Welkom bij deze ontleding van GTA IV's handling.dat! Ik heb de ontleding niet zelfgemaakt, maar ik heb de tutorial op gta-expert.com met toestemming van Fabio206 vanuit het Italiaans naar het Nederlands vertaald en enkele kleine aanpassingen gemaakt, zodat jullie van een Nederlandstalige ontleding kunnen genieten. Natuurlijk staat de betekenis van alle letters ook weer gewoon bovenin het bestand, maar voor de mensen die daar niet uitkomen is dit topic misschien een welkome vorm van hulp.
Stap 1 - Maak GTA IV moddable!
Wanneer je nog helemaal niks aan GTA IV gemod hebt, moet je eerst een bepaalde patch downloaden en uitvoeren. De PC versie van GTA IV bevat namelijk een beveiliging tegen het veranderen van bestanden. Het uitvoeren van deze patch is heel eenvoudig en ga ik hier niet gedetailleerd uitleggen. Daar kun je ongetwijfeld andere tutorials voor vinden. (klik)
Stap 2 - Maak een backup!
Vergeet vooral niet om een backup te maken van handling.dat voor je gaat modden!
Stap 3 - Open handling.dat
Navigeer naar C:/Program Files/Rockstar Games/Grand Theft Auto IV/common/data/ en open 'handling.dat' met kladblok of een andere tekstverwerker. Er zijn overigens genoeg downloadable Tools om de getalletjes te veranderen, maar Kladblok werkt wat mij betreft net zo goed.
Stap 4 - Ontleding
Letter
Naam
Uitleg
Algemeen
A
vehicle identifier
Codenaam van het voertuig. Kan maximaal 14 karakters bevatten.
B
fMass
Massa (gewicht) van het voertuig in kilogrammen.
C
fDragMult
Dragg Multiplier bepaalt de weerstand van het voertuig en daarmee de acceleratie. Bij een lage weerstand zul je sneller accelereren dan bij een hogere weerstand.
D
nPercentSubmerged
Hoogtepercentage van het voertuig dat onderwater zal blijven wanneer het voertuig in het water terecht komt. Waarde mag liggen tussen 10 en 120.
E
CentreOfMass.x
Het zwaartepunt van het voertuig in de X-richting. In dit geval is dat de breedte van het voertuig. Waarde tussen -10 (links) en 10 (rechts).
F
CentreOfMass.Y
Het zwaartepunt van het voertuig in de Y-richting. In dit geval is dat de lengte van het voertuig. Waarde tussen -10 (achteraan) en 10 (vooraan).
G
CentreOfMass.z
Het zwaartepunt van het voertuig in de Z-richting. In dit geval is dat de hoogte van het voertuig. Waarde tussen -10 (onderaan) en 10 (bovenaan).
Transmissie
Tt
m_nDriveBias
De tractie (het voorttrekken) van het voertuig. 0.0 betekent achterwielaandrijving, 1.0 betekent voorwielaandrijving. (Theoretisch gezien is 0.5 vierwielaandrijving.)
Tg
m_nDriveGears
Aantal versnellingen.
Tf
m_fDriveForce
Kracht van de motor.
Ti
m_fDriveInertia
Inertie of traagheid. Bepaalt hoe lang een voertuig erover doet om tot stilstand te komen als je de gasknop loslaat (of juist om op topsnelheid te komen). In feite de rolwrijving.
Tv
m_fV
Topsnelheid (in km/h)
Tb
m_fBrakeForce
Remkracht. Bij een hoger getal zul je eerder stilstaan wanneer je de rem gebruikt.
Tbb
m_fBrakeBias
Bepaalt de verdeling van de remdruk op achter- en voorbanden. 0.0 betekent dat alle remkracht naar de achterwielen gaat. 1.0 betekent juist dat alle remkracht naar de voorwielen gaat.
Ts
m_fSteeringLock
Dit schijnt de maximale draaihoek te bepalen in graden.
Aandrijving
Wc+
m_fTractionCurveMax
Maximale veerkracht en herstelsnelheid in bochten.
Wc-
m_fTractionCurveMin
Minimale veerkracht en herstelsnelheid in bochten.
Wc-
m_fTractionCurveLateral
Laterale veerkracht en herstelsnelheid in bochten. Hoe ver het voertuig maximaal naar links of naar rechts uitwijkt (in graden).
Wc³
m_fTractionCurveLongitudinal
Longitudinale (dus in de lengte) veerkracht en herstelsnelheid in bochten (in graden).
Ws+
m_fTractionSpringDeltaMax
Maximale uitrekkracht van de vering van het voertuig. (?)
