Jump to content
Geplaatst:
comment_1283120
AMSTERDAM - Een vliegtuig van Turkish Airlines, afkomstig uit Istanbul, is vanmorgen om half elf neergestort bij Schiphol. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthaven. Details zijn nog niet bekend. Het toestel stortte neer bij het naderen van de Polderbaan.

Ongeluk_144626c.jpg

</a>Een vliegtuig van Turkish Airlines is woensdag neergestort vlak voor de landing op de Polderbaan van Schiphol. Het vliegtuig kwam uit Istanbul (\'A. Lugtigheid\' via AD) Gewonden worden op brancards het bij Schiphol gecrashte vliegtuig uitgedragen. Volgens een ooggetuige staan er zeker twintig ambulances ter plekke en helpt ambulancepersoneel gewonden in een weiland in de buurt van waar het vliegtuig tot stilstand kwam. Sommige mensen zijn op eigen kracht het vliegtuig uitgekomen. Zo\'n vijftig man zouden het toestel inmiddels hebben verlaten.

Het vliegtuig, met 134 mensen aan boord, heeft niet in brand gestaan. Er zijn mogelijk nog gewonden in het toestel. Volgens CNN Turkije is er één dode en zijn er 20 gewonden.

Het toestel, een Boeing 737 met vluchtnummer THY 1951, is naast de baan geland, nabij de A9 tussen het Rotterpolderplein en Schiphol, en brak in drie stukken. De staart en een motor zijn afgebroken en in het midden van het vliegtuig is een breuk.

De A9 richting Amsterdam is afgezet bij de afslag Haarlem. Het verkeer ligt volledig stil. Hulpdiensten rijden af en aan. Er zijn ook enkele helikopters van hulpdiensten gesignaleerd.

Slecht bekend

Turkish Airlines staat slecht bekend in Europa. De maatschappij heeft veel meer ongelukken gehad dan andere luchtvaartmaatschappijen in Europa. De website airdisaster.com geeft luchtvaartmaatschappijen een ranking. Hoe hoger, hoe onveiliger. KLM heeft een 1,25, British Airway een 0,32, Turkish Airways een 7,3.

De vergelijkingen van de veiligheid zijn gebaseerd op het aantal dodelijke slachtoffers in relatie tot het aantal reizigerskilometers. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval.

Het vliegtuig dat is neergestort is een Boeing 737-800. Dat staat juist te boek als een van de veiligste vliegtuigen ooit. Op 76 miljoen vluchten werden slechts 47 ‘incidenten’ geturfd. Slechts drie vliegtuigtypes hadden minder kans op ‘incidenten’, aldus de website airdisasters.com.

IN-schiphol-crash-2_144630a.jpg

Meer nieuws volgt.

Bewerkt: door Jesperkaj

• Reacties 168
  • Bezichtigingen 11.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1283502

Ach... Zo erg is het ook weer niet. Het had vele malen erger kunnen aflopen. Je kiest zelf om te vliegen, ongelukken gebeuren soms met de dood tot gevolg. Het is rost voor die mensen en nabestaanden, maar je weet wat het gevolg kan zijn van vliegen (rijden, leven etc.).

Geplaatst:
comment_1283517
Ach... Zo erg is het ook weer niet. Het had vele malen erger kunnen aflopen. Je kiest zelf om te vliegen, ongelukken gebeuren soms met de dood tot gevolg. Het is rost voor die mensen en nabestaanden, maar je weet wat het gevolg kan zijn van vliegen (rijden, leven etc.).

Moest er nog eens bijkomen, nog meer doden? Nou liever niet..

Geplaatst:
comment_1283519

Hoe kan je nou weten of je gaat neerstorten in een vliegtuig, hoe weet je nu dat het gaat regenen, hoe weet dat je wel normaal kan leven, hoe weet je dat je niet wordt opgepakt door politie...

