoft intelli 1.1 te gaan testen )

-2 muismatfabrikanten toegevoegd.

Geplaatst:
comment_1288900

Ik heb een Wireless IntelliMouse Explorer 2.0

En een grote muismat met een zachte steun voor m'n pols

En een perfecte vorm voor je hand!

Een echt prachtig gaming ding vind ik :)

mskeywirelesselite.jpg

Dit setje heb ik .

Echt goed hoor !

Bewerkt: door GTAFreak007

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.