Wh
m_fTractionBias
Tractiebalans: de relatie tussen de grip aan de voorkant en die de achterkant. Een hoger getal verschuift de balans naar voren.
Wielophanging
Sf
m_fSuspensionForce
Kracht van de wielophanging volgens de formule 1/(kracht * aantal wielen). Bij een hoger getal hoort een hardere vering.
Scd
m_fSuspensionCompDamp
Kracht en intensiteit van de vibraties van de wielophangingen.
Srd
m_fSuspensionReboundDamp
Kracht en intensiteit van de vibraties van de wielophangingen bij hoge snelheid. Een hoger getal betekent een betere wegligging bij hoge snelheden.
Su
m_fSuspensionUpperLimit
Maximale hoogte van de carosserie van het voertuig aan de hand van de wielophanging.
Sl
m_fSuspensionLowerLimit
Minimale hoogte van de carosserie van het voertuig aan de hand van de wielophanging.
Sr
m_fSuspensionRaise
Hoogte van de wielophangingen.
Sb
m_fSuspensionBias
Relatie tussen de kracht op de voorwielophanging en de achterwielophanging.
Schade
Dc
m_fCollisionDamageMult
Hoeveelheid schade bij botsingen. Een lager getal betekent dat de auto minder snel kapot gaat.
Dw
m_fWeaponDamageMult
Hoeveelheied schade bij vuurwapens. Een lager getal betekent dat de auto minder snel kapot gaat wanneer er op geschoten wordt.
Dd
m_fDeformationDamageMult
Hoe snel een voertuig van vorm verandert als gevolg van botsingen. Bij een 0.0 krijg je hooguit wat krasjes.
De
m_fEngineDamageMult
Hoeveelheid schade aan de motor.
Overigen
Ms
m_fSeatOffsetDist
Afstand tussen deur en zitting (in meters).
Mv
m_nMonetaryValue
Waarde van het voertuig in geldeenheden.
Mmf
mFlags
Model flags
Mnf
hFlags
Handling flags
Ma
m_nAnimGroup
De animatiegroep waartoe het voertuig behoort. Dus de animatie die gebruikt wordt voor het instappen/uitstappen/stelen/besturen etc. Helemaal onderaan handling.dat, bij de ^-symbooltjes, kun je een lijst vinden van de animatiegroepen.
Stap 5 - Bestand opslaan
Moet ik dat serieus uitleggen?
Backup
Voor alle mensen die toch iets niet helemaal goed hebben gemod en geen backup hebben gemaakt, heb ik hier een backup van het originele handling.dat bestand geupload:
Ontleding GTA IV's handling.dat
Welkom bij deze ontleding van GTA IV's handling.dat! Ik heb de ontleding niet zelfgemaakt, maar ik heb de tutorial op gta-expert.com met toestemming van Fabio206 vanuit het Italiaans naar het Nederlands vertaald en enkele kleine aanpassingen gemaakt, zodat jullie van een Nederlandstalige ontleding kunnen genieten. Natuurlijk staat de betekenis van alle letters ook weer gewoon bovenin het bestand, maar voor de mensen die daar niet uitkomen is dit topic misschien een welkome vorm van hulp.
Stap 1 - Maak GTA IV moddable!
Wanneer je nog helemaal niks aan GTA IV gemod hebt, moet je eerst een bepaalde patch downloaden en uitvoeren. De PC versie van GTA IV bevat namelijk een beveiliging tegen het veranderen van bestanden. Het uitvoeren van deze patch is heel eenvoudig en ga ik hier niet gedetailleerd uitleggen. Daar kun je ongetwijfeld andere tutorials voor vinden. (klik)
Stap 2 - Maak een backup!
Vergeet vooral niet om een backup te maken van handling.dat voor je gaat modden!
Stap 3 - Open handling.dat
Navigeer naar C:/Program Files/Rockstar Games/Grand Theft Auto IV/common/data/ en open 'handling.dat' met kladblok of een andere tekstverwerker. Er zijn overigens genoeg downloadable Tools om de getalletjes te veranderen, maar Kladblok werkt wat mij betreft net zo goed.
Stap 4 - Ontleding
Stap 5 - Bestand opslaan
Moet ik dat serieus uitleggen?
Backup
Voor alle mensen die toch iets niet helemaal goed hebben gemod en geen backup hebben gemaakt, heb ik hier een backup van het originele handling.dat bestand geupload:
handling.zip
Ik hoop dat jullie deze ontleding een beetje duidelijk vinden!