Als je het zo bekijkt kan je je beter in je kamer opsluiten voor de rest van je leven. :duh:

Geplaatst:
comment_1283554
@Honkbal95[NL]:

Het einde lijkt me iets te laat :7

@TomHagen

1- Nog geen 20 min geleden was het nogmaal op Editie NL. Turkish Airlines heeft vaker problemen gehad. 11 crashes en 75 doden. Of zoiets.

2- Dat maakt het toch niet normaal? Het blijft erg als een vliegtuig neerstort.. Of je moet er zelf in willen zitten? Bisonkit komt namelijk een beetje droog over, net alsof het je niks uit maakt, vind ik dan.

Ach je moet het allemaal een beetje relatieveren, 9 doden is echt niet veel hoor. Het is echter wel erg natuurlijk maargoed het had veel en veel erger gekund, bijvoorbeeld een slachtofferaantal met een factor 10 hoger..

Geplaatst:
comment_1283579
Nee, idd. Het is ook niet erg dat ze dood zijn.

wtf ? omdat ze turks zijn zeker doe normaal .... en het is erg dit 1 dode iss al teveel mischien dat de motor uitvielen door een probleem ofzo en dat de piloot noodlanding wou maken maar de baan mistte want zonder motor is vliegen onmogelijk

Geplaatst:
comment_1283597
Een puike noodlanding als je het mij vraagt, geen slachtoffers op de grond en het vliegtuig ziet er nog best aardig uit, zoals ik al zei wat bisonkit ertussen en hij kan weer vliegen.

Arggg... ik denk dat er ook nog een beetje duck tape nodig is. maar dan is die inderdaad zo goed als nieuw ^_^

Ik vind het nog wel een beetje raar, ik denk zelf ook dat de brandstof op was wand bijde motoren zijn afgebroken en als er nog brandstof in zat zou het dan wel ontploft zijn omdat de motoren rood gloeiend heet zijn. Maar als piloot zijnde kun je lijkt mij wel zien waneer je brandstof op wis...

1: waarom hebben ze dan niet een tussen stop gemaakt in Parijs/Belgie/Rotterdam?

2: als je merkt dat je te langzaam gaat en je bent een beetje normaal opgeleide piloot dan weet je ook dat je niet je vliegtuig moet optrekken want dan flikkert je vliegtuig dus gewoon als een baksteen neer.

Het tweede is waarschijnlijk ook gebeurt, eerst met de staart in de grond waardoor het vliegtuig naar voren klapte met de neus in de modder waardoor het in drieën heeft kunnen breken.

het is jammer van die 9 doden dat is erg vervelend voor ze en hun familie/vrienden. maar had inderdaad veel erger gekund bijvoorbeeld een explosie... dan was iedereen dood :7

en het is erg dit 1 dode iss al teveel mischien dat de motor uitvielen door een probleem ofzo en dat de piloot noodlanding wou maken maar de baan mistte want zonder motor is vliegen onmogelijk

lul niet met 1 motor kun je nog van Amsterdam naar Spanje vliegen man. laat staan dat kleine stukje van de A9 naar de landings baan... (ik neem tenminste aan dat je 1 motor bedoelt en niet 2 MOTOREN?)

Bewerkt: door kees1991

Geplaatst:
comment_1283602
het was niet sarcastisch het was racistisch maar ik hoop dat hij het sarcastisch bedoeld anders word ik boos

Je kan wel boos worden, Maar als het Sarcastisch bedoelt is moet je daar genoegen mee nemen, en niet zeggen dat het racistisch is dat is jou visie erop.

De ramp is erg 9 doden zijn niet veel, maar dit soort dingen mogen gewoon niet gebeuren. Vliegtuigen zijn er om mensen te vervoeren en ook met treinen en dergelijke gebeuren er veel dingen. Mensen krijgen er niet een veiliger gevoel bij als een vliegtuig neerstort. Medelijden met de mensen die morgen moeten vliegen. Er zullen veel bijzijn die voor de eerste keer gaan vliegen en het al dood eng vinden. En dit maakt het alleen maar erger. Persoonlijk hou ik ook niet van vliegen en ik wil het ook niet, Over de ramp wil ik toch nog zeggen dat de hulpdiensten goed hun best doen!

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.